Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

A

angel_winner

Hej! Jag har ett jätte problem! Jo det är så att min 12 åriga nordsvensk beter sig som en ny inriden tre åring! Jag får knappt stopp på henne. och säg inte att jag ska sälja henne för det vill jag INTE!:mad: Men det är så att hon kan inte dressyr eller hoppa (Hon är för fet... För att hoppa):( Men när jag ska hoppa av och fixa en sak och sedan hoppa upp igen... Då bara går hon iväg när jag satt foten i stigbygeln!och det är vääääldigt jobbigt. Sedan när jag ska försöka göra en framdelsvändning (hon kan det) Så bara backar hon och hur mycket jag än skänklar så bryr hon sig inte! Snälla om d har några tips så skriv till migför jag behöver hjälp!!
:angel: //jenny:angel: :angel:_winner
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Ämelie har helt klart rätt. Skaffa dig en bra tränare som kan hjälpa dig att få ordning på hästen.

Hur är det när du håller på med henne på marken? Är hon lika "dominant" då som när du rider henne?
Sitter inte ledarskapet när du är på marken är det svårt att få hästen att lyssna på dig när du sitter på...
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Men jag kan inte Skaffa någon tränare.... Jag har inte råd och Tid efter som skolan tar ganska mycket tid... Men jag ska försöka skaffa en tränare.. även om det blir nån av mina kompisar...:angel: Men tack för tipset.. hehe
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Har du inte TID att anlita en tränare har du inte heller tid att få orning på hästen - då ska man inte ha häst!
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Säger som dom andra:
Ta hjälp av en tränare!

Tid måste du väl ha, eftersom du har tid att rida?
Byt ut ridningen mot hanteringsträningar i stället.
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Bästa svaret!

Sessca, hur gör du för att lyckas med såna formuleringar? ;)

:bow:
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Vadå jag vet inte? :confused:
Jag bara skriver som jag tänker, vem som helst hade kunnat sagt det. :o
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Om hon går iväg när du sätter en fot i stigbygeln, kan du tex ta ut foten och låta henne snurra runt på en mycket liten volt tills hon står stilla, sedan försöka igen, snurra, försök igen. du får inte ge dig förrän hon gjort rätt och stått still när du sitter upp. sedan kanske du inte hann mer den dagen...sedan får du vara konsekvent.

Är du säker på att hon kan framdelsvändning? Prova från marken med dina händer där skänklarna ligger...Hoppas någon kan hjälpa till som ser dig rida!
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

angel_winner skrev:
Men jag kan inte Skaffa någon tränare.... Jag har inte råd och Tid efter som skolan tar ganska mycket tid... Men jag ska försöka skaffa en tränare.. även om det blir nån av mina kompisar...:angel: Men tack för tipset.. hehe

ALLT handlar om prioritering...:smirk:
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Om du verkligen vill lösa problemet, så får du nog räkna med att du behöver lägga ner tid på hästen, samt ta hjälp av en utbildad tränare.
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

av egen erfarenhet = TA HJÄLP AV TRÄNARE

jag och min häst hade ALDRIG varit där vi är nu i utbildningen om vi inte hade haft hjälp!
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Om du själv inte kan och du känner att du vill ha hjälp så är det bästa att ta hjälp av en tränare. Än att du försöker själv ocg det blir fel.
Om du tycker att du har lite pengar till en tränare. Så kan du väl träna en gång i månaden och sen i mellan tiderna så tränare du på det ni lärde er på träningen.
Men även att du rider ut och gör annat med henne.
Och tänka på att det tar tid att få ordning på hästen. Har själv tränat nu länge och det börjar bli bra nu.
Lycka till.
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

SVAR TILL SessCa:

Men det är så att jag har inte tid nu på vintern... Det blir mörkt vid fyra och jag har inget upplyst ställe att rida på... Men i vår kommer jag att kunna rida alla dagar i veckan igen. och säg inte att jag ska skaffa ett ställe och sätta lampor och sånt för jag e bara 12 och e inte rik. Sedan så kan jag ju inte köra bil och vi bor utanför stan så jag tror inte att det finns någon tränare som vill komma till en liten skit unge som jag och träna på ett ställe som ligger mitt i skogen utan en paddock eller ridhus. Det är därför jag inte kan skaffa tränare.
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Vad jag vet är det lördag och söndag varenda vecka.
Det finns säkert en del tränare som ställer upp på helgerna.

Sen kommer ju snart jullovet med 18 dagars ledighet.
Därefter sportlovet med 9 dagars ledighet.

Massor med tid ju!
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Är du säker på att du gör hjälperna för framdelsvändning på ett sätt som din häst känner igen?
Ibland kan det kännas osäkert, särskilt om man är tolv år och har en stor bestämd häst (jag har också varit tolv) och då kanske man inte gör hjälperna riktigt rätt eller riktigt övertygande. Du måste nog visa övertydligt vad du menar.
:smirk:
Men, först och främst, se till att det vanliga rakt fram, stanna, vända osv fungerar klockrent och att du och din häst har kontakt. Skynda långsamt! Det är lätt att vara otålig men du bygger inte bra om grunden är dålig.
Om hon börjar gå när du ska hoppa upp, se till att du håller tyglarna ganska kort från början så du kan hålla in henne och säga "stå still" bestämt. Försök inte sitta upp igen innan hon står stilla. När hon står still ska du berömma! Glöm aldrig att berömma när hon gör rätt!
Hur är hon när du leder henne? Min häst är också nordissto och ganska dominant, om jag inte bestämmer över henne när jag leder henne eller sköter henne tar hon över när jag rider också.
Öva att leda din häst och se till att hon stannar när du vill och går när du vill. Om hon vill gå före dig, gör en volt så att hon kommer efter igen. Du kanske måste göra det hundra gånger på en halvtimme, men det är bara att jobba på.
Det kan kännas hopplöst, särskilt om du inte har någon som hjälper och peppar dig, men ge inte upp! :bump:
Lycka till!

(Och ni som inte har konstruktiva råd att komma med här, kan inte ni skriva i er dagbok eller nåt i stället? Hur kul är det att be om hjälp och bara få skit. Skärp er!:mad: )
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

Hej
Har läst alla inlägg och jag håller verkligen med att du som är 12 år och är ensam skall inte vara det, har du ingen vuxen hästmänninska som kan hjälpa dig? Håll inte på med "konster" på din häst utan få den att fatta att det är DU som skall bestämma. Det finns bra kurser i horsemanship, som jag själv kursat på, men var inte själv! och håll på, en häst väger 500 kg och vad väger du? Inte en femtedel av en stor häst. Som tur är är hästar födda med små hjärnor och kan lära sig att vara "snälla". Men lyd ett råd av en gammal hästtant, be om råd och hjälp.
Ett litet råd om uppstigningen, gör en lite "fålla" och backa ur den då du skall upp.
Det fungerade här i mitt stall då den hästen jag tänker på inte ville stå stilla, be pappa eller nån annan spika ihop lite.
Var bor du?
 
Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!

jag bor i handen på en gård... jo jag har en pappa som kan hjälpa mig men det som är synd är att mamma hon är jätte bra på hästar men rädd för dem... men jag ska värkligen göra en fålla
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 431
Senast: caballus
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp