Hjälp mig förstå

Sv: Hjälp mig förstå

Fast hur stor koll har dom på om hästarna är hela till 100% om dom har x antal hästar med sig och alla som rider inte har stor ridvana och kan känna om en häst skjuter ut baken, en bog eller går i passtakt. Eller stjärnkikare med sänkt rygg (=ond rygg antagligen).

Alla hästar som blir halta i en led blir inte automatiskt slöa.

Jag förstår din poäng ändå, men jag kan inte låta bli att tycka att även om man gjort si o så i hundratals år behöver det inte vara det bästa.
Spatten kanske i grund och botten bottnar sig i något...

Jag måste flika in en tanke ang ledinflammationer på islandshästar vs travar, halvblod osv.

Det känns som ledinflammtioner blivit vanligare, men rasen har ju också växt något kopiöst sista 10 åren. Även kunskapen och folk har större koll på sina islandshästar gångarter nu och kan därför känna efter och känna när något inte står rätt till. När jag var yngre och red islandshästar så var det vanligare med "grisepassare" här och där än vad det är idag tycker jag.

Sen går ju travarna väldigt hårt också när dom går lopp och det sliter såklart. Halvbloden hoppas ju endel och även det sliter ju mycket.

Om vi ser till oss människor som idrottar regelbundet, alltså 4-5 dagar i veckan så brukar vi också dra på oss skador.

Fast hur stor koll har dom på om hästarna är hela till 100% om dom har x antal hästar med sig och alla som rider inte har stor ridvana och kan känna om en häst skjuter ut baken, en bog eller går i passtakt. Eller stjärnkikare med sänkt rygg (=ond rygg antagligen).
Som på alla ställen, det varierar, men det är inte sämre koll på hästarna på turerna än här, jag vill påstå att det om något är bättre. Där jag har varit så har en halt häst blivit hemskickad med transport och en annan fick vila (följde bara med flocken). Vid ett tillfälle väntade vi en timme på veterinären ute på fjället (kolik), allt hände inte på samma tur. Tappskor fixas under turen så snart möjlighet ges (utrustning finns med).
Det rider folk både före och efter flocken så koll på hästarna har man allt, och i och med att man driver dem med sig, jagar ifatt utbrytare, driver på de som sackar efter. På en "normal" tur med 15 turister har du kanske 5 guider/medhjälpare och 60 hästar och hälften rider bakom och hälften framför flocken. Du har alltså ca 10 par ögon som kan upptäcka hältor och andra problem och alla är inte nybörjare direkt, i själva verket har du få nybörjare på flerdagsturerna.

Alla hästar som blir halta i en led blir inte automatiskt slöa.
Nej men halta hästar haltar och som sagt det rider ett gäng bakom och driver på, och det är garanterat någon van även efter flocken. Jag har då aldrig varit med om att man rider halta hästar även om man kan tvingas göra det en bit då hästbyte inte är möjligt över allt.

Jag förstår din poäng ändå, men jag kan inte låta bli att tycka att även om man gjort si o så i hundratals år behöver det inte vara det bästa.
Det handlar inte om bäst och sämst här utan man har ett sätt som fungerar bra, med hästar som trivs med livet. Jag tvivlar på att många av hästarna på Island skulle vilja byta sitt liv mot ett ombonat liv som exv dressyrhäst i Sverige.

Spatten kanske i grund och botten bottnar sig i något...

Om jag får lov att spekulera så var spatt ingen stor grej på Island innan man började exportera i större skala. Får en häst spatt så det märks så får den vila en säsong eller två, de som inte blir symptomfria äter man upp. Är en sak inte en stor grej så är det inget man lägger större vikt vid. I och med att export av hästar är en betydande inkomstkälla så har det större betydelse, liksom eksem som också drar ner exportsiffrorna.

Spatt är har ärftliga faktorer, mest exteriöra, och finns med på deffektlistan, man får alltså inte avla på det. Det beror alltså inte på tunga ryttare även om det i teorin kan bidra till att utlösa det ( tror inte man lyckats hitta samband). Numera friröntgas alla hästar som lämnar island avseende spatt samt i samband med avelsvisning, jag tror att andelen spatthästar kommer att minska på sikt.

Fast sånna turer låter helt galet i mina öron.
Känns inte som sunt hästvett för 5 öre.

Ja för oss var det galet, men nödvändigt att komma så snabbt som möjligt till målet då vi hade en nödsituation.

Jag har i och för sig bara varit på Island och ridit en gång så jag har inte lika stor erfarenhet som du.
Men på vår ritt var det en ledare och ställvis en medhjälpare (alltså en till två kunniga personer) till en grupp om 15 turister och 45 hästar. Alltså inte så god koll som du beskriver.
Och visst grisepassades det mycket, och visst sprang hästarna omkring med sänkt rygg och visst sprangs det fort och länge.

Men de här turhästarna "jobbade" var och en 1-2 turistresor per år, resten av året jobbade de inte särskilt mycket. Jag utgår från att någon ägare/beridare (ni förstår nog hur jag menar även om jag inte vet vilken "titel" jag ska sätta) red hästarna en del däremellan, särskilt inför säsong, för att kolla av vilka djur som gick att använda.

Så: turhästarna på Island som var "knutna" till det företag jag åkte med, gick några tuffa omgångar per år och fick mycket vila. Inte konstigt att de tål att slita ont under kort period.

Och som du skriver: de som inte håller - och det är säkert en del - äts upp.
Här i Sverige förväntar vi oss att individen ska hålla, och lägger mycket kärlek, tid och pengar på att få dem hållbara. Att då rida dem med vett hör till den kärleken.

KL Varje gång sådana här trådar dyker upp undrar jag hur :devil: kavalleriet blev så avgörande en gång i tiden. Små hästar som bar vuxna män samt utrustning dag ut och dag in, ofta på dålig kost och uselt underlag...de borde blivit blockhalta och oanvändbara efter en vecka.

Arbetande hästar över huvud taget...boskapshästar, skogshästar, draghästar...blev de väl omskötta levde de länge. Hur det nu gick till...

:bow:

Det som fascinerar mig ännu mer är hur gamla hästraser som i alla tider varit allroundbruksdjur och ridits av alla (naturligtvis med individanpassning) plötsligt förvandlas till "barnponnyer" för att någon för några årtionden sedan kom på att det var smart att dela in ponnyer i olika kategorier vid tävling. Hela A- B- C- och D-grejen säger faktiskt inte mycket mer än vad det står på mätstickan.

Vare sig islandshästar eller fjordingar är egentligen speciellt små. Det är moderna tävlingshästar som blivit vansinnigt stora, vilket inte är en anpassning för att det är lättare för hästen att bära ryttaren utan till moderna tävlingsideal. Dagens tävlingsekipage skulle varit synnerligen oproportionerliga för 100 - 150 år sedan. Likaså är det uppenbart att ryttare i alla tider kunnat påverka hästarna väl även när fötterna nått långt nedanför magen. Detta skedde i miljöer som exempelvis ryttarstrid där resultatet om det gick åt pepparn kunde bli avhugget huvud. Men i modern dressyrridning, som faktiskt är aningen mindre allvarligt (tycker i alla fall jag;)) så fungerar det inte?

Det låter inte som en vidare tur. Jag har ett ställe jag gärna återkommer till, vist finns det en och annan grisepassare där, och en som kan precis alla gångartskombinationer som går att uppbringa (och gärna samtidigt). Och ett par som bara travar om de får chansen (båda gick bara med personal och vana ryttare) men det är en fantastisk samling snälla pigga töltmaskiner och de går turer hela sommaren år efter år, en del är över 25 och många är födda på gården.

Jepp, det är facinerande att för red karlar med långa hårda pass på små hästar och idag kan samma hästar inte bära mer än nätta damer och det är snudd på djurplågeri om de får arbeta ordentligt.

Det låter inte som en vidare tur. Jag har ett ställe jag gärna återkommer till, vist finns det en och annan grisepassare där, och en som kan precis alla gångartskombinationer som går att uppbringa (och gärna samtidigt). Och ett par som bara travar om de får chansen (båda gick bara med personal och vana ryttare) men det är en fantastisk samling snälla pigga töltmaskiner och de går turer hela sommaren år efter år, en del är över 25 och många är födda på gården.

OT från orginalfrågan.
Turen var jättetrevlig. Jag fick bra hästar med trevliga separerade och kontrollerbara gångarter men jag kan också rida.
Hästarna valdes och fördelades efter ryttarnas kunskaper och det var många ryttare i gruppen som inte hade någon större ridvana. Kanske inte så konstigt då att hästarna grisepassade mycket. Jag tror ärligt talat inte att de ryttarna ens märkte att hästarna inte töltade...:angel:
Jag skrev om min enda erfarenhet för att belysa att all turridning på Island inte går till så som du beskrev utan att det finns flera variationer på temat.

Och som du skriver: de som inte håller - och det är säkert en del - äts upp.
Här i Sverige förväntar vi oss att individen ska hålla, och lägger mycket kärlek, tid och pengar på att få dem hållbara. Att då rida dem med vett hör till den kärleken.

Här påstår du i princip att hästen inte betyder något alls på Island, så uppfattar jag detta i varje fall. I så fall kan du inte ha mindre fel, för hästen är oerhört betydelsefull och tas om hand på det sätt som anses vara det bästa.

Har man inlånade hästar så är det fullt begripligt att kvaliten kan variera på gångarterna, då vet man egentligen inte vad hästen kan prestera eller inte och vad som krävs av ryttaren. Inget fel i sig, men för de som använder sin egen flock vet ju vad hästen kan, vem den kan passa med, samt vad den kan prestera eller inte.

På de turer jag har haft/varit med om, så har det inte funnits ovana ryttare i den bemärkelsen. Även om man kunnat ta fram en häst som passat så hade själva turen, dvs miljön vi red i blivit på tok för lvalificerad för en ovan ryttare.

Jag kan bara hålla med islänningarna är väldigt måna om sina hästar, är stolta över dem och dessutom är det för många deras inkomst. De är däremot inte sentimentala utan fungerar inte en häst av någon anledning så hamnar den i grytan, men inte sjutton hamnar de där av vanvård, inte oftare än man slaktar hästar av vanvård i Sverige åtminstone.

Många av islänningarna skulle inte rida hästar som vi gör i Sverige eller vårda mer eller mindre hopplösa fall som vi gör och de av kärleken till hästen, vi har inte bättre hästhållning, vi rider inte hästarna bättre, vi tar inte handom dem bättre vi gör bara annorlunda mot islänningarna.

Senast ändrad:

Här påstår du i princip att hästen inte betyder något alls på Island, så uppfattar jag detta i varje fall. .

Det var din tolkning, inte min mening.
Jag menade att hästar som inte håller tas ur arbete (och ofta säkert till mat) på ett annat sätt än som görs i Sverige.
Kanske man kan jämföra med travsporten i Sverige? Den häst som inte håller, får lämna sporten.

Fast min erfarenhet (efter att jag bott många år på Island och jobbat både inom hästturistnäringen och som tränare) är att de hästar som tas ur verksamhet (eller rättare sagt aldrig kommer dit) är oftare för att lynnet inte är tillräckligt bra än fysiska problem.

Men du har rätt i att islänningarna inte nöter på sina hästar lika mkt. Man sitter inte på dem lika länge i sträck, det är vanligare att rida i tempo en bit och sen ta en paus då man kliver av än att rida på en bit och sedan skritta ett ta uppsuttet som jag upplever att vi ofta gör i sverige.
I Sverige ser jag ofta ryttare sitta på sina hästar fasten de står still långa stunder, varför vet jag inte riktigt, det är väl bättre att hoppa av om man vill titta när nån annan rider eller prata i telefon.

Ja, jag har ridit för några mycket kända tränare som är totalt allergiska mot att man sitter på hästen längre stunder när den står still. Eller som en sa till ett ekipage, du ser din häst som en fåtölj vad för slags arbete förväntar du att den ska utföra.

På Island rider man bra mycket tuffare och längre sträckor än en normalridtur i Sverige. På en normal långtur med turister så rider man 1,5 till 5 mil om dagen - vanligen 2-3 mil, man byter häst 1-5 gånger om dagen och varje häst kan gå flera pass. Tempot är medeltempo tölt i stort sett hela tiden så länge terrängen tillåter det. Så nej det är ingen söndagsridning, snarast är det så att man har med handhästar/löshästar för att kunna rida längre sträckor och snabbare, inte för att skona hästar från tunga ryttare.
Det är hästägare som är födda på island som sagt detta till mig. (och sådana som jobbat där) Jag har aldrig varit där så jag vet bara vad de sagt. De är förvånade öve att det är många stora ryttare i sverige som rider små islandshästar. Jag har ett flertal islandsgårdar väldigt nära mig. De som regelbundet är på Island har ett helt annat förhållningssätt och andra rid och träningsvanor än de som inte varit där. Det kan ju såklart finnas undantag, men i stort är det en tydlig skillnad.

Skillnaden är att på Island tränas hästen dagligen, fast när man rider så sker det i regel mellan 20-40 minuter beroende på vad som vill uppnås.

Här hemma har man en tendens till att sitta och skava på hästen långt mycket längre tid än så, självklart sliter det på hästen. Man har också lite svårare för att lämna hästen en vila mellan varven, inte bara för att vila kroppen utan även därför att den mentala delen behöver också få sig en dos mellan varven och främst då det handlar om lite yngre hästar i utbildningsfas.

Jag har självanammat det sättet, är en förhållandevis stor ryttare men har aldrig haft några problem med någon häst som tyder på att det skulle handla om vikten. Det viktiga för en större ryttare är att tänka på att INTE rida för länge, det blir sällan så när man tränar på det sätt som jag skrev ovan.

Det är hästägare som är födda på island som sagt detta till mig. (och sådana som jobbat där) Jag har aldrig varit där så jag vet bara vad de sagt. De är förvånade öve att det är många stora ryttare i sverige som rider små islandshästar. Jag har ett flertal islandsgårdar väldigt nära mig. De som regelbundet är på Island har ett helt annat förhållningssätt och andra rid och träningsvanor än de som inte varit där. Det kan ju såklart finnas undantag, men i stort är det en tydlig skillnad.

Det är skillnad mellan att träna och att rida på tur.

Träning på Island vet jag inte så mycket om, men det är väldigt opraktiskt att byta häst, låt säga en gång i halvtimmen när man rider i 4-6 timmar, man hinner knappt komma iväg innan man måste samla ihop hästarna igen, man lär nästan ägna mer tid åt hästbyte än ridning i stora sällskap . Det är förövrigt islänningar som håller i dessa turer och jag har sett alla storlekar på ryttare (även bland islänningar) utom extremt feta så de flesta ligger nog på ca 100 kg eller mindre.

Det låter konstigt att folk är förvånade över stora ryttare på islandshästar i Sverige när det samma gäller på island, jag har inte hört något i den riktningen över huvud taget, det är mest på Buke ämnet kommer upp, och då är de flesta för stora utaom lättviktare och barn enligt somliga.

kl*

Halvt OT :)

Har suttit och läst igenom denna fascinerande tråd.
Och jag kan bara INTE släppa just EN fråga som ständigt dyker upp i mitt huvud:
Det diskuterades flitigt för några veckor sedan om hur mycket vikt en liten shettis får bära och de flesta var överrens om 50-70kg (:eek:)
Men detta ska tydligen vara en islännings maxvikt?? :confused:

(för min del så har jag satt 20-30kg MAX på shettis, såvida inte ryttaren är kunnig eller att hästen klen)

Förklara detta för mig gärna :)

kl*

Halvt OT :)

Har suttit och läst igenom denna fascinerande tråd.
Och jag kan bara INTE släppa just EN fråga som ständigt dyker upp i mitt huvud:
Det diskuterades flitigt för några veckor sedan om hur mycket vikt en liten shettis får bära och de flesta var överrens om 50-70kg (:eek:)
Men detta ska tydligen vara en islännings maxvikt?? :confused:

(för min del så har jag satt 20-30kg MAX på shettis, såvida inte ryttaren är kunnig eller att hästen klen)

Förklara detta för mig gärna :)

Fast alltså, 20-3o kg på en shettis?
Vi kan ju jämföra medponnygaloppens viktgränser:
A-ponny: Upp till 42 kg
B-ponny: 35-55 kg
C-ponny: 40-60 kg
D-ponny: 45-68 kg

Så där går ju shettisarna med mer vikt, och de ska ju klara av att kuta på fort också ;)
C och D-ponnyerna är ju ofta av fullblodstyp och går ändå med så pass "mycket" vikt, och de rids ju jäkligt snabbt och hårt.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka