Vad är "signalpolitik"?
Självklart är länken inte så enkel att om Berit börjar sopsortera så ändrar Australiensarna och kineserna policy - kopplingen är längre och mer komplex än så - men det betyder inte att individuella val är värdelösa.
I den svenska småstad där jag bor så är det t.ex. många som tar bilen för korta sträckor som enkelt hade varit gå eller cykelbana t.ex. min teori är att det har mycket att göra med vana - eftersom man måste köra bil för att ta sig till många ställen så är man van att köra bil så fort man lämnar huset t.ex.
Men om en person börjar cykla, och sen ett par fler och sen ett helt gäng mer, så börjar det ju påverka besluten som tas på lokal nivå - investering i cykelvägar, cykelparkering, snöröjning och kommunaltrafik (staden är stor nog att ha lokal busstrafik) blir viktigare än att ha massor med gratis parkering centralt t.ex.
Redan här har du ju positiva effekter - ja en viss mängd av CO2 besvaras, men du får också färre bilolyckor, luftföroreningar och platsavfall (från däcken), något som direkt har en positiv effekt på de som bor här.
Sen skulle det ju också kunna vara så att när alla börjar cykla så börjar fler utveckla smarta ecyklar, och en av dem kommer på någon ny supersmart lösning som leder till att ecyklar blir billigare eller mer effektiva, vilket leder till att hela världen nu har tillgång till ett bättre transport medel!
Allt för att jag började cykla till Ica!
Jag tror det handlar om vilken grundfilosofi man har - jag tycker bestämt att samhället jag lever i är ett resultat av mina och andras handlingar (snarare än av gud eller någon annan överhet) och därför väljer vi hur vi vill forma världen vi lever i med hur vi beter oss varje dag.