Hjälp mig att vänta på min häst!

A

anni0301

Jag har ett problem med hoppningen.
Jag är för "på" och väntar inte på min häst när vi ska hoppa Dvs ibland hoppar jag före honom. Har ni något bra tips för att vänta in hästarna? har märkt blicken är otroligt viktig men jag är lite kass på att veta var jag ska ha den! Tittar PÅ hindret i svängen upp mot det, men sen tappar jag lite fokus å flackar. Tycker dessutom att det är mkt lättare att sitta i galoppen innan hindret men det får jag inte för tränaren :angel: (hästen är snart 4 år)

Så ge mig era bästa "vänta på hästen knep" för att få mig att KOMMA IHÅG att vänta!
för jag vet ju HUR jag ska rida för att vänta in honom, jag bara tappar tanken på det mellan varven. Ca 3 av 5 språng går finfint men sen är jag där å stör honom! (Banne mig!!:devil:)

Sv: Hjälp mig att vänta på min häst!

Kanske träna på en mer rutinerad häst?
Låter inte optimalt för att hoppa in en unghäst.

Om du rider en äldre häst är det lättare, hästen är mer van och tål mer misstag..

Sätt dig på en häst som vägrar om du slänger dig framåt.
Finns inget effektivare.

Att bara galoppera över bommar och fokusera på att inte störa hästen kan vara bra. Då kan man öva in känslan för exakt hur många galoppsprång det är fram till nästa hinder/bom och på så vis störa hästen så lite som möligt.

Det är nämligen något som jag också behöver öva på så det tänker jag göra på min unghäst framåt våren. :)

Säger som föregående, öva på bommar! Då gör det inget ifall du hamnar före, hästen störs inte lika mycket som om ni skulle hoppat.

Har du möjligthet att träna på en äldre häst ngn gång ibland är det också en bra sak för att öva upp känslan.

jag håller med Poisonous:angel:

Ännu bättre, hoppa vattenhinder på en häst som vägrar :angel: Därefter rätade jag upp mig och väntade in hästen :D

:D Kanske det men jag känner ingen sån häst.

Rida över bommar gör vi och det går hur bra som helst, då är jag "med" men sen när det ska bli ett litet skutt så blir min hjärna lite förvirrad och vill "Hjälpa" hästen att hoppa :crazy: Han går som en klocka å bara rullar över, aldrig några dumheter eller tveksamheter så jag vet inte varför jag ibland hoppar av före honom, blir lite för ivrig på någe vis.

och jag vet att det inte är optimalt att hoppa in honom när jag själv är lite "velig" men eftersom han än så länge inte blivit störd en enda gång av att jag kliver av före honom så fortsätter vi. (rider för erfaren unghästutbildare)
Det är som sagt var ett av fem språng som blir fel från min sida, ibland kan vi hoppa "många" språng å allt flyter på fint för egentligen VET jag ju hur man gör, jag bara behöver KOMMA IHÅG det och det var det jag tänkte ni kunde tipsa om :bow:

Bommar är bra. Sist red vi mest bara över bommar på backen.
Fler tips på att vänta in sin häst?
vägrande äldre häst finnes ej att tillgå :rofl:

Du kan prova att blunda. Bygg små hinder i en löshoppning styr på, blunda och försök KÄNNA din häst.
Lycka till.

Det lät verkligen som en utmaning :) Tack för tipset, vet dock inte om jag vågar prova :p men kanske... om jag repar stort mod... allt för känslan!

fler?

Om ni har ett hinder en bit innanför A och rider an längs fyrkanten, vänder upp, hoppar å fortsätter sen ut på fyrkanten i låt säga höger varv. Var håller ni blicken innan ni vänder upp? Var håller ni blicken när hästen är helt uppvänd mot hindret? var håller ni blicken över språnget? Jag tror nämligen att det kan vara det som skapar mitt problem (sitter å analyserar mig själv) att jag tittar PÅ hindret sedan jag vänt upp hästen tills jag hoppat. kan det vara så? att jag "fastnar" PÅ hindret och därför blir "före" hästen ibland? skulle vilja veta anledningen till VARFÖR jag hoppar före honom, det är ju bara nått språng ibland så varför gör jag det när jag faktiskt KAN rida ordentligt?

Senast ändrad av en moderator:

Håller med älgen, att blunda är ett mycket bra sätt att hitta känslan.
Annars kan du räkna, 1,2,3,... innan hoppet.

Detta är jätte viktigt att du får korrigerat för att "hjälpa" en unghäst i hoppningen för mycket är inte bra. Hästen ska hoppa, inte du.
Lycka till.

Tack! ska testa räkna nästa gång. Nu har jag provat med att hålla andan och det funkar ju i ett språng, men inte på en hel bana...

Jag vet att jag måste sluta med detta. Jag stör honom. Han hoppar inte av tidigare men det blir obalans eftersom jag ställer mig upp "för tidigt".

Nu hoppar inte jag mer än cavaletti själv men har alltid fått höra att jag ska fästa blicken på något en bra bit efter hindret. Typ, om vi tar ditt exempel med hinder på medelinjen, så titta mot C. Det kan ju vara så som du säger att du blir för fokuserad på själva hindret istället för att fokusera på hästen och din egna ridning. Som min ridlärare brukar säga; hindret står i själva verket fem meter efter hindret.

Blicken skall vara riktad framåt. Alltid.

Titta på hindret, vänd upp, plocka distansen, (låt hästen sköta resten) rikta blicken mot nästa sväng/hinder osv

För att träna blicken så be en person stå lämpligt placerad och hålla upp handen med varierat antal fingrar som du ska tala om hur många det är.

ooo den var bra! Då ska min tränare få det uppdraget nästa gång! För jag tror lite som Araminta att det är min blick som ställer till det. Och lika det med att hindret egentligen står fem meter efter... då får man oxå bort fixeringen på det egentliga hindret.
För jag tror att när jag gör som älgen beskriver, dvs tittar på hindret I svängen och sen när jag vänt upp så fäster jag blicken i nästa sväng, då hoppar jag MED hästen. Tittar jag PÅ hindret så tycker jag att vi ska hoppa tidigare än vad hästen tycker...

Ljuger jag när jag säger att man ska kolla upp i taket lite?
Har aldrig gjort det men har fått för mig att jag läse det här. Kanske var för något helt annat.. kanske för att inte komma efter, och då blir det ju helt fel;)

Kan vara ett knep för att hålla upp blicken. Överdriver lite åt andra hållet sas. För mig att vi gjort det i dressyren.

Har haft det problemet länge och det brukar oftast sluta med att ponnyn tvärstannar och jag flyger..

Jag fick lära mig att sitta väldigt djupt i sadeln men det är kanske inte ngt för unghästen? Min tränare sa att det är bättre om du är liitee (ytterst lite) efter och då kanske släpper efter på tygeln lite. Pröva det! Pröva att hoppa hindret först i trav .. Man blir ju mer " på " när farten ökar

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 121
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar