Sv: Går han rent? *film*
Jaa..var igår till veterinär med honom. MEN det där med hans gång blev aldrig liksom mer än diskuterat. Han har ju haft problem med luftvägsinfektion för en månad sen, har fortfarande slem i näsan. Då han blir lite ansträngd andas han "genom näsan". Det var detta som kom i fokus. Talade om hans problem men hon tyckte att vi gjort det bra som satt på sulor och att hans problem nog kommer ifrån detta. Tittade på hovarna (ränderna jag oroat mig för) men dessa var normala. Hon tyckte dock att vi har tagit lite för mycket av tån, att han har för raka hovväggar nu. Att de gott kan vara längre.
JAG upplever däremot att hästen nu kan gå ordentligt, tar höga kliv, snubblar inte på tån mer. Jag tror att hästen har haft långa tår en längre tid, åtminstone hos förra äg sen i höstas. Då såg de för jävliga ut men var tydligen nyverkade
Nåja. Hästen fick mer slemlösande, en annan sort i tre veckor. Hon tog blodprov; blodbild, k, na, krea, levervärden, muskelvärden. Allt ok. Hjärt & lungljud ok, puls ok.
Summa sumarum: Hästen går bättre i hagen och ute. Väljer inte att gå i dikeskanten utan var som helst går bra. Dock är han inte sitt pigga jag ännu. Det där "lilla extra" saknas. Jag HOPPAS att det är orsakat av ngt annat, att det blir bra då han får bort allt snor. Han har ju gått hittills på lösdrift med öppen box att gå in i. Men nu har vi byggt ett myggnät över den annars öppna dörren så han får stå inne på natten. Han är hemskt plågad av myggorna, blir ordentligt biten och bara traskar av och an för att slippa. Därför blir det bättre för honom att flytta in till nätterna. Kanske han kan vila ut ordentligt då.
På tordag kommer equiterapeut, ska bli intressant att se vad hon tycker. Om hon hittar nåt fel eller om han fortf inte blir piggare iom installning och ny medicin så får jag boka en ny tid och inte ge mig denna gång innan han är utredd.
Har hovbilder på kameran och kan ta nya "gå bilder" men hinner inte idag för jag ska snart på jobb!