Hjälp mig med råd...

Sv: Hjälp mig med råd...

Måste bara få fråga; Hur går det nu med din häst? Jag har varit bortrest nu i en vecka, hoppas verkligen att det löser sig för dig :)

:) Hon fick ju en vilovecka nu till att börja med,det roliga är att nu har hon pockat jättemkt på min uppmärksamhet och velat komma in.
Har endast matat och borstat av dom.
Idag var första "jobbar" dagen,det gick jättebra löslongerade lite bara.
Inte alls bråkig med munnen(har varit hos hästtandläkaren,var sned i munnen och hade hakar),mkt positiv och hon orkade mkt mer än innan vilan.
Höll bara på i ca 10-15 min,men det gick jättebra!!:bump: :)

Har också införskaffat boken "Islandshästar och Horsemanship" men dock ej börjat praktisera än,hoppas det ska hjälpa oss.
Köpte även DVD:n Horsemanship i praktiken.

:) Hon fick ju en vilovecka nu till att börja med,det roliga är att nu har hon pockat jättemkt på min uppmärksamhet och velat komma in.
Har endast matat och borstat av dom.
Idag var första "jobbar" dagen,det gick jättebra löslongerade lite bara.
Inte alls bråkig med munnen(har varit hos hästtandläkaren,var sned i munnen och hade hakar),mkt positiv och hon orkade mkt mer än innan vilan.
Höll bara på i ca 10-15 min,men det gick jättebra!!:bump: :)

Har också införskaffat boken "Islandshästar och Horsemanship" men dock ej börjat praktisera än,hoppas det ska hjälpa oss.
Köpte även DVD:n Horsemanship i praktiken.

Vad roligt att höra! :)
Vad skulle du göra åt de problemen med munnen då? Min häst har jättedåliga tänder, så måste nog kolla dom snart igen :( Måste göra det varje halvår enligt veterinären. Sånt är viktigt.

Bra att du införskaffat dig lite böcker :) Man kan hitta mycket bra tips genom sådant, gäller ju att ni får förtroendet för varandra nu och att ni känner att ni kan lite på varandra. Tror det kommer att gå bra med tiden, bara man inte stessar fram något.

GUD vad jag känner igen mig!!! Jag köpte ett sto direkt från island i somrars och dom första gångerna jag skulle upp var hon hur lugn och snäll som helst. Men mitt i allt PANG så hände det nåt och nu bockar hon tills man flyger av när man hoppar upp!!! Första gången rev jag upp hela ryggen när jag hoppade upp... :crazy: Men jag gör såhär när jag ska upp... Håller henne åt sidan, alltså att hon springer i en volt när jag kommit upp.. Då skenar hon runt, runt några varv men sen går hon fint frammåt när hon tröttnat. Jag var till Mälarkliniken med henne, till en kiropraktor, kotknäckare, och så har hon fått regelbunden IR terapi men alla säger att hästen har inte ont, det sitter mellan öronen ;) Hur gamal e hon?

Hon är 7år,men nu verkar problemet faktiskt vara borta igen.
Red idag och det gick jättebra!!:)

Hon är 7år,men nu verkar problemet faktiskt vara borta igen.
Red idag och det gick jättebra!!:)

vad roligt att höra!! :bump: Hoppas det håller i sig. Inte för att göra dig orolig, men syrrans häst var så också. Blev bra igen, men sen kom problemen tillbaka efter en tid. MEN ni har ju inte samma häst ;)

Kul att det gick bra idag!

Måste bara få skriva!!:)
Först fick ju Kaela en och en halv veckas vila,och tänderna fixade!
Tog emot många goda råd från er här på Islandshäst,införskaffade DVD:n Horsemanship i praktiken+boken Islandshästar och Horsemanship.
Läste och tittade under hennes vila,kände mig således mkt säkrare när vi började igen!

Började lite försiktigt förra Lördagen,löslongerade henne.
Har kört varannan dags arbete nu,har lärt mig att lyssna på min häst och se hennes signaler.
Hade ju hästarna inne på nätterna tidigare pga knotten(vi har extremt mkt knott hemma)+ att båda hästarna är känsliga för det.
Men Kaela sparkade ju sönder inredningen,det var i den vevan som hon också kastade av mig.
Men efter vilan+ att hon får Aloe Vera Gel(båda får det)varje dag är
alla svullnader borta och hon kliar sig inte längre,inga sår.
Dom går ute(med exsemtäcken)och trivs med livet allmänt.:)

I Torsdags släppte jag ut dom i våran största sommarhage,den är jätte jätte stor och det var så fint,man riktigt såg på henne att hon var lycklig!!
Dom kommer i galopp när jag ropar(ser det som ett gott tecken),nu kan man dessutom se båda hästarna ligga ned intill varandra(ryggarna mot varandra).
Red ut idag,lyssnade på vad Kaela ville och orkade.
Det var helt ljuvligt,hon var pigg och glad hela rundan,hon höll dessutom isär alla gångarterna idag.

Tack och kram från oss!!:bump: :D

Måste tillägga att hon har blivit totalt avslappnad med mig sedan vi gjort en del övningar från DVD:n.
Hon följer med mig lugnt från Oskar(hagen ligger ca 500m från stallet),hon står lugnt i stallet.
Har dessutom kratsat alla hennes fyra hovar nu flera ggr utan protester!!:idea:

Måste tillägga att hon har blivit totalt avslappnad med mig sedan vi gjort en del övningar från DVD:n.
Hon följer med mig lugnt från Oskar(hagen ligger ca 500m från stallet),hon står lugnt i stallet.
Har dessutom kratsat alla hennes fyra hovar nu flera ggr utan protester!!:idea:

Jättehärligt att höra! :) Önskar dig fortsatt lycka till med dig och din häst

Ja tack alla,och det är bara så skönt att vara hästägare igen!!:love:

Ja tack alla,och det är bara så skönt att vara hästägare igen!!:love:

Kul att läsa om en solskenshistoria!
Visst är det skönt när man kan kommunicera med sin häst. Du kommer få bakslag, men de blir mindre och mindre och du kommer att vara beredd.
En lycklig häst är en lycklig ägare :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 728
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka