hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäck

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rottweiler
  • Startdatum Startdatum
Sv: hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäc

Nyfiken fråga..
Vem är Tinkern som är inblandad i ditt sto? :)
Eller är hon bara rastypad som korsning eftersom du skrev okänd härstamning?

Sv: hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäc

ja och dessa avkommor som inte får gröna papper kommer ju inte att dra ner hingsten i tex blup eftersom de inte ens är startberättigade i de olika unghästtesterna

Jag har ju ett föl e.Jaguar mail och en mamma som är helt okänd, dock så har hon ju själv presterat och är Irländsk import. Ingenstans blev jag nekad innan jag bestämde mig..

Men har jag rätt för mig så räknas ändå deras övriga tävlingsresultat i statistiken?
Vilket innebär att dessa avkommor bara kan ha positiv och ingen negativ påverkan?

/Camilla

Nyfiken fråga..
Vem är Tinkern som är inblandad i ditt sto? :)
Eller är hon bara rastypad som korsning eftersom du skrev okänd härstamning?

Hej !

Vet bara att hon är tinker och fullblod och har tyvärr ingen aning om härstammning.
Har för mig att hon är importerad också.

Nu är det heltklart läge att köpa hästar, många vill sälja och priserna sjunker hela tiden, hittar flertalet nyblivna 3åringar som har full halvblodstam som ligger mellan 40-60.000kr

Min nyblivna åring har hittills kostat mig;

"tillverkning" ca 14,000kr
lev föl avgift: 6250kr
Chip, ID, DNA, reg: 1000kr
Vaccinering ca 1500kr
Avmaskning ca 300kr
Verkningar 1000kr
Försäkring ca 1000kr
Mat/bete etc ca 3000kr

Så det blir: ca 28000kr.
Sen kostar hon i år som åring samt som 2 åring, Så det blir ytterligare ca 15000kr/år om hon inte skadar sig för då blir det mer. Alltså kommer hon ha kostat mig närmre 60000kr i januari året hon fyller 3.
Vill man köpa ett föl istället så finns det flertalet fina välstammade för vrakpriser på annons sidorna.

Din eventuellt fölunge kostar dig lika mycket att föda upp oavsett om du använder ditt sto eller ett halvblods sto, skillnaden bli värdet på dom, för dig har fölet efter DITT sto ett högre värde men om du kommer till den sisten att du måste sälja så är det stor chans att hästen bli svårsåld vilket man inte önskar om man redan sitter illa till.

Men tanke på dagens priser på hästar så skulle jag köpt en häst istället för att betäcka. Betäcka i dagen läget känns vansinnigt även om man gör det rasrent på meriterade välstammade ston.
Tur att man är lite vansinnig ;)

Förstod att jag skulle få svar som dessa, och fler svar av denna sort önskas ej. Om jag nu vill avla på mitt sto så är det mitt beslut, alla har vi olika åsikter om blandraser i hästsporten.

Jag förstår lite hur ni tänker också, men om ni nu ändå inte kan påverka mig i mitt val att avla på min häst så skulle jag fortfarande vilja ha tips och ideer på hingstval så det blir så bra som möjligt.

Finns det ingen som är det minsta posetiv eller någon som korsat olika raser och inte är emot.....

Jag har en häst som är en äkta 5-vägs korsning.. halvblod, fullblod, ardenner, nordsvensk och knabstrupper. Han är helt underbar, helt propitionerlig och med rörelser som ett fullblod/halvblod =)
Skulle gärna testat använda hnm till nåt sto om han varit hingst.. :)

E sant de att man egentligen inte borde avla på massa olika raser tillsammans men sålänge man avlar på raser som inte e helt olika varandra tkr jag de e helt ok =)

Jag vet inte så mkt om storhäst-hingstar tyvärr så kan inte ge några förslag på hingstar..

Vi hade ett korsningsto ( Lippizianer/fullblod) som vi betäckte med Simsalabim. Resultatet blev ett maxat D-ponny sto som idag går hoppning med sikte på högre klasser. Vi valde Simsalabim för vi kände att det var en hingst som levde upp till det som vi ville ha en allsidig tävlingsindivid. Simsalabim har gått Svår hoppning, MSV B dressyr och svår fälttävlan. Vi är jätte nöjda med den korsning som vi valde att göra och ångrar det aldrig.
Lycka till i ditt val!

Simsalabim har bara meriter i medelsvår hoppning, jag kan inte hitta något om dressyr eller fälttävlan.

Simsalabim har bara meriter i medelsvår hoppning, jag kan inte hitta något om dressyr eller fälttävlan.

Jag tror de uppgifterna kommer från ett webstall eller vad man ska kalla det, alltså nån som har hittat på att de har ett stuteri och sen fyllt med riktiga och fiktiva hästar, där står det att han är utbildad (dock inte tävlad) till de nivåer majamia skriver. Om jag vore de riktiga ägarna skulle jag nog vilja att sidan togs bort.

Senast ändrad:

Jag tror de uppgifterna kommer från ett webstall eller vad man ska kalla det, alltså nån som har hittat på att de har ett stuteri och sen fyllt med riktiga och fiktiva hästar, där står det att han är utbildad (dock inte tävlad) till de nivåer majamia skriver. Om jag vore de riktiga ägarna skulle jag nog vilja att sidan togs bort.

Oj! Jag tog för givet att dom uppgifterna stämde:confused:
Jag vet iaf sj att han har placeringar upp tom MSV hopp.

Så galet det kan bli:crazy:

Oj! Jag tog för givet att dom uppgifterna stämde:confused:
Jag vet iaf sj att han har placeringar upp tom MSV hopp.

Sedan 2003 när man kan söka på resultat i hoppning så har han inte en enda placering i någon klass i hoppning :crazy:

Då skulle han fått alla sina placeringar innan han var 9år och då är det ju underligt att han inte tävlade vidare??

Simsalabim har enligt blup 2 placeringar i MSV hopp och 7 placeringar i lätt hopp. Alltså rätt så mediokert för en tävlingshingst. Han kan knappast kallas en komplett tävlingsindivid. Nuförtiden verkar han knappt klara av att ta sig runt en 1,10-bana, jag har sett några usla resultat på 1-1,10-nivå.
Dressyr verkar han knappast ha startat i.
Hans resultat i riden trav på 4-årskvalitén är 6.

Vi hade ett korsningsto ( Lippizianer/fullblod) som vi betäckte med Simsalabim. Resultatet blev ett maxat D-ponny sto som idag går hoppning med sikte på högre klasser. Vi valde Simsalabim för vi kände att det var en hingst som levde upp till det som vi ville ha en allsidig tävlingsindivid. Simsalabim har gått Svår hoppning, MSV B dressyr och svår fälttävlan. Vi är jätte nöjda med den korsning som vi valde att göra och ångrar det aldrig.
Lycka till i ditt val!

Vore kul att veta varifrån du fått allt detta? Det är ju väldigt enkelt att kolla blup.se - vilket visar att ovanstående är rena fantasier. Om han hade ovanstående meriter skulle det nog inte vara svårt att få honom godkänd på prestation.
En enkel slagning på Google ger också en del intressanta resultat.
Exempelvis förra året var han ute och hoppade 90 och 1 meter utan att placera sig.
http://www.mariefredsridklubb.com/Resultat 16 februari 2008.html

Jag hittade informationen på :
http://se.msnusers.com/vargtass/meriter6.msnw

Tydligen är han bara utbildad i dom klasserna men inte tävlad... :confused:

Vi är mycket nöjda med den avkomman vi har efter Simsalabim, oavsett vilka placeringar som Simsalabim gjort!:)

Den där sidan ser ut som rent påhitt, hade han haft segrar i svår fälttävlan hade de gått att hitta och det gör det inte. Någon verkar ha haft roligt, men mycket sant är det inte.

Här http://www.blup.se/sv-SE/horses/2921-simsalabim-swb ska man kolla för att hitta sannare uppgifter.

Jag hittade informationen på :
http://se.msnusers.com/vargtass/meriter6.msnw

Tydligen är han bara utbildad i dom klasserna men inte tävlad... :confused:

Vi är mycket nöjda med den avkomman vi har efter Simsalabim, oavsett vilka placeringar som Simsalabim gjort!:)

Men inte kan du väl utgå från någon liten tjejs "jag-diggar-skäckar-sida" när du ska välja hingst till ditt sto. Det är ju bra att du är nöjd med din avkomma, men lite mer research kanske inte skadar - särskilt om du väljer en icke-godkänd hingst.
Vad är det som säger att han är utbildad svår fälttävlan? Är det samma sida du menar vi ska lita på? Host...

Jag kan lova dej att det var inte den sidan jag kollade på när jag valde hingst till mitt korsningssto.. Om det vore så enkelt att bara googla fram info och sedan göra ett hingstval..
Vi gjorde det hingstvalet för 9 år sedan, och det skedde på helt andra grunder än att klicka in på Vargtassens hemsida och läsa om hingsten..
Nu när Simsalabim kom upp i denna tråden gjorde jag , som så många andra: googlade fram denna information, vilket inte var att han har tävlat utan endast utbildad i de klasser som uppgavs,vilket är lätt att skriva då det är svårt för mig som sto ägare att veta om hästen är "utbildad för dom nivåerna". För mig är det mer viktigt att hästen har tävlats i svår hoppning/fälttävlan/dressyr än om den är utbildad för det då jag vill föda fram kvalitetshästar för sport och avel.
Det var inte riktigt min ambition när vi valde Simsalabim till vårt korsningssto..! Simsalabim var ett perfekt val för det stoet, det året och med dom ambitionerna vi hade då med vår avel.
En hemsidan med sådana uppgifter får man ta med en nypa salt, det har jag lärt mej nu!

Inte bara en nypa salt, hela sidan är rent hittepå. Tittar du lite noggrannare så stämmer inte ägaruppgifterna eller nånting. Det finns inget stuteri vargtass mer än i någon liten ponnytjejs fantasi.

det finns en hingst (halvblod skäck) som heter Geronimo och en som heter Sambesi som jag tycker är fina men dom är tyvärr inte godkända. Och jag har själv fått massor med svar på avelsfrågor om att dom tycker att jag inte ska betäcka mitt sto och det är jobbigt med sånna svar för det var ju absolut inte det man frågade om :/
Själv tänkte jag betäcka mitt sto med en hingst nästa år, och kommer också ha den som att tävla lite på 1,00-1,20cm. Mitt sto är Halvblod korsning med ponny ras troligen welsh eller connemara eller någon sån typ. Jag har funderat på att ta Geronimo fastän han inte är godkänd. Han är ju ca 165cm och då får jag kanske upp avkomman i mankhöjd lite då min häst är 152cm.
snälla inga klagamål på detta inlägg av mitt val om hingst fö det är bara jobbigt.

Jag vet väldigt lite om Geronimo men om du vill få upp storleken på avkomman när det finns ponny i ditt sto. Är det betydligt säkrare att välja en välbeprövad hingst som dokumenterat lämnar stort.
Exempel på sådana hingstar är:
Briar
Camaro M
Warsteiner
Don Romantic

Liknande trådar

Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
Avel Har ett Finnsto som jag vill betäcka. Skulle betäckt henne i år med en Finnhingst men tyvärr fanns ingen passande på semin. Och för mig...
Svar
0
· Visningar
808
Senast: MaRomer
·
Avel Vill ha hjälp med att välja hingst till mitt sto som ev ska betäckas i vår. Önskemål: Helst fux, hopphingst, bra temperament...
2
Svar
26
· Visningar
3 115
Senast: Bumpigumman
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
2 030
Senast: Anzzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31