Hjälp mig förstå

Sv: Hjälp mig förstå

Ja det tror jag med att spatten inte florerar mer hos islänningar än hos andra raser, jag tror faktiskt det går på ett ut i det fallet.

Det är inte konstigt om man får ersättning om man har en försäkring som täcker medfödda defekter, alla har inte det.

De flesta bolag har de av automatik om man försäkra fölet direkt när det är född och har haft den i flera år. Vi känner flera som har fått pengar för avlivning på grund av eksem. Och då är det unghästar som blivit avlivade (svenskfödda) då ägaren inte ville utsätter hästen för ett liv som eksem häst redan från låg ålder.

Min fick jag ta bort, dryga året med vila och försiktig igångsättning. När jag började ställa mer krav blev hon tvärhalt (2 grader initialt i skritt) hon fick somna in.

Som jag har fattat det kan man nästan tala om två olika typer av spatt. En typ är i det närmaste normal förslitning, mer eller mindre alla äldre hästar, oavsett ras och belastning under livet, har nån pålagring i sin hasled. De har sällan några symptom alls, men är lite stelare än en yngre häst. Precis som en människa på 60 år inte har samma knän som en 20 åring.

Det som varit ett problem inom rasen Islandshäst är att det finns anlag för en snabb utveckling av pålagring med inflammation, som ger symptom med smärta och hälta, och som i vissa fall inte läker ut. Jag har träffat oinridna unghästar med den här typen av skada, det är en medfödd svaghet av olika grad. Men det arbetas intensivt för att förbättra anlagen, och som jag har förstått det så blir det mer sällsynt att unga hästar drabbas.

Ja och det är det som inte är visat helt än. Den lilla studien på island har för få hästar för att det ska visa att islandshästar har mer anlag en andra hästar och är inte heller jämförd mot andra raser, den visa bara att unga hästar kan har spattförändringar. Att den ger mer symtom hos Islandshästar tro jag har med tölten att göra, bär mer vikt av sig själv och belasta därmed mer.
Spatt ingår ju av en anledning även i defektlistan för storhästar. Vi tycker ju islandshästar har så mycket eksem med. Men det är massor med stora hästar och vanliga ponny som har det med. Sen är ju frågan hur många islandshästar som är insekts allergisk.

Det finns bra blodprov idag för att kolla allergi på häst. Alla de vi och omgivningen har testat ( vår vet kör ett litet egen studie, av ren nyfikenhet) har visat sig vara pollenallergiska. De hästar vi sedan har följd upp med nytt prov ett år senare visa sig då att även börja få en svag reaktion på insekter och i visa fall kvalster. Detta är hästar med "lätt" eksem till att börja med. Alla har visat kli i manen, kvalster hästarna har även eksem under magen och på benen.

Min fick jag ta bort, dryga året med vila och försiktig igångsättning. När jag började ställa mer krav blev hon tvärhalt (2 grader initialt i skritt) hon fick somna in.

Självklar klara sig inte alla hästar, det gör ju varken kotledshästar, kolik ... . Men det finns väldigt många Islandshästar med spatt som rids och även tävlas på mycket hög nivå. Sen bero det ju även på i vilken glidled den sitter.

Spatt betyder inte att hästen inte blir ridhäst igen som många tro.

Jo jag vet, men det finns exempel i båda riktningarna, både att hästen klarar sig bra och att man får ta bort den. Spatt är också lynnigt, man vet inte om hästen kommer att vara symptomfri livet ut eller halt imorgon. Och som ridhäst kan det bli alltifrån att den fungerar till lättare ridning till tävling på elitnivå.

Jadå det vet jag, men långt ifrån alla tecknar dold fel försäkring tyvärr och när den sedan tecknas är det inte alltid köparen behåller den.:crazy:

Jadå det vet jag, men långt ifrån alla tecknar dold fel försäkring tyvärr och när den sedan tecknas är det inte alltid köparen behåller den.:crazy:

Så vid jag vet är det bara ett bolag där man måste teckna den separat. Hos de andra bolagen ingår den automatisk i föl försäkringen. Behåller man bara bolaget så är det inga problem. S och F har betald ut efter veterinärintyg om eksem

Jag har också en islandshäst och ja har satt en viktgräns på 85 kilo på min dam.Hon själv gillar inte att ha tyngre då ser man hur hon vinklar bakbenen och tar korta mkt ansträngande bakbenskliv.
Och ja får en häst gå på detta viset en längre period i sitt liv oavsätt ras så är spatt och andra inflammationer i benen inte ett dugg underligt.

Det är ingen rättighet att rida utan en förmån är man fet/överviktig så kan man ist köra.

Om man nu vill rida som kraftigt byggd får man krasst sant gå ner i vikt först eller ge f*n i de helt enkelt.

Jag fick nyligen se en tjej som vägde 130 kilo rida en nordsvensk och hästen hade kooonstigt nog fått spatt i bägge bak sedan denna tjej hade tagit hästen på foder..NÄHÄ vad konstigt *visslar*:devil::crazy:

Och även om islänningarna är en tålig ras så vill jag nog påstå att de håller vi så fint på att avla bort.
Nu vill vi ha stoooora islandshästar med låååånga ben och lååånga ryggar låååånga halsar ädla till tusen skall dom vara nuförtiden.Sporttypen som jag säger.
Små araber ser de ut som typ.

Dessa hästar har tappat alla goda egenskaper som en islandshäst har haft.

Skadorna har dessutom ökat hos islandshästen markant bara på senaste årena och konstigt i samband med att man avlat fram denna nya sporttyp... märklig sammanträffande:angel:

Jorunns premie har iallafall ökat massor på bara några år så försäkringssnacket köper jag inte.
Att premierna ökat kan också bero på att vi nuförtiden är mera medvetna om våra djur och har mer koll och undersöker dom mer alltså får FB mer gå in och täcka undersökningar och dyligt.

Jag tror att i många många fall av spatt på islandshästen kommer av just ridning helt klart.
tunga ryttare på häster på 125-135 är inte bra med eller utan kort rygg.
Inte bara ryggen som ska palla 100 kilo även kotor och lederna i benen, det är ju inte ryggen som tar skada oftats utan just benen.

Och är man en karl på 2 meter och väger 120 kilo så får man faktisk inse att man inte kan rida islandshäst utan köpa sig en ras som klarar av tungre ryttare.
Som sagt det är ingen rättighet att rida
Djur ska inte lida bara för vi människor anser oss ha rätt att rida oavsätt vad vi väger!!

Fast din viktgräns på 85 kilo är ju ändå ganska rejält tilltagen om du jämför med vad majoriteten "motståndare" lobbar för. Enligt dem är ju tydligen islandshästen en ponny som bör ridas av pygméer (som jag :D) eller barn/ungdom.

Även en 2 meter lång karl är överviktig om han väger 120 kilo, så min tanke är ju: Alla vuxna kan rida islandshäst, men är man väldigt lång eller musklig så bör man vakta sin fettprocent.
Jag kan ju bli rejält fläskig utan att gå över 80 kilo, men en normallång karl måste kanske se till att vara lite fit.
Och jag håller med dig: Så tung så att man inte kan rida på en islandshäst behöver man verkligen inte vara, då får man springa bredvid så länge.... :devil: Och är man galet lång och grov utan att vara överviktig och ändå hamnar på 100 kilo c:a- ja, då får man väl bita i det sura äpplet o skaffa annan ras.

Men, mer än mina 60 kilo klarar de ju lätt. Om det inte är en späd liten unghäst vi pratar om.

Jag tror att i många många fall av spatt på islandshästen kommer av just ridning helt klart.

Och jag vet att man i en studie på islandshästar som inte avlades för ridning, konstaterade att spatt förekom i samma utsträckning som hos ridhästarna. Dessa hästar reds inte på utan användes som köttdjur, och det vart i avelsstammen man såg detta fenomen vilket stärker tesen ganska rejält att spatt även kan vara ärftligt.

Och jag vet att man i en studie på islandshästar som inte avlades för ridning, konstaterade att spatt förekom i samma utsträckning som hos ridhästarna. Dessa hästar reds inte på utan användes som köttdjur, och det vart i avelsstammen man såg detta fenomen vilket stärker tesen ganska rejält att spatt även kan vara ärftligt.

Det är så himla mycket tror och tycker i denna tråd. Tur att några kan komma med vet också. :)

Det är så himla mycket tror och tycker i denna tråd. Tur att några kan komma med vet också. :)

Jag tycker att det vore intressant med en studie som visar hur stor andel av hästar med radiologiska spattförändringar (eller Kissing spines eller vilka radiologiska förändringar som helst) som verkligen får symtom av förändringarna.
Särskilt satt i relation till användning: motioneras eller inte? Ridning eller körning?

Det vore också intressant med en studie som visar hur stor andel av exempelvis 15-åriga hästar, gärna flera olika raser, som har radiologiska spattförändringar (dvs man tar ett antal till synes ohalta hästar, röntgar och tittar hur många som har förändringar) men inte har besvär.

Om man förmodar att det fungerar ungefär som på människa, finns det ingen säker korrelation mellan grad av radiologiska fynd och grad av symtom (smärta) vid artros.

Till Muninn: det är väl framför allt de personer som förespråkar tunga ryttare på islandshästar, som har fastnat vid att argumentera kring en viktgräns på 70 kg. Vi som argumenterar mot för tunga ryttare har sagt att vi tycker att 100kg är för mycket.

Till Muninn: det är väl framför allt de personer som förespråkar tunga ryttare på islandshästar, som har fastnat vid att argumentera kring en viktgräns på 70 kg. Vi som argumenterar mot för tunga ryttare har sagt att vi tycker att 100kg är för mycket.

Tänka sig hur olika man uppfattar en diskussion, för mig verkar det som om de som tagit fasta på att tyngre ryttare inte ska rida islandshästen har låst fast sig totalt. Jag har kan inte ens påminna mig att någon argumenterar för tunga ryttare, de flesta är tom överens om att viktgränsen ligger någonstans runt de 100 kg som nämns här, kanske något högre för mycket viktbärande Islandshästar.

Det jag har mest problem med här är att jag anser att hästar liksom människor har väldigt olika potential för vad de kan bära. Säger någon att 90 kg är max ser jag framför mig en normalfördelningskurva.

På ett ungefär

-1% - 100 kg
-3% - 95 kg
-15%- 90
- 35% - 75
- 50% - 65
- 85% - 50
- 97% - 45
- 99% - 40kg

Förstår du mig bättre nu?

Med en viktgräns på max 90 kg, högsta vikten en icke försumbar % av hästarna klarar på normala turer, så säger du i mina ögon att det bara är barn och småvuxna som kan rida merparten av hästarna.

Det är alltså inte så att jag propsar på att alla islandshästar är extremt viktbärande utan det jag insisterar på är att en normal Islandshäst, låt säga 85% av de friska hyfsat tränade vuxna hästarna klarar en vuxen ryttare även av lite större format, låt säga max 80kg. Går man över denna vikt så får man välja med större omsorg och kommer man upp emot 100 kg och över den vikten så blir urvalet begränsat men det finns ändå ett hyfsat urval av lämpliga hästar. Väger man 110-120 så finns enstaka individer som klarar det (eller så får man rida korta stunder). Mer än så väger väldigt få som vill rida islandshäst och dessa kan man med gott samvete be att de ska banta eller ge fan i att rida.

Nu är vikterna jag nämner ungefärliga, jag har endast sett en person i det riktigt höga viktklasserna som ville rida, kanske uppemot 150 kg (en kort turridning på Island). Denna personen lyckades inte ta sig upp både pga rädsla och pga att hon var så orörlig av övervikten, men jag led med häststackaren men pinan var kort.

Sedan har jag full förståelse för att turridnignsfirmorna sätter maxvikten snäppet under vad som kan vara möjligt för dem att hantera. Alla är inte ärliga med vikten och det är ofta ovana ryttare, man vill ha en rimlig marginal.

Senast ändrad:

Själv argumenterar jag varken för eller emot tunga ryttare. Jag argumenterar för att det finns individer både i islandshästrasen och andra raser, som faktiskt med lätthet kan bära en individ som mig, på knappa 100 pannor. Men det är absolut inte alla hästar.. Det är det enda jag säger.

Tänk, när du skriver så här så är vi plötsligt överens... :)

synd att jag misstolkat dina inlägg och tyckt mig läsa att du försvarat att 100kg personer ska rida regelbundet.
och synd att du misstolkat mina inlägg till att läsa att jag tycker att islänningar bara får bära barn;)

Tänk, när du skriver så här så är vi plötsligt överens... :)

synd att jag misstolkat dina inlägg och tyckt mig läsa att du försvarat att 100kg personer ska rida regelbundet.
och synd att du misstolkat mina inlägg till att läsa att jag tycker att islänningar bara får bära barn;)

Fast det är ju inte så svårt när du skriver så igen, jag vet nämligen flera som håller sig runt 100 kg och strax över som faktiskt rider regelbundet. Min make är ett exempel, väger väl inte 100 prick men ligger strax under.

Detta hittade jag i Islandshästen nr 1 2011:
" *Belastning- Man har INTE funnit något samband mellan träning och spatt.

*Gångarter- Man har inte heller funnit några samband mellan förekomsten av spatt och hästens gångarter, tex tölt. Däremot kan hästar som redan utvecklat spatt få svårigheter med tötlten på grund av bakbensbelastningen.

*Extriör- Det finns ett samband och vidare forskning pågår. Vad gäller krokhasig benställning har man redan konstaterat ett samband med spatt.

*Ärftlighet- Här finns ett tydligt samband, hela 33% ärftlighet har man kommit fram till. Åldern när sjukdomen debuterar är ärftlig"

Artikeln är skriven av Marjolein van Leusen och baserar sig på Sigridur Björnsdottirs förskning kring spatt.

Alltså kan man inte styrka att spatt har med belastning att göra. Jag antar att en häst som belastas för tungt självklart får förslitningar på kroppen, men spatten kan inte skyllas på stora tunga ryttare.

En tanke är ju att spatten snarare är en effekt av linjeavel och inavel...

33' var inte farligt för en islandshäst, men en med exem var det kanske lite mycket.
Sen så ska man veta vad det innebär att köpa en häst med exem, det är ingen dans på rosor, mycket jobb och mycket ansvar. 100 kg? Väger hon/han det så kanske personen i fråga får se övet sin vikt lite, för hästens skull! Annars är islandshästar, starka små och envisa som klarar mycket, men man ska inte under några omständigheter tro att hästen kan lastas med hur mycket som helst!

Blir lite upprörd när vissa ser islandshästen som ponny, den räknas väl ändå till häst, iallafall inom mitt ridumgänge av alla dem som har isisar ;)

Ja den räknas som häst och inte ponny eftersom den inte har någon gräns för hur stor/hög den får bli.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka