Hjälp mig förstå

Sv: Hjälp mig förstå

Ponnyer är oxå billigare att försäkra än halvblod..

Mina hästar är varken drabbade av skador eller slitage så vad andra har för sig kan jag inte svara på.

Ingen aning om vad en islandshästförsäkring går på men jag betalar 600kr i månaden för mina 2 halvblod då är dom A1 utökad vet vård eller plus eller vad det nu heter +A2 liv försäkrade

Du känner bara till dina egna hästar, vet inget om andras skador - men bekymrar dig ändå om just islandshästar? Det låter som väldigt... selektiv perception:D

Men alltså... Nu är det några år sedan jag hade häst så det kan ju ha ändrats. Men är det inte fortfarande så att en islandshäst är väldigt mycket billigare att försäkra än t ex ett halvblod?

Det lär knappast bero på att försäkringsbolagen gillar lurvbollar, utan på att bolagens kostnader för deras skador är enormt mycket mindre - trots de utbredda eksem- och spattproblemen.

Borde inte storhästryttare titta in i sin egen del av hästvärlden istället och fundera över varför deras hästar är hårdare drabbade av skador och slitage? Istället för att bekymra sig om stackars friska islandshästar.

I mitt försäkringsbolag är det mer än dubbelt så dyrt att försäkra ett halvblod i jämförelse ned islandshäst. 7750 resp. 3410 kr för samma försäkring. Bolagen sätter sina priser baserat på skadestatistik, så precis som du skriver är prisskillnaden talande.

Du menar att du kan redogöra för allas skador ... det var intressant. Jag har inte skrivit ett ord om islandhästar och deras skador.

Är du bekymrad över vilka tyngder de bär ändå alltså, även om de inte blir skadade?

Reykur: då är skillnaden fortfarande stor alltså. Vill minnas att det såg ut ungefär sådär när jag hade häst också. Med tanke på eksem och ffa spatt är det rätt otroligt att islandshästarna kan vara så mycket billigare.

Jag har inte uttryckt något bekymmer överhuvudtaget över vad en islandshäst bär eller inte, var läser du det?

Med tanke på eksem och ffa spatt är det rätt otroligt att islandshästarna kan vara så mycket billigare.

Försäkrar bolagen in alla no matter what eller? Utan krav på friröntgen för spatt eller exemkoll ? Ersätter dom överhuvudtaget exem?

Men alltså... Nu är det några år sedan jag hade häst så det kan ju ha ändrats. Men är det inte fortfarande så att en islandshäst är väldigt mycket billigare att försäkra än t ex ett halvblod?

Det lär knappast bero på att försäkringsbolagen gillar lurvbollar, utan på att bolagens kostnader för deras skador är enormt mycket mindre - trots de utbredda eksem- och spattproblemen.

Borde inte storhästryttare titta in i sin egen del av hästvärlden istället och fundera över varför deras hästar är hårdare drabbade av skador och slitage? Istället för att bekymra sig om stackars friska islandshästar.

:bow::bow::bow::bow:

Är du bekymrad över vilka tyngder de bär ändå alltså, även om de inte blir skadade?

Reykur: då är skillnaden fortfarande stor alltså. Vill minnas att det såg ut ungefär sådär när jag hade häst också. Med tanke på eksem och ffa spatt är det rätt otroligt att islandshästarna kan vara så mycket billigare.

Utgår man ifrån eksemet så är det ytterst få hästar som tas bort pga eksem, om så är fallet så är det en kostnad man får bära själv numera.

Beträffande spatt, så är det inte heller så vanligt att hästen avlivas pga åkomman. I de flesta fall fungerar hästen efter en till två behandlingar, och åsamkar alltså inte bolagen så stora kostnader. En tänkbar orsak till att de klarar sig så mycket bättre än andra raser kan bl a hänga samman med att många av dessa hästar går i lösdrift, när vi kommer till slitage. Ja självklart kan en islänning få slitage, jag har en som är sliten i bakbenen. Men det har han varit i 8 år nu utan att ha fått försämrad status så sedevanliga förslitningar finns hos denna ras också.

Vad kostar en försäkring då, ja väldigt individuellt. Men som jämföresle har jag haft 5 hästar försäkrade, åring, 4-åring, 9- åring högt försäkrad, 19-åring högt försärkrad, 26-åring utförsäkrad utom veterinärvården. 1194 kr per månad.

Försäkrar bolagen in alla no matter what eller? Utan krav på friröntgen för spatt eller exemkoll ? Ersätter dom överhuvudtaget exem?

Nej, men alla hästar har inte eksem eller spatt, de får det. Min fick spatt, t ex. Hon hade det däremot inte när jag röntgade henne inför köp.

Senast ändrad:

Jag var inne flera gånger för spatten med min häst. Hon drog en del veterinärvård t ex pga kotledsinflammation när hon avlastade bakbenen.

Men avlivning - baseras premierna bara på vilka kostnader livdelen ger? Jag trodde det var bolagens totala kostnader för skador.

Självklart är det den totala delen, men livdelen är ju ofta ganska hög på många islänningar då det nog är brukligt att försäkra åtminstone inköpspriset.

De verkar som om de flesta endast behöver göra 2 eller tre besök vid åkomman spatt, det är som tur är inte så ofta man behöver åka in så många gånger som du kanske behövde.

Ja, oavsett vilket egentligen så är eksem och spatt lite vid sidan av huvudpoängen. Jag nämnde det mest för att jag tycker det är ironiskt att två sjukdomar som är så utbredda i rasen ändå inte driver upp försäkringspremierna.

Fast huvudpoängen är att islandshästar då tydligen fortfarande, enligt Reykurs exempel, är så mycket billigare att försäkra än halvbloden. Uppenbarligen är de friskare trots att de ser ut att bära mycket i förhållande till sin mankhöjd. Deras fysik verkar alltså ändamålsenlig.

Nej, men alla hästar har inte eksem eller spatt, de får det.

Just det och eftersom försäkringsbolagen inte gärna ersätter för sjukdomar/åkommor som sannolikt uppstår så reserverar dom sig på ett eller annat sätt. Som tex då med eksem som man då får betala själv.. hade det ingått hade ju premien blivit betydligt högre antar jag.. uppenbarligen så hög att det inte ens går att försäkra mot :confused:

Eller?

Senast ändrad:

Ja, oavsett vilket egentligen så är eksem och spatt lite vid sidan av huvudpoängen. Jag nämnde det mest för att jag tycker det är ironiskt att två sjukdomar som är så utbredda i rasen ändå inte driver upp försäkringspremierna.

Fast huvudpoängen är att islandshästar då tydligen fortfarande, enligt Reykurs exempel, är så mycket billigare att försäkra än halvbloden. Uppenbarligen är de friskare trots att de ser ut att bära mycket i förhållande till sin mankhöjd. Deras fysik verkar alltså ändamålsenlig.

Fast om man inte kan få ersättning för eksem så varför skulle det driva upp premien?

Senast ändrad:

Kruxet är att det finns de som fått ersättning för eksem, svensfödd som drabbats av eksem medan importer får reservationer och med all rätt för det är där den största risken föreligger.

Det finns en användare här på forumet som kan berätta om det, vi får se om hon dyker upp.

I övrigt så får man nog anse eksem vara hanterbart i de flesta fall, så det är inget som slår ut ridbarheten på så sätt.

Men släpp eksemet, jag förklarade ju i inlägget du citerar att jag ser det närmast som en ironi att en ras med så rasbundna sjukdomar ändå är billiga att försäkra.

Spatt uppstår sannolikt, "på min tid" har jag för mig att det som gällde var att varannan islandshäst över 12 år hade det. Det ledde inte till reservationer i försäkringen. Om det gör det idag kan säkert någon annan svara på.

Vad tror du själv att det beror på att islandshästar är billiga att försäkra? För mig är det ett tecken på att de är friskare än raser som är dyrare att försäkra.

Just det och eftersom försäkringsbolagen inte gärna ersätter för sjukdomar/åkommor som sannolikt uppstår så reserverar dom sig på ett eller annat sätt. Som tex då med exemen som man då får betala själv.. hade det ingått hade ju premien blivit betydligt högre antar jag.. uppenbarligen så hög att det inte ens går att försäkra mot :confused:

Eller?

Behandling av eksem är diverse smörjor och tillskott, detta täcker aldrig försäkringen, säkerligen kan man få ersättning för veterinärbesök men få bryr sig utan behandlar själv.

Spatt är i och för sig relativt vanligt, men jämför man med problem andra raser får så är frågan om islandhästar får i närheten av så mycket hältor som många andra raser även om man räknar in spatten. Spatt är för övigt lätt diagnostiserat och behandlingen kostar inte skjortan, på sin höjd sprutar man leden och häaten får vila. Om behandlingen funkar, vilket det ofta gör så är det långt ifrån alla som tar triangelmärker den, många fungerar fullt ut bara man tar lite extra hänsyn.

Många spattfall upptäcks först när man röntgar av andra skäl och då är behandlignskostnaden 0 kr.

Boj - vad gäller för eksemavel idag? Den debatten var livlig under åren jag hade häst. Jag såg ett sto med täcke i en föltråd häromdagen, finns det rön numera som säger att eksem inte är ärftligt så att det alltså anses okej att avla på eksemston?

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka