Hjälp mig förstå

Sv: Hjälp mig förstå

Jag tror att det är vi människor som sätter gränsen, och den tenderar att vara lägre nu än vad den var långt mycket tidigare.

Tittar man på de shettisar som användes exempelvis i Sala gruvor så fick de bära laster på 80-100 kg, de pensionerades efter ca 10 år och började när de var ca 3 år gamla. Som pensionär kunde de bli riktigt gamla, eftersom de för trogen tjänst togs ur sitt arbete och fick sedan leva ovan jord till de dog. Här finns exempel på hästar som blev 20 och äldre trots det. Problemet de hade var ögonen, många blev blinda medan andra fick oerhört dålig syn pga arbetet de utförde nere i gruvan.

På Island är de mest karlar som rider, här är sporten helt dominerad av män till skilland mot hos oss där de flesta är kvinnor. Här som hos oss väger män som de väger, och den enda ras de har att tillgå är islandshästen.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=q9JTonO1Tos&feature=endscreen

http://www.youtube.com/watch?v=wTRuuspYNn4

Hur mycket brydde man sej om shettisarnas eventuella krämpor tror du?;)
Om dom inte rasade ihop fick dom nog jobba ändå.

Samma med många andra hästar i världen. Att man gör saker på andra håll betyder det att det är ok?

Det finns mycket djurplågeri i världen, som är kopplat till hur man använder djuren. Gör det saken ok?

Har isisar på Island varit lika små alltid eller har man avlat dem smäckrare när man har dem i tex olika tävlingsformer?

De flesta människor behöver inte väga 100 kg eller mer, knappast på någon är det befogat utifrån längd. :cool: Man kan väl göra ett val, rida eller inte? Vill jag väga så mycket och inte gör något åt saken måste jag ju inte rida. Här har vi andra sätt att ta oss fram i så fall....

Har bara tittat på första filmen. Jag fattar ärligt talat inte hur man med gott samvete sätter sej på en så liten häst med den kroppen...

Senast ändrad:

Har bara tittat på första filmen. Jag fattar ärligt talat inte hur man med gott samvete sätter sej på en så liten häst med den kroppen...

Kanske för att man vet att hästen klarar det utmärk? Islandshästar är både långlivade och har låg försäkringspremie. Och det beror knappast på att de klarar sitt jobb sämre än många större hästar, eller vad tror du?

Man kanske borde se mer på andra rsers arbetsbörda

-halvbloden som har en betydligt större skadefrekvens (åtminstone skador försäkringar täcker) och lägre genomsnittslivslängd.

-Trav och galopphästar pensioneras vi relativt låg ålder, om de inte slaktas eller får byta jobb.

Det finns säkert fler exempel.

Ja de fick jobba ändå, nu vet ju inte jag hur många hästar de faktiskt avverkade, men de som pensionerades finns dokumenterade när de började arbeta, hur gamla det då var, när de slutade sin tjänst under jorden, när de dog osv.

Man får alltså anta att dessa hästar som ändå uppnådde en ganska hög ålder trots ett slitsamt arbete, hade sina krämpor som förmodligen inte var värre än dagens krämpor sas. För om hästen inte pallade att arbeta på det sätt som förväntades av dem, så blev de förmodligen förpassade till annat.

Kan det bero på att hästarna är för stora?

Kan vara, mig veterligt är lång rygg och långa ben inte tecken på att vara viktbärande. En stor häst ganska ofta byggd som en islandshäst, man har bara förlängt ben, rygg och hals några dm. Islandshästen dra ju ofta samma blomvidd eller större jämfört med de stora t.ex.

Kanske för att man vet att hästen klarar det utmärk? Islandshästar är både långlivade och har låg försäkringspremie. Och det beror knappast på att de klarar sitt jobb sämre än många större hästar, eller vad tror du?

Man kanske borde se mer på andra rsers arbetsbörda

-halvbloden som har en betydligt större skadefrekvens (åtminstone skador försäkringar täcker) och lägre genomsnittslivslängd.

-Trav och galopphästar pensioneras vi relativt låg ålder, om de inte slaktas eller får byta jobb.

Det finns säkert fler exempel.

Exempel på vad? Att det är ok att 100-kilosklumpar sitter på en isis?

Det enda jag säger är att det är få människor som behöver väga så mycket, och att det är upp till vars och ens samvete vad man sätter sej på.:o Jag skulle inte sätta mej på en så liten häst om jag hade den hyddan, jag skulle se till att gå ner i vikt först.

Jag trodde det var lätt att förstå, men exempel på hästar som håller sämre för sitt jobb och uppenbarligen belastas hårdare än islandshästar. Vi kan börja med alla raser som har högre försäkringspremie än islandshästarna.

Trist när folk bara bedömer hästar efter sina föreställningar hur det ska se ut och inte baserar åsikterna på verkligheten. Jag såg första ryttaren live vid tillfället för filmen och jag kan garantera dig att den hästen inte var överlastad. Det är omöjligt att prestera en uppvisning av den kalibern om hästen inte kan bära upp ryttare och ha enerig över att röra sig på det viset. Det är ungefär lika sannolikt som att en svårklasshäst kan prestera bra på dressyr eller hoppbanan med en för tung ryttare. Är det för tungt blir det varken höga hopp eller flashiga ökningar och inte heller någon bra ökad tölt för att inte tala om problemen med den samlade korta tölten som mest är att likan vid passage på den nivån.

Islandshästen är en urstark häst med mycket power, det är inte jämförbart med att rida en ponny i samma storlek.

PS. De flesta islandshästryttare väger faktiskt inte 100 kg utan betydligt mindre.

Senast ändrad:

Jag såg första ryttaren live vid tillfället för filmen och jag kan garantera dig att den hästen inte var överlastad. Det är omöjligt att prestera en uppvisning av den kalibern om hästen inte kan bära upp ryttare och ha enerig över att röra sig på det viset.

Det var därför jag valde just den filmen, för att höra vad kommentaren blev.:D

Här är samma ryttare fast i en annan disciplin på häst.

http://www.youtube.com/watch?v=4DSyUrEsiXw

KL: Det är inte islandshästar som är små, det är dagens sporthästar som är stora.:devil:

Om man ser sig om både i världen och historien ser man att inte många hästar varit mer än sådär 150 som mest. Ser man sig om i världen och historien ser man också att den absoluta majoriteten ryttare är och har varit män...

Lite OT I Sverige har vi mest haft draghästar, historiskt sett. De behövde heller inte vara mer än B- eller C-ponnyer, eftersom en häst orkar dra betydligt mer än den kan bära.

Senast ändrad:

Jag är lite tjatig.
Vägen man 100kg ska man nog inte rida. Någon häst. Av någon ras.

Det jämförs en del med andra hästars arbetsbörda. Och det tycker jag är adekvat utifrån mitt uttalande ovan.
Däremot vete sjutton om islandshästar som grupp/ras orkar mer än en del andra ponnyraser. Till exempel användes både new forest och connemara som ridhästar av vuxna, och görs fortfarande i viss utsträckning. Och dartmoorponnyerna har tidigare ridits av vuxna och visst har de orkat med jobbet.

Men jag tycker (fortfarande) inte att det är rätt med 100kg-människor på hästryggen, oavsett ras.

kl

Har inte läst igenom alla svaren som kommit, men kan kanske inflika med då jag stod och pratade med en veterinär vid ett djursjukhus och vi kom in på detta med islänningar.
Jag frågade veterinären om detta med islänningarna. Han sa till mig att en islänning ser ut och är i skelettet som en C-ponny. Han tycker det är absurt att för att citera " feta människor rider dessa små krakar"

Sen om det stämmer har jag ingen aning om. Sen vet jag inte hurvida man ser på sig själv. Jag väger 70kg och tycker jag är alldeles för tung för att sitta på ponnyhästar.

Jag är lite tjatig.

Det jämförs en del med andra hästars arbetsbörda. Och det tycker jag är adekvat utifrån mitt uttalande ovan.
Däremot vete sjutton om islandshästar som grupp/ras orkar mer än en del andra ponnyraser. Till exempel användes både new forest och connemara som ridhästar av vuxna, och görs fortfarande i viss utsträckning. Och dartmoorponnyerna har tidigare ridits av vuxna och visst har de orkat med jobbet.

Men jag tycker (fortfarande) inte att det är rätt med 100kg-människor på hästryggen, oavsett ras.

Nej det är precis det jag menar också! Jag har svårt att förstå att man, även med alla dessa historiska ursäkter, har samvete att sätta sej på en häst om man har en grav övervikt. Det är djur vi använder för nöjes skull idag, varför inte vara lite hänsynsfull och ställa lite krav på sej själv att hålla en vettig vikt om man tänker sitta på en häst? Man måste inte vara trådsmal, men var och en borde själv kunna inse när det är läge att gå ner några kilo för hästens trevnad.

Jag är väldigt okunnig om islandshästar men jag trodde nog som du att dom är islands variant av connemaror, dartmoor och andra ponnyer som använts av människor. Skillnaden är väl att man inte har haft andra raser på samma sätt på island.

Om hästarna klarar det eller inte beror nog inte heller bara på ras utan hur de är tränade för att bära vikt från början. Men även om en häst är tränad för det, och i praktiken orkar en lång vuxen karl mycket väl, varför ska inte de som faktiskt är endast överviktiga först ta sej en tankeställare och gå ner i vikt innan de sätter sej på en häst? Av hänsyn till hästen.

Jag är lite tjatig.

Och vad har du för underlag för det påståendet?

Mitt påstående att många hästar klarar detta, grunden till detta är att det har hästar alltid klarat. Det är ett modernt påfund att ponnyer inte klarar att bära vuxna. Vad har du för belägg för att hästar inte klarar det mer än ditt eget tyckande?

Det finns massor av källor för information som säger att hästarna klarar det, Island är ett bra exempel, de militära organisationen ett annat. Vi har avlat fram större hästar idag samtidigt som det mest är småtjejer som rider. Folk har helt enkelt glömt vår historia. Historien där det var männen som red och hästarna var i storleksordning islandshästar eller så.

Givetvis finns det fler raser som klarar att bära vuxna, det du säger här är snarare ett stöd för att det finns fler viktbärande ponnyraser. De som inte klarar så mycket är de framavlade ridponnyerna av smäckrare typ. Vårt eget gotlandsruss har varit ridhäst åt vuxna män, och det är storleken mindre än islandshästen.

Nähä, men som sagt har du annat belägg än tyckande? Jag håller med om man inte kan lasta hur mycket som helst men ska man begränsa ryttarvikten till under 100 kg för normal ridning, hur i hela fridens namn kan man låta klumpar på 70-80 kg (ja det finns säkert aktiva tävlingsryttare på hög nivå som väger både det och 10-20 kg mer) hoppa över hinder på 1.40-1.60. Belastningen på islandshästen med 120 kg på ryggen (vilket är direkt ovanligt), är en barnlek även om man tar hänsyn till storleken. Och hur kan man tillåta en 70 kg nybörjare som är en långt större påfrestning på hästen än en 100 kg människa med hyfsade ridkunskaper?

Har du något som helst hum om vilka krafter som är i omlopp här? Det är en enorm påfrestning att landa, och hästarna klarar det.

Nej det är precis det jag menar också! Jag har svårt att förstå att man, även med alla dessa historiska ursäkter, har samvete att sätta sej på en häst om man har en grav övervikt. Det är djur vi använder för nöjes skull idag, varför inte vara lite hänsynsfull och ställa lite krav på sej själv att hålla en vettig vikt om man tänker sitta på en häst? Man måste inte vara trådsmal, men var och en borde själv kunna inse när det är läge att gå ner några kilo för hästens trevnad.

Jo men det folk egentligen rackar ner på är hela livsstilen på Island. Det handlar inte om historia utan det är så just nu, att det är hästen man rider och den klarar av jobbet utan problem. Pratar vi om 70 kg så är förmodligen i storleksordningen 50-70% av Islänningarna icke hänsynsfulla och överbelastar sina hästar.

Att det sedan inte finns något belägg för att så sker mer än tyckande är en annan historia.

Varför skulle rasen helt plötsligt bli en häst nästan bara kvinnor och barn kan rida för att den transporteras till Sverige?

en reflektion bara. Det är ju inte tävlingsryttare som man tänker på i första hand när man tänker på hästar som får bära för mycket vikt. En tävlingsryttare är en erfaren ryttare som troligen kan rida sin häst i bra balans och i en ändamålsenlig form. I det läget bär hästen upp sin ryttare bra och slits inte. Det som är problematiskt är när ryttare utan den ridkunskapen sitter och nöter på sina hästar helt utan att kunna påverka hästens form alls. Hästarna har en tung och oerfaren ryttare på, rör sig med "hängmatterygg" dag ut och dag in. Det tär på den. Det är väl såna exempel som diskussionen gäller i första hand? Det är i alla fall vad jag pratat om. En tung med skicklig ryttare behöver inte vara stor belastning för hästen. Denne vet dessutom hur han/hon ska lägga upp träningspassen och varierar dessa i lämplig grad. Det är ju inte enbart vikten i sig som är intressant utan hur ryttaren rider. En tyngre ryttare får vara ännu mer noga i sina upplägg. Tunga oerfarna ryttare som har för vana att rida ut flera timmar 2-3 dagar i veckan och inte rida alls där emellan. Det ser jag som ett större problem. (Det är inte ovanligt. Ser många sådana exempel)
Men faktum är ändå. Om jag vägde upp emot 100 kg skule jag inte ens titta åt en häst på 140 cm. Då skulle jag leta efter en nordsvensk eller liknande (och se till att gå ner)
Jag väger 67 kg så jag är nog inte för tung för de flesta islänningar, men de är alldeles för små för mig. Jag är 177 cm lång och känner mig väldigt obekväm på dessa små hästar. Mina fötter hänger vid deras knän. Vill man ha häst med tölt så finns det ju andra lite större raser som töltar också.
Hur som helst. Jag tycker man ska leta efter en häst som passar ens egen storlek. Jag ser ju hur de som är från Island och de som ofta är där rider sina hästar. Det talar för sig självt.

Senast ändrad:

Men vissa här fördömer all ridning över huvudtaget oavsett häst om man väger 100 kg eller mer, inte ett ljud om vilken typ av ryttare.
Man fördömer tyngre ryttare än 70 kg eller så på islandshäst.
Man fördömer tävlingsryttare på tävlingshästar som presterar toppresultat och rörelser utöver det vanliga som ingen häst kan prestera om de är överlastade.

Tråden handlar enligt det jag uppfattar inte längre om att tunga ryttare inte ska rida islandshästar utan att islandshästen (och det helt utan någon hänvisning till någon form av belägg än eget tyckande) egentligen borde vara en häst för barn och kvinnor av medelvikt och något över. Hästrasen som fram till modern tid var Islänningarnas enda transportmedel, ofta i svår terräng, och där häst och vagn inte var möjligt i stora delar av det nästan väglösa landet, klarar tydligen numera mest bara barn.

Senast ändrad:

Nehe. Jag tycker inte att personer som väger under 65 kg ska rida alls, för då får de för mycket motion i förhållande till sin vikt (obs! ironi). En gammal kompis tyckte inte att feta personer hade på gym att göra.

Det finns mycket konstiga tyckanden i världen. Särskilt om vad andra ska göra och hur andra ska bete sig.

Det är roligare att basera sådana ev. tyckanden på kunskap.

Vi har hästar som mycket väl klarar en person som väger 105 kg på en skaplig tur. Vi har hästar som inte klarar en person på 85kg på en skaplig tur. Det handlar om träning och det handlar om individer, kroppsbyggnad och muskler. Och sedan handlar det också om hur ryttaren rider i balans.

Det syns ganska väl när en häst inte klarar vikten/ryttarens obalans. Friheten i rörelserna begränsas och hästen får en ansträngdhet i gångarterna som märks direkt.

Det är ganska märkligt att dessa stackars islandshästar som i så hög grad rids av tyngre personer, klarar att vara aktiva så långt upp i åldrarna, skadefria och friska. Då måste det ju vara för att alla islandshästägare är så mycket noggrannare än alla andra med träning, foder och omhändertagandet (ännu en helt ogrundad ironisk slutsats).

Jag tycker Lobelias exempel visar hästar som rör sig mycket, mycket bra - med tyngre ryttare.

Att man själv har fixering vid sin vikt och längd och inte vill rida än den ena, och än den andra hästen av olika skäl - det må ju vara hänt, det får man ju bestämma själv. Att man för över sin fixering till andra är inte OK.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka