hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäck

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rottweiler
  • Startdatum Startdatum
Sv: hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäc

Jag tycker du ska ta bort skäck ur dina "krav". Då ökar dina valmöjligheter med tusentals procent.

Sv: hjälp mig hitta en lämplig hingst, helst halvblod el fullblod över 160cm och skäc

Jag vill ha ett föl efter henne åt mig själv. Avkomman får gärna bli över 160 i mkh, lite lättare modell än stoet och skäck.
Jag är ute efter en häst att träna och tävla i främst hoppning men endast på hobbynivå ca 1 m - 1,20 m klasser.

Rent logiskt så faller väl Friesern bort från listan, då de både är tyngre, mindre lämpade till hoppning och knappast skäckar.
Lättare modell än stoet, och högre än 160 cm = leta halvblodshingst låter som det enda vettiga. Finns en del skäckhingstar som lämnat trevliga avkommor.

Kan du tänka dig annat än skäck också så finns det en uppsjö av trevliga halvblodshingstar såväl som fullblodshingstar att kika på, beroende på vad ditt sto har för dåliga sidor som behöver förbättras.

Om du nu absolut ska ta ett föl på stoet så bör du satsa på en verkligt beprövad hingst. Jag vet ju inte hur ditt sto ser ut så jag vet inte vilka starka och svaga sidor hon har. Men du vill ha ut en helst lite större avkomma som kan hoppa om jag fattar det rätt!?
Då finns när det gäller SWB hästarna ett ganska bra verktyg på blup.se. Där man kan söka efter både vad hingstarna lämnar i storlek och hoppförmåga.
Så om du tittar på de listorna och sedan väljer bland de hingstar som ger storlek och hopp med ett lågt medel så är chansen störst att du får den avkomma du vill ha.
Sedan passar troligen inte Briar ditt sto om du vill lätta upp avkomman men det hänger ju väldigt mycket på hur stoet själv är också vad som passar och inte passar.
Här är de 70 bästa hopphingstarna
http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion
Här är de som lämnar störst avkommor
http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion

Om du tittar där så kan vi ta en sådan hingst som Briar som lämnar bra hoppegenskaper och rejäl storlek till sina avkommor och bara har 9 i medel vilket betyder att det blir en ganska stor säkerhet på att just de egenskaperna går vidare till avkomman.

Nästa bit är att ju bättre och säkrare hingst ju dyrare är den också, så i slut ändan är det troligt att det blir billigare att köpa en färdig fölunge än att tillverka den själv. Som så många andra rena skrivit så är det ju också det säkraste sättet att få det vill ha. Avel är ett lotteri och ditt sto som redan är korsning är ju inte precis den vinstsäkraste lotten. Ett sto där man vet mycket om föräldrar, syskon och andra släktingar är mycket lättare att hitta rätt hingst till och då även lättare att få en riktig högvinst i avelslotteriet på.

Tror faktiskt att många(borde vara alla)av dessa hingstar går bort då ägarna klokt nog selekterar bort ett sånt här sto.Blir det en dålig avkomma är det ju alltid "hingstens fel" och förutsättningarna att få fram en hopphäst ur en sådan kombination torde vara ganska små-för att inte säga obefintliga.

Jag har ett sto av oskänd härstamning, korsning tinker och fullblod.
Jag vill ha ett föl efter henne åt mig själv. Avkomman får gärna bli över 160 i mkh, lite lättare modell än stoet och skäck.
Jag är ute efter en häst att träna och tävla i främst hoppning men endast på hobbynivå ca 1 m - 1,20 m klasser.

Vill gärna ha tips och ideer på hingstar, helst som lämnar skäckar men egentligen inget måste.

En fråga till vad tror ni annars om en frieser hingst till henne, blir avkomman en för tung modell då ?

Tänkte lägga in en bild på stoet men förstår inte hur man gör ? hjälp ?

Någon har säkert redan tipsat dig, men SKÄCK fullblods hingsten Colour Your Dash finns i Sverige. Vet inte om han betäcker annat än quarter paint och fullblod dock, eller om han betäcker alls än. Men värt att kolla upp!

Flyinge t.ex har ju tagit emot travston till sina halvblodshingstar så varför skulle dom säga nej till TS sto?

Tror faktiskt att många(borde vara alla)av dessa hingstar går bort då ägarna klokt nog selekterar bort ett sånt här sto.Blir det en dålig avkomma är det ju alltid "hingstens fel" och förutsättningarna att få fram en hopphäst ur en sådan kombination torde vara ganska små-för att inte säga obefintliga.

När en hingst verkar på semin så är det väldigt få hingstägare/hingsthållare som kan sålla bland stona. För de vet inte vad det är för sto som seminstationerna beställer skick till. SÅ visst hade det varit ett önsketänkande att även hingstägare selekterade bland bra och dåliga ston, men tyvärr är det idag näst intill omöjligt. Om man inte har hingsten hemma på naturligt och själv kan se alla ston innan.

Någon har säkert redan tipsat dig, men SKÄCK fullblods hingsten Colour Your Dash finns i Sverige. Vet inte om han betäcker annat än quarter paint och fullblod dock, eller om han betäcker alls än. Men värt att kolla upp!

Color Your Dash är tre år i år, och betäcker inte, och har heller inte avelsvärderats. (och jag skulle inte rakt av betäcka med honom, jag ogillar att han hänger i knäna på alla bilder jag sett trots att han är så ung, och inte riktigt en exteriör jag anser god nog. Men häftig är han, absolut, men färgavla - nej..)

Om han avelsvärderas blir det väl mest troligt för fblavel, och efter en ev karriär, och då lär avgifterna nog göra att TS inte har någon möjlighet ändå, även om stoet skulle tas emot (vilket jag inte vet, är väl sällsynt rena fbl inom galoppaveln betäcker annat än just rena fbl?)

Skulle göra som tipsats om redan. Skita i att det ska vara skäck, hitta en BEPRÖVAD hingst ur halvblodsaveln, endera rent fbl eller hbl med mkt fbl och som ger högställda, nätta avkommor. OM det nu prompt ska avlas.

Bättre chans är att ist KÖPA den där hästen, där kan du nog tom få in skäckkravet.

Jag har en -08:a e: Sambesi som jag är mer än nöjd med!!
Är ditt sto också skäck så har du ju 75% chans på skäck.
Hingsten lämnar stort, trevliga gångarter (på min aif då stoet själv inte rör sig glänsande)
Fölis hoppar lekande lätt över staketen vid avvänjning:D men trevlig teknik om man nu kan säja så ;)
PmA mig om du vill ha mer info eller länk till hingsten

Det finns en godkänd skäck halvblodshingst i tyskland. Kommer inte ihåg varken namn eller var den står, men vet att jag sett den i hingstkatalogen. Om det är aktuellt att beställa från tyskland kan jag försöka googla/gräva efter katalog. Den var relativt förmånlig.

Tror faktiskt inte en enda väljer bort något sto alls..

De flesta tar emot vilka ston som helst

Det tror inte jag heller. Enda anledningen att välja måste är ju att det är begränsat.

Hej allihopa !

tack för alla svar hitills och alla goda råd.
Jag ska börja kolla upp alla tips på hingstar och försöka få in bilder på mitt skäcksto, har dock inga bra bilder som visar någon korrekt existör och ska försöka ta lite bättre bilder inom kort.

Skäckfärgen är väl bara lite av en drömbild och inte det viktigaste.

återkommer inom kort..

fortsätt gärna spekulera och komma med tips....

Ang välja bort så vet jag faktiskt mer än ett sto av 'alltför avvikande' ras som valts bort när det besökts hingstens 'hemmastation'.

Vet inte hur det är på semin dock.

Sen, tycker det där är lite tudelat. Å enda sidan vill hingstägaren ha så många bra avkommor som möjligt, som gärna är 'rasrena' så de kan komma ut på tester etc. Så där kan jag se en anledning att de väljer bort att låta hblhingst betäcka en kallblodskorsning t ex. Samtidigt, så jag betäckte ju arab med hblhingst. Det ger en 'renrasig' avkomma, dvs med gröna papper och samma status som ett 'rent' hbl. Och telingen hade blivit registrerad som halvblod (även fast de bytt benämning nu, SWB för att göra det enkelt) och kunnat gå alla tester osv.

Men samtidigt, rent teoretiskt kan den där kallblodskorsningen vara betydligt bättre exteriör, ha bättre kapacitet etc än det där arab eller fblstoet. Så blir lätt lite sila mygg och svälja kameler också.

Men hört ffa kallblodsston nekas när det tagits kontakt med hingstens hemmastation. Dock vet jag inte om samma station skulle neka att skicka sperma till seminstation till samma sto.

Jag personligen tycker..NEJ blanda inte in ännu en ras. Om du ska betäcka välj en hingst av samma ras som hon redan har i sig.

När jag betäckte min dåvarande korsningsponny (med havblodshingst) var det inga som var nekande när jag ringde. Jag förstår om de är nekande när det gäller naturligt eller fryst men på semin är det mer tveksamt.

Ja, Sambesi hade kanske varit något? Han är tuff och hans avkommor är hemskt coola. ;)

Ja, Sambesi hade kanske varit något? Han är tuff och hans avkommor är hemskt coola. ;)

Coola? På vilket sätt är en häst cool och tuff?

Ja det var det jag menade att man inte har den kollen på semin. Tänkte faktiskt inte alls på naturligt.

När en hingst verkar på semin så är det väldigt få hingstägare/hingsthållare som kan sålla bland stona. För de vet inte vad det är för sto som seminstationerna beställer skick till. SÅ visst hade det varit ett önsketänkande att även hingstägare selekterade bland bra och dåliga ston, men tyvärr är det idag näst intill omöjligt. Om man inte har hingsten hemma på naturligt och själv kan se alla ston innan.

Det klart att man vet vilket sto det beställs semin till:mad:Det är mycket noga med att uppge stoets namn härstamning och reg nr,sen behöver man ju inte skicka med foto;)men att bara beställa till "Villiga Vera" fungerar inte hos en seriös station som följer bestämmelserna.

Flyinge t.ex har ju tagit emot travston till sina halvblodshingstar så varför skulle dom säga nej till TS sto?

Ja det kan man ju undra???Tänker bara kortsiktigt på pengar eller???

Liknande trådar

Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
Avel Har ett Finnsto som jag vill betäcka. Skulle betäckt henne i år med en Finnhingst men tyvärr fanns ingen passande på semin. Och för mig...
Svar
0
· Visningar
808
Senast: MaRomer
·
Avel Vill ha hjälp med att välja hingst till mitt sto som ev ska betäckas i vår. Önskemål: Helst fux, hopphingst, bra temperament...
2
Svar
26
· Visningar
3 115
Senast: Bumpigumman
·
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
2 030
Senast: Anzzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka