hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäck

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rottweiler
  • Startdatum Startdatum
R

rottweiler

Jag har ett sto av oskänd härstamning, korsning tinker och fullblod.
Jag vill ha ett föl efter henne åt mig själv. Avkomman får gärna bli över 160 i mkh, lite lättare modell än stoet och skäck.
Jag är ute efter en häst att träna och tävla i främst hoppning men endast på hobbynivå ca 1 m - 1,20 m klasser.

Vill gärna ha tips och ideer på hingstar, helst som lämnar skäckar men egentligen inget måste.

En fråga till vad tror ni annars om en frieser hingst till henne, blir avkomman en för tung modell då ?

Tänkte lägga in en bild på stoet men förstår inte hur man gör ? hjälp ?

Sv: hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäc

jag tycker inte att du ska betäcka alls, och speciellt inte blanda in ännu en ras! Det finns inga som helst garantier på att du får en skäck med redan en gatukorsning och sedan blanda ännu en ras. Du vill ha en lätt häst, varför funderar du ens på ett kallblod?

Nej, köp en färdig häst som stämmer in på dina kriterier, det blir nog billigare i längden. Dessutom slipper vi ännu en oönskad korsning på salumarknaden om några år.

Sv: hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäc

Instämmer helt med föregående talare:) Finns ingen som helst anledning att betäcka ett korsningssto i tron och hopp att man skall få den önskade avkomman! Bättre och billigare att köpa en häst som man kan se och prova för det ändamål man har tänkt sig.

jag hade nog isf tagit en tinkerhingst eller en fullblodshingst... OM jag hade betäckt stoet! Det är jättedumt att blanda in ytterligare en ras tycker jag.

Det finns inga garantier när det gäller avel så risken finns att du inte får det du vill ha.. Köp en färdig häst i stället som har rätt färg etc.... :)

Förstod att jag skulle få svar som dessa, och fler svar av denna sort önskas ej. Om jag nu vill avla på mitt sto så är det mitt beslut, alla har vi olika åsikter om blandraser i hästsporten.

Jag förstår lite hur ni tänker också, men om ni nu ändå inte kan påverka mig i mitt val att avla på min häst så skulle jag fortfarande vilja ha tips och ideer på hingstval så det blir så bra som möjligt.

Och jag vet att en frieser också är en tung modell men jag tycker dom är så fina ! Sen om det är lämpligt att blanda in en frieser i den korsning jag har eller nån annan ras det är det jag tänker komma fram till under resans gång.

mitt sto är väldigt lätt i sina steg och väldigt smidig så med lätt häst menar jag inte bara kroppen.
skulle däremot vilja att avkomman blev över 160 cm.

Finns det ingen som är det minsta posetiv eller någon som korsat olika raser och inte är emot.....

Eftersom du vill ha en lättare häst vore det väl en bra ide att använda fullblod för att "lätta upp" avkomman. Fullblod finns ju också redan i stoet. Det är väl inte så troligt att du får ett skäckföl, men antar att modellen borde vara viktigare än färgen.

jag är inte emot korsningsavel.. har själv ägt ett par stycken korsningshästar! Favoriten är min gamla T, 1/2 Lipizzanare 1/4 arab och 1/4 connemara. Skulle utan tvekan kunna tänka mig att ha en till sådan.. eller till å med tillverka en om jag hittade ett sto som var korsning arab/connemara!

jag gillar tunga hästar jag med, har en själv (75 % halvblod och 25 % nordsvensk)

det är nog lättare att komma med råd om man får se bilder på stoet..

modellen är så klart viktig, men varför skulle jag inte kunna få ett skäckföl?

Är inte ditt sto skäck så måste du betäcka med en skäck för att kunna få en, och den färgen är ytterst ovanlig på fullblod.
Och varför tänker du Frieser om vill ha en hopphäst?

men hallå den har ju en fin fluffig man :devil:

Tänkte inte på det
eusa_doh.gif

:p

Jag tycker inte att du ska betäcka med en frieser om du vill ha en hopphäst. Du har redan kallblod i din häst och om du vill ha en häst som hoppar upp till 120 så tycker jag inte att du ska satsa på det!-blir lite tungt- ( jag har inget emot frieser, har en själv)

Men absolut är det väl ingen som tvingar dig att inte ta föl på henne. Det blir mycket lättare om du lägger in bild på henne så man får se exteriören. Skriv gärna hur hon är att hantera, om hon är bra i huvudet och så :)

Kan du komma på en bättre anledning till att använda en frieser om man vill lätta upp en tinkerkorsning som dessutom ska bli en framtida hopphäst?

okej jag fattar ... men nu behöver vi väl inte haka upp oss på freiser, det var mer en sidofråga, så om du inte har nåt mer konkret att tillägga i den här tråden tycker jag inte att du behöver skriva mer här.

jag har fortfarande inte fått ett enda svar på ev hingst fullblod eller halvblod.

jag förstår inte hur jag ska kunna lägga in bilder än, men en liten bild på stoet syns på den lilla bilden.

Funderar lite på simsalabim..... men han är inte så hög, vad tror ni....

du kan maila bilderna till mig så kan jag lägga upp dem här!

Jag skulle valt en bättre hingst än Simsalabim och inte hakat upp mig på färgen. Det måste finnas viktigare egenskaper. Jag skulle tittat på en välanvänd fullblodshingst som Eighty Eight Keys.

Instämmer med Görel.

För övrigt folket... frieser är inte en kallblodig ras.

Om du nu absolut ska ta ett föl på stoet så bör du satsa på en verkligt beprövad hingst. Jag vet ju inte hur ditt sto ser ut så jag vet inte vilka starka och svaga sidor hon har. Men du vill ha ut en helst lite större avkomma som kan hoppa om jag fattar det rätt!?
Då finns när det gäller SWB hästarna ett ganska bra verktyg på blup.se. Där man kan söka efter både vad hingstarna lämnar i storlek och hoppförmåga.
Så om du tittar på de listorna och sedan väljer bland de hingstar som ger storlek och hopp med ett lågt medel så är chansen störst att du får den avkomma du vill ha.
Sedan passar troligen inte Briar ditt sto om du vill lätta upp avkomman men det hänger ju väldigt mycket på hur stoet själv är också vad som passar och inte passar.
Här är de 70 bästa hopphingstarna
http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion
Här är de som lämnar störst avkommor
http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion

Om du tittar där så kan vi ta en sådan hingst som Briar som lämnar bra hoppegenskaper och rejäl storlek till sina avkommor och bara har 9 i medel vilket betyder att det blir en ganska stor säkerhet på att just de egenskaperna går vidare till avkomman.

Nästa bit är att ju bättre och säkrare hingst ju dyrare är den också, så i slut ändan är det troligt att det blir billigare att köpa en färdig fölunge än att tillverka den själv. Som så många andra rena skrivit så är det ju också det säkraste sättet att få det vill ha. Avel är ett lotteri och ditt sto som redan är korsning är ju inte precis den vinstsäkraste lotten. Ett sto där man vet mycket om föräldrar, syskon och andra släktingar är mycket lättare att hitta rätt hingst till och då även lättare att få en riktig högvinst i avelslotteriet på.

Instämmer med Görel.

För övrigt folket... frieser är inte en kallblodig ras.

Nej deträknas som en varmblodig ras, men det är många som är bygda som kallblod.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
Avel Har ett Finnsto som jag vill betäcka. Skulle betäckt henne i år med en Finnhingst men tyvärr fanns ingen passande på semin. Och för mig...
Svar
0
· Visningar
808
Senast: MaRomer
·
Avel Vill ha hjälp med att välja hingst till mitt sto som ev ska betäckas i vår. Önskemål: Helst fux, hopphingst, bra temperament...
2
Svar
26
· Visningar
3 115
Senast: Bumpigumman
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
2 030
Senast: Anzzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31