Hjälp mig förstå

Sv: Hjälp mig förstå

Fast man vet ju inte hur dessa hästar på filmen hade rört sig med en lättare ryttare.. den kanske är väldigt begränsad i sina rörelser i förhållande till hur den kan röra sig med en lättare ryttare..

Lobelia: klumpar på 70-80kg som hoppar hinder på 140-160 :D

Jag tycker inte jag är en klump, men det kanske jag är ;)

(Just där hoppar vi terräng så det är ju inte så högt)

599311_10151007763751797_942553186_n.jpg

Det var Boj som kom med exemplen :)

Spånar vidare -
Det blir lite absurt om man hårddrar det, ska ingen över 99 kg rida någon häst alls annat än enstaka prova på skritt turer så kan man få en lustig lista på ungefärlig maxvikt.

Extremt viktbärande hästar (välmusklade tunga arbetshästar) - Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 99 kg, normalryttaren 90 kg, nybörjare 80 kg.
Viktbärande hästar (välmusklade, stabilt byggda hästar/ponnyer av diverse raser av ridhästmodell) Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 90 kg, normalryttaren 80 kg, nybörjare 70 kg.
Normalhästen - (välmusklade hästar/ större ponnyer av diverse raser av ridhästmodell) Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 80 kg, normalryttaren 70 kg, nybörjare 60 kg.
Lättbyggda hästar (välmusklade, ädla hästar/ större ponnyer av diverse raser av ridhästmodell) - Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 70 kg, normalryttaren 60 kg, nybörjare 50 kg.
Lättbyggda hästar (normalmusklade hästar av ädel typ dvs den en väldigt vanlig ridhästmodell med mycket fullblod i sig) - Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 60 kg, normalryttaren 50 kg, nybörjare 40 kg.
Lättbyggda unghästar - Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 50 kg, normalryttaren 40 kg.

Givetvis ingen vetenskap, men om man anser att folk på 100 kg inte kan rida normala ridturer exv en timmes lektion på ridskolor en timmes uteritt i blandat tempo på en stor och viktbärande välmusklad häst så är det i förlängningen inte måna som kan rida alls. Och vem är egentligen lämpad att rida in en häst som inte hunnit sätta ridhästmuskler? Tja egentligen ingen och ponnyer som inte är viktbärande lär höra hemma i djurparker eller som ponnyridning åt 3-åringer.

Ja klumpar var ironi (som du förstod) då väldigt många ligger i viktklass 60-90 kg eller så och är hyfsat normalviktiga.

Det var Boj som kom med exemplen :)

Spånar vidare -
Det blir lite absurt om man hårddrar det, ska ingen över 99 kg rida någon häst alls annat än enstaka prova på skritt turer så kan man få en lustig lista på ungefärlig maxvikt.

Extremt viktbärande hästar (välmusklade tunga arbetshästar) - Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 99 kg, normalryttaren 90 kg, nybörjare 80 kg.
Viktbärande hästar (välmusklade, stabilt byggda hästar/ponnyer av diverse raser av ridhästmodell) Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 90 kg, normalryttaren 80 kg, nybörjare 70 kg.
Normalhästen - (välmusklade hästar/ större ponnyer av diverse raser av ridhästmodell) Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 80 kg, normalryttaren 70 kg, nybörjare 60 kg.
Lättbyggda hästar (välmusklade, ädla hästar/ större ponnyer av diverse raser av ridhästmodell) - Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 70 kg, normalryttaren 60 kg, nybörjare 50 kg.
Lättbyggda hästar (normalmusklade hästar av ädel typ dvs den en väldigt vanlig ridhästmodell med mycket fullblod i sig) - Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 60 kg, normalryttaren 50 kg, nybörjare 40 kg.
Lättbyggda unghästar - Mycket vana ryttare med mycket god förmåga att balansera max 50 kg, normalryttaren 40 kg.

Givetvis ingen vetenskap, men om man anser att folk på 100 kg inte kan rida normala ridturer exv en timmes lektion på ridskolor en timmes uteritt i blandat tempo på en stor och viktbärande välmusklad häst så är det i förlängningen inte måna som kan rida alls. Och vem är egentligen lämpad att rida in en häst som inte hunnit sätta ridhästmuskler? Tja egentligen ingen och ponnyer som inte är viktbärande lär höra hemma i djurparker eller som ponnyridning åt 3-åringer.

Nja fast jag skulle säga att till dom där 100kg om det handlar om grov övervikt så tillkommer en hel del osmidighet och balansproblem som inte en normalviktig ryttare har. Skulle jag väga 30kg till skulle det påverka båda balansen, smidigheten och följsamheten väldigt mkt. Jag är 171cm

En normalviktig ryttare som väger 90kg ser jag inte som som några problem faktiskt.

Jag minns från en artikel om distansritt inför ryttarVM att ryttaren måste väga minst 75 kg och hästarna (arabiska fullblod) väger runt 400 kg. (18,75 %) 16 mil.

*knapplån*

Hejhej, här har ni mig, tjockisReykur! Jag är en sån där människa som rider trots att jag inte borde enligt vissa. Jag väger 100 kg, men jag känner mig inte som en "klump". Jag är tung, ja. Jag är överviktig, absolut. Men jag är trots det både stark och smidig. Starkare, smidigare och mer välbalanserad än många andra jag känner som lever mer stillasittande liv än vad jag gör.

Jag sitter med gott samvete på starka, välmusklade hästar med viktbärande exteriör. Jag anser att de orkar med mig, för som sagt.. Om hästar med mindre viktbärande exteriör klarar av att hoppa 160 med vuxna karlar på ryggen, så ska nog en islandshäst orka mig med.

Här har ni lite bilder på mig till häst, visst är det synd om de små krakarna. :)

hesten.jpg

(Nej, ridturen var inte planerad, därav klädseln. ;) )

hestar.jpg

Jag i mitten

Nja fast jag skulle säga att till dom där 100kg om det handlar om grov övervikt så tillkommer en hel del osmidighet och balansproblem som inte en normalviktig ryttare har. Skulle jag väga 30kg till skulle det påverka båda balansen, smidigheten och följsamheten väldigt mkt. Jag är 171cm

En normalviktig ryttare som väger 90kg ser jag inte som som några problem faktiskt.

En av de smidigaste människor jag sett vägde säkerligen 100+ hon var med i baletten i "cats-Musicalen" i London. Hon var supersmidig, spelade katt och sjöng fantastiskt samt hade en enorm utstrålning. Jag antar att hon fått rollen trots sin fetma och inte på grund av den och att kraven på henne troligen var snäppet större för att ens bli påtänkt.

Varken balans eller smidighet påverkas jättemycket om man inte har övervikt där fettet i sig hindrar rörelse. Upplever man folk som klumpiga så är det snarare en effekt av sättet att leva (lite rörelse och träning av balans) än att fetma i sig gör folk orörliga.

En av de smidigaste människor jag sett vägde säkerligen 100+ hon var med i baletten i "cats-Musicalen" i London. Hon var supersmidig, spelade katt och sjöng fantastiskt samt hade en enorm utstrålning. Jag antar att hon fått rollen trots sin fetma och inte på grund av den och att kraven på henne troligen var snäppet större för att ens bli påtänkt.

Varken balans eller smidighet påverkas jättemycket om man inte har övervikt där fettet i sig hindrar rörelse. Upplever man folk som klumpiga så är det snarare en effekt av sättet att leva (lite rörelse och träning av balans) än att fetma i sig gör folk orörliga.

Fast då satt hon väl inte på nån häst åtminstone;)

Klart smidighet varierar även hos överviktiga:confused: Men du kan aldrig nånsin komma ifrån att fett är inte muskler och går inte att kontrollera, det kommer att påverka balansen vare sej du förstår det eller ej. Se på en riktigt överviktig ryttare hur fettet faktiskt lever sitt eget liv vilket är rätt självklart om du bara tänker efter ett par sekunder:confused: Klart det påverkar balansen precis som det påverkar balansen om du inte riktigt får plats i sadeln:cool: Isisar har korta ryggar och kan väl inte ha 19´sadlar?

Varför är det så himla känsligt att säga? Och det är klart det finns massor av obalanserade icke-överviktiga ryttare också. Jag är verkligen ingen stjärna själv (trots icke-övervikt), med känslig häst. :o

Man kan välja att försöka gå ner i vikt om man rider, det är min åsikt, och jag tror faktiskt att med mindre mat lyckas alla gå ner, även om det är svårt. :o En människa som verkligen svälter är inte fet särskilt länge, så allt prat om att det inte "går" är ju bara ursäkter för att man blundar för vad man rent faktiskt stoppar i sej...

*knapplån*

Hejhej, här har ni mig, tjockisReykur! Jag är en sån där människa som rider trots att jag inte borde enligt vissa. Jag väger 100 kg, men jag känner mig inte som en "klump". Jag är tung, ja. Jag är överviktig, absolut. Men jag är trots det både stark och smidig. Starkare, smidigare och mer välbalanserad än många andra jag känner som lever mer stillasittande liv än vad jag gör.

Jag sitter med gott samvete på starka, välmusklade hästar med viktbärande exteriör. Jag anser att de orkar med mig, för som sagt.. Om hästar med mindre viktbärande exteriör klarar av att hoppa 160 med vuxna karlar på ryggen, så ska nog en islandshäst orka mig med.

Här har ni lite bilder på mig till häst, visst är det synd om de små krakarna. :)

hesten.jpg

(Nej, ridturen var inte planerad, därav klädseln. ;) )

hestar.jpg

Jag i mitten

Eftersom du faktiskt raljerar över det jag skriver, så frågar jag dej rakt ut:
Varför är du stolt över din övervikt?
Varför går du inte ner i vikt?
Hur vet du att hästarna orkar med dej?

*kl*

En annan sak.. var inte islandshäst-tävlingarna en del av svenska ridsportsförbundet innan? Isåfall varför är dom inte det nu?

Har aldrig varit med i ridsportförbundet nej, det var på tapeten men röstades ner med råge.

Ja du, du har bestämt dig för att alla över 70 kg är feta åbäken med dallrande fett och dålig balans som inte kan sitta i en normal sadel. Vidare så är hästarna försvagade och klarar inte jobbet som de gjorde för som ridhästar och stridshästar utan klarar bara barn.

Upplysningsvikt är medelvikten för män i Sverige dryga ca 82 kg, varför i hela fridens namn anser du att normalviktiga män behöver banta och har dålig balans pga sin övervikt?

Det jag pekat på är att de hypotetiska viktgränserna folk diskuterar här på 70 kg på en Islandshäst är absurd. Hästrasen har redan visat att den håller för betydligt mer och utan problem, den håller så bra att den är mer långlivad och har lägre veterinärkostnader (försäkringspremie) än sina större kusiner.

Du behöver inte oroa dig för att islandshäste överlastas generellt (men visst finns det de som kräver för mycket, men det gäller alla raser) inrikta dig i stället på något som är problem exv hältor hos halvblod, eksem hos islandshästen eller kanske folk som rider/har överviktiga hästar som dessutom får ökad fångrisk. Här pratar vi om reella problem en häst med 100+ kg övervikt och som släpar på en 75 kg ryttare får säkert lätt belastningsskador.

Senast ändrad:

Sånt undrar jag med, inte bara till Reykur dock.

Varför gör man inte något åt sin övervikt?
Det är ju ändå en skyldighet att göra det bästa man kan för hästen man rider, och att försöka vara vältränad själv måste ju vara en självklarhet.
Att väga mer än man behöver är så fruktansvärt onödigt, för både häst och en själv.

KL

Vill man diskutera hur man bantar, eller varför man borde eller inte borde banta så går det utmärkt att starta en tråd om det i lämpligt forum. Den här tråden handlar ju inte riktigt om det specifikt.

Boj/moderator

Tycker att tråden är väldigt intressant och ser inte var någon frågat hur man bantar? Mer ett förtydligande för att föra ämnet vidare så man kan få någon klarhet i det hela.

Jag undrar hur du dragit slutsatsen att jag är stolt över min övervikt..? Nej föresten, det har inte ett dugg med trådens frågeställning eller diskussion att göra. :)

Svarar på frågan som är relevant för tråden:
Hur vet jag att hästarna orkar med mig?

Ptja.. Hur vet någon ryttare om hästen orkar med belastningen, det arbete man begär eller de krav man ställer? Är förmågan att kunna känna av hästen enbart förunnat normalviktiga? :) Frågan är helt allvarligt jätteintressant. Hur vet man att man ställer hästen rimliga krav? En hel del hästar är riktiga arbetsmyror och vill så gärna, men kanske inte orkar. En del hästar "tiger och lider". Även som normalviktig ryttare ställs man inför dessa tankar, det handlar absolut inte enbart om ryttarvikt.

När det gäller islandshästens bärförmåga rent generellt, som ras, så har Lobelia sagt det så fantastiskt bra att jag helt enkelt inte kan tillägga något.

När det gäller mig personligen på hästars ryggar så litar jag dels på hästens ägares förmåga att avgöra om hästen klarar belastningen av mig eller ej. Man brukar trots allt känna sin egen häst ganska bra. Sedan använder jag mig naturligtvis av ögonen. Alla hästar är inte byggda eller musklade för att bära tungt, det är jag fullt medveten om. Det tredje och viktigaste är helt enkelt att känna in hästen, hur bär den sig, hur jobbar den, osv. Att försöka läsa av hur hästen klarar av arbetet är något som vi alla måste göra konstant, det gäller inte bara oss feta ryttare.

J

När det gäller mig personligen på hästars ryggar så litar jag dels på hästens ägares förmåga att avgöra om hästen klarar belastningen av mig eller ej.

Nu blir jag nyfiken.. frågar du, eller förväntar du dig att ägaren ska säga ifrån?

Det andra som handlar om att känna hur hästen klarar av arbete, det håller jag helt med om..

Senast ändrad:

Nu blir jag nyfiken.. frågar du, eller förväntar du dig att ägaren ska säga ifrån?

Jag rider inte på folks hästar utan att de erbjudit det, så att säga. Jag frågar inte "får jag rida din häst?" Men tackar gärna ja på frågan "vill du rida min häst?" om jag tycker hästen ser ut att vara lämpligt byggd och tränad. Det är ju så fantastiskt kul att rida! :D Självklart informerar jag hästens ägare om att jag väger mer än normalryttaren (men det ser man ju också rätt tydligt på mig. :p)

Jag har ingen egen häst just nu och har inte haft på många år. Ridskolan där jag börjar i höst vet vad jag väger och jag klarar deras viktgräns. När jag nyligen var på en liten turridning på en möhippa (nedre bilden) hörde jag mig för i förväg om min vikt var OK, så de kunde tacka nej eller se till att ha en viktbärande häst redo för turen. :) Det gick så bra så.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka