hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäck

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rottweiler
  • Startdatum Startdatum
Sv: hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäc

Men vad har de att förlora på att låta travston bli betäckta av deras hingstar.
Det är väl ingen som tänker att en travarkorsning som inte är fantastisk är det på grund av pappan. Jag tycker det är vettigare att de har reducerat pris till prestationston än att de sållar bort.
Jag tycker att det är bättre att de med travare, korsningar eller annat betäcker med godkända hingstar även om det är korsningsavel. Än att de tar närmsta hingst i en hage.

Sv: hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäc

Det klart att man vet vilket sto det beställs semin till:mad:Det är mycket noga med att uppge stoets namn härstamning och reg nr,sen behöver man ju inte skicka med foto;)men att bara beställa till "Villiga Vera" fungerar inte hos en seriös station som följer bestämmelserna.

Förvisso, men jag vet när mitt sto skulle betäckas.

Mitt förstaval var ju en hingst som stod på naturlig. Ringde och pratade med dem, talade om att jag hade ett arabsto osv (hingsten hbl). Vi talade ingen stam, det säger oftast inte hblfolk någonting med arabstammar.

Sen när vi kom dit så avrådde hingstägaren från att betäcka naturligt iom att det var en viss höjdskillnad mellan sto och hingst och stoet var maidensto och ganska nätt. (Vi behöver inte diskutera om det var onödigt försiktigt eller ej, den diskussionen gick när det var aktuellt). Jag fick naturligtvis välja själv, men de rek ett seminföl först, och välkommen tillbaka nästa år, då de 'skulle ordna ett bra pris' med motiveringen att 'det är sådana här ston han ska ha'. Dvs de gillade verkligen vad de såg.

Så, hursom fick jag lasta stoet igen, och fara till seminstationen (skrället var ju i brunst så det sjöng om det). Där kikade de förvisso också på stoet och konstaterade att hon var väldigt trevlig modell och lämpad (i deras ögon) för hblaveln. Diskuterades lite vad jag ville ha för sorts avkomma, och slutligen föll valet - lite hastigt och lustigt men har aldrig ångra det - på Akribori.

Det här var efter stopptid för att beställa skick, men stoet var 'väldigt brunstig'. Så de ringde och hörde om Akriboris station skickat för dagen än, och om de hade några doser kvar. Jag hörde ju ena delen av samtalet och det löd ungefär 'Hej det här är XX på YY. Har ni skickat än? Har ni några doser kvar idag? Ah, vad bra, jag har ett arabsto här som vill ha lite simmare'

Dvs det enda som sas då var 'ett arabsto'. Sen faxade de ju beställningen. På den står mor och far bara ang stam. Lär inte sagt dem ett smack.

Så, det absolut enda de visste var att det var ett treårigt arabsto eg. (sen, de vet ju med all säkerhet att arab + Akribori = hblfölunge med gröna papper och jag tror ju det spelar in).

Men om de sagt 'hej vi har ett korsningssto här' och det sen på beställningen stått 'Brunta, född 2003, okänd härstamning' - jag tror inte de hade sagt nej faktiskt? Däremot om nämnda 'Brunta' kommit till Akriboris hemmastation kanske de valt annat?

Men teoretiskt så om inte seminstationen vägrar beställa, kan jag ju eg komma med min halvåsna (dvs korsning) och beställa Briarsimmare ju?

att hingstägare inte säger nej till araber tycker jag är förståligt.
araber har i alla år varit en rasförädlare så det känns ganska naturligt att blanda in araber i det mesta.

gatukorsningar utan stam tror jag dock det är svårare med.

Jo, jag har ju tagit upp det. Sen håller jag inte med om att araben i sig har någon plats som rasförädlare i hblaveln så, det är bättre lätta upp med fblhingstar isf. Araben har ju generellt sämre gång. Hursom, jag tar ju upp det just för jag anser det blir lite sila mygg och svälja kameler.

Ett arabsto godkäns nog rakt av utan knot, för det ger en rasren, visningsberättigad avkomma som kommer synas i statistiken. Samtidigt kan ju arabstoet ha en förskräcklig exteriör och gång etc - sånt syns ju inte på papper, medan det där korsningsstoet Brunta med okänd stam kan ha utmärkt exteriör och rörelser. Men riskerar att nobbas pga stam/kallblod/ras. Och Brunta kan ju vara av utmärkt trevlig 'halvblodsmodell' så att säga, medan araben kan vara av 'helt fel' modell.

Men sålänge det är på annan station än hemmastationen och semin kan man bara gå på papper, och då tror jag iofs det mesta 'släpps igenom', men gör det inte det blir det svälja mygg och sila kameler.

Undrar, jag har fått lite tips på några hingstar. Sambesi, Simsalabim och Geronimo , har ni några erfarenheter om dessa.

Hur är det nu då, någon som fått klarhet hur svårt det är att få betäcka mitt korsningssto med okänd härstammning ,med en bättre godkänd hingst tex från flyinge eller hingstar som cornetto eller ragazzo, och vad är det för vits att betäcka henne med en sådan hingst då det som sagt var antagligen skulle bli billigare att köpa en färdig häst med de kriterier som fölet ev skulle få med min häst som mamma.

Det borde kanske vara bra nog att betäcka henne med någon av de förstnämda hingstarna och säkerligen billigare.

och var det inte så att en välskolad häst på de nivåer jag är ute efter kan vilken häst som hels med rätt träning och hantering oavsett stam klara av:) ?

När mitt halvblodssto med vita papper (icke godkänd mormorsfar, avkommorna får gröna) skulle betäckas första gången och jag ringde runt till olika hingsthållare var de en som faktiskt reagerade negativt på att hon inte har gröna papper.

Lär vara väldigt få av hingstägarna som väljer några ston alls om det inte är så att det bara finns begränsad mängd av doserna, av någon anledning.

Vet både travare och andra okända korsningar som blivit betäckta med hbl-hingstar. Tror faktiskt inte dom flesta hingstägare har råd att säga nej till pengarna, oavsett vilket sto som sedan får dosen. Skulle tro att dom avkommor som sedan blir inte är något direkt problem för hingstägare. Bland annat flyinge´s Birgitta Bentzer(har för mig att det var hon, men var i alla fall någon på flyinge) sa att dom hade som policy att inte neka ston så tillsvida det inte fanns veterinära orsaker. Och dom som har hingstarägare som har hingstar som står på naturligt har oftast färre ston och lägre avgifter, vilket gör att dom ännu mer behöver alla ston dom kan få för att hingstarna ska bära sina egna kostnader.

/Camilla

Senast ändrad:

Undrar, jag har fått lite tips på några hingstar. Sambesi, Simsalabim och Geronimo , har ni några erfarenheter om dessa.

Hur är det nu då, någon som fått klarhet hur svårt det är att få betäcka mitt korsningssto med okänd härstammning ,med en bättre godkänd hingst tex från flyinge eller hingstar som cornetto eller ragazzo, och vad är det för vits att betäcka henne med en sådan hingst då det som sagt var antagligen skulle bli billigare att köpa en färdig häst med de kriterier som fölet ev skulle få med min häst som mamma.

Det borde kanske vara bra nog att betäcka henne med någon av de förstnämda hingstarna och säkerligen billigare.

och var det inte så att en välskolad häst på de nivåer jag är ute efter kan vilken häst som hels med rätt träning och hantering oavsett stam klara av:) ?

Vad VITSEN är? Att maximera chansen att få en sådan avkomma som du VILL HA.

Inte ens om man betäcker det bästa med det bästa kan man vara garanterad att inte få en avkomma som är 'inte ens medelmåttig'. Men chansen att få en bra avkomma ökar.

Genom att lägga på en erkänd, förvärvningssäker hingst ökar du DRASTISKT dina chanser att få den avkomma du vill. Dvs en bussig, trevlig allroundhäst.

En häst med korrekt exteriör och mekanik är dessutom både lättare och behagligare att rida, och har större chans till bra hållbarhet.

Jag tycker du ännu en gång ska tänka över hela ditt betäckningsbeslut efter det du skrev ovan =/

Lär vara väldigt få av hingstägarna som väljer några ston alls om det inte är så att det bara finns begränsad mängd av doserna, av någon anledning.

Vet både travare och andra okända korsningar som blivit betäckta med hbl-hingstar. Tror faktiskt inte dom flesta hingstägare har råd att säga nej till pengarna, oavsett vilket sto som sedan får dosen. Skulle tro att dom avkommor som sedan blir inte är något direkt problem för hingstägare. Bland annat flyinge´s Birgitta Bentzer(har för mig att det var hon, men var i alla fall någon på flyinge) sa att dom hade som policy att inte neka ston så tillsvida det inte fanns veterinära orsaker. Och dom som har hingstarägare som har hingstar som står på naturligt har oftast färre ston och lägre avgifter, vilket gör att dom ännu mer behöver alla ston dom kan få för att hingstarna ska bära sina egna kostnader.

/Camilla

ja och dessa avkommor som inte får gröna papper kommer ju inte att dra ner hingsten i tex blup eftersom de inte ens är startberättigade i de olika unghästtesterna

Jag har ju ett föl e.Jaguar mail och en mamma som är helt okänd, dock så har hon ju själv presterat och är Irländsk import. Ingenstans blev jag nekad innan jag bestämde mig..

Hej allihopa !

tack för alla svar hitills och alla goda råd.
Jag ska börja kolla upp alla tips på hingstar och försöka få in bilder på mitt skäcksto, har dock inga bra bilder som visar någon korrekt existör och ska försöka ta lite bättre bilder inom kort.

Skäckfärgen är väl bara lite av en drömbild och inte det viktigaste.

återkommer inom kort..

fortsätt gärna spekulera och komma med tips....

Det finns massor av BRA hopphingstar som lämnar många bra hoppavkommor. Varför inte ta nån av dom istället för att välja ut skäckhingstarna som faktiskt inte lämnat mer än nån enstaka i högre klass? Även om du betäcker med nån av skäckhingstarna så finns risken att du får en enfärgad avkomma, är det då inte bättre att satsa ordentligt på prestationen och hoppas att skäckfärgen kommer från ditt sto?

Det klart att man vet vilket sto det beställs semin till:mad:Det är mycket noga med att uppge stoets namn härstamning och reg nr,sen behöver man ju inte skicka med foto;)men att bara beställa till "Villiga Vera" fungerar inte hos en seriös station som följer bestämmelserna.

Nu är ju inte alltid hingstägaren densamme som den som tar emot sperma och tömmer hingsten. Hingsten kan mycket väl stå på annan station hela säsongen. Dessutom är det inte alla gånger papprena är fullständigt ifyllda heller.

Jag vet inte när detta var, men där A står nu i alla fall håller de på med både ponny- och arabavel också, så de har säkert koll på arabstammar, och har säkert inget emot att betäcka arab

kan hålla med om att araber kan ha tex dålig galopp (många har raka ben)
men annars tycker jag dom rör sig bra. Speciellt i trav..

En viss skillnad på eng fullblod och arabiskt fullblod är ju också storleken.
oftast kan det ju bli rätt så stora avkommor från eng fullbloden.
Sen är det en smaksak vad man gillar.

Nu lämnar jag denna diskussion så den inte drar iväg :-)

Senast ändrad av en moderator:

Och jag tycker få araber har den trav jag vill se. De skjuter på för mycket och bär för lite, rent generellt. Men det är en annan diskussion =)

Jag vet inte när detta var, men där A står nu i alla fall håller de på med både ponny- och arabavel också, så de har säkert koll på arabstammar, och har säkert inget emot att betäcka arab

2006, stod på Minigården i Hedekas då.

Sen, jag tror inte man med arab får nej pga just ras från någon hblhingst faktiskt, iom att avkomman blir ett halvblod och rasren. Avkomman får ju exakt samma papper som med ett hblsto.

Sen, oavsett ras, så stam i ett led säger ju inte mkt överlag om man inte har 'koll' på en massa stammar i huvudet, och vet vad som finns bakom. Stolinjen är ju nästan omöjlig om man inte går in och kikar. För iaf när K betäcktes stod det bara i ett led, dvs mamma & pappa.

Jag tänker och funderar på detta varje dag.
Hurvida jag ska betäcka eller inte och isåfall med vilken hingst, men tror nog du har rätt i det du säger om att ta en bättre hingst, skäckfärgen känns inte så vesentlig längre.

Om jag nu i första hand ska titta på en hög fullblodshingst med bra stam och rätt kriterier som ändå inte blir att kosta allt för mycket pengar och som godkänner mitt sto, vart ska leta då ?

När jag tittar runt på dessa bättre hingstar står det alldrig några priser eller vilka ston som är ok.

Vill så gärna lägga ut bilder på mitt sto men min kamera har gett upp och de bilder jag har är så dåliga.Sen förstår jag ju ändå inte hur man gör.

Jag skulle vilja tillägga att jag idag har en fullblodsvalack som går den hoppning jag vill men han är en väldigt krävande häst som behöver ridas minst 6 dagar i veckan minst en timme åt gången och det räcker inte att rida honom i skogen, han behöver göra nya saker, jobba och få tänka. Annars blir han snurrig, stressad och olycklig. Vill också säga att jag i dagsläget inte har tid att rida honom så mycket som behövs för att han ska må bra och att han därför är till salu.

Så till saken, mitt underbara snälla korsningssto skulle vara en bra grund till att få den häst jag vill ha och tidpunkten när fölet skulle komma är perfekt.

Är jag helt ute och cyklar när vill betäcka henne eller borde jag satsa på att köpa ett färdigt föl eller unghäst.

Många tankar i mitt huvud...

Jag är så glad för alla som är här och hjälper mig i denna djungel och var gjärna ärliga men tänk på vad ni skriver så inte denna tråd spårar ur helt.

Det här med pengarna, fundera lite extra på det. För oavsett vilken hingst du väljer, så är prislappen HÖG på att föda upp ett föl. Även om vi låtsas man har noll kronor i betäckningskostnad, så kostar ultraljud, extra foder till stoet under dräktighet och digivning, extra vaccinationer och avmaskning. Och sen foder till fölet, och alla de kostnader som är för det.

Som jmf så mitt föl, som var för mig helt gratis i tillvkostnader, UL osv, kostade mig i bara 'omkostnader' mer än 25 000 kr innan sin ettårsdag. Nu var inte målet med en egen uppfödning att få en billig häst, men jag hade kunnat köpa en riktigt bra 'färdig' häst för de pengar hon kostade att föda upp. En betydligt bättre häst kapacitetmässigt än hon var, och då kunna vara säker på att få det man önskade sig sas.

Om hästen föds med avvikande benställning etc kan du raskt plussa på på kostnaderna, alla sådana aspekter. Sen ska man ta med stoet i beräkningen, fölningar går generellt bra men det ÄR en risk för stoet om något går snett, vilket man också måste vara beredd på.

Jag betäckte med flyingehingst (Akribori) 2006. De hade då så att du betalade ingen språngavgift, utan 'bara' för skicken, och sen betalade du för 16 dygns dräktighet (och sen 90 dygnsavgift eller levande föl, man kunde välja). Men bara räkningen från seminstationen gick på 5000 kr. Då kom stoet dit i högbrunst, seminerades två ggr med akribori och åkte hem när hon gått ur brunst. Dvs det gick 'som på räls' och blev billigast tänkbara, och hon tog sig på första försöket. Ovanpå de 5 K kom räkningen från Flyinge på två postskick.

Men redan där, för att FÖRSÖKA göra ett föl - och UTAN att ha någon språngavgift, så var vi uppe i över 6000 kr, hade hingsten haft språngavgift hade det varit än högre prislapp.

Hon blev ju dräktigt och pang poff 2500 kr till (16 dygnsavg till flyinge). Extra UL för försäkringen = 900 kr (Distriktsvet på deras station), och så fosterfölförsäkrade jag för 15 000 kr, vilket kostade 5000 kr.

Du kan lätt se att redan nu rasar pengarna iväg, och då är vi långt från högdräktighet, extra foder, extra vacc, ev vetkostnader i samband med fölning osv.

Stoet kastade dessutom fostret på dygn 99. Nu hade jag ju fosterfölförsäkring, så jag fick tillbaka större delen av kostnaderna (det känslomässiga kan man ju aldrig försäkra sig mot). Men hade jag för att spara pengar valt att inte försäkra (det är dyrt fosterfölförsäkra, kostade då i bolaget jag valde iom att stoet stod där = fördel för framtiden när fölet föds 20% av värdet, dvs i mitt fall kostade det 5000 kr att försäkra för 15 000 kr) så hade jag förlorat över 10 000 kr, ut i ingenting. Stoet fick livmoderinflammation efter kastningen, och det rasslade tusenlappar där för att behandla det med, som dock täcktes av stoets egen försäkring till största delen.

Det är DYRT att föda upp, och att försöka kapa kostnader är dels dumt, men ffa blir det lätt som att pissa i Nilen att försöka kapa kostnader på själva betäckningen/språngavgifter. Visst om du tar grannens hingst som fribetcäker för 1500 spänn, men då ska du tänka dels på vad du (riskerar) att få för avkomma, men ffa på att det sen är lika rackarns dyrt att ha dräktigt med 'grannens hingst' som med Briar himself, i alla de där extrakostnaderna.

Och, det föl som blir, oavsett hingst, KAN tyvärr bli en häst som är en kopia av din valack du ska sälja. Dvs en energisk häst som kräver att aktiveras/jobba varje dag för att inte blir dryg. Eller du kan få en latmask som inte lägger två strån i kors av fri vilja. Den kan bli för stor eller för liten (nästan oavsett vad du betäcker med, stoets gener spelar också in), den kan få ett temperament du inte alls önskar, osv. Det är tyvärr ingen garanti alls att stoet nedärver sina goda sidor.

Så JAG tycker ABSOLUT att du utefter vad du skrivit i den här tråden, ska ta pengarna och lägga på en redan existerande häst - då kan du VÄLJA att få precis den häst du vill, med det temperament du vill osv =)

Jag vill inte försöka skrämma dig med skräckhistorier, bara få dig att verkligen sätta dig in i och förstå vad det kostar, vad det KAN kosta, och hur det kan gå. Och även om det går bra hela vägen och du står där med ett underbart litet föl som är helt perfekt och allt du vill ha, så är det hur man än vrider och vänder på det dyrt. Värt det? Det är helt individuellt, det finns ett känslomässigt värde i att ha varit med hela vägen etc som man inte kan räkna i reda pengar.

Senast ändrad:

ETT STORT TACK till hela ditt svar, som jag kommer att läsa flera ggr om.
Jag ska verkligen tänka igenom detta och även börja kika lite på redan färdiga föl för att se vad jag kan få.

Känns så otroligt jobbigt att ha kommit fram till att sälja den underbara, men ja krävande häst jag redan har och kanske känns det bättre att ha ett litet föl att se fram emot och följa redan i mammans mage, men som sagt detta behöver jag nog tänka igenom ordenligt innan jag gör något...

Tipsa mig gärna om föl efter bra hästar till bra priser och fortsätt tipsa om hingstar.

Skriv gärna om era egna betäckningar, kostnader genom hela resan till färdigt föl osv.

jag tycker att det låter som ett mycket klokt beslut att köpa en redan färdig häst. Du har större valmöjlighet att välja utefter dina kriterier och förhoppningsvis finna den hästen du verkligen vill ha! Lycka till i letandet!

Tor inte heller att man får nej på arab hos hbl-hingst. Menade bara att de faktiskt har lite koll på araber, har haft (eller har) godkänd arabhingst själva.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
Avel Har ett Finnsto som jag vill betäcka. Skulle betäckt henne i år med en Finnhingst men tyvärr fanns ingen passande på semin. Och för mig...
Svar
0
· Visningar
808
Senast: MaRomer
·
Avel Vill ha hjälp med att välja hingst till mitt sto som ev ska betäckas i vår. Önskemål: Helst fux, hopphingst, bra temperament...
2
Svar
26
· Visningar
3 115
Senast: Bumpigumman
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
2 030
Senast: Anzzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31