Hjälp mig vakna!

Sv: Hjälp mig vakna!

Har en far med sömnapné men ingen aning om det spelar roll? Jag har ju inte alltid varit sån här utan bara de senaste veckorna. Snarkar vet jag inte att jag gör öht, sover nästan alltid på sidan.

I_U: Det händer ju att jag är tröttare också, men det är ett tag sedan jag var såhär trött.

*KL

Jag ringde chefen och bad om att få vara hemma. Inga problem, så jag somnade om vid 6:30 och sovit som en stock fram till nu. Idag ska jag försöka pilla med bara det viktigaste (saker högt och lågt, särskilt nu när ambulansen var här igår och sakerna behövde flyttas på snabbt som attan) och sen bara vara. Jag har egentligen svårt för det när det finns saker som behöver göras, men det får vara så idag. Blir förmodligen sjukhusbesök också såklart och det är det allra viktigaste jag har att göra idag.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

När du är på vårdcentralen så be att de testar din sköldkörtelfunktion också.

Underproduktion, Hypotyreos, kan utlösas av bl.a. annan sjukdom eller stress och manifesterar sig tex som extrem trötthet.
De nya gränsvärdena ligger på TSH 0,2-2,5 och för vissa människor kan redan en mindre förhöjning påverka allmäntillståndet för känsliga människor.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Bra.
Och så tar du en tur till VårdCentralen också.
Kolla alla värden så att det inte är något fel.
Och om de inte hittar något - vila och vänta.
Eventuellt så erbjuder de dig SSRI.
Tag emot det då, ty stress sabbar serotoninbalansen och den har sedan svårt att återhämta sig på egen hand.
Litet hjälp på traven med det är inte fel.
Så slipper man ställa till så mycket tok som det kan bli annars.

Jag blir fumlig, snubblig och får grava koncentrationssvårigheter.
Det går över på mellan 20-30 min av en enda dos SSRI, så det vägrar jag att leva utan.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Tänk om det vore så! Jag har i 10 års tid legat på nästan 4 och ingen har velat justera dosen Levaxin.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

oroar mig och ångestgråter mest. Får man ringa och sjukanmäla sig/ta ledig från jobbet imorgon trots att det ställer till det för kollegorna? Jag har tidigare bara jobbat på timme och fixat egen vikarie eller jobbat sjuk och då helt enkelt inte fått betalt för de timmarna.


När det kommer till ens hälsa så får det faktiskt gå före kollegornas bekvämlighet. Om du nu verkligen vill tänka på dina kollegor så inse att du inte hjälper dem genom att köra slut på dig själv och riskera att bli sjukskriven betydligt längre period! Det blir liksom bara värre ju längre det går. Så ju förr du gör något åt saken desto bättre.


Var rädd om dig och ta hand om dig!

Precis som Lovisaleonora skriver så är det betydligt lättare att halka tillbaka. Stress i sig är inget farligt, det är helt naturliga reaktioner i kroppen. Men däremot måste man låta kroppen fungera som den vill, ge utlopp för de reaktioner som finns i kroppen. Annars blir det inte bra. Jobba med kroppen och inte mot den.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Jag låg på 3,8 när jag efter 5 års tjat och presenterande av de nya värdena till min husläkare äntligen fick lägsta dosen Levaxin. Fick sedan ny läkare då den gamla slutade och denne ökade dosen två gånger under 6 månader. Han gick efter hur jag mådde och inte strikt efter värdena. Idag äter jag 150microgram/dag och mitt TSH värde ligger på 0,44. Jag mår fantastiskt!
Har börjat studera för nu kan jag koncentrera mig och komma ihåg vad jag läser och orkar hålla på hela dagen. Mitt humör är jämnare, min astma försvunnen och min sexlust har återkommit. ;)
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Jag träffade en sådan läkare en gång en 15 år sedan. Tyvärr bara en gång för det var en stafettläkare :-( Jag blandar alltid ihop tsh och t4, men han sa att hans patienter mådde bäst med ena värdet så nära noll som möjligt och det andra så högt som möjligt. Kring 22 eller något sådant.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Bra.
Och så tar du en tur till VårdCentralen också.
Kolla alla värden så att det inte är något fel.
Och om de inte hittar något - vila och vänta.
Eventuellt så erbjuder de dig SSRI.
Tag emot det då, ty stress sabbar serotoninbalansen och den har sedan svårt att återhämta sig på egen hand.
Litet hjälp på traven med det är inte fel.
Så slipper man ställa till så mycket tok som det kan bli annars.

Jag blir fumlig, snubblig och får grava koncentrationssvårigheter.
Det går över på mellan 20-30 min av en enda dos SSRI, så det vägrar jag att leva utan.

Om en tablett ger så dramatisk effekt på dig, så är det nog placebo det handlar om...

Nu blir jag lite bekymrad. VC läkare borde inte få skriva ut SSRI, eller andra liknande mediciner som påverkar "kemin" i hjärnan.

SSRI har, enligt de studier som gjorts i samband med godkännande, något bättre effekt än ingen behandling för svåra depressioner (med akut självmordsrisk), men absolut ingen effekt på lättare eller medelsvåra depressioner. Däremot så ökar självmordsrisken för de som har lättare depressioner vid utsättning av SSRI.

SSRI är till för medellång eller längre behandling av depression. Det bör/ska användas samtidigt som någon form av terapi pågår, och regelbunden uppföljning sker.

Det är inte "quick-fix" medicin som man bara kan ta ett litet tag, och så blir det bättre...Lättare depressioner går dessutom i regel över av sig själva, helt utan medicin eller ens terapi. SSRI skrivs alldeles för lättvindigt.

http://www.peterularsson.se/hur-ssri-kan-forgora-ett-liv/


SSRI ska du bara ta emot, om du har kontakt med legitimerad psykolog som gjort en ordentlig utvärdering, eller motsvarande psykiatriker.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Om en tablett ger så dramatisk effekt på dig, så är det nog placebo det handlar om...

Nu blir jag lite bekymrad. VC läkare borde inte få skriva ut SSRI, eller andra liknande mediciner som påverkar "kemin" i hjärnan.

SSRI har, enligt de studier som gjorts i samband med godkännande, något bättre effekt än ingen behandling för svåra depressioner (med akut självmordsrisk), men absolut ingen effekt på lättare eller medelsvåra depressioner. Däremot så ökar självmordsrisken för de som har lättare depressioner vid utsättning av SSRI.
...
SSRI är till för medellång eller längre behandling av depression. Det bör/ska användas samtidigt som någon form av terapi pågår, och regelbunden uppföljning sker.
....
Det är inte "quick-fix" medicin som man bara kan ta ett litet tag, och så blir det bättre...Lättare depressioner går dessutom i regel över av sig själva, helt utan medicin eller ens terapi. SSRI skrivs alldeles för lättvindigt.
....
SSRI ska du bara ta emot, om du har kontakt med legitimerad psykolog som gjort en ordentlig utvärdering, eller motsvarande psykiatriker.

Är det inte lite väl lättvindigt av dig att avfärda I_U och många med henne (bl.a. mig) utan att beakta vad som faktiskt sker?

Läkemedel funkar inte alltid som de är tänkta och beskrivna.

Jag får hjälp av SSRI ganska omedelbart. I alla fall samma dag. Vissa tar dem mot PMS och upplever stor skillnad.

Man kan inte vara så kategorisk som du är.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Om en tablett ger så dramatisk effekt på dig, så är det nog placebo det handlar om...

Nej det är inte möjligt i mitt fall.
Jag tog från början emot SSRI bara för att få komma vidare på utredning.
Min fasta övertygelse var att det inte skulle hjälpa det allra minsta alls.
Om det skulle fungera med placebo på mig så skulle jag ju kunna skärpa mig på egen hand.
Och det går inte alls.
Min vilja är det inget fel på, jag kan gå på den tills jag stupar rent kroppsligt.

SSRI används dessutom för att behandla andra problem.
Saxat ur fass.se
Sertralin är indicerat för behandling av:

Egentliga depressionsepisoder. Förebyggande av återkommande episoder med egentlig depression.

Paniksyndrom med eller utan agorafobi.

Tvångssyndrom (OCD) hos vuxna och barn/ungdomar i åldrarna 6-17 år.

Social fobi.

Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD).
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Jag var på en föreläsning om stress för några dagar sen, och han har samarbete med en hemsida som verkar bra. Det är gratis för privatpersoner och det finns en del tips och övningar; healthwatch.se
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Nej det är inte möjligt i mitt fall.
Jag tog från början emot SSRI bara för att få komma vidare på utredning.
Min fasta övertygelse var att det inte skulle hjälpa det allra minsta alls.
Om det skulle fungera med placebo på mig så skulle jag ju kunna skärpa mig på egen hand.
Och det går inte alls.
Min vilja är det inget fel på, jag kan gå på den tills jag stupar rent kroppsligt.

SSRI används dessutom för att behandla andra problem.
Saxat ur fass.se

Svarar flera.

Om man anser sig få en ökad livskvalite att en medicin, utan att få biverkningar, så ska man naturligtvis använda den.

Däremot så anser åtminstone jag att man inte ska rekommendera andra att ta för sig av kontroversiella mediciner bara för att de existerar.

Placebo är långt ifrån samma sak som att "skärpa sig" eller "använda viljestyrka".

Läs länken http://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt

och http://www.netdoktor.se/allmant/artiklar/placebo-tankens-kraft-kan-paverka-pillereffekt/

Att en viss medicinering fungerar för några, är långt ifrån samma sak som att den fungerar för alla.

För den som orkar läsa lite mer på djupet, och tycker att statistik är intressant så vill jag verkligen rekommendera att läsa de kontrollerade medicinska studierna som är gjorda, i synnerhet den metastudie som sammanställer ett stort antal studier runt SSRI, och som kommer fram till att SSRI visst har effekt, i synnerhet vid svåra depressioner, men att terapi eller annan sorts medicinering är lika bra vid lättare/medelsvåra depressioner. Och att biverkningarna kan vara mycket besvärliga för många.

Jag hittar inte länklistan över studierna på det förväntade stället i datorn, så skicka PM för att påminna mig, så ska jag lägga ut listan.

Vad sedan står i FASS, om vilka sjukdomar/tillstånd en viss medicintyp används för/rekommenderas för, det beskriver mera godkännande processen för läkemedel än något annat.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Men man skall ju bara prova.
Mår man inte bra av en medicin så slutar man väl med den.
Svårare än så är det inte.
Men att inte prova SSRI vid svår stress är att göra det besvärligare än nödvändigt för sig själv.
Om man verkligen behöver SSRI så kan man terapia ihjäl sig utan att uppnå något resultat.

SSRI är inte farligt för normala och i övrigt stabila personer.
Om man mår pyton av dem så är de fel och då så slutar man.
När jag behöver dem så mår jag bra av dem men när jag inte gör det så mår jag illa, får yrsel och svettas som en gris.
Jag kan inte ta dem "bara för att" för då så mår jag pyton av dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
3 092
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 250
Senast: Marty
·
Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 717
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp