Sv: Hjälp mig förstå
Om detta nu är fallet, att det beror på mer träning på ridbana och tävlingar, hur kommer det sig då att det oftast är "skogsmulleridna" hästar som faktiskt går sönder?
Dom friskaste och helaste hästarna jag stött på är dom som tävlas och tränas på ett bra sätt.
Alltså dom hästar som rids korrekt.
Jag ställer mig frågande till denna uppgift, i och för sig har jag dålig koll på travhästar, men i min värld finns det väldigt få islandshästar med hältor överhuvudtaget även om det klart ökat i och med mer träning på ridbanor och mer tävlande. Jag kan givetvis ha fel eller så är travhästar mycket friskare än det jag trott men jag undrar ändå vart uppgifterna kommer från. Är det en allmän uppfattning eller är det någon undersökning. Och hur ligger det till med förhållandet till andra ridhästraser?
Om detta nu är fallet, att det beror på mer träning på ridbana och tävlingar, hur kommer det sig då att det oftast är "skogsmulleridna" hästar som faktiskt går sönder?
Dom friskaste och helaste hästarna jag stött på är dom som tävlas och tränas på ett bra sätt.
Alltså dom hästar som rids korrekt.