Hjälp mig förstå

Sv: Hjälp mig förstå

Märkligt, men var kom alla människor ifrån som aldrig annars är här.:devil:

Vet du att jag har bott i ett område omgiven av islandshästar eftersom det fanns flera turridningsanläggningar nära. Flera stall i trakten hade isisar inackorderade, som en följd av närheten till tränare mm. Så jag har sett ganska många mao. Jag har vänner med isisar som inte alls anser att de är så väldigt viktbärande som många tror. Precis som med alla andra hästar handlar det om träning och så vältränade är verkligen inte alla hästar....:cool:

Det fascinerar mej hur många människor tror att dessa kan bära omkring på i stort sett hur stora ryttare som helst, det verkar ofta inte finnas någon självkritik hos ryttarna. :confused: Jag har sett uppvisningar med groteskt stora ryttare på små hästar :(

Har aldrig fattat hur man rent fysiskt motiverar att de skulle klara mera vikt än andra ponnyraser.

Jag ser det mycket ur ryttarens perspektiv, hur tänker man när man gärna vill rida men inte tar tag i sin egen träning och kropp? Även om det finns hästar som orkar för att de är tränade nog.

Tycker hela diskussionen har blivit tramsig, vilket den ofta blir när det handlar om vikt på islänningar.

Det diskuteras två olika saker känns det som, att de flesta islänningar utan större problem orkar bära upp till 90 kg normalviktig människa är en fråga. Att man som ryttare kanske ska tänka sig för när man börjar komma upp i 100-110 kgs klassen tycker jag är en annan fråga.

För övrigt finns det gamla trådar i samma ämne med länkar till studier som visar att Islandshästen både har en benstomme och en muskeluppbyggnad som skiljer sig från många andra raser. 1000 års selektion har, på gott och ont, selekterat bort de hästar som inte pallade trycket helt enkelt.

Islandshästen är idag Sveriges näst vanligaste hästras (endast travhästarna är fler) de rids till största delen av vuxna ryttare och de är underrepresenterade i skadestatistiken. Jag tycker inte man behöver säga mer, hästarna far uppenbart inte illa av det liv de lever idag! Så varför ska vi islandsryttare ständigt behöva försvara oss mot alla "förståsigpåare"? För att ni tycker det set konstigt ut? För att ni inte klarar av att läsa statistik? För att den lilla lurviga hästen är så söt och inte rimligtvis kan vara en ridhäst?

Tröttsamt är vad det är.

Som tidigare sagts, hästarna visar nog ganska tydligt om och när det blir för tungt, det tycker jag tidigare filmer speglar tydligt. På dessa finns uppenbart vad som anses som tjockisar, likafullt bär hästarna sina tjockisar på ett föredömligt sätt som aldrig skulle förekomma om de utsattes för en tung ryttare.

Jag tillhör en av dom som tar dessa små hästar som inackorderingar, de har haft alla typer av ryttare och några tyngre med för den delen. Vad man kunde se hos de tyngre ryttarna var att de hade en helt annan koll på sina hästar mot många andra.

Samtidigt måste jag fråga dig, finns det inga andra diskussioner kvar inom ridning eller AR som du kan provocera i eller har du blivit utkastad?:devil:

AR som forum finns inte kvar.. det hade du vetat om du inte bara dök upp en gång i halvåret för att tala om för andra var dom borde skriva och inte skriva :grin:

Bra skrivet!

*kl*
Det här med att sätta hästens väl och ve i första rummet när man rider, tränar och har hand om hästar är viktigt för alla människor som har hand om hästar, oavsett ras. Vilken vikt man anser att ens häst ska kunna bära är bara en del av kakan, nog så viktig dock.

Själv är jag en tung och överviktig ryttare och därför måste jag också vara medveten om det när jag lägger upp träningen för mina hästar eller de jag har i träning. Jag anser mig vara så pass skicklig att jag kan avgöra hur mina hästar mår, vad de orkar med och träna dem så att de blir starka och hållbara hästar. Jag för min del anser att den belastning min extra vikt gör på mina hästar är de väl tränade inför. Jag skulle aldrig sitta upp på en häst som jag inte är det och mina hästar jobbas utav den anledningen väldigt mycket utan ryttare på ryggen.

Jag ser många hästar runtomkring oavsett ras som ser mer besvärad ut av sina ryttare, oavsett vikt, där hästarna antingen inte är tränade för sin uppgift, själva är kraftigt överviktiga, bär sina ryttare fel, rids på ett hårt och nötande vis osv.

Att se till specifika ekipage istället för en viss ras anser jag är mer konstruktivt. Rider och tränar vi hästarna på ett sätt som bibehåller deras glädje till att arbeta, gör dem starka och hållbara och är i enlighet med deras natur? Hur ser vår hästhållning ut?

För mig är det främmande att hålla en häst stillastående i box två tredjedelar av dygnet och jag anser att det sliter mer på en hästs kropp och hållbarhet än vad mina extrakilon några timmar i veckan gör. Bara för att ta ett exempel. Jag tror även att 20 kilos övervikt på en häst som den bär runt på hela tiden också är mer skadligt än att bära runt på en 20 kilos för tung ryttare några timmar i veckan.

Alla blir vi saliga på vår egen tro, för mig är det viktigaste inte hur det ser ut, vad andra tycker eller vad som är tradition. För mig är det viktigare hur hästarna mår, både fysiskt och psykiskt.

/Ella
som springer milen på en timme och halvmaran på två och en halv, kan göra 400 utfall (407 är rekord) i sträck och stå i plankan i 4 minuter. MEN lider utav fetma.

bild-445.jpg

bild-451.jpg

Jag väger på bilden en bra bit över 100 kilo och är enligt mitt BMI fet. Men "fet" kan se ut på olika vis och jag tror inte alltid det är så lätt att säga vad våra medmänniskor väger. :-)

Märkligt, men var kom alla människor ifrån som aldrig annars är här.:devil:

Eftersom du svarade på mitt inlägg så antar jag det var till mig?

Senast jag kollade så var detta ett forum där alla får lov att skriva sålänge man är medlem. Synpunkter på det? Sen förstår jag inte vad ":devil:" skulle vara bra för att avsluta inlägget med.

Härligt och modigt att lägga ut bilder på en kurvig och muskulös kvinna! Du har (mag)muskler tjejen!!! impad också av dina siffror, milen på en timme???

övrigt
Håller med om att vikter inte kan dras över en kam.
Rätt person till rätt häst helt enkelt.

Jag undrar hur du dragit slutsatsen att jag är stolt över min övervikt..? Nej föresten, det har inte ett dugg med trådens frågeställning eller diskussion att göra. :)

Svarar på frågan som är relevant för tråden:
Hur vet jag att hästarna orkar med mig?

Ptja.. Hur vet någon ryttare om hästen orkar med belastningen, det arbete man begär eller de krav man ställer? Är förmågan att kunna känna av hästen enbart förunnat normalviktiga? :) Frågan är helt allvarligt jätteintressant. Hur vet man att man ställer hästen rimliga krav? En hel del hästar är riktiga arbetsmyror och vill så gärna, men kanske inte orkar. En del hästar "tiger och lider". Även som normalviktig ryttare ställs man inför dessa tankar, det handlar absolut inte enbart om ryttarvikt.

När det gäller islandshästens bärförmåga rent generellt, som ras, så har Lobelia sagt det så fantastiskt bra att jag helt enkelt inte kan tillägga något.

När det gäller mig personligen på hästars ryggar så litar jag dels på hästens ägares förmåga att avgöra om hästen klarar belastningen av mig eller ej. Man brukar trots allt känna sin egen häst ganska bra. Sedan använder jag mig naturligtvis av ögonen. Alla hästar är inte byggda eller musklade för att bära tungt, det är jag fullt medveten om. Det tredje och viktigaste är helt enkelt att känna in hästen, hur bär den sig, hur jobbar den, osv. Att försöka läsa av hur hästen klarar av arbetet är något som vi alla måste göra konstant, det gäller inte bara oss feta ryttare.

Jag håller med dig om att frågan är jätteintressand även då jag tycker att inte bara du ska behöva ensam bli ställd mot väggen.

Från min egen synvinkel försöker jag att träna muskler/kondition sidan av ridningen så jag kan få en bra styrka att hjälpa hästen på vägen med. Specifikt unghästar! Jag är själv en liten ryttare men som med hjälp av gymmet kan och orkar rida ihop en häst korrekt.

Jag tycker att fler ska se träning bredvid ridningen som en självklarhet och inte bara som ett komplement.

Jag håller med dig om att frågan är jätteintressand även då jag tycker att inte bara du ska behöva ensam bli ställd mot väggen.

Från min egen synvinkel försöker jag att träna muskler/kondition sidan av ridningen så jag kan få en bra styrka att hjälpa hästen på vägen med. Specifikt unghästar! Jag är själv en liten ryttare men som med hjälp av gymmet kan och orkar rida ihop en häst korrekt.

Jag tycker att fler ska se träning bredvid ridningen som en självklarhet och inte bara som ett komplement.

Absolut! För att kunna ha den kroppskontroll som krävs som ryttare är det jättenyttigt och viktigt att komplettera ridningen med annan träning, speciellt om man som jag inte rider så ofta. :)

Självklart är det ohälsosamt att vara fet och tung, men det behöver inte betyda att man är otränad.

Jag visste inte att vi var i sandlådan.

Kan inte se att någon påstått något sådant.

Läs igen då, på inlägg där jag ifrågasätter att alla över 70 är överviktiga får jag svar att tungviktare borde banta ;).

När jag påpekar att medlevikten för män är 82kg i Sverige får jag svaret att stora människor borde skämmas, inte rida småhästar och att de borde banta samt att stora människor har fett till den grad att det dallrar om det och det påverkar balansen.

Ja på det hela taget så verkar alla påpekande om att folk faktiskt kan väga en hel del och inte vara överviktiga ignoreras och svaret blir, stackars hästar att släpa på feta människor - banta med er.

Läs igen då, på inlägg där jag ifrågasätter att alla över 70 är överviktiga får jag svar att tungviktare borde banta ;).

När jag påpekar att medlevikten för män är 82kg i Sverige får jag svaret att stora människor borde skämmas, inte rida småhästar och att de borde banta samt att stora människor har fett till den grad att det dallrar om det och det påverkar balansen.

Ja på det hela taget så verkar alla påpekande om att folk faktiskt kan väga en hel del och inte vara överviktiga ignoreras och svaret blir, stackars hästar att släpa på feta människor - banta med er.

Du misstolkar ju medvetet och förvränger. Läs igen! Läs om och läs rätt!

*kl*

Jag har liksom känt att hela den här diskussionen är helt tokig. Som Teilani säger så diskuterar alla olika saker känns det som?

1. Ingen häst skall bära FÖR MYCKET VIKT. Alla ryttare har som skyldighet att inte rida för små hästar, eller att på andra sätt anpassa träningen till sin storlek. Självklart finns det ingen anledning att vara grymt överviktig och envisas med att rida små hästar som inte kan bära upp sin ryttare, det är egoistiskt.

2. Islandshästen klarar mer än storhästfolk tror. Det betyder inte att den klarar hur mycket som helst, och det betyder fortfarande att man måste se till individen. Men en normalstor vuxen är i allmänhet inga problem.
Vad är då normalstor? Pja, jämför med mig, jag är pytteliten, dvs 155 cm kort, och jag väger ändå strax över sextio kilo just nu. Om man är av normallängd och dessutom man, då tror sjutton att du väger mer än 70 kilo (vilket verkar var den magiska gränsen för många här inne?)
Går man efter bmi-tabeller så får du väga upp till 90 kilo om du är REJÄLT lång, typ 195. Det är också där jag sätter min gräns för min häst. 75 kilo är max normalvikt för någon som är 175 cm, och det kan lätt en grov C-ponny bära upp.

Det känns liksom som om man pratar äpplen och päron här. Å ena sidan säger vi att hästarna klarar en normal vuxen, och då blir vi anklagade för att påstå att våra hästar kan klara hur mycket vikt som helst och hur stora människor som helst?
Att säga att hästen klarar en normalstor vuxen är INTE samma sak som att säga att hästen lätt klarar hela Biggest Loser-gänget på långtur. Eller typ Arnold Schwarzenegger, för den delen. Det handlar ju om total vikt, inte ryttarens övervikt. Jag som överviktig väger ju fortfarande mindre än normalviktig normallång ;)

Du misstolkar ju medvetet och förvränger. Läs igen! Läs om och läs rätt!

Nej jag misstolkar inte, det enda svaret jag fått på påpekande om att alla som väger över 70 kg är att du ignorerar och talar om hur hemskt det är med tjockisar som rider islandshästar och att de borde banta.

Givetvis är det ironiskt med att alla över 70 kg är tjockisar men du tycks som sagt bara vara intresserad av att diskutera tjockisar och rekommendera dem att banta. Det blir liksom ingen diskussion om grundfrågan vad en Islandshäst kan bära när man börjar diskutera fettdaller och bantning.

Jag ser framemot en motivering varför Islandshästen inte klarar av att göra det arbete den alltid gjort dvs att bära fullvuxna män., en motivering som baserar sig på annat än att jag och folk jag känner tycker så och utan fördomar om varför man väger just så och utan uppmaningar till att banta. Ja människan har blivit längre och därmed tyngre pga bättre mat men det samma gäller hästarnas mankhöjd som också ökat en del. Det är dock få som väger mer än runt 100 kanske lite mer (uppskattningsvis) som jag sett på en islandshäst.

Senast ändrad:

Men alltså... Nu är det några år sedan jag hade häst så det kan ju ha ändrats. Men är det inte fortfarande så att en islandshäst är väldigt mycket billigare att försäkra än t ex ett halvblod?

Det lär knappast bero på att försäkringsbolagen gillar lurvbollar, utan på att bolagens kostnader för deras skador är enormt mycket mindre - trots de utbredda eksem- och spattproblemen.

Borde inte storhästryttare titta in i sin egen del av hästvärlden istället och fundera över varför deras hästar är hårdare drabbade av skador och slitage? Istället för att bekymra sig om stackars friska islandshästar.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka