Hjälp mig med råd...

Sv: Hjälp mig med råd...

håller med dom andra här inne.

Låt hästen ta det lugnt i början. luffs och bli trygg med sitt nya hem. Sen när hon känns avslappnad kan du börja ta ut tränare som hjälper dig så att det inte blir några onödiga missförstånd.

Och du får absolut inte bli rädd för din häst. Ge henne bara tid.

Jag fick en ,eller har fått en till nu faktist hehe, som skulle gå till slagt på island för atthon sas vara elak och galen och att det aldrig skulle gå att rida henne eller ens ta föl på då fölet oxå skulle bli käppt. Idag rider jag henne med grimma och barbacka! Hon e dock rädd för sadeln fortfarande men men...när jag fick henne skakade hon bara man tog i henne och var lite mot det agressiva hållet när hon blev skrämd.

Din pålle kommmer att bli bra. Om inte det lyckas med tränare så får du kanske lämna bort henne för träning men det blir ju inte alls samma sak då det är DU som ska klara av att rida henne.

Lycka till:)

Men om jag skickar iväg henne på sommarbete med andra Islänningar får jag då inte samma problem till hösten,när hon ska gå ihop med Oskar igen??

Och hennes exsemproblem,jag har ju inte möjlighet att vare sig ta in eller täcka om hon inte är hemma.

Förlåt mig, detta kan låta hårt... Men tänkte du aldrig tanken att en islänning(flockuppfödd) kanske inte klarar sig med bara en shettis?
Jag har alltid velat ha en islänning, men aldrig trott jag kunde skaffa en då jag räknar med att de inte skulle må bra av att gå ensamma eller med bara en shettis. Först när jag kunde fixa islandsvänner skaffade jag min egen. Han har varit i sverige många år nu, men har trivs ändå inte utan en isis-vän och han blir ett litet helvete att rida när han inte trivs i hagen...
Finns det inte någon möjlighet att stalla hästen på annat ställe i din närhet, eller stalla in en isis eller två hos er?

Lämnar du hästen på bete över sommaren bör du såklart skicka den till ett ställe som tar på sig att sköta en eksemhäst, det finns det flera som gör mot en avgift.

Skaffade ju inte egen gård för att hyra in hästen hos ngn annan.:mad:
Har två små barn på 2 och 4år så det underlättar liksom att ha det hela hemma:smirk:

har varken råd eller tid med fler hästar,och faktum är att hästarna verkar trivas ihop!

Har två små barn på 2 och 4år så det underlättar liksom att ha det hela hemma:smirk:

har varken råd eller tid med fler hästar,och faktum är att hästarna verkar trivas ihop!

Det tror jag att de flesta kan förstå, men kan du förstå problematiken för din häst?

Ja det gör jag såklart och mår dåligt över detta.
Men tänkte låta henne ha en lång skön semester nu,men det får nog bli med shettisen mestadelen utav sommaren.
Lämnar nog iväg båda två på semester i Islandsflock en månad sen.

Hoppas på att hon ska finna sig tillrätta i sitt nya land.
Nu verkar hon helt slut(trött)på allt,ska låta henne vara det mesta i sommar nu.

Jag har bara en häst även det en import (jan-06)
Vist kunde jag ha haft henne hemma och köpt en bilig ponny som sälskap.
Men dels har jag bara en liten hage och dels så tycker jag faktiskt inte det hade varit rätt för hästen!
Island = stora vidor och stora flockar.
jämföra det med en liten hage och bara två hästar...:(

Nej, det var inte något som jag ens övervägde!
Utan istället så har jag inackoderat henne, där det har jätte stora hagar och ett 20-tal hästar på lösdrift.
Peppar. peppar så har hon inte utvecklat någon eksem och blicken är pigg och glad!:love:

Vist kostar det, men det är dyrt att ha häst, och det hade kostat minst lika mycket om hon hade blivit sjuk:eek:
Så jag tycker det är värt kostnaden att veta att min häst har det bra och att hon trivs med livet!

:mad: Har stora hagar här hemma,väääldigt stora.
Dessutom gick hon ju i flock första månaden hon kom till Sverige och då höll hon sig bara till en utav hästarna...:confused:

Tar hand om mina djur på det bästa sätt jag kan!
I början gick det ju inte att lämna henne och ta ut Shettisen,men nu så går hon lugnt kvar.
Kan ju inte göra annat än att isåfall skicka iväg dom på bete i sommar,min tränare har ju sin flock vid havet.

Vill ha mina hästar hemma mestadels så jag kan ha uppsikt över dom!!Inte så lätt att dra ut barnen hela tiden till stallet.
Jag köpte faktiskt heller inte nån billig ponny som sällskap,utan Oskar kom först,har haft honom nästan ett år nu innan NGN annan häst ens var påtänkt!
Detta för barnens hästintresse...

Jo jag har också små barn (två o fem) och att ha häst är kostsamt. Tror att slutnotan blev minst dubbelt så dyrt som jag trodde....

Min isis gick också med shettis i början men så fort lämplig isis(mer lätthanterlig o rätt pris) dök upp ordnade jag ett kreditkort o köpte hästen. Satte ut en annons på shettisen o två månader senare flyttade han till ett jättebra hem. Det blev en bra övergång.

Fördelarna med två isisar är fler, du kan ha vuxna medryttare som hjälper till med sysslor o ekonomi vilket är svårt att kräva av barn. Du kan rida ut med vänner/medryttare på ett helt annat sätt.

O även om du tycker att hästarna trivs ihop så är det ändå skillnad på häst o häst. Jag ser en stor skillnad i hagen nu när han har kompis i egen storlek o då var min shettis ändå från ett isis stall.

Tänk igenom det hela både för din o Kaelas o familjens skull: tro mig - som förälder är det GULD med både ekonomisk o praktisk hjälp o det är lättare att få med större häst.

PS Bra att du låter henne pusta ut.

Hmm, läste nu att Oskar är högt älskad o jag undrade lite hur barnen skulle reagera när Charmör skulle flytta. Men efter att isis två kom ville ungarna inte rida honom längre utan de ville rida islandshäst så det löste sig.
Visst de ville inte sälja men det går ju inte att ha en häst som ingen har tid för bara av den anledningen, så även fast det gjorde ont ont ont att sälja honom(grät hela helgen) så känns det väldigt bra med allt nu. Hästarna trivs o jag har bra medryttare så det finns balans för barn hästar och övrigt.:)

Jag måste bara säga, lycka till med hästen och hoppas verkligen att det löser sig! Har du inte brottom, får det ta den tid det tar helt enkelt. Det är helt upp till dig ifall du vill lämna bort hästen ett tag, eller låna en islandshäst att bara ha där i hagen, eller ha det som det är nu. Har du plats för en häst att ha inhyrd, så skulle ju det vara det bästa för dig, så slipper du flytta hästen.
Det är en jobbig situation, men det kanske finns någon i närheten du kan ta hjälp av?
Min syster skickar iväg sin häst -som är likadan som din till ett ställe med massor med islandshästar, han ska få uppfostras av den flocken, samt känna sin grundtrygghet igen. När han gör det, får han följa med flocken vid ridturer, sen som handhäst, och går allt väl ska han ridas :)
Efter sommaren flyttar han tillbaka till syrran och då står det en annan isis där och väntar på honom :d Syrran sålde painten och köpte en annan islandshäst istället. Så jag hoppas att det nu ska gå bra efter detta, men man kan ju inte vara säker dom är bra när dom skills ifrån en stor flock igen :smirk:

hej

nu skriver den kända systerna med den tokna islandhästen.

jag har köpt en jättefin lite kille på 7 år. han går numera inte att rida utan att han sticker. såklart blir man lite rädd eftersom man ramlar av... det är inte bra men det sätter sina spår.
jag har en paint också och mina hästar leker aldrig. jag tror att det har en stor betydelse att han inte leker av sig i hagen dessutom har han tappat grundtryggheten sen jag tog hem honom. han har ju numera ingen flock.
i sommar åker han till en flock på 20 hästar och ska gå med på turer upp på fjället. inget jag ville från början men jag tror de är bra för honom att få lite trygghet igen med flock. går allt som de ska kommer han hem till hösten igen. jag bor så nära så jag kan åka dit och hälsa på när jag vill. :) annars skulle jag aldrig gått med på det. '
jag trodde såklart att de var mig de var fel på men han har nu gjort samma sak med 5 andra ryttare och då är de nog hästens trygghet de beror på.
för att få lite tillit igen så rider jag nu andra islännigar för att lita på dom igen och de funkar galant :)
har sålt painten också så de står en islandshäst och väntar sen. en som varit i sverige i många år! har lånat en till sällskap till honom också så jag hoppas allt löser sig för man vill inte ge upp heller :(

Att köpa en ny häst bara för att den andra "kanske" inte trivs är en dålig och kostsam lösning. Försök att hitta inackorderingar istället. Du skrev att du har jättehagar, kan du inte försöka hitta islandshästar som behöver gå på bete? Samtidigt behöver hon nog vila och få en chans att acklimatisera sig.
Hästar är tåliga individer och vänjer sig vid det mesta, men det kan ta tid. En shettis är också en häst, två hästar är en flock, även om den är liten.
Jag hade själv en del problem med att lära känna min häst förra året, hon var osäker på mig. Jag hade inte problem med ridningen men däremot med hanteringen av henne. Vi började med att ta promenader, leka och och så gjorde vi ledarskapsövningar. Ett annat tips är att klia henne, det gör jag med min och det är uppskattat, vi står långa stunder och bara gosar, mina händer är i kramp men hon njuter i långa drag. Försök att hitta saker som din häst tycker om att göra, sätt dina egna önskemål åt sidan ett tag. Hitta den härliga känslan av tillit, sträva efter den, då kommer det andra automatiskt.

