Hjälp mig!!

amaasg

Trådstartare
Hej allihopa. Jag har en varmblodstravare på 5 år som jag älskar över allt annat. Hon har alltid varit fräsh och fin. Släpptes på bete för ca 1,5 v sedan. Redan 1:a dagen fick hon ett lite kortare steg, saknade "övertrampet". Hon har varit bättre till och från. Hon är den nätta modellen och var extremt tunn när jag fick henne, för ca 5 månader sedan.
Med tiden har hon blivit rundare. Men på bara den senaste veckan har hon ätit upp sig rejält. Har också blivit gallig i alla 4 å fått lite puls?? Är så himla dålig på att känna puls, men jag tror det är någonting där. Hon går barfota också och är inte öm i hovarna. Skrittar i princip bara på henne nu, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Stallägaren tycker att jag ska avvakta och se, och röra mycket på henne. Om det blir sämre skulle jag ringa vet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Är jätteorolig för fång:(, men en varmblodstravare?? Har bara hört ponnyer/kraftiga hästar som haft det...:confused::confused:

Sv: Hjälp mig!!

Jag har en varmblodstravare med fång... Skaffa Probimin, ge 2 mått morgon och kväll när hästen visar tecken på fång. Sänk till 1 mått och när hästen blivit bättre kan du ge 1 mått/dag som underhållsdos, eller när du byter foder eller vädret ändrar sig. Fick tips om det och tipsaren sa att det skulle kunna gå att häva ett fånganfall på tidigt stadium på det sättet.

Har hästen blivit invand på gräs långsamt eller har den gått från inget/lite bete till väldigt kraftigt bete? Det är ganska vanligt att hästar fåt puls och blir lite galliga vid övergång till bete så det är ju inte säkert att h*n har fång bara för det (för att vara lite positiv) Om du har möjlighet att ta in hästen nattetid och ge hö så vore det nog bra.Eller bygg en liten hage i hagen och låt dom andra hästarna beta ner den och ha hästen där med hö nattetid.Om det blir det minsta värre tycker jag du ska ta hem en veterinär.Man kan aldrig vara för försiktig.

Jag har en varmblodstravare med fång... Skaffa Probimin, ge 2 mått morgon och kväll när hästen visar tecken på fång. Sänk till 1 mått och när hästen blivit bättre kan du ge 1 mått/dag som underhållsdos, eller när du byter foder eller vädret ändrar sig. Fick tips om det och tipsaren sa att det skulle kunna gå att häva ett fånganfall på tidigt stadium på det sättet.

Probimin är absolut ingen medicin "mot" fång. Probimin är bakteriekultur för att tarmfloran ska verka optimat för att förhindra rubbningar i tarmfloran vid foderbyten.

Visar hästen tecken på fång så har den redan utlöst ett fånganfall,, probimin hjälper naturligtvis till att snabbt stabelicera tarmfloran men häver absolut inte ett fånganfall.

Fånganfall kan endast hävas genom att i ett tidigt stadium tllkalla Veterinär för behandling, strikt vila och därefter lämplig individuell hovvård.

Allt annat är ren felaktig fakta angivelse.

Det finns ingenting som stoppar ett redan påbörjat fånganfall. Det man kan göra är att lindra hästens lidande genom att exempelvis ställa denne på sandbädd, dra ner på kraftfoder/ge hö istället för gräs, ge magstabiliserande, kyla hovarna etc.

TS: jag skulle ta ut veterinär, det låter som fång. Och även vidta de åtgärder jag nämnde ovan.

Min travare har också fått liknande, dock bara extra gallig på ena benet. Jag ska ta hem honom och låta honom sova inne och äta hö åse idall det blir bättre annars kontaktar jag vet. Han är synligt halt på sitt framben i trav och rör sej rätt sakta i hagen. Jag hoppas inte det är fång för betet är inte speciellt "grovt" eller vad man ska skriva.

Okej, jag bara återgav vad en kunnig person sa till mig, men när det gäller fång så finns det lika många experter som det finns fånghästar, har jag märkt, och det finns olika uppfattningar om hur man ska göra. Råden från veterinärer har också ändrats under årens lopp, allteftersom man fått mer kunskap. Jag vet att probimin inte botar fång, men eftersom den stabiliserar tarmfloran och fång ofta komer av en störning i tarmfloran så tyckte jag att det lät rätt logiskt! Men vad vet jag, jag är ingen expert!

En annan kunnig person berättade om ett fall där man upptäckte ett begynnande fånganfall mycket tidigt och då tog bort den från gräs och den hästen fick ingenting mer sedan. Om saker som människor säger eller skriver stämmer eller ej, det kan inte jag avgöra, fång är en lurig sjukdom och inte ens vetenskapen har riktig koll på den än, så helt enkelt är det inte!

Har fånganfallet satt igång och hästen har börjat få förändringar i howen så hjälper inte Probimin ett dyft. Om preparatet hjälper till att förhindra störningar i tarmfloran kan det däremot förebygga. Det är absolut inte fel att ge till en häst som har akut fång - att stabilisera tarmfloran förhindrar om inte annat att fler endoto iner frisätts. Men stoppar ett anfall - nej.

Låt veterinär undersöka hästen, under tiden ta bort den omgående från betet om du ens en halv mm misstänker fång. Det drabbar ALLA raser.

Var hästen inbetad ordentligt på gräs innan betessläppet?

Håller med coari, tantEster och mackan till hundra procent.

Ylva, som fick avliva sin älskade Bennett i måndags pga fång och kolik.

- att stabilisera tarmfloran förhindrar om inte annat att fler endoto iner frisätts.

utanför tråden
Men har du hällt kaffe över x tangenten också?

i tråden
Något inlägg tidigare i denna tråd handlar bla om gallor och bete.
Förra sommaren hade min ponny gallor i alla fyra benen ganska länge. Hon har inte haft det så mkt tidigare som förra sommaren. I december fick hon sedan fång.
Kan dessa gallor ha varit en varningssignal på att ngt var på gång som ex IR? Jag har ofta tänkt att jag kanske borde ha varit mer uppmärksam. Denna sommar äter hon inte mkt gräs alls och har inte ens en antydan till gallor på ngt ben.

Skulle jag råka ut för det igen kommer jag att prova med att ge probimin som allra första åtgärd, jag tror i alla fall inte att det skadar. Att få tag på veterinär och smärtstillande tar en stund, men en burk probimin kan man alltid ha på lut. Såklart tar man kontakt med veterinär också! Min veterinär sa till mig att ge probimin i förebyggande syfte, samt extra vid foderbyte, ändringar i årstid, när helst jag misstänker att det kan vara fara och färde. Om det kan hejda ett påbörjat anfall eller ej vet inte jag, jag bara återgav vad som sades till mig, men jag anser att det inte skadar att prova i alla fall! Bättre det än att göra ingenting medan man väntar på vet.! Så tycker jag, men var och en har naturligtvis rätt att tänka och tycka som den vill.

Är man, som ts, osäker på om det är frågan om fång eller ej (och det var det jag svarade på) så skulle i alla fall jag ge probimin medan jag funderar vidare.

Senast ändrad:

Nu är inte Probiminet så snabbwerkande... Jag säger inte emot dig på någon annan punkt än att Probimin och liknande preparat inte kan häwa ett fånganfall när det wäl startat. Du kan förstås tro wad du will, det står dig fritt, men så är det iallafall. Din weterinär har ju inte heller rekommenderat dig Probimin som behandling utan just profylaktiskt.

Om man, som ts, misstänker fång bör man inte "fundera widare" utan omedelbart ta kontakt med weterinär.

Jo, kaffet förstörde enkel-w, äks och shiftknappen på wänster sida... Äks-knappen har dessutom dottern pillrat bort och slängt nånstans! :D

Jag har inte sagt att jag tror varken det ena eller det andra, jag har bara sagt att jag blivit rekommenderad att ge probimin vid första symptom på en ev. fång! Jag har inte sagt att JAG tror att det hävs (det var en annan person som sa), jag har bara sagt att jag skulle prova det! Var snäll och läs vad som står.

Ts visste inte vad hon skulle göra och jag gav ETT exempel på vad man skulle kunna göra, om man nu inte tyckte att det var aktuellt med veterinär (vilket stallägaren inte tyckte). jag skulle absolut kontakta veterinär själv (och har så gjort) veterinär frågade då mig om jag givit probimin, men just då hade jag tyvärr inget. Om det skulle hända igen så är det det första jag skulle göra innan jag gick in igen för att ringa.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 291
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 435
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 705
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka