Hjälp, min shettis är galen!

Sv: Hjälp, min shettis är galen!

Det låter som en liten shettisdam som har fått bestämma alldeles för mycket alldeles för länge.

Vet ägaren om hur hon håller på? Vet dina föräldrar? Det du håller på med är farligt och innebär en rejäl skaderisk för både dig och hästen. Än så länge har allt gått bra, men inget säger att det alltid kommer att göra det.

Prova de goda råd du fått och använd alltid hjälm och säkerhetsväst!

ja, det är ju dumt att ta hjälp..om du tycker att du har så mkt erfarenhet, varför frågar du om hjälp. :idea:

Jag hade en liknande liten Shettishingst att rida och sköta då jag var i din ålder. Han betedde sig exakt likadant.
Rådet jag fick var att läsa, läsa och läsa om hur man får hästen lydig för hjälperna. Jag kämpade med detta och satte upp små mål jag skulle uppnå på en viss tid.
Det betalade sig, och jag kunde snart rida ut i alla gångarter med kompisarna.
Din ponny är envis, men det är ju också så att det hon inte fått lära sig ska hon inte skyllas för.
Hon behöver utbildas lugnt och målinriktat. Kan du göra det?
Även en liten Shettis är en häst och ska behandlas som en sådan.

Och en häst varken rycker eller sliter man i.
En häst beter sig som den fått lära sig.

Förlåt systeryster77, svaret är inte till dig utan till Ts

Senast ändrad av en moderator:

Skulle också ta hjälp av en vuxen. Ponnyn verkar testa dig och det är ju farligt det som sker. Prova att sätta dit något under lägsta stolpen på staketet. Hur gammal är hon?

När hon sticker, har du provat att såga till ordentlig?(tänkk dig att du boxar frem och tillbaka med ena armen i taget.

Det där ska man absolut aldrig utsätta en häst för :mad:

Jag tycker att du skall ta hjälp av en vuxen, du är trots allt bara 12 år och även om du så klart kan vara duktig är det tydligt att du inte klarar av henne och behöver hjälp av någon :) Annars håller jag med flera av de somredan skrvit, gå tillbaks ett par steg och strunta i trav och galopp tills hon lyder dig i skritt. Därifrån kan du gå vidare sedan. Lycka till!

Hej,

först vill jag bara säga att du måste ta hjälp av någon vuxen. Det kan vara riktigt farligt, om hon springer ut på någon väg, går omkull och skadar sig, ja, vad som helst kan hända. Om hon heller inte har någon respekt för dig, så kan hon även bli "farlig" i hanteringen (sparkas, bitas osv.)

Är hon likadan när du leder henne?
Testa med att leda ut henne i skogen någon dag. Hon får absolut inte gå om dig, utan ska hålla sig bakom. Om hon vägrar att gå, ta med en vuxen som går en bit bakom med ett dressyrspö i handen. Börjar hon vägra eller försöka vända, är det bara att sticka fram spöet. Slå henne inte, bara att nudda med spöet mot baken om hon vägrar brukar hjälpa. Det är även bra om du också har ett spö, om hon går om dig så är det bara att sticka fram spöet framför hennes bog och backa tills hon är bakom, eller göra en volt på stigen så att du kommer först igen.

Det är ett bra sätt att visa vem som bestämmer.
Sedan när hon slutar bråka från marken, kan du hoppa upp. Låt gärna två vuxna vara med. En som håller i tränset och en som går bakom med ett spö.

Det är ju värt ett försök. Självklart kan jag inte garantera att det kommer funka på just din häst, men funkar det så funkar det BRA.

Men finns det inte bett som sitter mera fast och därmed går det inte och "lirka" fram det för att sedan sätta tänderna i det?

Läste i en annan tråd att ponnyn hade spatt. Kanske har hon ont?
Där frågade du om du kunde hoppa henne ändå.

Jag tycker att du ska vänta med hoppningen både för hennes skull pga. spatten, men också för att du inte verkar ha koll på henne i grundridningen. Förstår inte hur du kommer på idén att hoppa i det läget?

Rent allmänt förstår jag inte heller ägaren till ponnyn som lämnar över ansvaret till en 12 åring som uppenbarligen inte klarar av ponnyn. Ägaren som förhoppningsvis är en vuxen människa borde ta sitt ansvar här tycker jag. En shettis är ingen leksak, som situationen ser ut nu är det stor risk att både du och ponnyn skadar er. Dessutom förstör du ponnyn genom att inte ha koll på den. Risken är att den har lärt sig en massa hyss och kommer att bli svår att få att fungera normalt att rida och handskas med i framtiden.

Jag tycker att ägaren brister i sitt ansvar när h*n lämnar över ansvaret för ponnyn på det här sättet :(

Senast ändrad av en moderator:

Det där ska man absolut aldrig utsätta en häst för :mad:

Jag tycker att du skall ta hjälp av en vuxen, du är trots allt bara 12 år och även om du så klart kan vara duktig är det tydligt att du inte klarar av henne och behöver hjälp av någon :) Annars håller jag med flera av de somredan skrvit, gå tillbaks ett par steg och strunta i trav och galopp tills hon lyder dig i skritt. Därifrån kan du gå vidare sedan. Lycka till!

Något måste man ju göra för att få stopp på hästen?

Jag menar inte att hon ska sitta hela tiden o göra så. Kanske bara ngn gång ibland, i riktiga nödfall. Hur ska man annars få stopp på den? Det går inte att stanna en häst genom att dra.

:bow::bow::bow:
TS - Som jag sa i den andra tråden - sluta rid ponnyn innan vetr. gett klartecken! :mad:
Jag törs nästan lova att hon beter sig så här för att hon har ONT!

Det låter som om hästen inte ens är inriden ordentligt.
Sluta rid hästen, du kanske inte bryr dej idag men jag lovar att det inte är roligt när olyckan händer och du får tillringa resten av ditt liv svårt handikappad och med svåra smärtor, för sådant händer även om du tänker "det händer inte mej".

Livet är alldeles för värdefullt för att offra på en häst som den här.

Har hästen dessutom spatt så är det säkerligen därför hon gör som hon gör, det gör ont och hon försöker komma undan det onda genom att försöka göra sig av med ryttaren.
Att ni inte ser att hon har ont kan bero på att hon är så halt att ni tror att det är hennes normala gång som du skrev i tråden där du frågar om det är ok att hoppa med henne.
En häst med konstig gång ska man inte rida utan kolla upp med hjälp av veterinär, kanske har hon så ont att hon inte ens borde gå i hagen av djurskyddsskäl.

Tänk på det nästa gång hon vill vända och du blir arg.

Är du säker på att hästen faktiskt är inriden??? Att skritta runt på en ridbana som du skrev ägarens dotter gjorde är inte alls samma sak som att vara inriden "på riktigt", dvs att hästen faktiskt förstår hjälperna. Om du sparkar och drar ponnyn i munen utan den har en aning om vad du menar förstår jag att den vill springa hem, den vill ju till tryggheten hemma och ha bort med dåren på ryggen...

Om du och hästen ska få någon glädje av varandra i framtiden så får först verkligen kolla upp om hästen är inriden och frisk!

Jag sköter om en shettis som är typ 14år gammal, pigg o glad :)
Hon är världens underbaraste, men hon har sina problem.
När man rider i paddocken, så kryper hon under staketet, ( tar bettet o sticker hem ) och sååklart åker jag alltid under, o det är inte alltid så kul ;)
Och när man rider ut, så efter en liten bit bara typ, så tvärnitar hon, tar bettet och sticker hem! Men jag känner alltid på mig när hon börjar förbereda sig, så jag skänklar på henne extra och har lite kortare tyglar. Men hon är ju så himmla stark så hon lyckas alltid vända, men inte springa så himmla långt. jag kastar mig över en tygel och drar i den, så hon byter varv typ, men då börjar hon kasta sig och bocka o stegra o springa iväg, tvärnita, hoppa åt sidan, och aaaalllt möjligt! Men jag behöver verkligen hjälp, för jag vet inte vad jag ska göra! Det blir problem varenda gång jag rider ut med kompisar o så, alltid är det jag som får vända hem och dom andra får fortsätta sin ridtur. Det är inte kul för någon av oss :( Och rida ut själv, de går inte heller. Och hon sticker inte bara hem, utan ut på åkrar o skit!
Det har hänt olyckor att hon springer rakt in (eller backar) in i ett elstängel, och då får hon panik och verkligen sticker hem, eller så hoppar hon över ett stoooort dike, och går omkull, o allt möjligt.
(och så vääägrar hon exempel gå upp på grusvägen igen när hon har stuckit ut på åkrarna!)
Men jag vet inte om hon bara testar mig, för jag har skött om henne i bara någon/några månader. Men jag vill få ett slut på det här för det är väldigt jobbigt! Och hon är så eenormt stark, och riktigt kraftig & riktiga muskler har hon.
Någon som vet hur jag ska göra?
Hoppas de finns någon som kan hjälpa mig :D <3
Jag hade samma problem, riktigt envis häst, desutom stor och stark.
Jag o en kompis gick ut i skogen, hon satt på och jag hade ett kedjegrimskaft genom bettet, efter några gånger lärde han sig :)
Det är mitt tips att prova med.
Även om h*n vänder, vänd tillbaka och gå några steg, beröm efter.

kl

hur går det för dig? har du pratat med ägaren? :)

Jag hade samma problem, riktigt envis häst, desutom stor och stark.
Jag o en kompis gick ut i skogen, hon satt på och jag hade ett kedjegrimskaft genom bettet, efter några gånger lärde han sig :)
Det är mitt tips att prova med.
Även om h*n vänder, vänd tillbaka och gå några steg, beröm efter.
:crazy: På en häst som inte mår bra? Ska de tvinga den ännu mer?

Som det redan är sagt så har hästen spatt. Den har förmodligen ont. Smärta och spänningar i benen kan få hästen att röra sig på ett annorlunda sätt, därav låsningar och spänningar i rygg. Smärtor är hästar väldigt bra på att dölja. Ofta ser man dem via förändringar psykiskt. Till exempel som på denna shettisen. Den sticker och gör som den vill, för att det är det enda sättet för den att faktiskt komma undan och slippa att arbeta. Hästar är inte dumma, inte det minsta.

Somliga här säger att hästen testar sin ryttare. Hur är det möjligt för en HÄST att tänka på detta vis? Hästar är givmilda, ärliga djur som definitivt inte "testar" människor. Denna term existerar inte, det är bara människans påhitt, för man vet helt enkelt inte bättre. Hästar är flyktdjur som flyr vid obehag. De aktar sig för vatten, eftersom det ligger i dess natur att fly från rovdjur i vatten. De äter, de förökar sig, de bara lever. De tänker definitivt inte på samma vis som människan gör. De är kloka, men de är beroende av att vara kloka för att överleva!

Det är uppenbart att denna hästen inte mår bra. En välmående häst är psykiskt och fyskiskt balanserad, denna hästen är inte det. Fyskiskt sätt har hästen ont, den är inte frisk. Psykiskt så sticker den, bockar och stegrar, detta innebär att den inte mår bra psykiskt. Den är uppenbarligen helt oförstådd med vad ryttaren ber den. Den vänder hellre till tryggheten - stallet. Så här är det med flockdjur, att den som går först är den som har koll på läget, den som först utsetts för faror och fällor. Den häst som går först har en väldigt stor uppgift. OM nu hästen har fått leva i flock och lära sig detta beteende vill säga. Kanske denna shettis inte har det, eftersom den är införstådd med att tryggheten är med flocken, de andra hästarna som är med. Så här kan vi se att hästen är psyiskt obalanserad, oförstådd.

Nu är det ganska svårt att bilda sig en egen uppfattning utifrån beskrivningarna. Bilder hade varit uppskattande att få se.

Shetlandsponnyn har under senare tid fått arbeta som barnhäst, pga sin storlek. Det är helt idiotiskt att tro att bara för att de är så små, så passar de små ryttare. Hästarna mycket egen viljestyrka och behöver en konsekvent ledare som vet vad den håller på med, som ser hästen som en häst och talar samma språk. Någon som kan läsa hästen och faktiskt förstå dess beteende och behandla problemen på ett rätt sätt för hästen. INTE SLÅ HÄSTEN ELLER SÄTTA GROVA BETT OCH KEDJOR! Det är inte rätt! Varför skada hästen? Det är inte hästens fel, ingenting är den ärlige hästens fel. Att lösa det på detta vis innebär att hästen genom smärta måste ge sig, för det gör ont att göra fel. Vem vill bli utsatt för smärta? Det är också därför vi människor torterar varann för att få reda på sanningen.

Personligen tycker jag att TS ska sluta ha hand om denna hästen och lära sig på en stabil häst. Ingenting kommer att bli bättre, oavsett hur många tips hon än får. Det är bättre att börja om från början, än att försöka reda ut ett jävligt stort trassel.

Sen vill jag också säga att bara för att en vuxen är vuxen betyder det inte att denne kan lösa problemet bättre. Hur många vuxna människor ser vi inte som behandlar hästarna felaktigt och illa? Nej, råd istället om att man ska ta hjälp av en kunskapsfull människa.

Anpassa inte hästen efter människan, anpassa människan efter hästen. Det mår alla bra av, det är väldigt mycket bättre. En människa som inte har starkt psyke bör inte ha en hund som är alfa. Hur det slutar kan alla lista ut. Djur är djur, vårt ansvar är att se till att de får det bra. Förmänskliga dem inte!

/Melina

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud