Hjälp med "problemhäst"

Sv: Hjälp med "problemhäst"

Men någonstans så måste du väl själv inse att hon förr gjorde av med energi på sin polare som du nu får se effekten av?
Eller tror du inte att det har något samband?

Sv: Hjälp med "problemhäst"

Visst kan det ha ett samband, hon gjorde säkert av med mer energi då, men samtidigt så tränas hon mer nu när hon går ensam! Men jag kan omöjligt ge henne mindre hö än vad hon redan får, då hon går på minimum redan. Och jag får en bra känsla på detta koncept när jag rider på ridbanan/tävlingsbanan/träningarna och hon har fint hull och är fint musklad. Dessutom tycker jag att det är lustigt att hon ska dumma sig på ett ställe på vägen för att hon får fel foder(för mycket energi i fodret?)? Jag förstår vad du menar, men jag tror inte att det är fodret som är problemet här. Självklart önskar jag att hon kunde gå med våra andra hästar och de är något som går att lösa till sommaren!

Senast ändrad:
Hej.
Jag har precis samma problem med min nya häst. Problemen började dock när jag köpte henne i januari 2014. Tidigare ägare hade henne bara i två månader för att hästen hade börjat testa. Dessa små "tester" såg jag inte som något problem, bara det att dem blev tusen gånger värre när jag sa ifrån och hon inte fick sin vilja fram.

Efter några få veckor var jag glad om jag hade suttit kvar 10 min i ridhuset, då avslutade vi passet. Dessa tester som slutligen bestod av bocksprång kunde infalla när som helst och vart som helst, ute eller i ridhuset, men oftast om hon t.ex. snubblade, hörde en häst gnägga, såg en sten etc. Alltså utan någon direkt anledning, samt oftast i skritt. Bockningarna var av den kalibern att man tappade balansen på första och hade tur om man satt kvar tills de tog slut efter ca tre stycken och då skrittar hon vidare som ingenting. Hon är en hopphäst och när man ställer hinder framför henne så går hon som en klocka och han ingen tanke på bocksprång.. :/

Hästen skadade sig efter en månad hos mig och stod i sjukhage två månader och är numera ett monster att bara hantera (trots att veterinären har skrivit ut lugnande). Vi har börjat med NH för att få bukt med henne problem och hemska humör och det går sakta, sakta framåt.. Jag har även börjat ha henne som handhäst eftersom att det inte går att leda henne bortanför gårdsplanen, så när det blir dags att rida igen blir det nog att hon går som handhäst samtidigt för att kunna parera henne bockningar, stegringar m.m. (Jag tror jag väntar med att sitta upp på henne igen fören till sommarbetet när hon blir lite trött av omställningen till att äta gräs och sova ute).

Jag har själv jobbat som beridare och unghästberidare och är van vid bråkiga och bockande hästar samt har mycket bra sits och balans. Men min nya häst är något helt annat. Några av er ovan som är snälla och ger tips, ni har ingen aning om vad dessa hästar gör och hur hjälplös man blir i problemsituationen..

Hästen har fri tillgång till hösilage och går ute 12 h per dygn. Hon går numera på morotsdiet och får tillskott av vitaminer samt extra B- och E-vitamin och MagTarm.
Jag ville även kolla upp om hon hade någon cysta/tumör på livmoder/äggstock som kan ge plötsliga beteendeförändringar, aggressioner m.m., men veterinär avrådde och tror att mina hästs problem sitter i huvudet på henne.

Har du Windloop lyckats lösa problemet med din häst? Hur i så fall?

Jag tycker också att du ska ta hjälp av någon som ser vad som händer.

Men mina små tankar är också att hon kanske behöver ha sällskap för att få ut lite energi på det sättet.

De dagar min hjärna är påslagen lever jag också efter principen att har jag inte tid/möjlighet att reda ut en kamp totalt så undviker jag den vid det tillfället. Tex har jag en häst som vägrar vatten så försöker jag inte krångla oss ner i vatten en dag då tålamodet och/eller tiden inte finns där. Jag skulle alltså undvika vägen de dagar hon tagit det lugnt innan och du vet att hon är värre än vanligt. Hästen fattar ju inte att du väljer en annan plats just den dagen pga henne. Jag tänker att inleder man viljekampen så måste man ha bästa förutsättningar att klara av att vinna. Se till att ha tid på sig, välja en dag då hon kanske gått hårdare dagen innan, välja en tid då inte trafiken är enorm osv. Ge sig själv de bästa förutsättningarna.

Hur är det om ni har sällskap? Finns det någon utrustning som kan hjälpa dig att öka säkerheten? Martingal, halsrem, bett med fullcheek så du kan hålla emot bättre när hon försöker vända eller liknande? Menar inte att du ska vara elak, utan något som kan öka säkerheten för dig. Kan du gå med henne där, öka till att tömköra? Ta med någon som kan hålla i grimskaft och se om hon spökar då också eller bara spökar när du rider själv?

Hoppas du hittar en lösning!

Detta har kunnat upprepas några gånger i några veckors tid med att hon försöker gå in på en stig men tillslut lyssnat på mig... Men sen endag hade hon krånglat när min mor ridit ut henne på en annan väg, vilket hon trodde berodde på jägare i skogen så dem vände och gick en annan väg. Dagen efter skulle jag rida henne på Vägen då hon var värre än vanligt, de hela slutar med att hon kastade av mig.

Jag vet inte vart detta kan ha kommit ifrån och hur jag ska lösa det.
Jag tror hästen helt enkelt har tagit över i dom situationerna och sånt kan eskalera otroligt fort. Min häst är precis likadan när det gäller sånt, får han sin vilja igenom en enda gång när han testar så eskalerar det väldigt fort, han är en sådan häst där man helt enkelt inte får gå dit han bestämmer sig för att gå, då tar han för givet att det är så och blir väldigt upprörd nästa gång han inte får som han vill. Vissa hästar behöver man vara väldigt konsekventa med helt enkelt. För mig slutade det med att vi inte kom någonstans tillslut, han tog över i fler och fler situationer. Detta var dock när han var ny hos mig och jag vågade inte riktigt gå på honom, nu visade det sig att stod jag på mig och inte gav mej så la han av med det beteendet direkt.

Jag hade nog gjort så att jag hade försökt jobba igenom det, inte undvika vägar där hästen blir jobbig utan rid där och få hästen dit du vill, försök att sitta kvar dock och ge dig inte så tror jag faktiskt problemen kommer lösa sig.

Senast ändrad:
Hej!

Om det började gå åt rätt håll med belöning och mer motion tror jag det är den rätta vägen att gå. Vissa hästar kan vara rätt bäng, oavsett vad man ger dem att äta.

Oftast är ju positiv inlärning bättre än straff, så fortsätt du att mata med morötter och beröm när häst gör rätt och ignorera när den gör fel.

/Lavinia, som inte haft en så bråkig häst på flera år, men roar sig på helgerna med att hjälpa en rädd tjej i stallet med hennes monster till b-ponny.

Känner mig lite smått maktlös med min häst just nu, (förlåt för långt och krångligt inlägg.. )

Hon började krångla redan i december förra året vid uteritter på "Vägen" (Denna väg som är mest ridbar på vintern) Dvs hon började småbråka om att hon ville gå in på småstigar som finns längs vägen, vilket jag vänligt och bestämt säger att så får man inte göra. Och hon accepterade de och har gått vidare på vägen. Detta har kunnat upprepas några gånger i några veckors tid med att hon försöker gå in på en stig men tillslut lyssnat på mig... Men sen endag hade hon krånglat när min mor ridit ut henne på en annan väg, vilket hon trodde berodde på jägare i skogen så dem vände och gick en annan väg. Dagen efter skulle jag rida henne på Vägen då hon var värre än vanligt, de hela slutar med att hon kastade av mig.

Jag började då fundera på om hon helt enkelt tröttnat på att ridas på denna väg?! så jag valde att rida henne mycket i sommarhagen(djupsnö) och varva med ridhus.. När sen snön smälte och de blev torrt började vi rida mer i skogen och på ridbanan. Hon har tidigare vägrat att gå i skogen (diken och vatten och hon vägrar (vanligtvis) att gå i vatten) Men detta gick nu bra, så jag prövade och se om hon accepterar att ridas på vägen utan att krångla, men det har istället blivit helt OMÖJLIGT att rida på Vägen (vilket jag vill då den har bäst underlag!). När hon förstår att de är på vägen jag vill att vi ska rida så kastar hon sig in i skogen i full galopp blandat med luftsprång tills hon antingen stannar själv eller tills jag flyger av. Jag har alltså noll kontroll! Jag är inte rädd för att ramla av men att inte ha kontrollen över henne skrämer mig! Tidigare när hon har krånglat har jag varvat med att vara bestämd och väntat ut henne. (Har aldrig funkat med att bli arg med spö osv för då flyger man av..) Vilket har funkat och hon har alltid fått mycket beröm när hon gör rätt.. men nu funkar det verkligen inte! Och jag vet inte hur jag ska säga åt henne.

Den senaste månaden har jag löst detta genom att rida på andra ställen, men nu har hon även börjat bråka med mig när jag rider nån annanstans, även när vi har varit på tävlingar! (Aldrig träning dock) När hon bråkar på tävlingarna gör hon de aldrig på Tävlingsbanan, men under framridning då hon gör exakt samma sak som på vägen. kastar sig in eller ut ifrån framridningen i sken/bocksprångsturer. Jag är nu rädd att detta beteende ska börja på själva tävlingsbanan.

Jag vet inte vart detta kan ha kommit ifrån och hur jag ska lösa det.

Jag har haft hästen i princip hela dess liv och hon har alltid varit världens snällaste att rida ut på fram tills nu och nu är hon sju år. Hon har dock under denna tid presterat som bäst på tävlingarna och känns otroligt fin att rida på banan. Hon har också under tiden hon varit jobbig att rida ut på gått själv i hagen p.g.a. att hon sparkat av min andra häst käke...

Vad tror ni hennes beteende beror på? kan tillägga att de är värst dagen efter hon vilat/skrittats eller liknande. Och vad kan man göra åt detta?

Alltså, jag skulle tippa på en hälta tyvärr. Kanske har hon haft mest ont på Vägen(pga underlag eller för att det blir så långt med det underlaget) och hon har varit nöjd med att slippa det underlaget. Nu är det mer ont och krånglet har "spritt sig".
Så, iväg till klinik tycker jag.

Hej alla,

Det har gått två steg fram och ett tillbaka. Jag har med hjälp från marken + mycket belöning kunnat gå förbi stället som är värst och hon har faktiskt skött sig ett tag, men de är såklart att hon testar ibland och då är det förjävligt jobbigt. Hon har blivit riden av en mycket duktig "problemlösare" (dock inte vid det stället). Och hon kunde konstatera att det inte är så lätt :p. Problemen är inte "typiska" problem med att hon står och stegrar eller liknande trots, utan hon skjuter rygg till förbannelse samtidigt som hon hoppar upp i luften och gör carpioler. Det är alltså riktigt svårt att sitta kvar, detta gör hon alltid utan förvarning(förutom vid stället på vägen). Men arbetet går nu framåt, vi har fått hjälp och jag ser ljus i tunneln. Hon blev värre nu igen när det kom lite snö så jag misstänker att allt börjat med att hon känt obehag av att gå på vägen förut när det var is på den, förmodligen har hon halkat till) Och sen protesterat och fått "vinna" så beteendet befästs. MEN pepparpeppar det går i rätt riktning och snart ska hon få gå med sällskap i hagen också. :)

@purity_666 Sällskap eller ej spelar ingen roll, brukar ha halsrem för att hålla kunna hålla i, bett osv spelar ingen roll.

@Lavinia Helt rätt, alla som sett hästen håller med det går inte att "straffa" den utan man måste vara smartare än henne och överösa med beröm där hon gör rätt. Positiv inlärning for the win.

@skuggi Hälta är att utesluta, tyvärr. Vet.chek är gjord, hon är kollad av equiterapeut, tandläkare etc.

@Skrattar Det blev bättre för mig med en medhjälpare på marken (kunde hjälpa till att driva från marken, men också för att JAG känner mig tryggare med någon som kan hjälpa om jag skulle åka av etc) Hon får aldrig vila helt från arbete längre stunder utan hon aktiveras på ett eller annat sätt varje dag. Det har också varit väldigt bra med hjälp. Sen får man ha tålamod :) och ha kul med hästen. Jag har märkt att det blivit bättre när jag sänkt kraven aningens på att hon ska jobba rätt ute i naturen utan vi ska också ha kul när vi rider.

Kul att höra att det går lite framåt i alla fall och att du hittat verktyg för att försöka komma tillrätta med problemet. Mitt sto spenderade hela tävlingssäsongen med att bocka och slå mot skänkeln en gång. Jag blev till och med tillsagd av en överdomare en gång då jag gick tillbaka till framridningen efter mit ritt och försökte få hästen att galoppera framåt istället för att göra luftkonster på stället :P

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 676
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka