Hjälp mig att hjälpa.

Sv: Hjälp mig att hjälpa.

Att göra en riktig mentalbeskrivning på hunden tycker jag är det viktigaste så att man kan se svart på vitt vad hundens styrkor och svagheter ligger och sedan lägga upp träningen efter det. Då får man också en förståelse för varför hunden beter sig som den gör.

Menar du BPH eller MH?

Båda står ju till grund för ett avelsarbete för respektive ras, plus att hunden lätt ackumulerar under testet, säger inte så mycket om hur hunden funka i en familj i vardagen. Mer om den är lämplig att avla på

Att göra en riktig mentalbeskrivning på hunden tycker jag är det viktigaste så att man kan se svart på vitt vad hundens styrkor och svagheter ligger och sedan lägga upp träningen efter det. Då får man också en förståelse för varför hunden beter sig som den gör.

Unghunden är 7 månader, så det är lite väl tidigt ;)

En smula tidigt kanske. ;)

Nu låter det kanske som värsta CM-reglerna här men så är det givetvis inte. Jag förstår exakt vad problemet är och varför den reagerar som den gör. Nu gäller det att hitta sätt att få den att finna rätt väg (och såklart även ägarna).

Tråkigt när en så ung hund tar till skärpa i sociala situationer.
Har själv rasen och gillar inte det jag läser. Ytterligare en heeler med problem...
Kanske måste jag revidera hur jag gör reklam för den här egentligen helt fantastiska rasen i fortsättningen, om det blir vanligare med hundar med den här typen av beteenden/nervkonstition...
Vad säger uppfödaren?

Alla vi som känner denna hunds föräldrar och släktingar förstår ingenting då de är superba i huvudet och världens mest sociala och framåt hundar. Det kan inte ha med aveln att göra utan något annat.

Det låter bra :)
Någonstans finns ju ändå anlagen för att visa rädsla och skärpa. Och det är ju viktigt att utvärdera alla avkommor.
Det viktigaste är kanske att den här individen, och ev dess syskon, inte går vidare i avel.
Jag tror att heeleruppfödare måste bli mycket mer nogräknade i valet av avelsdjur med tanke på mentalitet. Flera fall just nu med yngre heelers som gått sina ägare ur hand :( Diverse rädslor och osäkerhet och en dos skärpa...

All lycka till med att få ordning på den lille terroristen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 010
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar