Hjälp med ridövningar!

Sv: Hjälp med ridövningar!

Nu vet inte jag hur länge du ridit, eller om du ens menar samma övning. Men jag tycker det låter som ruter ess.

Det är en övning där man precis som du beskriver sätter ut koner i en fyrkant, som ett ruter (kortleks ruter) och så ska man rida runt och vid varje kon flytta hästen något steg för inner skänkel, detta är förberedande övning för bakdelsvändning och framdelsvändning, beroende på hur man väljer att lägga upp övningen, det är meningen att eleverna kommit så långt att de förstår skillnaden och att det är meningen att hästen ska vända vid baken eller framdelen, alltså inte dansa runt på mitten, men som sagt är detta en fröberedande övning, det bra att använda i början för annars är det lätt att barnen (eller eleverna, de kan ju lika gärna vara vuxna) försöker vända runt ett helt varv, eller mer:eek: och att man då tappar steg för steg känslan och att kvaliten blir dålig.

Jag tror inte att det är någon jättebra övning för nybörjare, eftersom man inte lär ut fram/bakdelsvändningar i början

Nu vet inte jag hur länge du ridit, eller om du ens menar samma övning. Men jag tycker det låter som ruter ess.

Det är en övning där man precis som du beskriver sätter ut koner i en fyrkant, som ett ruter (kortleks ruter) och så ska man rida runt och vid varje kon flytta hästen något steg för inner skänkel, detta är förberedande övning för bakdelsvändning och framdelsvändning, beroende på hur man väljer att lägga upp övningen, det är meningen att eleverna kommit så långt att de förstår skillnaden och att det är meningen att hästen ska vända vid baken eller framdelen, alltså inte dansa runt på mitten, men som sagt är detta en fröberedande övning, det bra att använda i början för annars är det lätt att barnen (eller eleverna, de kan ju lika gärna vara vuxna) försöker vända runt ett helt varv, eller mer:eek: och att man då tappar steg för steg känslan och att kvaliten blir dålig.

Jag tror inte att det är någon jättebra övning för nybörjare, eftersom man inte lär ut fram/bakdelsvändningar i början

Nej, det jag menar är att man påbörjar en sväng. Man förbereder hästen att den ska svänga och mot vilket håll. istället för att man bara helt plötsligt drar i tyglen åt det håll hästen ska svänga.

Aha, typ som hörnpassering fast "väggen" är på insidan då.
Fiffigt, ber om ursäkt för missförståndet:angel::o

kl

En taffsnäsklassiker är ju helt klart göra lika många kaptensvändingar eller jorden runt som hästens nummer. Erik(om han är kvar) är klart populärast då :p

Hälsa alla underbara gulingar från deras förra polare Blixten (f.d nr 37) han lever livet som "pensionär" hos mig

En ridövning som är kul som uppvärmning är 3-takts lättridning.
Trava på lång tygel på fyrkantsspåret. Och istället för att rida lätt i 2-takt (stå-sitt-stå-sitt)
gör man stå-stå-sitt eller sitt-sitt-stå.
Nyttig övning för att känna takt och inte så lätt som man kan tro.

Andra bra uppvärmningsövningar är balansövningar som att veva med armarna hålla händerna på huvudet etc.

Annan uppvärmningsövning: rida olika ridvägar (i skritt) på lång tygel genom att bara använda blick och vikthjälper. Lär in att man faktiskt inte styr med tyglarna.

Någon lektion kan de också få prova att rida fritt en liten stund, är man bara van att rida lektion kan det kännas ganska spännande. Man kan ju begränsa till skritt och trav. En teorilektion med ridhusregler kan vara på sin plats innan dess.

Räkna galoppsprång mellan två bommar är en bra övning som man kan göra redan med små barn, så inte just galopp blir en så stor grej.

När det inte gäller ridning: prova att longera och ev. prova att lasta är käckt.

slalom/"labyrint" (bommar som läggs upp till en kantig och snäv slalombana), i skritt, trav, galopp (kanske inte labyrinten då), och träna på att rida med en/inga händer, dvs styra med benen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat