Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En annan tanke då: När hade han senast en längre sammanhängade vila?
Eller tycker han att ni jobbar för många dagar i veckan?
Min valack blir, skumt nog, het/spänd/rädd/okontaktbar/vill bara rusa om jag tex rider honom 6 dgr/vecka. Han VILL inte jobba så ofta, då blir han LESS på mig och allt och vägrar göra det jag ber om. Om jag rider/markarbetar 3-4 dgr/vecka så är han en helt annan häst. Ibland får han några extra dagar bara för sig själv, och sedan är han sitt mjuka, pigga, villiga jag igen
Så, kanske kan du testa det? Samt varav med längre viloperioder.
Vi islandsmänniskor gör nog kanske så oftare än andra känns det som, jag blev tex jätteförvånad när en bekant berättade att hon inte givt sin häst en längre vila på flera år.. Hon jobbar en hel del från marken och tänkte väl inte på att även det är ju att ta dem bort från hagkompisar och hästliv. Hästen hade blivit sur och ovillig, hatade redan åsynen av varje sadel osv. Efter ett par månader på lösdrift då hästen höll sig lite undan från folk, så började hon komma fram till en i hagen och om man försökte schasa undan henne så började hon låtsas att man bad henne göra olika övningar har aldrig sett något liknande, såg helkul ut.
Så, mitt enkla råd är det, se om det blir bättre om han får vara lite mer häst och ha lite mer fritid. Hur såg det ut med hästkompisar?
Hur länge är han riden? Du skriver att han inte är allt för mkt riden. Kanske dags för en längre sammanhängande vila om han inte nyss haft det. Vila är MINST lika viktigt som ridning när hästarna håller på att lära sig nya saker, sätta muskler etc. Min unghäst blir allmänt mysko och otrevlig när han är trött och då får han vila.
NH - gör inte övningar utan ett klart syfte. varför domdera en stressad och rädd häst som ex ute i skogen? (backa å sänka huvudet är underkastelse) När min häst blir rädd får den showa, fnysa å springa runt bäst den vill så länge den inte springer PÅ mig eller bort från mig. Jag står bara kvar och pratar lugnande och gör absolut nada utan att stressa upp mig det minsta inombords. Hästen brukar då sluta efter ett tag och då får den beröm
Är han snäll att borsta, leda, kratsa hovar, fodra, sadla, stå på gången etc?
Okej, då läste jag slarvigt. Sitter på jobbet och gör många saker samtidigt.Svar ang. Galopp. Det är just driva in som jag inte har gjort eftersom jag för det ena inte vill att han ska lära sig att det är rätt och för det andra att jag vill att han ska lugnt och avslappnat ur en fin samlad trav bara "falla" in i galopp...
Nä, varför då? Det måste väl ändå vara hästen som sätter upp gränsen för hur länge han vill/orkar och inte? Din uppgift är att kunna läsa av det hos din häst. Min egen spenderade jag 5 minuter med i ridhuset igår. Det var tillräckligt för honom den dagen.Men om jag fortsätter efter kanske istället bara en liten paus så kan det bli såhär som jag beskrivit innan. Men någon gång måste jag väl kunna kräva litelite mer än bara 10 minuter?
Kämpa på, men ---
om vi utgår från att det inte är värk som är grundläggande orsaken, tror jag att så länge du är minsta ostabil, deppig, ett stort frågetecken och testar nya metoder så kommer han fortsätta trassla. Bestämd dig för en metod-inriktning som du starkt tror på och måla upp en mental bild av hur du lyckas. Se bilderna framför dig när ni jobbar tillsammans hur bra allt går , hur trevligt ni under lösa förhållanden kan mötas och vara kompisar och han litar på dig igen. Håll konsekvent fast vid de positiva bilderna och den fortsatta metoden utan att tveka.
Rider själv men känner igen problemet från min hundvärld som i grund
och botten är väldigt lik hästvärlden, flockdjur, ledare, konsekvens, positiv förstärkning bl a bla, det är samma skola...
Har varit drabbad av stressrelaterad sjukdom under några år vilket gav en rejäl svacka i min ridning, men KAOS i min hantering med familjens hund. Ett problemområde var bl a annat möten med andra jämnstora hanhundar som fick honom att fullständigt balla ur och uppföra sig under all kritik. Har förstått nu att min mentala utstrålning orsakade allt, och i takt med att jag själv blev bättre och också lättare kunde tänka positivt och måla upp mötesbilderna som en positiv händelse - ( inget kommer att hända, han sköter sig, han nosar och är vänlig o social)- så uppför han sig exemplariskt numer. Visar han ev några negativa tecken kan jag direkt relatera det till att jag själv är "svajig" och t ex har en dålig dag. Ledaren svajig = flocken svajig. Visserligen har han också blivit äldre och klokare - men MYCKET handlar om mina signaler som jag undermedvetet ger vovven .... Jag önskar dig all lycka till!
men är hästen ordentligt motionerad?
promenad i grimma en halvtimme och yra runt och viffta rep är inte motion liksom.
De behöver aktiveras fysiskt reglebundet
Det kanske är lite dags på att markera och bli lite ARG
Men det kanske du blir...annnars har jag fått den uppfattningen att NH folk inte vågar bli arga för att det kan bli en förtroendeklyfta...så är det INTE...hästar vet när dom går över gränser...
Jag skulle fortsätta bara vara med honom....blir han dum så bli arg.
En travare är ju oftast fostrad på enkelt sätt, dom vet vad som är rätt o fel i om inkörningen så tidigt, det är en form av fostran ( bra fostran) Men sen är kbl lite skarpa generellt i blodet..så det kan vara läge att kompromissa lite, för om det är nu fungerar det ju inte alls. Var flexibel, låt han inte vinna men tryck samtidigt inte ner honom för mycket för det är det nämligen jag tror har skett och nu ger han tillbaka.
men exploderar - han exploderar ju inte av elakhet eller för att ta ledarskapet? han blev ju rädd i skogen? och i denna sk picadero så kanske han inte alls gillar att du dominerar honom? Han kanske känner att du leker översittare mot honom?
Det är problemet tror jag, att många använder NH för att lugna sina hästar men att i själva verket har de glömt bort innebörden för vad övningen betyder för hästen! En rädd häst ska inte samtidigt behöva visa underkastelse anser jag.
om han redan funkar i vardagen så ser jag aldrig någonsin en anledning att fortsätta med nh-övningar. De kan man kanske ta till om hästen börjar sätta sig emot men annars tycker jag att de ska få vara som de är
Ang galoppen så kanske han inte är tillräckligt musklad för att orka helt enkelt. Låter som så eftersom han galopperar utan ryttare men inte med så gärna.