Hjälp mig att tänka realistiskt!

Lilljessicah

Trådstartare
Vad innebär det egentligen att gå från att ha 2 hundar på 2 år till att skaffa en valp också?
Jag vill höra alla nackdelar,jag är nämligen nära ett valpköp.:angel:
Visst smittar mina hundars beteènde över på valpen?
Skapar det mkt problem att få konka runt på valpen i en ryggsäck när jag aktiverar mina andra hundar och promenerar långt?
Hur har ni gjort med ensamhetsträningen när ni haft äldre hundar hemma samtidigt?
Är risken stor att den inte kommer att vilja vara helt ensam i framtiden,eftersom den växer upp med 2 "syskon"?
Oj oj,ös över nackdelar och grejer jag ska tänka på,allt i princip. Gärna lite hopp och fördelar också,för att ljusa upp tråden lite.
:bow:
 
Sv: Hjälp mig att tänka realistiskt!

Har du inte ordning på dina vuxna hundar, skaffa INTE en valp !

Vem har sagt att jag inte har det?
Jag har ordentlig pli,ordning,kontakt och en jättebra relation till mina vuxna hundar. Vet inte om folk misstolkat tråden? Jag vill höra främst från er med 3 hundar eller fler,hur det var att ha vuxna hundar + valp osv.
Blir så lätt att man blir blind och glömmer eller bortser från jobbiga och negativa praktiska saker.
 
Sv: Hjälp mig att tänka realistiskt!

Men om man inte vet något om dig och dina hundar så är det ju ett generellt och bra tips att man inte ska skaffa fler hundar OM man inte har ordning på de vuxna hundarna.

Har du bra ordning på dem och det är lugn och ro i "din flock" så finns det ju inga hinder på¨den fronten.
 
Sv: Hjälp mig att tänka realistiskt!

Nej det är sant. Det är jag mkt väl medveten om,fast det kan ju inte ni veta. Jag ber om ursäkt för det.
 
Sv: Hjälp mig att tänka realistiskt!

Jag tolkade ditt inlägg som om du hade "problem" av diverse slag med dina 2 vuxna hundar när du skrev :

"Visst smittar mina hundars beteènde över på valpen?"

Bra beteende är ju ingen nackdel att överföra till valpen, men då kanske man inte skriver "smittar" ..

Annars är de precis som du själv skriver ett väldigt konkande på valp i ryggsäck/barnvagn m.m om man inte har valpvakt eller någon som kan hjälpa till med de äldre hundarnas motion.

Att den skulle få problem med ensamhet är dock upp till dig som ägare, om du aldrig lär den att vara trygg ensam hemma så självklart kommer den att bli otrygg, när det gäller att ensamhetsträna en valp är det lika oavsett hur många hundar man har..
 
Sv: Hjälp mig att tänka realistiskt!

Jag tolkade ditt inlägg som om du hade "problem" av diverse slag med dina 2 vuxna hundar när du skrev :

"Visst smittar mina hundars beteènde över på valpen?"

Bra beteende är ju ingen nackdel att överföra till valpen, men då kanske man inte skriver "smittar" ..

Annars är de precis som du själv skriver ett väldigt konkande på valp i ryggsäck/barnvagn m.m om man inte har valpvakt eller någon som kan hjälpa till med de äldre hundarnas motion.

Att den skulle få problem med ensamhet är dock upp till dig som ägare, om du aldrig lär den att vara trygg ensam hemma så självklart kommer den att bli otrygg, när det gäller att ensamhetsträna en valp är det lika oavsett hur många hundar man har..

Ja precis. Jag insåg att smittar inte var rätt ord:smirk:
Överföra var mer vad jag hade tänkt egentligen.:D
Mina hundar har nämligen en otrooolig On/Off knapp som gärna valpen får växa upp med och ta efter av tex.
 
Sv: Hjälp mig att tänka realistiskt!

Att hunden lär sig att varva ner beror på hur du som ägare delvis uppfostrar hunden, delvis på arvet...

Vissa hundar har det och vissa har det inte ( då är det något man får lära ut)

Vet inte om dina hundar kan hjälpa till så mycket där ( fast det är ju bättre att det är lugna än hel tossiga tokiga stressade hundar )
 
Sv: Hjälp mig att tänka realistiskt!

en stooor nackdel är att alla blir gamla samtidigt. och gamla hundar dör. inte skoj. tycker man dessutom om att träna blir det ett avbrott när de pensioneras.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 319
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 228
Senast: Carolininen
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 241
Senast: cewe
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 978
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp