Sv: Hjälp mig förstå
Fast hur stor koll har dom på om hästarna är hela till 100% om dom har x antal hästar med sig och alla som rider inte har stor ridvana och kan känna om en häst skjuter ut baken, en bog eller går i passtakt. Eller stjärnkikare med sänkt rygg (=ond rygg antagligen).
Som på alla ställen, det varierar, men det är inte sämre koll på hästarna på turerna än här, jag vill påstå att det om något är bättre. Där jag har varit så har en halt häst blivit hemskickad med transport och en annan fick vila (följde bara med flocken). Vid ett tillfälle väntade vi en timme på veterinären ute på fjället (kolik), allt hände inte på samma tur. Tappskor fixas under turen så snart möjlighet ges (utrustning finns med).
Det rider folk både före och efter flocken så koll på hästarna har man allt, och i och med att man driver dem med sig, jagar ifatt utbrytare, driver på de som sackar efter. På en "normal" tur med 15 turister har du kanske 5 guider/medhjälpare och 60 hästar och hälften rider bakom och hälften framför flocken. Du har alltså ca 10 par ögon som kan upptäcka hältor och andra problem och alla är inte nybörjare direkt, i själva verket har du få nybörjare på flerdagsturerna.
Alla hästar som blir halta i en led blir inte automatiskt slöa.
Nej men halta hästar haltar och som sagt det rider ett gäng bakom och driver på, och det är garanterat någon van även efter flocken. Jag har då aldrig varit med om att man rider halta hästar även om man kan tvingas göra det en bit då hästbyte inte är möjligt över allt.
Jag förstår din poäng ändå, men jag kan inte låta bli att tycka att även om man gjort si o så i hundratals år behöver det inte vara det bästa.
Det handlar inte om bäst och sämst här utan man har ett sätt som fungerar bra, med hästar som trivs med livet. Jag tvivlar på att många av hästarna på Island skulle vilja byta sitt liv mot ett ombonat liv som exv dressyrhäst i Sverige.
Spatten kanske i grund och botten bottnar sig i något...
Om jag får lov att spekulera så var spatt ingen stor grej på Island innan man började exportera i större skala. Får en häst spatt så det märks så får den vila en säsong eller två, de som inte blir symptomfria äter man upp. Är en sak inte en stor grej så är det inget man lägger större vikt vid. I och med att export av hästar är en betydande inkomstkälla så har det större betydelse, liksom eksem som också drar ner exportsiffrorna.
Spatt är har ärftliga faktorer, mest exteriöra, och finns med på deffektlistan, man får alltså inte avla på det. Det beror alltså inte på tunga ryttare även om det i teorin kan bidra till att utlösa det ( tror inte man lyckats hitta samband). Numera friröntgas alla hästar som lämnar island avseende spatt samt i samband med avelsvisning, jag tror att andelen spatthästar kommer att minska på sikt.