Hjälp med ridövningar!

Sv: Hjälp med ridövningar!

Vet ej om han har siffra...Vad jag har hört har han varit turridningshäst, men det är rykten;) Om det nu skulle råka vara så att det är just HAN Felix jag sköter, tror du att du kan ta reda på stamtavlan då?:)

Tyvärr står han inte med på en lista över Taffsnäs hästar så jag kan tyvärr inte ta reda på hans stamtavla nu.. Sorry :(

Har inte varit där sen -99... :( Skulle vilja se hur det ser ut nu, men det behövs tid isåfall..
Ja, det var tider det! Hihi! :)
Nu har jag fyra fjordingar själv (och tre araber), varav en som sagt är Taffsnäs X-ina, och hon har fått ett hingstföl i år! :D

Har inte varit där sen -99... :( Skulle vilja se hur det ser ut nu, men det behövs tid isåfall..
Ja, det var tider det! Hihi! :)
Nu har jag fyra fjordingar själv (och tre araber), varav en som sagt är Taffsnäs X-ina, och hon har fått ett hingstföl i år! :D

Oj, 7 hästar :) Vad gör du med alla? Alltså någon speciell inriktning? Nej vad roligt! Föl är alltid roliga. :)

Hihi, joo, det är meningen att några av dem ska arbeta för sig! Har just startat eget, ska ha turridning/körning.. Sedan hoppas jag på att ha ridläger och inkörningshästar nästa eller nästnästa år! :)

Bara för det blir jag tvungen att lägga in en bild! :D

Här är Taffsnäs X-ina med sin bebis X-ando! :laugh:
XandoXina080617.jpg

Vi gjorde en sak som jag minns från när ajg var yngre o red på ridskola.
Vi skrittade (eller travar) runt på fyrkanten och ridläraren berätta en saga om "trollet tufse" (eller nåt åt det hållet). Och varje gång hon sa "trollet tufse" skulle man hoppa av hästen och hoppa upp igen. Den som var sist upp åkte ut, och man höll på tills man korat en vinnare.
Syftet var att man inte skulle tänka på själva ridningen, vilket får en att slappna av och sitta säkert.

Annars olika gymnasikövningar (typ veva med armarna) är bra, kan man i princip ha varje pass som uppvärmning.

Följa John, de får turas om att vara John.

Trava på fyrkanten (eller en 8-volt el likn) och rida lätt i tretakt (stå-stå-sitt eller sitt-sitt-stå) eller klappa i händerna varje gång man reser sig ur sadeln.

Rida med jockeyläder alt rida utan stigbyglar

okej!
Har du sett honom där?(förut, så du kanske känner igen honom)
Kan sätta in bilder på honom:
20717313.jpg

Han till höger...
20717312.jpg

Hihi, joo, det är meningen att några av dem ska arbeta för sig! Har just startat eget, ska ha turridning/körning.. Sedan hoppas jag på att ha ridläger och inkörningshästar nästa eller nästnästa år! :)

Bara för det blir jag tvungen att lägga in en bild! :D

Här är Taffsnäs X-ina med sin bebis X-ando! :laugh:
XandoXina080617.jpg

Vad kul med turridning!

Nej vad söt!. :) Jättefin.

Vi skrittade (eller travar) runt på fyrkanten och ridläraren berätta en saga om "trollet tufse" (eller nåt åt det hållet). Och varje gång hon sa "trollet tufse" skulle man hoppa av hästen och hoppa upp igen. Den som var sist upp åkte ut, och man höll på tills man korat en vinnare.
Syftet var att man inte skulle tänka på själva ridningen, vilket får en att slappna av och sitta säkert.

Annars olika gymnasikövningar (typ veva med armarna) är bra, kan man i princip ha varje pass som uppvärmning.

Följa John, de får turas om att vara John.

Trava på fyrkanten (eller en 8-volt el likn) och rida lätt i tretakt (stå-stå-sitt eller sitt-sitt-stå) eller klappa i händerna varje gång man reser sig ur sadeln.

