Hjälp mig förstå

Sv: Hjälp mig förstå

Det du har att komma med är att du anser att islandshästen är en häst för normalviktiga damer upp till medellängd eller något över och barn (max 70 kg) eller missuppfattade jag dig här? Inte ett spår av något som underbygger det. Har du någon fakta att komma med som stödjer att vi överlastar hästarna? Att islandshästar har större problem än andra raser i stort eller något annat som stödjer din åsikt om att uppskattningsvis någonstans mellan 25% och 40% av hästarna i Sverige bär för tungt dvs flertalet vuxna män och många kvinnor. Vad baserar du egentligen dina önskade maxvikt egentligen på och då menar jag generellt på islandshästar och inte på din blandning hemmavid.

Det fungerar inte riktigt att jämföra med att använda shettlandsponnyn som gruvhäst, det var under en kort period, inte 1000 år, och framförallt så dog hästarna som flugor av sitt hårda jobb och mest den dåliga miljön, det gör knappast islandshästarna.

Jag baserade 70kg på en uträkning utifrån tidigare given siffra 17% av kroppsvikt och uträknat på normal kroppsvikt hos icke överviktig islandshäst... siffran 70 kg är med andra ord en estimering utifrån olika siffror och en reflexion kring de där 17%.
Som jag inte tagit ställning till huruvida de är korrekta.

Därefter en reflexion kring att jag anser (och andra får anse annat och gör det uppenbarligen;)) att det är rimligt att inte sätta tunga ryttare på någon häst.
Jag gör inte så stor skillnad mellan islandshäst och andra raser, för jag tycker faktiskt att rasen är oviktig i sammanhanget. Kroppstyp, ja. Ras, nej.

Jämförelsen med shettisen var för att belysa, vilket jag också skrev, att det som "gjorts länge" inte automatiskt betyder att det det är optimalt.

Vad gäller skadestatistik: jag har inte mina hästar försäkrade och kan därför inte jämföra premier mellan raser.
Däremot har jag hört (jodå, hörsägen och inte fakta) att det blir alltmer vanligt med överbelastningsskador också för islandshäst. Min misstanke är att det är en spegling på hur man rider och belastar hästarna.
Inte nödvändigtvis en spegel på ryttarens vikt, men som sagt en spegel ¨på belastning/slitage på hästen.
Eller, för all del, vilket framförts i andra sammanhang, en spegel på att islandshästryttarna eventuellt blir mer uppmärksamma på problem hos hästen.
Eller, för den delen, en spegel på att djurägare blir snabbare att söka veterinärvård för sina djur.

Jag kan heller inte ta ställning till viktgräns för "alla" islandshästar utan anser att det är individuellt.
Men om jag måste generalisera så gör jag det utifrån de islandshästar jag ridit och personligen sett. Mina två ridbara (mina två unghästar räknar jag inte), en äldre valack, min kompis tre islandshästar som jag ridit mer eller mindre regelbundet. Ett par hästar på Island när jag var där och red för några år sedan och desto fler som var med för resten av ridsällskapet.

Små men intensiva sötnosar, energiska som sjutton. Men inte något som jag skulle vilja slänga upp vuxna karlar eller hundrakilosmänniskor på, nej.

Och nej, det handlar inte om fakta och det har jag heller aldrig påstått.
Det handlar om en åsikt.
Och vad gäller dina fakta om skador: en extrapolering utifrån försäkringsbolagens priser.

Man hävdar som fakta att spatt är överrepresenterat hos islandshästar jämfört med andra raser. Varför? Genetik? Belastning? Tölten?
Ingen som vet.

Konstaterat genitik genom forskning och studier, märk väl att den stam av islänningar som finns är sprungen ur ett fåtal individer.

Man bör också lägga till att spatt även börjar ses hos andra raser i större utsträckning, så någonstans mellan det finna ett svar förmodligen. Men genitik och taskig uppfödning är numero 1 i detta.

Senast ändrad:

Man har hävdat att spatt framför allt beror av genetiken, och efter att man infört restriktioner inom avel såväl som export för drabbade individer så är spatt på nedåtgående i skadestatistiken. Däremot blir det vanligare och vanligare med fång på islänningar.

Även kotledsinflammationer ökar, och som du säger kan det ha flera faktorer. Jag har funderat på om vi vilar våra hästar för lite. "förr" var det inte ovanligt att ställa av en häst mer eller mindre halva vintern. Men nu rider vi mer regelbundet hela året och då får inte hästarna tid att läka ut småskavanker som tidigare inte upptäckts. Bra, dåligt?

I övrigt så tycker jag hästarna säger ifrån om de tycker det blir för tungt, de går inte fram lika bra och ömmar på grus. Var gränsen går skiljer mellan individer.

Spatten är genetiskt betingad och påvisad hos hästar som aldrig ridits och är överrepresenterat hos hästar med krokhas Jag har sett artiklar baserade på vetenskapliga undersökningar även om jag inte minns var. Vad jag vet finns det ingen vetenskaplig undersökning som påvisat samband mellan ryttarens vikt.

Kolla runt med försäkringsbolagen, i runda slängar kostar det runt hälften att försäkra in islandshäst mot ett halvblod, vad det än beror på är det knappast pga att det är för tunga ryttare.

Alla hästraser har sina egna förutsättningar, visst kan man jämföra exteriör osv, men i aveln premieras de egenskaper som värderas av de som brukar rasen. På Island har det med all säkerhet varit starka och uthålliga hästar som orkar bära tungt i besvärlig terräng och som har en god vilja. och avelsarbeta har bedrivs på Island under lång tid. Jag vet inte exakt vad fjordingen som du jämfört med är avlad utifrån för kriterier, men en lättare allroundhäst som fungerar både som vagnshäst, i skogen och i jordbruket ligger nära till hands och nu på senare tid även till ridhäst.

Utan att vara expert på ämnet så är jag övertygad om att man i stor utsträckning får det an avlar på och då är det inte en alltför vågad gissning att en häst avlad för att ridas av vuxna under svåra förhållanden under århundraden är ett starkare kort för detta ändamål än en häst mest avlad för körning/jordbruk och först på senare år som ridhäst. Jag menar givetvis inte att fjordingen skulle vara en dålig ridhäst, men likvärdig med islandshästen - knappast. Å andra sidan är islandshästen troligen betydligt sämre än fjordingen som brukshäst inom jordbruket, den är inte avlad för det.

Men tror du att de som rider islänningar på Island väger mindre då? Islandshästridning och tävling på just Island är en övervägande manlig sport till skillnad mot hästeriet här i Sverige.

I övrigt håller jag inte med att alla ryggproblem kommer av tunga ryttare, även jag har behandlat några genom åren sas.;) Hästen bär i allmänhet inte ryttaren på ryggraden, den bär sin ryttare genom att lyfta upp buken.

Men det handlar om hästens konstruktion och ryttarens egna erafarenheter som ryttare.

I övrig blir jag alltid lika förvånad över att man precis vet hur mycket olika människor väger, i det här fallet så vet TS att köparen väger 100 kg. Men är det verkligen så?

Japp. TS vet att köparen väger 104 kg. Vi har pratat ganka mycket om vikt - bantning mm under de senaste åren.

Ja just ja, jag ska ju ge min åsikt också :)

Nummer ett är att det beror himla mycket på kroppsbyggnad, träning och muskler på hästen. Dessutom beror det på om ryttaren har bra eller dålig balans, rider hästen i korrekt form, och självklart HUR tung ryttaren är.

Jag har sagt till min make att när han väger 90 kg så kan han få rida min häst på riktigt, innan det blir det smårundor då och då. Och han får inte rida de otränade hästarna som har noll muskler.
Mina hästar är inga små "spetor" utan är väl ändå ganska rejäla- men ändå inte alls de grövsta eller största islandshästarna som finns.
Det som gör mig illa är att se rejält överviktiga eller/och stora ryttare som gärna desdutom rider in sin häst själv och där man verkligen ser att hästen har det jobbigt. Det KAN jag bara inte försvara. Är man överviktig kan man banta. Är man en så stor karl att man inte kan väga under 90-100 kg trots att man är i toppform så kanske en annan hästras passar bättre.

Min make är lång, nästan 1.90, och grov. Hans matchvikt ligger på strax under 90. Så det är ju inte omöjligt att hålla sig under 100 kg precis.
Dessutom är det ju en himla skillnad med en smidig, välbalanserad kropp på en duktig ryttare á 100 kg, än en klumpig, obalanserad kropp på en mindre duktig ryttare á 100 kg.
Och, förstås- man behöver ju inte välja den lättast byggda hästen man kan hitta ;)

När vi var på Hólar för någon vecka sen var vi inne på deras "hästmuseum" där sa de att de gamla posthästarna hade haft maxvikt 70 kg när de gick med post över hela Island.
Men att de kunde bära uppåt 100 kg men blev det runt 126 kg så tog man död på hästen...

Var de de hästarna man red eller packhästarna? Dödvikt är värre att bära på många gånger ( och kan knappast hoppa av vid behov).

Jag läste då i ett nummer av Islandshästen nu under våren någon annan siffra... Kommer dock inte ihåg exakt och tidningen har jag inte framför mig just nu. Men är ganska säker på att det inte var 17% jag läste, för då skulle jag vara körd på islandshästfronten om en "normal" islänning inte kan ta en ryttare på mer än cirka 65 kg.

Har för mig det stod 25%. Dock inte helt säker och orkar inte gå och leta upp tidningen.

Jag väger runt 85 kg, har en islandshäst på 141 cm, han är kraftigt byggd, av den " gamla modellen", väger 340 kg. Jag har haft honom i ett halvår och från att vara en bukig häst utan ryggmuskler har han nu gått ner ca 40 kg, musklat sig REJÄLT över hela kroppen jag kan garantera att han inte har ont någonstans eftersom han nyligen är kollad. Vi tränar, tävlar, rider på ovalbana, klättrar, hoppar, allt...

Å allt detta när en tjockis som mig rider en ponnyhäst:grin:

Jag har en av samma storlek i mankhöjd, normalbyggd skulle man kalla det för men har alltid legat på en vikt runt 400 kg. Själv är jag inte någon smal typ och har aldrig varit det, gammelman är för dagen 26 år och vi har ägt honom i 18 år lite drygt och jag har tävlat honom under en hel del år. De senaste åren har han fungerat som makens ridkompis och maken väger nog 95 kg och är rätt lång.

Ja men precis, jag glömde att skriva det - att hästarna är av samma typ.

Hur var det då med att en c-ponny kan bära 70 kg, inte nämnde du något om hästens byggnad där?

Jag vill påstå att en frisk c-ponny kan bära någonstans mellan 50 och 120 kg eller så, helt beroende på hur den är byggd, muskling och vilken typ av ridning samt frekvensen.

Det finns friska islandshästar jag inte skulle vilja sätta mer än 50 kg eller så på (eller kanske inte rida alls), små nätta och dåligt musklade med muskler och andra är bastanta saker som tycks kunna bära i stort sett vad som helst utan att blinka.

Ja hovledsinflammationer är bra mycket vanligare på isis än t.ex travhäst så det är en bra fråga...(detta efter att ha pratat en del med vår veterinär om det som har sin klinik vid åby travbana)

Jag har en teori.
Många pratar om att det är svårt att hitta bra sadlar, en anledning kan vara felanpassade sadlar, många i min omgivning bryr sig inte så mycket om sadeln utan anser bara att det är nån slags hysteri.
Tyvärr har jag fått erfara dubbelsidig hovledsinflammation båda fram pga fel sadel.

En annan teori jag har, är att islandshästen ska gå i en hög form i tölten, många fokuserar på att ha hästen i hög form (även jag själv för det var så jag var lärd) men om hästen inte är redo att hamna i denna formen, det vill säga har tränat och byggt upp rätt muskler innan, så blir hästen spänd, tappar rygg och arbetar fel.
Det var iaf vad jag fick lära mig om min häst nu under igångsättning, jobbade jag som jag var lärd så arbetar hon helt fel....
Så nu har jag tänkt om helt och hållet.
Många jobbar ju mycket med tölten, blir det fel under träningen så blir det fel i kroppen på hästen...

Ja hovledsinflammationer är bra mycket vanligare på isis än t.ex travhäst så det är en bra fråga...(detta efter att ha pratat en del med vår veterinär om det som har sin klinik vid åby travbana)

Jag ställer mig frågande till denna uppgift, i och för sig har jag dålig koll på travhästar, men i min värld finns det väldigt få islandshästar med hältor överhuvudtaget även om det klart ökat i och med mer träning på ridbanor och mer tävlande. Jag kan givetvis ha fel eller så är travhästar mycket friskare än det jag trott men jag undrar ändå vart uppgifterna kommer från. Är det en allmän uppfattning eller är det någon undersökning. Och hur ligger det till med förhållandet till andra ridhästraser?

Jag ställer mig frågande till denna uppgift, i och för sig har jag dålig koll på travhästar, men i min värld finns det väldigt få islandshästar med hältor överhuvudtaget även om det klart ökat i och med mer träning på ridbanor och mer tävlande. Jag kan givetvis ha fel eller så är travhästar mycket friskare än det jag trott men jag undrar ändå vart uppgifterna kommer från. Är det en allmän uppfattning eller är det någon undersökning. Och hur ligger det till med förhållandet till andra ridhästraser?

Travarna kanske är halta i andra leder än just hovleden...

Ungefär, jag frågar mig mest vad bakgrunden är till uttalandet, läser man slarvigt får man intrycket att islandshästar har stora problem med inflammationer i leder, det behöver ju inte alls vara så utan att travhästar inte har några problem med just den leden eller att det bara är en viss veterinärs uppfattning och inte direkt allmängiltig uppfattning eller har vetenskaplig grund.

Det var en veterinärs uppfattning då vi helt enkelt frågade eftersom travbanan ligger brevid kliniken och har en del travhästar där, hon menade att travhästar är de hästar som minst är inne för hältproblem helt enkelt statistiskt sett.

För det första så är det ingen rättighet att rida. Speciellt inte att rida för små hästar "bara för att man vill" trots att
man är för tung. Hör du inte hur galet det låter?

Skulle det vara synd om folk för att de är för tunga för att kunna rida på en liten häst?

Jag tycker mer synd om hästen.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka