Hjälp mig!

Hundarna

Trådstartare
Jag behöver hjälp med att klura ut vilken av schäfer,vit herdehund,aidi och riesenschnauzer är enklast att ha som första hund. Har hört att riesen kan vara lite vass men har hundkunniga människor som hjälper mig. Ni som har erfarenhet av dom här raserna får gärna dela med sig. Alla tips och råd är välkomna.

Sv: Hjälp mig!

Går inte att svara på då hundar är individer och det även beror på hur du är som person.

Vad ska du ha hunden till är väl första frågan? Dessutom, precis som Berin säger, är alla hundar individer och det går inte att säga att en ras anses mindre vek än en annan då det är högst individuellt.

när jag skaffar hund, har haft några genom åren, så försöker jag låta bli att förälska mig i en särskild ras, jag försöker hellre hitta seriösa och positivt omtalade uppfödare, än att stirra mig blind på just en ras, visst kollar jag på hunden också, men det ska kännas rätt från båda, att man kan ha kontakt med uppfödaren och så under många år framöver! :)
sen ska ju hunden passa också, så lite ramar och gränser måste man ju ha!

sen är de svårt att säga vilka av dina favoritraser som är en bra ny-börjar hund, håller med föregående, de är individer och de skiljer sig mycket från hund till hund, även om de är av exakt samma ras!

Aidi finns väl inte ens i Sverige..? Är de FCI-godkända?

Känns lite som att du suttit och slagit i Världens Hundraser.

Jag behöver hjälp med att klura ut vilken av schäfer,vit herdehund,aidi och riesenschnauzer är enklast att ha som första hund. Har hört att riesen kan vara lite vass men har hundkunniga människor som hjälper mig. Ni som har erfarenhet av dom här raserna får gärna dela med sig. Alla tips och råd är välkomna.

Kan svara för risenschnauzer.
Dom kräver en hel del om man generaliserar men som dom skrivit ovan är också hunden en individ. Söker också efter ny hund, det är svårt:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 388
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 324
Senast: Roheryn
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10