Rida med jockeyläder alt rida utan stigbyglar

Ja det var en rolig idé! Jag har också tänkt mycket på balansövningar och liknande. Tack så mycket för tipsen!

okej!
Har du sett honom där?(förut, så du kanske känner igen honom)
Kan sätta in bilder på honom:
20717313.jpg

Han till höger...
20717312.jpg

Jag tycker att jag känner igen han till höger på bilden.. Men det var ju ett tag sedan jag såg honom sist. Du kan inte fråga någon där om han kommer från Taffsnäs?

Jo, det kan jag!;)
Hon till höger är Freja, kuulema från sama ställe?
Men hon måste fara tibax, då hon hade hovfeber...
Henne känner man lätt igen, Hon hade en "fettbula" på vänster sida av halsen.

Jo, det kan jag!;)
Hon till höger är Freja, kuulema från sama ställe?
Men hon måste fara tibax, då hon hade hovfeber...
Henne känner man lätt igen, Hon hade en "fettbula" på vänster sida av halsen.

okidokei. Men om du får reda på vart i sverige han kommer ifrån så kan du väl höra av dig? skulle vara kul att veta om det är han eller inte.. :)

tyvärr visste de inte, för han hade kommit via nån annan.

Men de kan va att han far tibax ti de ställe han kom ifrån, eller så säljs han nånstans inom finland, då han int passa som ridskolehäst...

Men de kan va att han far tibax ti de ställe han kom ifrån, eller så säljs han nånstans inom finland, då han int passa som ridskolehäst...

okej, ska han säljas från det ställe han står på nu?

Jag lägger in mitt veto mot "trollet tufse" :D Coolt namn förresten. Vetot gäller övningen att hoppa av och upp, om och om igen. Inte nyttigt för hästryggar och ben. Jag tror inte det är att rekommendera nuförtiden, men jag vet att det var populärt förr.

Ett jättebra tips är att man ställer ut 4 koner i en kvadrat. Så skrittar alla runt på ett håll, och när man kommer till en kon, stannar man (innan man svänger) ungefär när stiglädret och konen är i rak linje. Då ska man ta ytterhanden och sätta den intill hästen. Innerhanden ska flyttas lite ut (men inte bak) Och då ska man med innerhanden börja "lirka" lite så hästen vrider på nacken, precis bakom öronen, och tittar åt det håll man ska. Så fort hästen böjer nacken ger man eftergift och svänger. Sen gör man samma sak vid nästa kon. Detta är lydnadsträning. Och jag lovar att hästarna kommer lyda vartenda lilla rörelse man gör sedan. När man har kommit på hur man ska göra med handen innan svängen kan man börja göra samma sak fast utan att stanna vid konen. Sen kan man ta trav mellan konerna och sedan ungefär sex skritt-steg förbi hörnen. och alltid göra samma sak med handen. Och tillslut när man känner att hästen fattar. Kan man ta trav hela varvet runt! Det låter ganska komplicerat men det är superenkelt när man väl gör det!

Ett jättebra tips är att man ställer ut 4 koner i en kvadrat. Så skrittar alla runt på ett håll, och när man kommer till en kon, stannar man (innan man svänger) ungefär när stiglädret och konen är i rak linje. Då ska man ta ytterhanden och sätta den intill hästen. Innerhanden ska flyttas lite ut (men inte bak) Och då ska man med innerhanden börja "lirka" lite så hästen vrider på nacken, precis bakom öronen, och tittar åt det håll man ska. Så fort hästen böjer nacken ger man eftergift och svänger. Sen gör man samma sak vid nästa kon. Detta är lydnadsträning. Och jag lovar att hästarna kommer lyda vartenda lilla rörelse man gör sedan. När man har kommit på hur man ska göra med handen innan svängen kan man börja göra samma sak fast utan att stanna vid konen. Sen kan man ta trav mellan konerna och sedan ungefär sex skritt-steg förbi hörnen. och alltid göra samma sak med handen. Och tillslut när man känner att hästen fattar. Kan man ta trav hela varvet runt! Det låter ganska komplicerat men det är superenkelt när man väl gör det!

Okej, tack så mycket för tipset!

Det lät lite komplicerat eller vad man ska säga för de yngre barnen. Men jag kan ju absolut testa! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat