Hjälp med sadel (passar den)

tigerfisken

Trådstartare
Känns inte som att den här sadeln passar min häst av olik anledningar... känns som att den både är för vid och för trång fram på samma gång :crazy: känns som att ringen där man fäster sadlegjorden sitter för långt fram så den drar ner sadeln på bogbladen och den lättar i bakänden. Hästen är bara tre år så den kommer väl att bredda sig framtill så småningom.
Kan nån säga något om hur den ligger, vad som helst. Min sadelmakare trodde att det skulle gå att fixa så att sadelgjordsfästet kommer längre bak för att flytta bak trycket lite, är det någon idé tro..?

Min-sadel.jpg

Sv: Hjälp med sadel (passar den)

den kan vara för vid i bommen har du prövat vad som händer om du paddar upp den framtill? lyfter den bak då med.

w-sadlarna kan lyfta lite i bak oxå om riggningen sitter långt fram. hur blir de när du sitter i den????

är inte duktig alls på de här så du bör vänta på dom som kan men de v bara mina små egna tankar

Ja jag har funderat på att införskaffa en built up pad och så försöka flytta bak riggningen. Det känns som att den klämmer över bogbladen men det kan ju vara för att den kommer för långt ner för att den är för vid. Jag har inte suttit i den än för han är inte inriden än...:angel:

Jag skulle också försöka få bak riggningen. Den ser ut att sitta lite långt fram. Kolla riggningen först och sen en built up pad. Så skulle jag nog göra i alla fall.

skulle också prova med en built-up pad, men det bästa vore ju egentligen att försöka hitta en annan sadel som är snäppet smalare om du vill ha den bästa passformen... liggen inte sadeln bra under inridningen, under den tid hästen bygger ganska mycket med muskler kan det vara så dumt att hästen mygger muskler på fel ställen, eller inga muskler alls på vissa ställen. Men om du provar en uppbyggd pad och sadeln lägger sig väldigt bra då utan att ha två-punkts-tryck eller inte ligger på bogbladen kan du ha denna sadel. Men om det finns någon kunnig westernperson som kan mycket om westernsadlar bör du fråga denna person om den kan komma till dig, eller du till denna, så h*n kan titta och känna om den ligger bra...

skulle också prova med en built-up pad, men det bästa vore ju egentligen att försöka hitta en annan sadel som är snäppet smalare om du vill ha den bästa passformen... liggen inte sadeln bra under inridningen, under den tid hästen bygger ganska mycket med muskler kan det vara så dumt att hästen mygger muskler på fel ställen, eller inga muskler alls på vissa ställen. Men om du provar en uppbyggd pad och sadeln lägger sig väldigt bra då utan att ha två-punkts-tryck eller inte ligger på bogbladen kan du ha denna sadel. Men om det finns någon kunnig westernperson som kan mycket om westernsadlar bör du fråga denna person om den kan komma till dig, eller du till denna, så h*n kan titta och känna om den ligger bra...

Jag rider egentligen dressyr i vanliga fall och har både en hoppsadel och en dressyrsadel som ligger bra så om jag inte får westernsadeln till att ligga som den ska nu så säljer jag den eller väntar och ser hur han ser ut om ett tag, om den passar bättre då. Jag tycker det är så svårt att veta om den ligger lagom långt fram/bak... men min sadelmakare ska titta någon gång på hur den ligger och så ska jag be dom jag känner som håller på med western (inte så många) att kolla.

okej, men då tror jag, efter vad jag ser på bilderna i alla fall, att det kan räcka med en uppbyggd pad. men kolla även om sadeln ger två-punkts-tryck, alltså att den bara ligger an fram och bak, men får "galpp" på mitten....

Ok det ska jag kolla men jag tror den ligger ganska rakt nu iaf, förutom att den lyfter lite bak och klämmer lite fram. Tack för hjälpen alla! :bow:

Ja jag har funderat på att införskaffa en built up pad och så försöka flytta bak riggningen.

Det låter som en dyr affär att flytta bak riggingen:crazy: , billigare att dra sadeln bakåt eftersom den ligger för långt fram. Sedan då du dragit sadeln bakåt, lagt bommen bakom bogbladen, om inte sadeln har bogfrihet förstås, så kan du ta bort padden och sedan ta ett kort.

Men som det ser ut nu så blir hela sadeln för lång om du drar den dit den ska ligga.

Ja jag tyckte oxå att den låg för långt fram men jag läste nånstans att gjorden skulle gå rakt ner och om jag drar bak den så går gjorden frammåt, fast det kanske är för att min häst är lite rund om magen och skjuter fram gjorden. Jag ska testa och göra så och ta en bild senare idag så får vi se hur det ser ut. Jag tror oxå den blir lång då. den har inte bogfrihet och jag tycker den klämmer över bogbladen som de ligger nu.
Men särskillt dyrt blir det inte att flytta bak riggningen, min sadelmakare är löjligt billig. Men helst av allt skulle jag vilja sälja den och köp en arabmodell i stället för han är rätt kort (mycket arab och travarnordis). men om jag inte blir av med den så tänkte jag först se om det gick att använda den om jag fixade lite.

Varför fråga när du redan vet att den inte passar :confused: du skriver ju att flera saker är fel, för vid/trång i bommen, riggingens placering, för lång, lättar bak.
Ser ingen anledning att försöka hålla på att padda upp, sadel passar ju inte.
Sälj å somsagt köp en som passar istället.

Skriver bara vad jag tror, jag har ju aldrig haft en westernsadel innan, dessutom vore det ju bra att få bekräftat vad man misstänker så man vet vad man ska leta efter sen. Om det är så att den är för vid eller för trång och om det är naturligt att det går lyfta den bak när gjorden är spänd osv. Hur ska jag kunna veta om jag inte får fråga?:confused:
Det är ju inte bara att sälja heller, nån måste ju vilja ha fanskapeet oxå eller hur och jag kan ju inte skänka bort den får då har jag inte RÅD att köpa en annan.

Men jag menar att det är ju inte en grej som du skriver är fel, det är ju flera. Om man inte kan så mycket å tror/tycker att så mycket kan vara fel så är det säkerligen så att den inte passar.
Vem som kan tänkas att köpa fanskapet bryr inte jag mig om, men jag rider iallafall inte i saker om inte passar.
Jag har själv en sadel som inte passar nu, kan inte heller köpa en ny innan sadeln är såld.
Thats life ;)

Här är några bilder på hur sadeln ligger utan pad och lite längre bak + några bilder utan sadel om det är nån som har förslag på hurdan sadel man kan ha... Jag vet att det är svårt att se på bilder.

Sadel068.jpg

Sadel069.jpg

Sadel070.jpg

Sadel071.jpg

Sadel078.jpg

Sadel079.jpg

Sadel084.jpg

Sadel085.jpg

Sadel086.jpg

Sadel088.jpg

Men jag menar att det är ju inte en grej som du skriver är fel, det är ju flera. Om man inte kan så mycket å tror/tycker att så mycket kan vara fel så är det säkerligen så att den inte passar.
Vem som kan tänkas att köpa fanskapet bryr inte jag mig om, men jag rider iallafall inte i saker om inte passar.
Jag har själv en sadel som inte passar nu, kan inte heller köpa en ny innan sadeln är såld.
Thats life ;)

Jag rider inte heller i den än eftersom han inte är inriden och jag tänker inte heller rida i den om det visar sig att jag har rätt om att den inte passar. Jag har två engelska sadlar som passar så jag lider ingen brist på sadlar på så vis.
Kanske ska det gå att lyfta sadeln bak när gjorden är spänd..? Kanske det inte är bommen som klämmer över bogbladen utan bara jag som tycker att framkanten trycker mot bogbladen och kanske gör det inte något?

Senast ändrad:

Jag hoppas inte att du tycker att jag är en stygg människa som gör sånna påhopp :D , men du bad om åsikt å du fick min.
Det jag tycker när man ser bilderna är att sadeln är för lång, riggingen hamnar fel (kommer att dra sadeln framåt å på så vis hämma bogfriheten), ser ut att tippa lite det som du redan påpekat.
Men om han ännu inte rids än å är bara "bäbis" så kan det ju hända lite med kroppen inna du ska använda sadeln.

Nej då jag överlever, vill väl mest ha bekräftat att det jag ser stämmer så jag vet hur jag ska gå vidare och om det skulle visa sig att jag kan ha de så slipper jag ju böka med att sälja den...:D .Han är tre så lite till kommer han ju ändras men han kommer kanke inte bli så mycket längre, mest grövre och lite högre kanske.

använd hellre engelsk sadel så länge å se när han växt lite till hur sadeln ligger då :idea:

beror ju på hur länge du orkar vänta :D
ser ju vid ut åt han, men man kan ju padda upp (builtupp padd) men det är jag mkt skeptisk till. Men när man har unghästar så är det ganska smart att börja med en lite vidare (att padda upp) så hästen har nått att växa i :idea: annars kan man få byta rätt ofta. Tycker inte att man ska behöva padda om sadeln hela tiden, men har man en unghäst så tycker jag det är helt ok.
Det är skillnad med de som har äldre hästar som de köper sadel åt, tar första bästa å sen paddar upp så att den ska "Passa".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 899
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Mogge
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar