Hjälp med tölt!

E

Empooo

Hejsan, jag har precis blivit medryttare på två islandshästar och när jag har ridit dom ett tag vill dom att jag ska hålla igång tölt på båda o pass på ena. Det är 10 år sedan jag red på islandsridskola så jag undrar om ni har några "kom-igång" tips till lilla mig. :)

Rätta mig om jag har fel men har ett svagt minne av "sitta djupt i saden o luta sig någon grad bakåt, och hålla inne hästen lite grann" :confused:

Kanske är helt ute o cyklar men d skulle vara kul att kunna igen iaf :D

Sv: Hjälp med tölt!

i vilken gångart menar du?

det vore kanske en ide att uppdatera dej lite genom att ta lite lektioner kanske på andra hästar för att träna upp töltminnet igen. det är svårt och har man aldrig lärt sej det ordentligt så är det grymt svårt....
om de vill att du ska TRÄNA tölten och passen krävs dessutom massor av kunskap. inte bara rida den.

pass krävs ju massa erfarenhet av, jag har haft min 5 gångare i 2 år nu men jag har endå inte tillräcklig kunskap att träna/lägga honom i pass.
har ridit islandhäst i 8år utan uppehåll.

Tölten först och främst. Kunde det väldigt bra, men som sagt det är ju ett bra tag sen.

Här i hålan finns bara en vanlig ridskola, kan dom sånt med? :o

Dra på trissor :) Idag var jag o red min nya medryttar-isis för första gången, O visst kom jag ihåg hur man gjorde :D Vad kul det var :)
Klockren tölt blev det, fantastiskt härligt va det :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar