G
grelots
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!
Tidaholm har svänglar
Tidaholm har svänglar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På tal on draglinje.. Vi var tre ekipage som körde samma vagn en dag.
3. Rätt sele men hästen var något högre (liten häst)
Nej! den är inte lika bra som 2:an där skackeln och draglinan är parallella. Som _anna skrev, ska man helst har linjen från bröstan mot navet också men oftast blir det kompromis.ska man kolla främst efter att skackel och draglina jobbar ihop, eller draglina och nav på kärran? (det är ju där rörelsen sitter, fysiknördar rätta mig gärna!)
Selar.se? Har inte de svänglar?
Jag är värdelös på sånt där tyvärr, men det ser ut att vara en fin sele (ja, tårna var fina de också ) . Visst är det snabbkopplingar på den? Om du drar i ena skakelvaggan nedåt, följer den på andra sidan med upp då? Eller är den stum? Skakelvagga var förresten ett ord jag inte hade hört tidigare, det tar jag och lägger på minnet
Kroken uppepå är idag mer för utsmyckning än för mer praktisk användning. Jag har för mig att förr tillbaka så användes den till att fästa stuptygeln i, men idag är det ju väldigt sällan en sådan används (tack och lov för det). Du har två "pluppar" till på din sele som jag inte har på ngn av mina, den som sitter alldeles ovan tömringen. Det har jag inte sett förut, vet du vad den är till för?
fann denna till mig och TS!
men mina skacklar är ju fast i kärran, hur mycket sämre blir det att köra med stilettdäckel jmf med vagnsdäckel?