Hjälp mig att hjälpa.

Narcissa

Trådstartare
Jag har vänner som har problem med sin hund och som bett mig om hjälp. Då jag så hemskt gärna vill hjälpa dem och är väldigt intresserad av hundpsykologi hjälper jag såklart till.

Hunden är nästan 7 månader och är jättego när enbart familjen är hemma. Han blir dock ruskigt vaktig och arg om någon kommer hem till dem. Nu har han även bitit en som var på besök hos dem. Ägarna är desperata efter hjälp.

Jag har haft honom ihop med min flock några gånger och där har han fungerat utmärkt men är tuff. Han älskar mig och tycker om min sambo.

Jag har sagt att jag kan ha honom här ett tag för att försöka se var det går fel sas. Vad har ni för tankar om detta? Jag tror att han är väldigt osäker och biter innan han frågar.

Han visar såklart inte samma beteende här som han gör hemma men reagerar ändå när någon kommer hit, dvs han skäller och flyr undan.

Tankar, tips och ideer?

Sv: Hjälp mig att hjälpa.

Samma beteende har en grannes hund.

Där är hunden väldigt osäker men ser sig själv som ranghögst. Är han hos mig är det inga problem, men är han med sin familj attackerar han t.o.m. valpar. Allt för att skydda framförallt sin matte.

Har du varit ute med familjen och hunden, alltså att någon i familjen gått med hunden men du varit med?
Hur uppträder hunden vid möten när familjen är med?

Jag har haft hunden hemma hos mig ett dygn nu för att kolla honom.
Han tror han är ranghög men det är han inte egentligen. Osäker är han däremot. Och stressad,

Han har hängt med min flock i mer än ett dygn nu och det har gått bra. Mina älskar alla och drar med M i det. Men han backar och är reserverad mot vissa medan andra kan han tänka sig att hälsa på direkt.

jag har rekommenderat DAP, strikta regler utan utrymme för honom att ta kontrollen och att han är i en komposthage nu i början när de får besök.

Det är en LH.

Intressant att diskutera idéer. Jag har min bild väldigt klar och jag tror mig veta lösningen på problemet men all input är mycket positiv.

Som du beskrev det i det första inlägget så skulle jag nog vilja påstå att det är hunden som är den som bestämmer i sin familj.

Alltså på samma sätt som min grannes hund. Där är tyvärr matten det stora problemet för hon daltar hunden så fort den attackerar. Sist jag klippte den så högg den mot mitt ansikte, när jag då sa till hunden ganska skarp, så gnällde den till. Då var hon där direkt och daltade vilket resulterade i att hunden högg igen. Då förklarade jag för matten att ska jag klippa hunden får hon gå därifrån.

Denna hund börjar bli omtalad i grannskapet då den attackerar ALLT när familjen är ute med den.

När jag har med den så är den mycket lugnare men jag har talat om för den att det är jag som bestämmer.

Nu är ju detta en liten hund så folk är mest rädda att deras egna större hundar ska ge tillbaka när den attackerar. Men även små hundar kan bitas illa.

LH? Lancashire Heeler?

Vaktar den eller snappar den à la driva boskap, som den rasen gör?

En 7-månaders som visar aggressivitet gör man alltid en utredningen på och börjar med en anamnes. Syskon, tik, uppfödningen. Sen helhet, hur ser familjelivet ut, stressfaktorer runt hunden.

Hur man får ihop "skäller och flyr undan" till att den "skulle vara tuff hemma" har jag svårt att fatta.

Jag tycker D.A.P, strikta regler bara är en del av vad jag skulle göra med en hund av den typ du beskriver.

För övrigt håller jag inte med om att du beskriver en ranghög hund.

Senast ändrad:

Ja och nej den snappar inte utan biter.
Jag är mycket insatt i hur släktingarna är och allt annat runt hunden.

Den skäller och vill komma undan när den inte är hemma, hemma skäller den och anfaller.

Jag sa ju att den INTE är ranghög.

Skriv istället vad du skulle ha gjort istället för att anta att jag inte har gjort saker. Det du har beskrivit är i mina ögon självklart.

Jag har inte antagit nåt, jag skrev att jag skulle behöva mer information för att kunna göra en bedömning.

Men jag kan svara på direkt fråga: Hurvida det skulle gå att se vart det går fel genom att låta hunden bo hos dig. Nej, det tror jag inte, då omgivningen med största sannorlikhet påverkar beteendet. Även om han reagerar även hos dig.

Vad jag skulle ha gjort är att försöka ringa in beteendet.
- Är det ett arv?
- Vad tjänar hunden på beteendet?
- Vad krävs för att utlösa beteendet?
- Är ägarna tillräckligt kunniga, eller införstådda med, vilket typ av insats det krävs för att ändra beteendet.
För att sedan göra en åtgärdsplan.

Senast ändrad:

Jag ser det inte heller som en ranghög hund, jag ser honom som en hund som bestämmer i sin familj för att det inte finns någon som är högre i rang än han är.

Tyvärr är det så i just det fallet jag talar om.

Tråkigt för det är egentligen en fin hund om än mycket osäker.

Tack för ditt svar!

hunden har bara bott här ett dygn eftersom jag vill studera honom närmre.
Vi har utarbetat en åtgärdsplan med fokus på strikta regler och ett tydligt ledarskap från ägarna.

Ja det är så jag menar, så som du uttrycker det. Han känner att han måste vara ranghög fast han egentligen inte är det.

Nej, det kvittar väl om det är en hund eller människa men den hunden klarar inte av att få bestämma eftersom det blir fel då.

Jag har rejält ranghöga hundar hemma men de får inte heller bestämma eftersom det är jag som bestämmer i min flock.

En annan hund då, eller?

Varken hund eller människa. Han topprider hela familjen.:banghead:
Är deras första hund.

Han funkar inte med andra hundar (utom min äldste) så länge familjen är med. Däremot funkar han bra med bägge mina och vi kan möta andra hundar utan att han går till attack när jag är ute med honom (och då är alltid bägge mina med).

Nej, det kvittar väl om det är en hund eller människa men den hunden klarar inte av att få bestämma eftersom det blir fel då.

Jag har rejält ranghöga hundar hemma men de får inte heller bestämma eftersom det är jag som bestämmer i min flock.

Skilj på ranghög och ouppfostrad. Rangsstystem kan bara finnas inom arten, den är aldrig artöverskridande. Rang handlar om vem som parar, vem som har företräde till resurser. Eftersom vi knappast är intresserade av hunden mat eller huruvida det är våra eller hundens valpar som lever vidare, så kan ett rangsystem emellan oss inte existera.

Ouppfostrade hundar som kommer undan med det mesta, som kommit på att aggression funkar väl som skrämselteknik, det är en helt annan sak.

.
Vi har utarbetat en åtgärdsplan med fokus på strikta regler och ett tydligt ledarskap från ägarna.

Jag skulle nog säga att i åtta fall av tio som du beskriver så behövs inget tydligare ledarskap, utan förståelse. Att man förklarar för ägararna varför hunden väljer ett visst beteende. Och vad man ska göra för att hunden ska välja ett annat, mer önskvärt beteende.

Hur vill vi att det ska se ut och jobba utifrån det. Relation och samarbete, långt före ledarskapstänk.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 010
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025