Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror hästen helt enkelt har tagit över i dom situationerna och sånt kan eskalera otroligt fort. Min häst är precis likadan när det gäller sånt, får han sin vilja igenom en enda gång när han testar så eskalerar det väldigt fort, han är en sådan häst där man helt enkelt inte får gå dit han bestämmer sig för att gå, då tar han för givet att det är så och blir väldigt upprörd nästa gång han inte får som han vill. Vissa hästar behöver man vara väldigt konsekventa med helt enkelt. För mig slutade det med att vi inte kom någonstans tillslut, han tog över i fler och fler situationer. Detta var dock när han var ny hos mig och jag vågade inte riktigt gå på honom, nu visade det sig att stod jag på mig och inte gav mej så la han av med det beteendet direkt.Detta har kunnat upprepas några gånger i några veckors tid med att hon försöker gå in på en stig men tillslut lyssnat på mig... Men sen endag hade hon krånglat när min mor ridit ut henne på en annan väg, vilket hon trodde berodde på jägare i skogen så dem vände och gick en annan väg. Dagen efter skulle jag rida henne på Vägen då hon var värre än vanligt, de hela slutar med att hon kastade av mig.
Jag vet inte vart detta kan ha kommit ifrån och hur jag ska lösa det.
Känner mig lite smått maktlös med min häst just nu, (förlåt för långt och krångligt inlägg.. )
Hon började krångla redan i december förra året vid uteritter på "Vägen" (Denna väg som är mest ridbar på vintern) Dvs hon började småbråka om att hon ville gå in på småstigar som finns längs vägen, vilket jag vänligt och bestämt säger att så får man inte göra. Och hon accepterade de och har gått vidare på vägen. Detta har kunnat upprepas några gånger i några veckors tid med att hon försöker gå in på en stig men tillslut lyssnat på mig... Men sen endag hade hon krånglat när min mor ridit ut henne på en annan väg, vilket hon trodde berodde på jägare i skogen så dem vände och gick en annan väg. Dagen efter skulle jag rida henne på Vägen då hon var värre än vanligt, de hela slutar med att hon kastade av mig.
Jag började då fundera på om hon helt enkelt tröttnat på att ridas på denna väg?! så jag valde att rida henne mycket i sommarhagen(djupsnö) och varva med ridhus.. När sen snön smälte och de blev torrt började vi rida mer i skogen och på ridbanan. Hon har tidigare vägrat att gå i skogen (diken och vatten och hon vägrar (vanligtvis) att gå i vatten) Men detta gick nu bra, så jag prövade och se om hon accepterar att ridas på vägen utan att krångla, men det har istället blivit helt OMÖJLIGT att rida på Vägen (vilket jag vill då den har bäst underlag!). När hon förstår att de är på vägen jag vill att vi ska rida så kastar hon sig in i skogen i full galopp blandat med luftsprång tills hon antingen stannar själv eller tills jag flyger av. Jag har alltså noll kontroll! Jag är inte rädd för att ramla av men att inte ha kontrollen över henne skrämer mig! Tidigare när hon har krånglat har jag varvat med att vara bestämd och väntat ut henne. (Har aldrig funkat med att bli arg med spö osv för då flyger man av..) Vilket har funkat och hon har alltid fått mycket beröm när hon gör rätt.. men nu funkar det verkligen inte! Och jag vet inte hur jag ska säga åt henne.
Den senaste månaden har jag löst detta genom att rida på andra ställen, men nu har hon även börjat bråka med mig när jag rider nån annanstans, även när vi har varit på tävlingar! (Aldrig träning dock) När hon bråkar på tävlingarna gör hon de aldrig på Tävlingsbanan, men under framridning då hon gör exakt samma sak som på vägen. kastar sig in eller ut ifrån framridningen i sken/bocksprångsturer. Jag är nu rädd att detta beteende ska börja på själva tävlingsbanan.
Jag vet inte vart detta kan ha kommit ifrån och hur jag ska lösa det.
Jag har haft hästen i princip hela dess liv och hon har alltid varit världens snällaste att rida ut på fram tills nu och nu är hon sju år. Hon har dock under denna tid presterat som bäst på tävlingarna och känns otroligt fin att rida på banan. Hon har också under tiden hon varit jobbig att rida ut på gått själv i hagen p.g.a. att hon sparkat av min andra häst käke...
Vad tror ni hennes beteende beror på? kan tillägga att de är värst dagen efter hon vilat/skrittats eller liknande. Och vad kan man göra åt detta?