Hjälp mig med råd...

Sv: Hjälp mig med råd...

Så vad är problemet? Varför postade du över huvudtaget om du ändå har bestämt dig? Om din häst är trygg, trivs och inte har några problem?

Senast ändrad:

För att hon slängt av mig när jag red!!Men det har bara hänt en gång!!Tyckte NH och ledarskapsövningar var jättebra tips!!:)
Sedan så vet jag sedan innan att tänderna behöver ses över,så ska till hästtandläkaren på Måndag!!
Hade först vet ute men hon var inte så duktig på det med tänderna(trots att jag bett om ngn som var det).

En otrygg häst ligger inte ned långa stunder dagligen!

Men du måste göra skillnad på detta, din häst kan vara något sånär trygg med shettisen om den står och vakar. Men den är inte trygg med dig, att återfå fullständig trygghet med enklaste sätt, är att ge hästen en flock.

Nu börjar jag nästan bli irriterad, varför ställer du ens frågan om du inte vill ha svaren?:confused:

För att hon slängt av mig när jag red!!Men det har bara hänt en gång!!Tyckte NH och ledarskapsövningar var jättebra tips!!:)
Sedan så vet jag sedan innan att tänderna behöver ses över,så ska till hästtandläkaren på Måndag!!
Hade först vet ute men hon var inte så duktig på det med tänderna(trots att jag bett om ngn som var det).

Har det "bara" hänt en gång! Jag trodde hon slängde av dig jämt och ständigt. Jag är övertygad om att du måste jobba med kommunikation med din häst.

Men det kanske inte räcker. För att vara på den säkra sidan kolla din sadel men även bettet. Den kanske inte passar. Agria har bra sidor om sadelinpassning. Även om man är novis på den biten så kan man skaffa sig ett hum om hur tokig sadel kanske sitter. Bettet kanske är fel storlek eller har skador, det kanske gör ont i munnen på henne?

Att kolla tänderna är bra, vi hade en häst förra året med vargtänder hon blev helhispig, hade ju så ont. Men efter att hon blev av med dem och fick en längre vila så var hon sitt goa, trevliga jag igen.

Kom ihåg att du måste ha tålamod, ge henne en chans. Du har som hästägare hela ansvaret för hennes välbefinnande, det kan vara tungt när det inte fungerar men du måste lösa problemet. Jag går ständigt och oroar mig för nått, även om min häst numera är hälsan själv (ta i trä)...:bump: :bump::bump:

Tycker också att det är underligt att du frågar efter åsikter och sedan blir små irriterad när folk kommer med dem.

En häst jag känner som kom från island fick vila ett helt år när han kom till sverige.Förmodligen för mkt krav på sig island som hästen inte klardade av.
Idag är hästen en gentleman.:rofl:

jag förstår att du vill ha din isis på gården du köpt.
kompis har den.
har du sedan fina hagar så har hon det säkert bra.
det finns många hästar som har inte har det lika bra som dina hästar.
det tar tid för hästar att landa.
min stod kvar i samma stall som han gjort i många år när jag köpte honom.
vi kom inte speciellt bra överens i början. det tog tid att lära känna varandra.
han gick inte att fånga; tränsa, sitta upp på och stack för det mesta.
troligtvis för hårt pressad på island och en taskig start på ridskola i sverige
nu när han varit halt så har han gått med en c- ponny i en mindre hage.
inga problem dom är bra kompisar.
visst saknade han dom andra men det funkade.

Jag tycker att du ska kolla tänder och rygg, hon kanske har ont någonstans eller så kanske hon har eksem på ryggen som gör ont när du lägger på sadeln isåfall titta efter något bra eksem salva , låt någon vetrinär titta på henne isv så kan de skriva ut nåt recept. titta också så att bettet, sadeln & vojlock/schabraket ligger bra på henne(du kan ju alltid prova med ett mildare bett om det finns något eller en annan sadel) känn efter i munnen om hon har några vassar tänder eller så kanske hon har små blåsor eller nått i munnen som gör ont
men jag tycker allafall du ska titta igenom ryggen & tänderna/munnen & utrustningen och hjälper ingeting så får du låta en vetrinär och tandläkare titta igenom hästen
Lycka till:D

min hade vargtänder och en sadel som inte var den bästa.
innan jag köpte honom så lade han tungan över bettet.
det slutade han med när tänderna var fixade, tungan över bettet var ochså en stressreflex.
han fick ett återfall för ca 2 år sedan. red i liten paddock för ann-mari östbye.
då blev han plötsligt helt död gick inte att komunicera med och lade tungan över bettet.
ingen jobbig lektion, vi skrittade bara.
tror att det var någonting som påminde om hans förra liv.
han har även problem med vissa killar.
hästar glömmer inte, det enda man kan göra är att vinna deras förtroende.
har du köpt en billig häst så har den säkert med sig något i bagaget.

En häst jag känner som kom från island fick vila ett helt år när han kom till sverige.Förmodligen för mkt krav på sig island som hästen inte klardade av.
Idag är hästen en gentleman.:rofl:

Det här känns igen. Efter ett år var den islandshästen jag känner till , både pigg och glad. Första tiden var han anti i största allmänhet. Att låta hästen ta det lungt och acclimatisera sig var det som hjälpte. Denna häst gick också med en shettis som enda sällskap.

OM DU HADE LÄST igenom alla inlägg så måste du sett att jag skrev att jag också kan gå fram till henne när hon ligger ned och klappa henne.

Mm rider just nu på ett tre-delat Islandsbett med koppar i mitten,kanske ska prova vanligt tränsbett??
Sadeln har ju en tendens att åka fram tyvärr,ska prova ut en ny så fort möjlighet finns!!
På Måndag är det hästtandläkaren som gäller,tror det är mkt med munnen som besvärar henne.
Det trodde även min tränare.
Nu vilar hon ju och verkar trivas med livet....;) :bump:

Jovisst är det så att man ständigt oroar sig,det är som med barnen.

Nä blir inte irriterad,bara förundras över en del drastiska åtgärder..:rofl:

Tack!!Jag kommer skriva om det sker ngn förändring,ska kolla så att hon inte har ont någonstans eller att utrustningen inte passar.

så talar en äkta häst ägare, som verkligen försöker göra allt för sin häst och inte ger sig förrän hästen inte visar att något är fel.
förstår mig inte på människor som med gott samveta fortsätter rida sina hästar som tydligt visar smärta eller som ägarna vet har en VÄldigt illa passande sadel(inte riktat till dig nu för du har ju uppmärksammat allt och vill ju ändra på det, pst ett tips köp en bomlös sadel).
nej jag förstår inte hur man kan låta sin häst lida med gott samveta. men sånna människor finns ju tyvärr:cry:

alltså det här med hästar som kommer från island, det är ju så att (för de som inte vet det) på island vill man inte ha hästar som är svåra, sparkas, bits eller har aldrig ovanor därför avlivas de oftast och vad jag hört så vill folket på island OFTAST aldrig exportera hästar som har dessa ovanor MEN det finns ju alltid undantag på folk, såklart de inte skickar hit sina bästa hästar om jag säger så.

+ att de säkert kan få traumatiska upplevelser av flyget hit + alla nya människor som kanske inte behandlar dem väl + ett HELT NYTT LAND.

så en vila är ju inte att missunna dem kanske...konstigt att ingen tänker på det direkt.
speciellt om de är vuxna och levt större delen av sitt liv på island i stora flockar med massor av andra hästar på extremt stora beten och levt väldigt mycket i fred och så ska e helt plötsligt gå i världens minihage och ständigt vara bevakade + ompysslade och inte ha nån flock att ty sig till längre utan en liten förkrymt mini dvärg islandhäst;) hihi lite ironi där men ni fattar.

Sanningen är väl den, att en seriös kiropraktor inte ska behandla en häst utan att den först blivit undersökt av veterinär, en sådan behandling ska/får aldrig ersätta veterinärvård.
Så mycket omdöme bör man ha som vårdgivare, den enda skada som i sig skulle kunna förvärras är i så fall kissing spines men här bör man vara så utbildad att man kan se de första symtomer för detta och lägga behandlingen på hyllan.

Precis, ville bara poäntera att en kiropraktor inte knäcker kotor.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 728
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka