Hjälp mig förstå

Sv: Hjälp mig förstå

Våran har exem och går med täcke under knottsäsong.
Han smörjs även när huden börjar torka ur.
Han mår bra. Han är blank i pälsen, fin i hullet (något tjock ;) ), pigg och framåt och livsglad.
Kliar sig inte mer än en vanligt häst utan exem.
Så vart är ditt bevis på att hästen överlever men inte mår bra?

enligt dina siffror är jag alltså för stor/tung för att rida mina hästar.
Intressant.

Du det finns folk som faktiskt är normalviktiga och väger i 100 kg klassen (2 meter normalbyggd man t.ex) okej att du tycker att tyngre människor inte ska rida, men att anse att normalviktiga ska banta är väl ändå att ta i. Och för folk i över så där en 180-185 så är det inte mycket utrymme för trivselkilo, dvs inte övervikt utan bara inte trimmad.

Med 70 kg som maxvikt kan inte många män rida islandshäst över huvudtaget, och folk över så där en 1.75 göre sig inte besvär. man kan då fråga sig varför islandshästen har en lägre försäkringspremie än flertalet andra om den nu är så många som rids av för tunga ryttare (säkert uppemot hälften med 70 kg viktgräns).

Jag räknade "bara" om en procentsiffra till absoluta tal, har inte skrivit att jag tycker att 70 kg är en rimlig viktgräns.

OK, det finns 2m människor som väger 100kg utan att vara överviktiga.
De behöver väl inte gå ner i vikt för viktnedgångens skull, men det skrev jag heller inte... jag skrev "innan den rider" och det står jag för.

Jag tycker inte att det är en mänsklig rättighet att sätta sig på en häst och rida.

Jag vet att det inte är ovanligt med vuxna karlar på islandshäst, eller tunga människor på häst över huvud taget.
Däremot tycker jag inte att det är rätt.

Väger själv ca 70kg och tycker att det är i mesta laget för mina ponnyer, trots att de tycks orka med mig (islandshästar, connemara, fjordingar)

Jag läste då i ett nummer av Islandshästen nu under våren någon annan siffra... Kommer dock inte ihåg exakt och tidningen har jag inte framför mig just nu. Men är ganska säker på att det inte var 17% jag läste, för då skulle jag vara körd på islandshästfronten om en "normal" islänning inte kan ta en ryttare på mer än cirka 65 kg.

Men vad är det som ska styra hur mycket man lastar hästen med enligt dig?

Vad hästarna uppenbarligen klarar av eller vad vi tycker de borde klara av? Hade rasen islandshäst inte klarat av att jobba med en 70-90 kg eller mer på ryggen hade den helt enkelt inte existerat som ridhäst och det är inte så att det är snäll terräng på Island.

För det första så är det ingen rättighet att rida. Speciellt inte att rida för små hästar "bara för att man vill" trots att
man är för tung. Hör du inte hur galet det låter?

Skulle det vara synd om folk för att de är för tunga för att kunna rida på en liten häst?

Jag tycker mer synd om hästen.

Men vad är det som ska styra hur mycket man lastar hästen med enligt dig?

Vad hästarna uppenbarligen klarar av eller vad vi tycker de borde klara av? Hade rasen islandshäst inte klarat av att jobba med en 70-90 kg eller mer på ryggen hade den helt enkelt inte existerat som ridhäst och det är inte så att det är snäll terräng på Island.

Det som bör styra är vad hästen rimligen ska utsättas för vid arbete.

För att göra en jämförelse.
En människa kan bära en ryggsäck som väger 15-20 kg på en fotvandring om två timmar i kuperad terräng. Det är tungt men man klarar av det. Ska man då säga att alla människor ska bära 15-20kg ryggsäck på sådan fotvandring?
En del individer är tränade och klarar en 30-40kg ryggsäck samma sträcka. Ska man då lägga 30-40kg på "alla" människor? Bara för att det går?

Bara för att något "alltid" gjorts så betyder det inte att det är optimalt eller ens rätt.
Shetlandsponnyer användes i gruvdrift i England. De tålde att dra förskräckligt tunga lass. Men det betyder inte att vi idag tycker att det är rätt att utsätta dem för det.

Jag har inte behövt reflektera över någon absolut viktgräns för mina hästar. Jag väger som sagt ca 70kg och tycker att det är på gränsen. Skulle faktiskt inte släppa upp någon på mina ponnyer som är uppenbart tyngre än jag själv, annat än för mycket kort tur i snäll terräng.

Har släppt upp en överviktig kvinna (gissar på 90 kg) på min nordsvensk för 15 minuters ridpass i skritt och trav i paddocken, men jag skulle inte låta henne rida regelbundet eller länge på nordisen heller. Visst orkar han det, men jag tycker inte att det är rätt. Och det tyckte inte kvinnan i fråga heller, utan hon uttryckte att det var synd om hästen att behöva bära på henne även den korta stunden.

Nu har du nog missförstått mig, jag tänker inte specifikt på dina hästar utan islandshästen som ras, och givetvis finns det individuella variationer både uppåt och neråt. Både forntidens islandshäst och den moderna klarar att bära fullvuxna män och i dagsläget med lägre försäkringspremie än flertalet raser. Uppenbarligen håller rasen som sådan väl för det man belastar den med. Och dessutom blir islandshästarna relativt gamla och ändå fräscha ridhästar åtminstone om man jämför med andra raser.

Våran har exem och går med täcke under knottsäsong.
Han smörjs även när huden börjar torka ur.
Han mår bra. Han är blank i pälsen, fin i hullet (något tjock ;) ), pigg och framåt och livsglad.
Kliar sig inte mer än en vanligt häst utan exem.
Så vart är ditt bevis på att hästen överlever men inte mår bra?
Menar du mitt svar om en häst mår bra eller inte?
Det finns hästägare som slänger på ett täcke och tycker det räcker. Sen är hästen alldeles tossig i hagen vid skymning. Under täcket så är det avskavt sårigt och eländigt. Tyvärr.
De flesta sköter sina eksemhästar väl och hästen mår bra. Vissa är tom mindre irriterade än hästar utan eksem då dom sprayas och har täcken på sig i hagen. En del som säljer eksemhästar mörkar hur mycket jobb man får lägga ned för att hästen skall må bra.

När skrev jag att det var en rättighet att rida?????

Med de här viktgränserna på max 70 kg (eller än värre 65) så är stora delar av de aktiva ryttarna över denna viktgränsen och hästrasen är friskare än de flesta och då undrar jag om folk inte är väl nitiska med begränsningarna. Ska man då gå på de "nya" rönen att hästarna inte klarar det eller på erfarenheten att de faktiskt klarar att bära fullvuxna normalviktiga män utan problem? Sedan tycker även jag att det finns gränser för vad hästarna kan bära. 100 kg obalanserad ryttare låter väl mycket för de flesta hästar, men det beror på hur obalanserad och hur man rider i övrigt och givetvis hästen.

Hur mycket jobb det är varierar, jag hade en eksem där det räckte bra att slänga på ett eksemtäcke och smörja någon gång då och då samt att jag tvättade man och svansrot då och då. Det var inte mycket mer jobb, det värsta var den psykiska pressen och vetskapen att hästen behövde det där lilla extra mest hela tiden.

över 100 kg till en islandshäst är för mycket. Bättre att skaffa en häst som passar istället. Enligt ET som är ute mycket har många i Sverige missuppfattat detta med islandhästarnas förmåga att bära vikt. (hon behandlar mängder av isisar som har ryggproblem för att de går med för tunga ryttare. Att många ryttare inte heller kan rida sina hästar i en lämplig form ställer till det ännu värre) På island rider alla dem oavsett storlek för de har inget annat att rida på, men då har de tunga alltid med sig handhästar för att de ska kunna byta häst och inte sitta på dem så länge. Hon är själv gift med en man från Island och han skakar ofta på huvudet åt detta. Han rider själv inte islandshästar för han väger 90 kg och tycker det är för mycket och här finns många andra mer passande alternativ.
Att hästen i fråga har eksem är inte den stora frågan här tycker jag utan att personen i fråga köper sig en för liten häst i förhållande till sin storlek.

Men tror du att de som rider islänningar på Island väger mindre då? Islandshästridning och tävling på just Island är en övervägande manlig sport till skillnad mot hästeriet här i Sverige.

I övrigt håller jag inte med att alla ryggproblem kommer av tunga ryttare, även jag har behandlat några genom åren sas.;) Hästen bär i allmänhet inte ryttaren på ryggraden, den bär sin ryttare genom att lyfta upp buken.

Men det handlar om hästens konstruktion och ryttarens egna erafarenheter som ryttare.

I övrig blir jag alltid lika förvånad över att man precis vet hur mycket olika människor väger, i det här fallet så vet TS att köparen väger 100 kg. Men är det verkligen så?

Men försäkringen täcker väl inte för eksem vad jag vet, så det lär kvitta.

:idea:
Nu har du nog missförstått mig, jag tänker inte specifikt på dina hästar utan islandshästen som ras, och givetvis finns det individuella variationer både uppåt och neråt.

Det förstår jag att du inte tänker specifikt på mina individer.
När jag skriver ponnyer så blir det ett samlingsnamn för mina individer som är under ponnymåttet, och innefattar alltså också fjordingar. De är dock i kroppstyp ganska lika islandshästar, och möjligheten att ta last är nog likartad.
Om jag jämför mina individer med varandra, så är fjordingarna över lag (sex stycken) något grövre än islandshästarna (fyra stycken).
Min tvåårige fjordhingst är något kraftigare och högre än den treårige islandsvalacken,
islandsstoet ett år ser ut att bli stor - bara ett par cm lägre än det tvååriga fjordstoet - och ungefär lika kraftig i benstomme som fjordstoet var som ettåring. Alltså ganska lika typ och därför "slänger jag ihop" dem under epitetet "ponnyer".

Och samma fenomen finns bland fjordhästfolket: många av ryttarna är väldigt tunga trots att djuren är små i storlek.

Men jag tycker fortfarande samma sak gällande tunga ryttare;)

Sedan handlar det ju om mycket mer än enbart ryttarens kroppsvikt.
En visserligen tung men duktig och balanserad ryttare är lättare att bära jämfört med en ryttare som har dålig eller saknar balans.
En lång ryttare borde vara svårare än en kortare ryttare, utifrån tankegången att en lätt obalans hos en lång ryttare förskjuter tyngdpunkten mer än en lätt obalans hos en kort ryttare.

Jaja, detta lär vi inte hitta svar på utan bara en massa olika åsikter.
Jag har försökt att förklara hur jag tänker men tror inte att det blir så tydligt.

Många människor tänker och agerar annorlunda. Vi väldigt stor kroppstyngd tycker jag att man ska avstå från ridning, men det är uppenbart att många människor inte tycker lika.
Jag kan "utöva makt" vad gäller mina egna individer och jag kan försöka ändra uppfattningen hos människor som tänker annorlunda genom att, när diskussionen framkommer, föra fram mina åsikter:) precis som de som tänker annorlunda gärna får föra fram sina åsikter, och försöka ändra min uppfattning

Ska man vara kras så kommer du med åsikter medan jag har kommit med åtminstone en del fakta.

Mina fakta är att:
Islandshästen i något årtusende burit fullvuxna ryttare på hårda ritter i terräng som enda transportmedel och på vägar som inte fungerade med häst och vagn, ja säkerligen ofta med utbyteshästar men -gissning här - byter man knappast häst oftare än någon gång i timmen max. Säkert vägde ryttarna något mindre än i dag, men hästarna var också mindre
Hästarna är i dagsläget i Sverige friskare än genomsnittet (källa -billigare försäkringspremier).
Hästarna rids idag av alla åldrar och båda könen i Sverige (källa exv deltagarlistor från tävlingar). På Island så rider högre andel män åtminstone när det gäller tävlingar (även här finns faktan i deltagarlistor exv från Landsmot) förutom att det är en stor näring med turridning och jag har inte sett en enda uppgift om viktbegränsningar för ridturismen.

Det du har att komma med är att du anser att islandshästen är en häst för normalviktiga damer upp till medellängd eller något över och barn (max 70 kg) eller missuppfattade jag dig här? Inte ett spår av något som underbygger det. Har du någon fakta att komma med som stödjer att vi överlastar hästarna? Att islandshästar har större problem än andra raser i stort eller något annat som stödjer din åsikt om att uppskattningsvis någonstans mellan 25% och 40% av hästarna i Sverige bär för tungt dvs flertalet vuxna män och många kvinnor. Vad baserar du egentligen dina önskade maxvikt egentligen på och då menar jag generellt på islandshästar och inte på din blandning hemmavid.

Det fungerar inte riktigt att jämföra med att använda shettlandsponnyn som gruvhäst, det var under en kort period, inte 1000 år, och framförallt så dog hästarna som flugor av sitt hårda jobb och mest den dåliga miljön, det gör knappast islandshästarna.

Senast ändrad:

När du skriver att "Med 70 kg som maxvikt kan inte många män rida islandshäst över huvudtaget, och folk över så där en 1.75 göre sig inte besvär."

70 kg på en C-ponny tycker i alla fall jag är en vettig gräns. Men det finns ju visserligen islandshästar som är maxade D-ponnyer, dom kan ju bära lite mer.

Höjden på hästen spelar mindre roll, det är hur de är byggda som avgör om de är viktbärande. En av de starkase islandshästar jag ridit var B-ponny - 1.28.

En liten jämförelse med människor, är de de som är långa eller de som är välmusklade och kraftigt byggda som du förväntar dig kan bära mest? Jag syftar då på "normala längder mellan sisådär 1.60 och 1.90.

Jag tror givetvis att en välmusklad häst kan bära mest.
Jag tror även att en välmusklad häst som är 150 cm kan bära mer vikt än en välmusklad häst på 120 cm.

Fast det förutser ju att båda hästarna är byggda på lika sätt. Jag tror min islandshäst kan bära mer än en fullblodsmix, även om båda är lika välmusklade.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka