Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Spatt uppstår sannolikt, "på min tid" har jag för mig att det som gällde var att varannan islandshäst över 12 år hade det. Det ledde inte till reservationer i försäkringen. Om det gör det idag kan säkert någon annan svara på.
Vad tror du själv att det beror på att islandshästar är billiga att försäkra? För mig är det ett tecken på att de är friskare än raser som är dyrare att försäkra.
Jag tror det kan handla om hur man kan motivera sig gentemot försäkringsbolaget. Jag fick ersättning för kostnader för allergier på häst som normalt inte ersätts.
Bedrövligt att defektlistan fortfarande inte har någon ordentlig betydelse
hänger det inte delvis ihop med att det numera avlas för att få fram smäckrare, mindre islandshästar också? Det finns ju de som är rejält kraftiga och rätt stora och sen de som är små och smäckra. Det är väldigt stor skillnad på dem. Jag är inte så insatt, men tycker det verkar som om den nättare modellen blir allt vanligare. Det kanske inte alls stämmer? En bekant till mig har en islänning som är drygt 150 cm hög och ordentligt kraftig. Han ser ut som en något mindre nordsvensk. Den modellen kan bära rätt bra med vikt. Han väger nog ett par hundra kg mer än boxgrannen som är 136 cm och smäcker som en welsh mountain i kroppen. Det ÄR stor skillnad på de olika typerna av Islandshästar.