Sv: Hjälp mig förstå
Nu har du nog missförstått mig, jag tänker inte specifikt på dina hästar utan islandshästen som ras, och givetvis finns det individuella variationer både uppåt och neråt.
Det förstår jag att du inte tänker specifikt på mina individer.
När jag skriver ponnyer så blir det ett samlingsnamn för mina individer som är under ponnymåttet, och innefattar alltså också fjordingar. De är dock i kroppstyp ganska lika islandshästar, och möjligheten att ta last är nog likartad.
Om jag jämför mina individer med varandra, så är fjordingarna över lag (sex stycken) något grövre än islandshästarna (fyra stycken).
Min tvåårige fjordhingst är något kraftigare och högre än den treårige islandsvalacken,
islandsstoet ett år ser ut att bli stor - bara ett par cm lägre än det tvååriga fjordstoet - och ungefär lika kraftig i benstomme som fjordstoet var som ettåring. Alltså ganska lika typ och därför "slänger jag ihop" dem under epitetet "ponnyer".
Och samma fenomen finns bland fjordhästfolket: många av ryttarna är väldigt tunga trots att djuren är små i storlek.
Men jag tycker fortfarande samma sak gällande tunga ryttare
Sedan handlar det ju om mycket mer än enbart ryttarens kroppsvikt.
En visserligen tung men duktig och balanserad ryttare är lättare att bära jämfört med en ryttare som har dålig eller saknar balans.
En lång ryttare borde vara svårare än en kortare ryttare, utifrån tankegången att en lätt obalans hos en lång ryttare förskjuter tyngdpunkten mer än en lätt obalans hos en kort ryttare.
Jaja, detta lär vi inte hitta svar på utan bara en massa olika åsikter.
Jag har försökt att förklara hur jag tänker men tror inte att det blir så tydligt.
Många människor tänker och agerar annorlunda. Vi väldigt stor kroppstyngd tycker jag att man ska avstå från ridning, men det är uppenbart att många människor inte tycker lika.
Jag kan "utöva makt" vad gäller mina egna individer och jag kan försöka ändra uppfattningen hos människor som tänker annorlunda genom att, när diskussionen framkommer, föra fram mina åsikter
precis som de som tänker annorlunda gärna får föra fram sina åsikter, och försöka ändra min uppfattning