Hjälp mig med råd...

Sv: Hjälp mig med råd...

hej

jag har köpt en jättefin lite kille på 7 år. han går numera inte att rida utan att han sticker. såklart blir man lite rädd eftersom man ramlar av... det är inte bra men det sätter sina spår.

jag trodde såklart att de var mig de var fel på men han har nu gjort samma sak med 5 andra ryttare och då är de nog hästens trygghet de beror på. :(

Har du kollat upp ryggen på honom???! :confused:
Låter ju som om han har ont nånstans!! LOngera och kolla hur han rör sig.. och kan du inte själv avgöra det så låt nån som kan titta på honom.. ev känna igenom honom...

Att han hela tiden kastar av betyder ju att det är nåt fel.. han vill inte ha nån på ryggen... de har bara en rygg och den ska man vara mycket försiktig med.

Varför frågar du om råd när du uppenbarligen förkastar alla andras råd och erfarenheter för att "du vill inte"?

Det tar jättelång tid för en import-isis att acklimatisera sig. Att sen vägra låta den gå permanent med andra islänningar oavsett om det är i jättehagarna hemma eller inackorderad i ett annat isis-stall och istället låta den "hålla till godo" med in shettis, det är inte att göra sitt bästa för sin häst.

Visst, en shettis kan vara ett bra sällskap till en islänning, men det låter helt klart som att det inte räcker för din häst. I alla fall inte JUST NU. Om några år kanske det räcker.

En bra hästägare gör sitt bästa för sin häst, oavsett om det stämmer överens med ens drömmar eller inte.

Varför frågar du om råd när du uppenbarligen förkastar alla andras råd och erfarenheter för att "du vill inte"?

Ja, varför frågar du om råd? Du vet ju uppenbart vad DU vill och verkar inte vilja ändra på DINA önskningar. Tänk på din häst istället! Det här kanske är det enda sättet hon vet att protestera, då måste du som hästägare reagera och ändra på hennes situation.

måste bara säga en viktigt sak....innan man åker till en equterapeft eller kotknackare lr diverse så ska man ju först besöka en veteirnär för en kotknackare kan aldrig se igenom en häst som en vetinär kan göra för är det nån skada en veterinär måste behandla så kan skadan förvärras om en kotknackare knäcker och håller på utan att veta vad som är fel innuti.

jag tycker man först ska vända sig till veterinär ev kolla så sadeln passar, och samtidigt förska få ett bättre förhållande till hästen för det kan ju oxå bara sitta i huvudet.

lycka till det kommer säkert gå bra till slut

Jag ändrar ju just på situationen och låter henne vila!:)
Tror inte hon är så otrygg,ex
Hon LIGGER ned och vilar långa stunder i hagen även med shettisen långt bort,samt att JAG kan gå fram till henne när hon ligger ned!
Hon kommer fram och kelar och jag kliar henne i hagen,hästarna kliar även varandra.

Tror att det är vila hon behöver!!
Och ni som tror att jag är helt bakom flötet och aldrig haft häst innan(nybörjare).
Har haft hästar hela livet,men Ilsandshäst dom senaste 5 åren.
Mitt förra sto,även hon flockuppfödd.
Gick med endast Araber och halvblod:crazy:,höll sig mest för sig själv i hagen,hade även med henne på kurser.
Där jag(hör och häpna)släppte ihop henne med andra Islandshästar och vad hände-JO hon var likadan som mot halvbloden dvs brydde sig inte alls utan betade lugnt en bit bort.;)

Vill visst ha era råd,men sedan kan man ju inte uppfylla alla krav.
Kan ju inte köra 6 mil enkel resa bara för att ha hästen i flock,kan heller inte låna hem ngn annan häst att ha som sällskap till Oskar.
Inackordering-NEJ TACK

:bow: Sådana här råd vill jag ha!!Råd som säger någonting,har en Stubben Dressyrsadel den sitter ok,men om jag tex longerar innan så åker den fram:(
Ska kolla hennes tänder på Måndag,sedan ska jag också ta ut en massör.:)

Tack!!Jag kommer skriva om det sker ngn förändring,ska kolla så att hon inte har ont någonstans eller att utrustningen inte passar.

måste bara säga en viktigt sak....innan man åker till en equterapeft eller kotknackare lr diverse så ska man ju först besöka en veteirnär för en kotknackare kan aldrig se igenom en häst som en vetinär kan göra för är det nån skada en veterinär måste behandla så kan skadan förvärras om en kotknackare knäcker och håller på utan att veta vad som är fel innuti.

jag tycker man först ska vända sig till veterinär ev kolla så sadeln passar, och samtidigt förska få ett bättre förhållande till hästen för det kan ju oxå bara sitta i huvudet.

lycka till det kommer säkert gå bra till slut

Eh, det är väl ingen som sagt ngt om kotknackare. Det är verkligen inte vad en kiropraktor är. En bra utbildad hästkiropraktor kan avgöra om en häst har ont samt om sadeln ligger bra.

Sanningen är väl den, att en seriös kiropraktor inte ska behandla en häst utan att den först blivit undersökt av veterinär, en sådan behandling ska/får aldrig ersätta veterinärvård.
Så mycket omdöme bör man ha som vårdgivare, den enda skada som i sig skulle kunna förvärras är i så fall kissing spines men här bör man vara så utbildad att man kan se de första symtomer för detta och lägga behandlingen på hyllan.

Hej!
Du har ju redan fått många olika sorters råd i denna tråd, men jag kanske ändå kan bidra med några av mina erfaranheter. En sak som jag tycker det är viktigt med en omtalade "sverigechocken" är att det inte bara handlar om att hästen bytt miljö, mist sin flock, etc, utan att vi människor beter oss lite annorlunda både i hantering och ridning än vad hästarna är vana vid från island. En kulturkrock helt enkelt. När jag arbetade med hästar på island så fick många hästar i stallet en "sverige chock" eller kankse "svenskchock" när jag började rida :smirk: Jag betede mig helt enkelt annorlunda än deras uppfödare, särskilt i stressade situationer när det gällde ridningen, jag gav dem signaler de inte förstod. (Kan tilläggas att jag mest ridit "stora bruna" hemma i sverige innan jag kom till island.) En av de hästar som då hade allra svårast att förstå mig finns numera i mitt stall här hemma i sverige:)

Min erfarenhet av islandsfödda hästar, både på island och i sverige, säger mig att förtroende och respekt är viktigare än "kel och mys". Detta varierar såklart mellan individer, men våra hästar är som mest harmoniska och trevliga när de känner respekt för människorna som hanterar dem och kan erkänna människan som flockledare. Jag har arbetat mycket med ledarskapsövningar och liknande, och detta har varit mycket effektivt för att öka hästarnas trygghet; de blir säkra på sin plats i den lilla flock som består av mig och hästen. Kan inte helt ersätta en riktig hästflock, men bidrar helt klart till att öka hästens välmående.
Lycka till!

Du skriver och ber om hjälp - så uppenbarligen bryr du dig om hästen :)

Men jag kan inte låta bli att få känslan av att alla "jobbiga" förändringar som föreslås i tråden förkastas av dig. Du vill ha en quick-fix på ett problem som kanske är djupare rotat. Säger inte ATT det är så, utan att det verkar så.

Hästen ÄR ett flockdjur - det spelar ingen roll vad någon säger om att de klarar sig med en hästkompis. Flocken ger en trygghet som du aldrig kan återskapa genom bara en hästkompis (oavsett ras).

Jag tycker man ska agera efter vad som är det bästa för ens häst - inte det som är bekvämast för en själv.

Du säger att du har haft häst i många år - då kan jag för mitt liv inte förstå hur man kan tro att ett byte av land, ägarbyte/miljöbyte 3 ggr efter import samt borttagande av flock-trygghet - INTE ska göra avtryck i en häst. Det slog dig inte att hästen behövde smälta intrycken (redan innan du skrev inlägget)?

Jag hoppas att det löser sig för er :)

Off topic: Inställningen att medryttare som regel är opålitliga i sin ridning samt vill styra och ställa över hur du sköter din häst är otroligt cynisk. Må hända att den är baserad på dina tidigare erfarenheter av medryttare?

Vill gärna ha tips i olika ledarskaps övningar jag kan göra med henne!
Tror också att det handlar mkt om skillnaderna i hur man hanterar hästen!

Jag förkastar inte era tips osv.
Men kan helt enkelt´inte lämna iväg henne i ngn flock just nu..

Jo det slog mig många ggr tidigare,men lyssnade för mkt på folk i min närhet.
Hon jag köpte hästen av tyckte jag skulle rida och träna 6 dagar i veckan och gå på kurser.

Nu vilar hon och shettisen faktiskt ute i sin ena hage:)
Kan förresten tillägga att redan efter en dag verkar hon mer harmonisk och exsemen har den senaste veckan i princip försvunnit,inga nya sår eller svullnader har uppstått.

Man kan göra små vardagssaker i början. Flytta på hästen åt olika håll, backa den varje gång det ska delas ut mat, eller när man kommer in i boxen. Öva allmän kommunikation. Fram, how, snabb med uppmuntrande beröm när det går rätt. Ta promenader med hästen, och passa på att öva röstkommandona så de sitter tills du ska upp på hästryggen nästa gång. Var lugn och konsekvent. ;)

Det finns kurser i NH-träning och ledarskap, men eftersom din häst behöver vila så föreslår jag att du köper en bok om NH. Det finns massor av bra böcker, jag har dem allihop:rofl: .
Du kan börja med att lära dig grunderna och börja att öva med henne så smått. Se bara till att ge henne beröm när det går rätt, hästar älskar att få beröm. Håll inte på för länge så att hon tycker det är tråkigt. Lek med henne, men se till att ni hittar en bra kommunikation. Du måste lära dig hästspråk annars funkar det inte.
Jag PM:ar dig om en bok om NH just för islandshästar. Den har hjälpt mig mycket.

Jag ändrar ju just på situationen och låter henne vila!:)
Tror inte hon är så otrygg,ex
Hon LIGGER ned och vilar långa stunder i hagen även med shettisen långt bort,samt att JAG kan gå fram till henne när hon ligger ned!
Hon kommer fram och kelar och jag kliar henne i hagen,hästarna kliar även varandra.

Tror att det är vila hon behöver!!
Och ni som tror att jag är helt bakom flötet och aldrig haft häst innan(nybörjare).
Har haft hästar hela livet,men Ilsandshäst dom senaste 5 åren.
Mitt förra sto,även hon flockuppfödd.
Gick med endast Araber och halvblod:crazy:,höll sig mest för sig själv i hagen,hade även med henne på kurser.
Där jag(hör och häpna)släppte ihop henne med andra Islandshästar och vad hände-JO hon var likadan som mot halvbloden dvs brydde sig inte alls utan betade lugnt en bit bort.;)

Vill visst ha era råd,men sedan kan man ju inte uppfylla alla krav.
Kan ju inte köra 6 mil enkel resa bara för att ha hästen i flock,kan heller inte låna hem ngn annan häst att ha som sällskap till Oskar.
Inackordering-NEJ TACK

Hur kan du ha haft hästar så länge och inte kunna det mest elementära, ursäkta mig.

Tack!!:) Har aldrig tidigare prövat på NH eller så,ska bli spännande!!

Don't shoot the messenger :( !!

Ibland kan sanningen vara sådan, sedan har vi människor en förmåga att gräva en grop i sanden och sticka ner huvudet i den för att slippa se. Några säger att din häst behöver vara häst, landa i sin nya miljö, ha en flock och få tillbaks självförtroendet och grundtryggheten. Det är otrevligt för det kan du inte åstadkomma med små medel och då förkastar du för att det blir jobbigt för dig och stämmer inte med dina planer. Andra förslår NH övningar, det är lätt och enkelt att ta till sig, lätt att genomföra men kommer troligen inte hjälpa din häst alls. Din häst är expert på NH, är det någon som behöver lära sig så är det vi människor.

Du väljer själv, det är din häst, ditt liv, ditt samvete.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 728
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka