Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Håller med de andra, skaffa en tränare som kan hjälpa dig innan det går riktigt fel och någon blir skadad!
Man har tid med tränare, man TAR sig tid, så enkelt är det bara! Och om dina föräldrar inte kan betala för att du får hjälp att lära dig hantera din häst så borde de nog sälja den, allt annat är vansinne, det är deras ansvar i slutändan.
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Jag tänkte bara säga att jag och mitt sto komunicerar med varann mycket bättre nu genom övningar och lite fixningar med tränset och så... Det behövdes inte någon tränare! Desutom.. om ni bara kan säga skaffa tränare så borde ni inte hjälpa till... För jag tror att alla som kan skaffa sig en tränare... därmed har tid, pengar, bil, paddock ect ect. Kommer säkert att skaffa sig en tränare! Men nu behvde jag eran dem som hjälpte mig genom att inte bara säga skaffa tränare det var deras tips som funkade! Så att alla som verkligen har hjälp mig... Och dem andra... Tänk lite mer innan ni skriver skaffa tränare!
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

angel_winner skrev:
Hej! Jag har ett jätte problem! Jo det är så att min 12 åriga nordsvensk beter sig som en ny inriden tre åring! Jag får knappt stopp på henne. och säg inte att jag ska sälja henne för det vill jag INTE!:mad: Men det är så att hon kan inte dressyr eller hoppa (Hon är för fet... För att hoppa):( Men när jag ska hoppa av och fixa en sak och sedan hoppa upp igen... Då bara går hon iväg när jag satt foten i stigbygeln!och det är vääääldigt jobbigt. Sedan när jag ska försöka göra en framdelsvändning (hon kan det) Så bara backar hon och hur mycket jag än skänklar så bryr hon sig inte! Snälla om d har några tips så skriv till migför jag behöver hjälp!!
:angel: //jenny:angel: :angel:_winner

Okey, det här med att stå stilla är rätt lätt fixat om man ger sig fanken på att hästen skall stå still. Först måste du bara bestämma dig för att lösa problemet.
Jag fick hem en travare och skulle fixa hans problem på en vecka - han var omöjlig att sitta upp på, trampade runt och tyckte det var otroligt roande att se mig hoppande på marken.
På det stället han vart innan hoppade dom upp på hästarna i stallet på gången och red ut, fråga mig inte varför.
Men, vi löste problemet, när han gick tog jag tygeln och höll mig hela tiden vid sadeln så om han försökte gå fick han gå runt i en cirkel tills han stannade, vilket han tyckte var jobbigt. Fast jag tror det mesta var missförstånd, han visste nog inte vad jag ville i början, jag hade så konstiga idéer, ingen annan hade ju suttit upp på honom utanför stallet tidigare.
Vad man också kan göra är att så fort hästen går framåt backar man den några steg och ber den stanna, om den inte står still, backar du igen och fortsätter så tills hästen gör som du vill. Viktigt med beröm! Hemligheten - gör det jobbigt för hästen att smita undan och när den gör som du vill eftergift och beröm. Ni kan ju ta en dag när ni tränar just uppsittningar.
En idé vore ju att hoppa upp från en pall när hästen väl lärt sig att stå still, hästen kan gå iväg för den vet vad som väntar och jag tror alla hästar skulle uppskatta om man använde pall så mycket som möjligt, men klart man skall kunna hoppa upp från marken om man vill det.

Framdelsvändingen tror jag inte handlar om dominans, kan säkert men här tror jag det handlar mest om missförstånd, där skulle du behöva en tränare men det kan ta tid att hitta en bra. Fast om hästen backar bara för att så be hästen backa, vänd det till din idé, sen när du tycker att det är bra så försöker du göra en framdelsvänding igen, om hästen backar, fortsätt backa. Du får vara envisare och påhittigare än hästen. Också viktigt att du är noga med att stänga alla vägar förutom dit du vill gå när du gör framdelsvändingen, om det är där du gör fel är det inte konstigt att din häst gör som den gör. Det är bra att ha en tränare när det gäller sådana saker, de ser ju vad man gör för fel från marken men med lite tid tror jag ni kan lösa det på egen hand, kan ju vara bra att ha någon kompis som kan berätta för dig hur du sitter eller vad du gör för fel, det syns väldigt tydligt fårn marken vad man gör för något.
Att folk säger att bara för att du int har tid och pengar till tränare så har du int tid till att ha häst (eller vad det nu var för idiotiskt påhitt) kan du ju bara ignorera med en gång. För mig handlar det oftast inte om resultatet, utan vägen dit, man är aldrig färdiglärd och jag lär mig faktiskt mer genom att pilla och testa själv med tyglar och skänklar och komma fram till på egen hand vad det är som händer. Det har många tränare svårt för. Jag har träffat TVÅ tränare som verkligen kunnat förklara för mig varför hästen gjorde si eller så i vissa situationer. Två av typ 20.
Jag gör flera fel när jag rider - ingen är felfri, men jag kan kommunicera med min häst och tillsammans kommer vi alltid fram till en lösning, det kan ta ett helt träningspass eller 5 sekunder. Jag kan även göra fel när jag gör saker från marken men där hittar vi också alltid någon lösning.
Se allt som en problemlösning, ge det glädje och tid att försöka förstå varför hästen gör som den gör, först då kan ni lösa problemet.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 431
Senast: caballus
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp