Hjälp mig! (Skänkelvikning i trav)

Solvira

Trådstartare
Buke brukar alltid vara bra för att få tips på hur man ska tänka. :bow: Bland annat läste jag att man skulle tänka att man rider en liten volt när man ska rida bakdelsvändning, och vips så hade vi inte svårt för det längre! Jag förstår ju att det enda som gör att vi har svårt för saker är för att jag inte förstår hur jag ska sitta och rida, och framförallt tänka.

Skänkelvikningar är en sån sak som jag kommit fram till att det är jag som sätter stopp för. I skritt är det inga problem att få en jämn och fram för allt bra tvärning, och där vet jag tydligen hur jag ska sitta. Men hur ska jag tänka i trav? Alla tips ni har, fram med dem! :bow:

Sv: Hjälp mig! (Skänkelvikning i trav)

Det viktigaste man ska tänka på vid skänkelvikning är ju ryttarens vikt fördelad över hästens rygg eftersom att det är lättare för hästen att flytta sig för vikten än för skänkeln.

Tänk då att om du ska flytta för vänster skänkel (åt höger dvs) så ska vikten peka åt höger riktning, alltså "trilla" över till hästens högra sida.

Det krävs inte mycket för att få vikten dit, det räcker med att du har ett stabilt stöd på höger tygel, och leder vänster tygel samtidigt som du trycker med den vänstra skänkeln som ju är sidförande i den här förklaringen. Bröstkorgen ska vara rakt fram, inte böjd någonstans (och absolut INTE vara böjd i bålen, då hamnar vikten helt fel) men blicken ska ligga dit du är på väg.

Jag brukar ha mitt bäcken på samma sätt som när jag fattar galopp, vänster höft ben åker fram och höger åker bak, på så sätt "trycker" vänster bäcken vikten åt höger och hjälper även vänster skänkel med flyttningen, utan att du behöver ändra på ditt överliv ett dugg!

Det är ofta där problemet sitter, att man ändrar på överlivet, ex. genom att böja sig i bålen eller vrida sig åt ett visst håll (jag :o ), därför hjälper det att leda med det motsatta tygeln eftersom den tvingar en att sitta rätt i sadeln och förhindra att man trillar åt fel håll!

så har alltid jag gjort också. med vikten. men så läste jag att man skulle göra tvärtom! och det blev sååå mkt enklare att göra skänkelvikningar.

Jag gör nog också tvärsom.. dvs jag lägger vikten mer åt vänster, trycker på med vänster skänkel och sittben och "öppnar upp" åt det hållet vi ska. Ingen aning om det är det "korrekta" sättet men det funkar i alla fall.... :crazy:

OBS! jag släpper inte höger sida för att jag "öppnar upp" utan höger skänkel använder jag som framåtdrivande.

när jag började rida på ridskolan jag är på nu fick jag lära mig ett nytt sätt att rida skänkelvikningar, och när jag bodde i sigtuna så var den tränare jag red för där överlycklig över att jag gjorde på det sättet, och har sedan även sett flera duktiga tränare som menar på samma sak.

dra inte bak skänkeln du flyttar med, för då påverkar du bara rumpan. börja med skänkeln i normalläge och flytta hela hästen åt sidan, tänk att det är bogarna du ska flytta, flyttar dom så hakar rumpan på. då brukar man få en bra linje o ett bra flyt, sen kan man behöva korrigera det hela lite, tex om hästen är väldigt lat med rumpan åt ett håll kan man ju behöva påverka den lite mer (men tar man bak skänkeln kan man ju tappa att man får med sig hela hästen, så ibland kan det vara bättre med ett pet med spöt eller så istället). men jag tex får i ena varvet dra fram sidförande skänkel för att hon inte alls vill flytta bogarna åt det hållet och korsa fram.

Jo men det är ju så det blir ungefär, äh fasen nu när jag läser min förklaring så ser jag att jag förklarat mitt sätt lite konstigt och fel :o

Det stämmer mycket riktigt precis som du och Centaur säger, att vikten hamnar på den sidförande sidan, annars skulle ju vikten hamna i höger stigbygel, vilket den inte gör i mitt fall...

Det blir väl ungefär som att man "plogar" hästen åt höger genom att pressa med vikten på vänster sida så att den "bryter" igenom till den högra sidan och på så vis får hästen att flytta åt höger?

Jag använder min skänkel olika beroende på vilket håll jag ska flytta åt. Min pålle kan jag dra bak skänkeln lite när jag flyttar undan för vänster och tänka mer "flytta baken" men undan för höger så får jag tänka mer "flytta bogen" eftersom han gärna skjutit ut högerbogen. Nu är han mer jämn dock...

Håller med du.
Sen sitter jag mittöver o rider mest framåt.
Då löser det mesta sig. Hästen har lättare att kliva åt sidan om den tar för sig framåt samtidigt.

Ser nästan ingen som rider så, utan har för stort fokus på sidoförflyttningen.
Börjar man tvära för mkt- tappar hästen sin aktion o ofta även rakheten.

när jag började rida på ridskolan jag är på nu fick jag lära mig ett nytt sätt att rida skänkelvikningar, och när jag bodde i sigtuna så var den tränare jag red för där överlycklig över att jag gjorde på det sättet, och har sedan även sett flera duktiga tränare som menar på samma sak.

dra inte bak skänkeln du flyttar med, för då påverkar du bara rumpan. börja med skänkeln i normalläge och flytta hela hästen åt sidan, tänk att det är bogarna du ska flytta, flyttar dom så hakar rumpan på. då brukar man få en bra linje o ett bra flyt, sen kan man behöva korrigera det hela lite, tex om hästen är väldigt lat med rumpan åt ett håll kan man ju behöva påverka den lite mer (men tar man bak skänkeln kan man ju tappa att man får med sig hela hästen, så ibland kan det vara bättre med ett pet med spöt eller så istället). men jag tex får i ena varvet dra fram sidförande skänkel för att hon inte alls vill flytta bogarna åt det hållet och korsa fram.

Jag har också lärt mej så, har inte ens tanken att dra bak ngn skänkel extra. Eftersom hästen ska jobba framåt skulle det lätt innebära att få baken före och tappa aktionen.
Det som är allra viktigast är att sitta rakt över, och titta dit man ska.....

skänkelvikningar blev helt plöstligt MYCKET lättare när man slutade dra bak skänkeln.... :p

Jag håller med Lizan om att inte dra bak skänkeln i flyttningen.

Sen brukar jag tänka "inner höft mot ytter öra", inte så att man kastar fram höften, utan sitt kvar mitt över hästen och bara flytta fram höften lite, jag tycker att jag får viktfördelningen rätt och att skänkelvikningarna får ett bra flyt.

ofta behöver jag inte använda skänkeln öht - ffa flyttar jag för vikten. men om jag använder den så är det i vanligt läge. min hät har redan som det är en tendens at bli väldigt samlad och gå rakt åt sidan i skv så finn liksom ingen anledning att förstärka det... :p

Hur menar du? Om den är samlad går den väl dit du vill:confused:
Det låter mer som den kryper ihop och står emot att arbeta:cool:

nää går helt enkelt rakt åt sidan. han står aldrig emot arbete, tvärtom överambitiös och gör lite xtra av det han tror jag vill ha...

visst går han med den tvärningen jag vill, om jag inte använder den traditionella metoden med skänkel bakåt..

För oss lossnade det när en av tränarna sa - Men gör inte så förb*nnat mycket. Bakbenen är med jättebra. Vänd upp på diagonalen och TÄNK sidvärts. Woops så lätt det blev!

Innan gjorde jag tabben att försöka tvära alldeles för mycket :o Blev galet...:angel: (Ytterskänkeln typ i ljumsken på hästkraken)

och sedan var det inte så lätt för stackars Heddan med en sadel som låg på bogarna...
Ny sadel och mjukare hjälper gjorde susen!:love:

Det funkade! :D Provade på tävlingen idag och fick godkända skänkelvikningar för en gångs skull! :banana: Helt klart var ju det sättet som funkade för min grabb så det ska jag fortsätta köra på nu, tusen tack. :bow:

kul att det funkade även på prinsen! men jag har å andra sidan inte stött på en häst det INTE fungerar på heller! :D

men ändå! skoj att det lossnar på tävling med! :bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 964
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård