Hjälp! Min häst rasar i vikt!

I

Ivona

Har ett varmblodssto på 3 år som tränas för att gå kval i början av 2007. Hon opererades för lös benbit i ett bakben och sedan vi satte igång henne igen har hon blivit jättesmal. Undrar om nån har nått bra råd att ge angående foder...

Vad kan man ge henne för att hon ska gå upp i vikt?
Har provat det mesta, men ingenting har hjälpt. Hon tränas bara 2 ggr i veckan eftersom hon är så tunn.

Hoppas nån har nått bra tips!

Sv: Hjälp! Min häst rasar i vikt!

Har du analys på grovfodret? Hur mycket mat och vad äter hon totalt idag?

Har ingen analys på hösilaget, men alla våra andra hästar äter av samma grovfoder och de är runda och fina..

Idag får hon 1 liter alfa, 1 liter Krafft Grund samt steeljoint på kvällen.. På morgonen får hon dock mindre av kraftfodret eftersom hon aldrig äter upp.. Lämnar alltid mer än hälften :( Vi ger henne alltid så mycket hösilage som hon vill ha, men ändå är hon jättesmal.. :crazy:

Unga travare i träning kan lätt behöva 5kg färdigfoder av typen Krafft Groov eller Edel Häst Champion.
Eller 2kg lusern och 3kg havre.

I det läget är höet mest en fiberkälla.
Men visst.
Helst ett hö med 40g smbrp och minst 8MJ.

Hon äter inte upp på morgonen.. Därför har vi dragit ner på fodret.. Kan sitta och vänta i en timma på att hon ska äta upp, men hon nöjer sig med en viss mängd :crazy:

Innan fick hon också 2 liter havre om dagen, men blir så pigg nu när vi inte kör och rider henne lika ofta. Hon klarade sig på väldigt lite foder när vi satte igång henne och sedan dess har hon fått mer och mer.. Men ju mer vi ger henne så är det nästan så att hon blir smalare och smalare.. Och så det, med att hon inte har någon aptit :( Innan när vi tränade henne åt hon lika mycket som nu, plus havren.. Finns det inget som man kan ge henne som inte gör henne för pigg?

Har ingen analys på hösilaget, men alla våra andra hästar äter av samma grovfoder och de är runda och fina..

Idag får hon 1 liter alfa, 1 liter Krafft Grund samt steeljoint på kvällen.. På morgonen får hon dock mindre av kraftfodret eftersom hon aldrig äter upp.. Lämnar alltid mer än hälften :( Vi ger henne alltid så mycket hösilage som hon vill ha, men ändå är hon jättesmal.. :crazy:

Börja med att analysera silaget! Detta är basfodret och du vill veta vad det innehåller i näringsväg. Kraftfoder tillsätter du efter behov av vad som fattas i silaget.

Okey.. Ska fixa analys på hösilaget.

Kornkross då?
Ni får dra in på en del av silaget så att hästen är hungrig och äter på morgonen.

Olja är också bra.
Men med en liten söt analys på hösilaget så kan jag hjälpa dig bättre.

Det är ju mycket vanlig att ston tappar aptiten när de tränas hårt.
Kör ni bara två ggr i veckan antar jag att hon går minst ett snabbjobb och att även det andra passet är tufft.
Jag skulle nog köra 5 dagar i veckan, 3 dagar skritt eller lugn småjogg, och ett pass lite snabbare, och bara ett snabbjobb.
Ett foder jag har bra erfarenhet av både vad gäller smaklighet och innehåll är Fibergi elit.

Fast i dagens läge är det nog viktigast att se till att hon får tillbaka aptiten, genom ändrad träning.

Min syster som jobbar med hästar säger att foderjäst kan få hästar att få bättre aptit. Är dessutom billigt!

Hur är det med träcket. Om det luktar skumt i kombination med att hon tappat aptiten och minskat i vikt trots mer mat så ligger svaret i magproblem. Har svårt att tro att hon tappat aptiten av två dagar träning även om det är två tuffare pass.

Hon har ju trots allt legat i träning blivit opererad/konvelacent, medicinerad och nu igångsatt igen. Det har ju hänt lite kring den lille så magen kan ha tagit stryk.

Vissa hästar har även en tendes att reagera med viktnedgång vid för hög kvot, men eftersom de andra hästarna verkar vara "normala" så bör det inte vara orsaken i detta fall.

Hej!!!

Hon går inte upp för hon får för "lite"... Grund ger i stort sett ingen näring bara massa jox..Sluta med det är mitt råd!!! Byt ut det till tex. Groov (bättre till svår födda hästar) Gå över försiktigt och byt ut lite i taget ..Lusern är bra att ge till hästar som är svårfödda så fick vi upp vårat vbl..(Blötlägg innan utfodring)
Kan varmt rek. lusern med om man inte har analys på höet, då det är bra näringsvärde.korn är också¨bra till svårfödda hästar men börja föriktigt med det..Fri tillgång på hö är att rek med. Lycka till...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix