HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Sv: HJÄLP MIG NU!!! min hund har blivit biten

Så skönt att det gick bra i alla fall, och Försäkring är viktigt inför framtiden...

Fast om jag hade varit i TS situation hade jag nog också tagit för givet att föräldrarna skulle betala om någonting hände med hunden. Som TS skriver fick hon ju hunden när hon var 8 år gammal och då ligger det på föräldrarnas ansvar att bestämma hur/om hunden ska behandlas sen har väl ämnet aldrig blivit riktigt utrett med åren. TS tog ju faktiskt tag i saken och fick iväg hunden till veterinär, även om jag också kan tycka att det var i allra senaste laget. Det kanske är en bättre approach att komma med förslag hur TS ska agera för att förhindra liknande situationer i framtiden än att skriva elaka saker om oansvariga hundägare...

Jag tror inte man får nyförsäkra så gamla hundar. Så en buffert är nog enda alternativet!

Man får skaffa veterinärvårdsförsäkring. Iaf hos Agria. Vi skaffade det på vår omplaceringshund när hon var nästan 10 år gammal. Däremot får man såklart inte livförsäkra. Och dom måste ju besiktigas, och får reservation på en del grejer skulle jag tro. Carmen fick reservation på bland annat juvertumörer, just för att hon haft det några år tidigare.

Som 18 åring är man vuxen (myndig). Då kan man ha sparat ihop en budget själv. Speciellt om man äger ett djur. Då är man vuxen nog att inse vikten av att ha ett djur försäkrat om man nu inte har så mycket pengar att bara hosta fram. I den åldern hade jag redan hunnit diskutera med mina föräldrar vem som betalar vad, och jag visste även att mina djur var försäkrade.
Det är inget litet barn som har hunden, utan en myndig människa som är vuxen nog att rösta, vuxen nog att ha körkort.

Så Ts bör nog sätta sig ner med sina föräldrar och prata igenom hur dom ska lösa det OM det händer igen. Och Ts bör ha en budgett, speciellt med ett oförsäkrat djur. Man ska ALLTID ha råd att omedelbart avliva ett djur om man inte vill lägga pengar på vetvård.
Det är ingen 14 åring vi pratar om, Ts är faktiskt vuxen.

Det är faktiskt en diskution man bör ha haft innan föräldrarna drar utomlands. Jag blev lämnad ensam hemma med alla djuren när jag var 18 år, resten av familjen drog till Asien. Och jag hade en plan för hur jag skulle lösa det om något djur behövde vetvård, precis som jag visste vad jag skulle göra om det började brinna i huset eller spruta vatten någonstans i huset.

Senast ändrad:

Tror man kan försäkra mot olyckor/skador, men inte för sjukdomar på en så gammal hund.

Du kunde ha försäkrat hunden när du blev äldre eller hur ?

Även fast man bor på landet kan hunden bli sjuk, äta något jäkligt olämpligt, bryta ett ben osv osv, jag förstår inte alls varför det skulle göra att man inte försäkrar sin hund?

Jättebra att din hund fått vård nu, men jätteräkningen är liksom vad som kommer med ansvaret och som sagt du är vuxen och vet om att hunden står oförsäkrad...

Tja vilka förslag ska man komma med tycker du?

Hon skriver ju att hon inte har råd med veterinären och det enda rätta är ju att kontakta veterinären omedelbums!?

Bara för att man i lagens mening är vuxen betyder det inte att hjärnan mognat till en vuxens! Man vet ju att hjärnan inte är färdigutvecklad innan 20års åldern och således kan man inte förvänta sig att yngre människor har samma analytiska förmåga som en vuxen. Bara för att staten sätter en viss "vuxenålder" behöver det inte återspegla den bakomliggande biologin.
Det är jättebra att du var så duktig och pratade igenom alla problem som kan uppkomma men bevisligen gör inte alla andra människor likadant. Att då gång på gång ösa ur sig elakheter mot en människa som garanterat mår jättedåligt just nu är i mitt tycke onödigt och kontraproduktivt.

Thank u! Nu har jag lärt mej nåt nytt :)

Ja man kan ju tex tipsa om en lämplig storlek på budget som kan täcka inte alltför svåra skador :)

Jag tycker inte heller att TS agerande från början var korrekt men man behöver inte gå på upprepade gånger för den sakens skull. Personligen ser jag hellre att personer med liknande problem vågar fråga runt istället för att försöka sköta hunden hemma själva. För vem säger att TS hade förstått allvaret i situationen om den inte hade frågat här.

Så då ska man klema med folk som bryter mot djurskyddslagen för att "dom visste inte bättre"? Det där är något som man BÖR ha pratat om hur man ska lösa innan den som man trodde skulle betala drog utomlands.
Och är man osäker på vem som ska betala, då sparar man ihop en budget själv. Och vad har hindrat Ts från att skaffa en försäkring själv?
Om man inte ens kan prata om sådana här saker i en familj Innan saker händer, och har en plan för hur man löser saker Innan djuret måste lida i onödan. Då har man inte djur. Punkt.

Har man försäkring så behövs pengar så det täcker självrisken och dom 20% eller vad det är som man får betala utöver det + medicin.
Har man inte försäkring så behövs en ännu större budget eftersom den ska täcka det försäkringen i vanliga fall täcker.
Har man inte råd med det, ja då bör man iallafall MINST ha pengar så det täcker en avlivning oavsätt tidpunkt på dygnet.
När man är 18 år så är man gammal nog att ha hunnit prata om det där. Speciellt om nu föräldrarna dessutom är utomlands, då bör man ha diskuterat det Innan dom åkte iallafall.

Ts är uppenbarligen vuxen nog att lämnas kvar när föräldrarna är utomlands, då är väl Ts vuxen nog att lösa det som kan hända medans dom är borta.

Nej man ska absolut inte klema med folk som missköter sina djur! Det har jag aldrig påstått heller. Men som jag skrivit förut så behöver man inte strö salt i såren. TS tog sitt ansvar och fick iväg hunden till vet. Uppenbarligen är TS inte vuxen nog att lösa sådana problem själv eftersom den rådfrågade här. Att TS föräldrar är av en annan åsikt får stå för dem.

Vilken jobbig situation du har gått igenom! Och vad skönt att det hela löste sig. Kanske är en idé att hålla isär hundarna så att de inte kan slåss nån mer gång. Och det är nog dags att börja spara ihop pengar så att du kan betala en avlivning när den dagen kommer. Det är inget som är billigt det heller (om du inte känner någon jägare som kommer att hjälpa dig med den saken).

*KNAPP LÅN*

Ibland blir jag alldeles matt när jag läser här på "hund":crazy:
Det finns folk som har så mycket dömande i sig att man blir rädd!!!
Ts bad om hjälp, löste också problemet (tillslut) Och har säkert lärt sig något på kuppen. Jag försvarar inte handlandet, men förfasas över alla "pekpinnar":mad:
Om jag var 18 år skulle jag ALDRIG vågat skriva på detta forum.

Tänk så mycket:
Jag skulle ALDRIG...
- Hålla hund i bil,
-ha hunden oförsäkrad,
-okopplad,
-kopplad,
-i hundgård,
-ge billig mat,
-Köpa blandras, ha tik och hane ihop, osv osv i all oändlighet.
Ska vi våga vända oss till detta forum så gäller det att "vi perfekta hundägare" slutar döma och ge vettiga råd, och Vem av oss kan med handen på hjärtat säga att: JAG ÄR ALLTID EN PERFEKT HUNDÄGARE??????

Efter att ha haft hund i 36 år inser jag att jag inte skulle få godkänt på bukes hundforum... Men 4 trevliga hundar har jag haft:love:

* Jenny *

Nu tog du väl i så du nästan sprack!

Att ens jämföra de punkterna du räknar upp med att utsätta en hund för extremt lidande i över 1½ dygn är för mig obegripligt.

Håller med :bow::bow:

En del kan tydligen inte ens sluta döma när TS ändock varit hos vetten....

Nu tog du väl i så du nästan sprack!
Att ens jämföra de punkterna du räknar upp med att utsätta en hund för extremt lidande i över 1½ dygn är för mig obegripligt.
Jag håller med Kamomillo helt och fullt, det finns ingenstans på buke där folk är så otrevliga när de skriver som just på hund.

Att kalla ett par bitsår för extremt lidande är väl att ta i om något?
En hund som äter och dricker kan inte vara så dålig att man kan snacka om djurplågeri.

Här skriver en ung tjej och vill ha hjälp att lösa ett problem, hon har uppenbarligen inte 100% uppbackning av sin familj, hon har inte fått pengar för att ordna upp en oförutsedd händelse, vad ger bukeexperterna tillbaka?
Jo, en jäkla utskällning i klass med ljudet från en trädskällarring på en utställning.
Er åsikt är alltså att på "hund" ska man inte be om hjälp om man inte är perfekt?
Kommer denna tjej som vad jag förstår fixade det hela att be om hjälp här fler gånger?
Knappast ... och med det uppnådde "experterna" - vadå?

//mimmipigg

som inte har full koll på jycken
som ger billig hundmat och dessutom blandar ut den med rester
som inte är konsekvent alla gånger
som har en hund som definitivt inte passar en halvinvalid
och ändå har en hund som alla gillar!

Senast ändrad:

Tack Mimmi!
Skönt att jag inte är ensam om att reagera:crazy:
Men det kanske inte är konstigt att folk är "bitska" här....:angel:
Det är ju ändå ett hundforum.

* Jenny *

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 906
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 338
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V