Mausi-> Vissa hästar kanske aldrig kommer att trivas som "privathästar" utan behöver tryggheten och stödet i att gå nos i svans. (Eller tar ÅR att vänja vid privathästlivet) Det behöver inte vara ett misslyckande att sälja en häst man inte trivs med att rida på. Jag hade defenitivt övervägt att sälja om hästen trots att den inte har ont (om den är genomgången och spattröntgad så att det kan uteslutas, det är ett ganska vanligt symptom hos spatthästar att dra iväg) stack med mig så att jag trillade av gång på gång. Det skall ju vara kul att vara hästägare! Bra att du tog steget att låna/ hyra ut den i sommar, då kan du ju känna efter hur det känns att vara utan den. Kanske blir den tryggare och trevligare efter sommarens äventyr, men kommer du att känna dig trygg och nöjd med hästen efter vad den utsatt dig för tidigare?

Mausi-> Vissa hästar kanske aldrig kommer att trivas som "privathästar" utan behöver tryggheten och stödet i att gå nos i svans. (Eller tar ÅR att vänja vid privathästlivet) Det behöver inte vara ett misslyckande att sälja en häst man inte trivs med att rida på. Jag hade defenitivt övervägt att sälja om hästen trots att den inte har ont (om den är genomgången och spattröntgad så att det kan uteslutas, det är ett ganska vanligt symptom hos spatthästar att dra iväg) stack med mig så att jag trillade av gång på gång. Det skall ju vara kul att vara hästägare! Bra att du tog steget att låna/ hyra ut den i sommar, då kan du ju känna efter hur det känns att vara utan den. Kanske blir den tryggare och trevligare efter sommarens äventyr, men kommer du att känna dig trygg och nöjd med hästen efter vad den utsatt dig för tidigare?

jo men nu har min häst aldrig varit en nos i svans häst, han har aldrig varit turridningshäst heller. jag tog han från island när han var 6 år. han har hållit på lite i omgångar och jag har aldrig gett upp. har alltid försökt igen men nu har jag insett att han behöver något annat (flocken i detta fall). jag ska ju även dit och rida honom. när jag tar hem han igen märker jag ju vad problemet är, börjar han igen passar han inte i liten flock och det är det jag vill se. jag vill inte vara utan honom men gör de bästa för hans skull.
han har utsatt mig för mycket stickningar men han är en väldigt snäll häst i övrigt. så man får se hur det går i sommar för honom, han kanske helt enkelt behöver "jobba" av sig en massa... :) man kan inte ge upp i första taget! :)
har inte haft han ett år än heller.

Håller med dig Moli! Det ska vara roligt och utvecklande. Inte farligt och destruktivt!

Fettso är du säker på att det här är rätt häst för dig?

/Ronda som själv har sålt en häst som hon inte passade ihop med.

Vill absolut INTE ha ngn medryttare till mina hästar,har haft det på shettisen och det räcker-tro mig!:(
Tål inte att andra ska tycka eller försöka bestämma om mina hästar,sedan är det lätt hänt att den "andra" ryttaren förstör ngt.
Man kan ju inte alltid ha koll när den andra rider!

Älskar Oskar och han är lagom stor till barnen,ett mkt långt tag framöver!!
Min stora tjej rider ju honom i både skritt och trav nu.
en Islandshäst skulle bli på tok för stor+att Oskar är gudasnäll och det vet man ju aldrig med en ny häst.

Islandshästar kostar dessutom mkt mer i inköp,försäkring m.m.
Vill heller inte tvinga in barnen på just Islandshästar.

Vill EJ ha inackorderingar,trivs bäst med att ha allting själv.
Är man fler(a) så finns det också fler viljor.

Hade precis suttit upp när hon kastade sig iväg.:( :cry:
Har fortfarande ont i kroppen....
Trodde det berodde på att jag hade spö i handen och kanske kanske hade råkat peta på henne när jag satt upp??:confused:
Har ju alltid kunnat sitta upp själv innan, utan longering innan.

Sen den dagen för en dryg vecka sedan,försöker hon varje gång jag sitter upp att kasta av mig eller springa iväg.
Även då jag både longerar och har nån som håller i då jag sitter upp,även om personen leder henne i början.
Vet inte om hon har ont??Ska till hästtandläkaren på Måndag nästa vecka,kotknackare kanske ett alternativ??
Mår dåligt varje dag psykiskt,är inte så tuff av mig och har nu blivit rädd för henne.

Hon är snäll i stallet,lättlastat,lättskodd osv,detta gäller endast ridningen.

Jag skulle börja med att inte sitta på henne för tillfället.. uppenbarligen är det något som gör ont.. longera och promenera absolut men belasta inte hennes rygg om hon har ont.. Jättebra tänkt att ta ut en massör eller liknande som får känna igenom henne.. de i sin tur kan rekk en bra kiropraktor om de hittar nån låsning i rygg/kors eller liknande. Ryggar ska man vara rädd om..
vad har du för sadel?

Och vänta även tills du känner dig bra i kroppen..
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 728
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka