Hjälp mig förstå

Sv: Hjälp mig förstå

Om en reservation skulle lämnas pga spatt, så beror det på att hästen försskras in med spatt från början annars finns inga reservationer pga det.

Det var precis så jag räknade med att det var, förstås. Men fio skrev ju att vid skador som man räknar med ska uppstå så reserverar bolagen sig.

Jag tror det kan handla om hur man kan motivera sig gentemot försäkringsbolaget. Jag fick ersättning för kostnader för allergier på häst som normalt inte ersätts.

Det finns rön som säger det finns genetisk beting bakom eksem, i mina ögon så ska man alltså inte använda ett sto med eksem. Men förbundet tillåter även hingstar med eksem att verka i aveln, men de "ska" då informera om att hingsten har eksem.

Lika gäller för spatt fast här måste hingsten firöntgas med jämna mellanrum, och både spatt och eksem finns ju på avelsdefektlistan så därför borde man inte använda individer med dessa problem kan man tycka. Dessvärre vet jag att verkligheten är en annan.:(

Spatt uppstår sannolikt, "på min tid" har jag för mig att det som gällde var att varannan islandshäst över 12 år hade det. Det ledde inte till reservationer i försäkringen. Om det gör det idag kan säkert någon annan svara på.

Det är något fel om en åkomma leder till reservationer i pågående försäkring, reservationer ska endast sättas om den fans vid tecknande av försäkring. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen trilskas när det gäller importer och eksem och hävdar att hästen redan var allergisk men symptomfri.

Försäkringsbolag kan säker vägra att betala ut för spatt vid en nytecknad försäkring om man inte friröntgat hästen och hävda att sjukdomen redan fanns, men har man haft försäkringen ett tag så ska det inte vara några problem.

Vad tror du själv att det beror på att islandshästar är billiga att försäkra? För mig är det ett tecken på att de är friskare än raser som är dyrare att försäkra.

Håller med, men somliga hävdar alltifrån att islandshästägare är mest skogsmullar och inser inte att hästarna egentligen har ont till att hästarna biter ihop och visar inte om de har ont.

Jag tror det kan handla om hur man kan motivera sig gentemot försäkringsbolaget. Jag fick ersättning för kostnader för allergier på häst som normalt inte ersätts.

Islandshästen har ju egentligenn få problem om man nu inte ser generellt till just eksem och spatt, men som sagt eksem slår ju i allmänhet inte ut ridbarheten mer än mycket undantagsvis och spatt är det många hästar som har fått men fungerar ändå för det som dom är ämnade för.

Många aktar sig säkert noga för att låta hingsten riskera att få eksem och täckar mm.

+ Lobelia

Tack för era svar.

Bedrövligt att defektlistan fortfarande inte har någon ordentlig betydelse:(

Bedrövligt att defektlistan fortfarande inte har någon ordentlig betydelse:(

Ja och att rasförbundet går ut och tillåter avel på eksemindivider trots att eksem finns med på defektlistan.

Men detta var helt off topic.

Jag ser också flera parallella diskussioner i tråden.
1. En del känner sig angripna över att vuxna människor rider på islandshästar.
Det är nog inte så många i den här tråden som haft invändningar mot att normalviktiga vuxna rider på islandshästar. Någon kom med en ungefärlig procentsiffra, som sedan beräknades utifrån medelhästens förmodade kroppsvikt och vi landade på ca 70kg. Utifrån en procentsiffra som sedan visade sig ha varit fel(?). Och några fastnade vid denna siffra som om jag eller någon annan hävdat att det var maxvikt.

2. diskussion om överviktiga människor som ryttare där jag är en av dem som tycker att man som tänkt ryttare kan åtgärda sin viktproblematik först.

I slutänden är det väl som vanligt: man tycker olika. Och agerar utifrån sitt tyckande.

En del använder pseudofakta för att argumentera för sin åsikt (försäkringspremier). Jag anser att det är pseudofakta, då det faktiskt inte är äkta statistik på ork respektive belastning.
En del drar in andra rasers skadestatistik (utifrån försäkringspremier igen; dvs pseudofakta) för att försvara sin ståndpunkt.
Det kan finnas många andra orsaker till skadestatistik och försäkringspremier än ryttarens vikt ställd i relation till hästens vikt. Typ av arbete kan vara ett exempel, där jag tror att islandhästar som grupp i mindre utsträckning "nöts" på dressyrbana eller hoppbana jämfört med exempelvis halvbloden. Så långt jag hört, har skadorna ökat hos islandshästarna det senaste, kanske pga att allt fler tränar på annat sätt?

Men OK, denna "pseudostatistik" är väl ändå bästa svaret på TS frågeställning. Det verkar som om islandshästarna håller "trots" att det är vuxna personer som rider dem.
Det vore dock intressant att kunna jämföra hållbarheten hos islandshästar ridna av 100kg-ryttare med hållbarheten hos islandshästar ridna av 70kg-ryttare. Även om jag förstås inser att sådan forskning aldrig kommer att genomföras!

Varför begränsar du dig till islandshästar? Isåfall vore det väl lika intressant med hållbarheten hos hästar m a p ryttarens vikt.

För mig är detta en individfråga. Vissa individer bland hästar, inte bland islandshästar, är mer viktbärande än andra. Beroende på sin fysik.

Att prata om pseudofakta känns lite magstarkt när du själv stödjer dig på vad du "hört".

hänger det inte delvis ihop med att det numera avlas för att få fram smäckrare, mindre islandshästar också? Det finns ju de som är rejält kraftiga och rätt stora och sen de som är små och smäckra. Det är väldigt stor skillnad på dem. Jag är inte så insatt, men tycker det verkar som om den nättare modellen blir allt vanligare. Det kanske inte alls stämmer? En bekant till mig har en islänning som är drygt 150 cm hög och ordentligt kraftig. Han ser ut som en något mindre nordsvensk. Den modellen kan bära rätt bra med vikt. Han väger nog ett par hundra kg mer än boxgrannen som är 136 cm och smäcker som en welsh mountain i kroppen. Det ÄR stor skillnad på de olika typerna av Islandshästar.

Min bild också är att aveln går mot smäckrare men inte mindre, snarare högre, och jag tycker det är SÅ synd. För mig är islandshästen den mindre, kompakta, kraftiga typen.

Men invändningarna från storhästryttare om tunga ryttare verkar alltid ha funnits, alltså även innan de spindelbenta började dyka upp.

Det går i den riktningen, men jag tror inte det är så illa som det var ett tag. Jag att inte folk medvetet försöker få fram spindelhästar utan mer den högbenta modellen till skillnad från "taxarna", populära uttryck i saluannonserna verkar vara "stor" och "viktbärande".

Det har också alltid varit stor individuell skillnad mellan hästarna och en synvilla. Många hästar ser grövre ut för att de inte är slimmade, släpp de slimmade tävlingspållarna på bete någon månad och helt plötsligt ser de kraftigare ut ;) - fram till den dag de ser direkt feta ut så tas de förmodligen för en grövre och starkare häst om man inte känner och klämmer.

Det låter väldigt bra om det spindelbenta är på väg bort igen, även om jag tycker att det är synd om man vill få fram högbenta hästar... Men som det såg ut ett tag, tror det var influerat av tysk avel - det var riktigt trist.

Nu spekulerar jag mest.

Få bort vill man nog inte, det känns mer som det är mer öppet för fler typer av hästar. De spindelbenta har säkert alltid funnits. Även om det ofta går att kasta en blick på en häst och se att de (troligen) är islandshästar så finns det hästar i många olika modeller.

hänger det inte delvis ihop med att det numera avlas för att få fram smäckrare, mindre islandshästar också? Det finns ju de som är rejält kraftiga och rätt stora och sen de som är små och smäckra. Det är väldigt stor skillnad på dem. Jag är inte så insatt, men tycker det verkar som om den nättare modellen blir allt vanligare. Det kanske inte alls stämmer? En bekant till mig har en islänning som är drygt 150 cm hög och ordentligt kraftig. Han ser ut som en något mindre nordsvensk. Den modellen kan bära rätt bra med vikt. Han väger nog ett par hundra kg mer än boxgrannen som är 136 cm och smäcker som en welsh mountain i kroppen. Det ÄR stor skillnad på de olika typerna av Islandshästar.

Men varför tror du att den hästen skulle vara mer viktbärande än den som är 142 cm hög? Jag vet flera exempel på motsatsen, att hästen blir högre ger ju inte per automatik en mer viktbärande häst då många av dessa större faktiskt blir underdiminsionerade både i bak och rygg.

Ja det är kärnfrågan.

Varför tro folk att stor=stark? Så är det knappast i människovärden, där räknar man träning och kroppsbyggnad först, därefter kikar man lite på längden. De riktigt små och de med lång rygg får minuspoäng när det gäller att vara viktbärande även om de är vältränade men i övrigt så är det väl ingen som tror att en karl på 1.80 automatiskt är starkare än den på 170 eller?

Fysikens lagar är de samma för hästar som för människor eller plankor. Blir något för stort så kollapsar det till slut av sin egen tyngd om det nu inte är en solid klump av järn eller så. De riktigt stora hästarna är framavlade som vagnshästar, där är storleken mer avgörande, inte för styrkan direkt utan för att man använder sin egen vikt för att dra och framförallt sätta vagnen i rullning.

Senast ändrad:

Försäkringsstatistik säger i alla fall betydligt mer än "jag tycker" eller "jag har hört". :)

Min är slimmad och jag har nu satt henne på tillfettning ;-)

Just nu är hon i tävlingshull och snygg som satan och ser ut att kunna bära max 65 kg, frågan är hur pass viktbärande hon kommer att se ut när hon ätit upp sig några kilo sedan? Nästan så jag skulle tagit bild på henne för jag har en spindelbens häst men ben som trumpinnar och låta folk få gissa hur pass viktbärande hon är nu och sedan.

Tyvärr har hon lång rygg och kommer nog inte att bli en häst som bär 100 kg med lätthet på länge.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka