Hjälp med "problemhäst"

windloop

Trådstartare
Känner mig lite smått maktlös med min häst just nu, (förlåt för långt och krångligt inlägg.. )

Hon började krångla redan i december förra året vid uteritter på "Vägen" (Denna väg som är mest ridbar på vintern) Dvs hon började småbråka om att hon ville gå in på småstigar som finns längs vägen, vilket jag vänligt och bestämt säger att så får man inte göra. Och hon accepterade de och har gått vidare på vägen. Detta har kunnat upprepas några gånger i några veckors tid med att hon försöker gå in på en stig men tillslut lyssnat på mig... Men sen endag hade hon krånglat när min mor ridit ut henne på en annan väg, vilket hon trodde berodde på jägare i skogen så dem vände och gick en annan väg. Dagen efter skulle jag rida henne på Vägen då hon var värre än vanligt, de hela slutar med att hon kastade av mig.

Jag började då fundera på om hon helt enkelt tröttnat på att ridas på denna väg?! så jag valde att rida henne mycket i sommarhagen(djupsnö) och varva med ridhus.. När sen snön smälte och de blev torrt började vi rida mer i skogen och på ridbanan. Hon har tidigare vägrat att gå i skogen (diken och vatten och hon vägrar (vanligtvis) att gå i vatten) Men detta gick nu bra, så jag prövade och se om hon accepterar att ridas på vägen utan att krångla, men det har istället blivit helt OMÖJLIGT att rida på Vägen (vilket jag vill då den har bäst underlag!). När hon förstår att de är på vägen jag vill att vi ska rida så kastar hon sig in i skogen i full galopp blandat med luftsprång tills hon antingen stannar själv eller tills jag flyger av. Jag har alltså noll kontroll! Jag är inte rädd för att ramla av men att inte ha kontrollen över henne skrämer mig! Tidigare när hon har krånglat har jag varvat med att vara bestämd och väntat ut henne. (Har aldrig funkat med att bli arg med spö osv för då flyger man av..) Vilket har funkat och hon har alltid fått mycket beröm när hon gör rätt.. men nu funkar det verkligen inte! Och jag vet inte hur jag ska säga åt henne.

Den senaste månaden har jag löst detta genom att rida på andra ställen, men nu har hon även börjat bråka med mig när jag rider nån annanstans, även när vi har varit på tävlingar! (Aldrig träning dock) När hon bråkar på tävlingarna gör hon de aldrig på Tävlingsbanan, men under framridning då hon gör exakt samma sak som på vägen. kastar sig in eller ut ifrån framridningen i sken/bocksprångsturer. Jag är nu rädd att detta beteende ska börja på själva tävlingsbanan.

Jag vet inte vart detta kan ha kommit ifrån och hur jag ska lösa det.

Jag har haft hästen i princip hela dess liv och hon har alltid varit världens snällaste att rida ut på fram tills nu och nu är hon sju år. Hon har dock under denna tid presterat som bäst på tävlingarna och känns otroligt fin att rida på banan. Hon har också under tiden hon varit jobbig att rida ut på gått själv i hagen p.g.a. att hon sparkat av min andra häst käke...

Vad tror ni hennes beteende beror på? kan tillägga att de är värst dagen efter hon vilat/skrittats eller liknande. Och vad kan man göra åt detta?

Sv: Hjälp med "problemhäst"

Gå med henne varje dag den vägen hon inte vill gå. Prova sedan att rida stannar hon eller börjar krångla hoppa av och led henne en bit sedan hoppa upp igen. Det skulle jag ha provat om det var min häst :)

jag har prövat hoppa av och gått förbi de ställe hon vill skena in på, de gick bra att gå förbi men när jag hoppa upp drog hon in i skogen där istället. Jag tycker också att det är konstigt att hon bara vill in i skogen, hon har aldrig försökt vända för att gå hem? Men tänkte pröva med att någon går bredvid när jag rider för att se om de kan hjälpa. Draghjälp från häsrkompis hjälper dock inte :(

Under förutsättning att du kollat så det inte är smärtrelaterat (för det måste man ju skriva här...;)) vilket det inte låter som på din beskrivning...

Det låter som om hästen kommit fram till att hon kan bestämma över dig och du behöver ta tillbaka initiativet.
Som du beskriver situationen, har du retirerat.
Hästen bråkar - du ger efter och undviker.
Hästen bråkar på fler ställen och du ger efter och undviker.

PRECIS de är tyvärr så de är. Hon är otroligt skarp, och jag är vanligtvis en skarp ryttare men denna situation kan jag inte reda ut själv. Jag funderar på om man ska ta ut en annan ryttare? Vart man nu kan få tag på en annan frivillig? Men jag vill verkligen inte att någon ska komma till skada.

Men jag blir också kluven om det verkligen kommer hjälpa? Eftersom jag har "vunnit" så många gånger innan fast än att hon några dagar senare testar igen.

När det handlar om "ledarskapsproblem" (välj valfritt annat ord som passar stämningsläget bättre) så brukar det sällan ge en permanent lösning att ta ut en annan ryttare.
Att hitta rätt hjälp för att själv, tillsammans med hästen, jobba sig igenom det brukar bli betydligt bättre.
Man måste dessutom vara beredd att hantera de reaktioner som blir om/när man talar om för hästen att den inte får bestämma...

Jag har precis fått hem en kul häst att jobba med. En tämligen ouppfostrad fjording som fått bestämma. Jag tror att ryttaren/ägaren nog har försökt bestämma, men hästen svarar med att bocka, sparka bakut, slänga av... så ryttaren/ägaren gör egentligen det som hästen accepterar utan protester vilket blir något begränsat.
Jag är å andra sidan van att kunna begära en hel del av mina vuxna hästar, och har av denna häst begärt lite energi i skritten, trav när jag vill ha trav, galopp när jag vill ha galopp. Större krav än så har jag hittills inte ställt, men hästen har visat att han inte är nöjd. Lätt drivning - ingen reaktion - lätt pet med spö - bockning - mer pet med spö - mer bockning - mer pet med spö - slänga sig 180 grader runt - styra rätt, peta med spö - gå åt rätt håll.
Lätt drivning (önska trav) - ingen reaktion - lätt pet med spö - bockning - pet med spö - trav - beröm.
Sakta ner till skritt.
Lätt drivning (vill ha trav) - ingen reaktion - lätt pet med spö - trav - beröm.
Blivit bättre och bättre under ridturernas gång, slutat med att hästen faktiskt svarat på lätt drivning för att växla mellan skritt och trav.
För att få galopp när jag begär, har vi samma procedur för oss.
Denna hästen har jag hittills bara ridit två gånger, och inser att jag antagligen kommer att få motsatta protesterna framöver: motvilja mot att sakta ner (eftersom ryttaren/ägaren betslat med pessoa för att kunna behålla kontrollen, vilket jag bytt till tredelat tränsbett).

Jag tycker inte att jag kan ge råd om hur man ska hantera det, utan att ha sett situationerna och utan att se hur hästen reagerar på ryttarens signaler.
Tyvärr.

För det mesta brukar envishet löna sig: visa att det inte hjälper med protester eller ifrågasättanden utan att man kan komma överens om att ryttaren är den som väljer ridväg, väljer gångart, väljer hastighet.

Om du känner eller känner till någon som är bra på problemlösning och kommunikation (för det är ju vad det handlar om) mellan häst och människa, så be gärna en sådan om hjälp!

Om du känner eller känner till någon som är bra på problemlösning och kommunikation (för det är ju vad det handlar om) mellan häst och människa, så be gärna en sådan om hjälp!

Känner ingen alls tyvärr, är det någon som vet någon bra, PM:a gärna!

Jag tycker du ska kontakta en BRA problemlösare även jag.

Det kan bli väldigt fel att ge råd så här över nätet när man inte sett ekipagen. Det är inte bra om det här fortsätter, för dig eller häst. Olyckor kan ske och du eller andra komma till skada.

Jag jobbar själv som tränare och gör mycket problemlösningar. Jag har inte tid själv. Men om du skriver vilken del i landet ni finns i kanske jag kan tipsa om någon annan.

Det är lika bra att ta hjälp så fort som möjligt. Ju mer upprepningar ni får på det här desto mer cementeras beteendet, befästs.

En bra problemlösare bör också kunna säga om de tror det är kört, hästen gör svår för dig, smärtpåverkad etc.
Men förhoppningsvis kan man bara ge dig lite nya verktyg att lösa problemet med.

Om jag har förstått din beskrivning rätt och om det vore min häst som börjat agera såhär trots att den till övrigt tycks fullt frisk och normal hade jag först frågat min tränare om tips.
Sen hade jag tagit på halsrem, tagit med mig ett spö (om det fungerar att rida med), ridit ut på problemvägen och då hästen börjar tänka på att krångla (alltså då man känner spänningen men innan den drar) hade jag vänt den på stället i en liten cirkel med bibehållen drivning. Det är svårare för dem att bocka, dra eller segra när de är upptagna med detta. Känner jag att hästen släpper efter skulle jag räta ut och fortsätta framåt. Går den då får den beröm, spänner den om sig gör man om igen. Anpassa drivning efter behov, var konsekvent och ha tålamod.

Detta funkade för mig som har ett skarpt sto som inte drog sig för att köra hela akrobatnummret då hon satte sig på tvären. Jag höll på i omk 4 månader innan hon helt accepterade och tyckte det var bekvämare att bara fortsätta gå.

Ovan tips är inte gospel, och skall inte göras om man inte känner att man har tillräckligt kontroll över sig själv, eller om man känner att det kan bli farligt. Men det kan vara värt att prova! Även är det bra om möjligt att ha någon till häst eller fots med sig som trygghet ifall du åker av eller behöver hjälp.

Tack för tipset! Saken är bara de att det är precis detta jag gjort i 3 månaders tid. Dvs, jag har snurrat, drivit, varit konsekvent och försökt få henne trött, jag har smakat grus och hon slagit i huvudet i träden när hon kastar sig in i dem. Hon har blivit bättre men blir därefter sämre igen och blir då värre. Vägen är även trafikerad av bilar vilket gör de hela svårare också. Detta som du säger att jag ska göra funkar(fortfarande) när hon börjar krångla på andra ställen men inte på "Vägen". Det jag inte har prövat med än är att få någon slagshjälp från marken, som kan hjälpa med drivning och stoppa eventuella bilar. Men så fort någon finns hemma som klarar av att hjälpa mig ska vi pröva med detta.

Ajdå ja medium trafik gör ju saken mycket svårare, speciellt om sikten är dålig. då vill man ju inte gärna ockupera hela vägen. Svårt, det är ju svårt att komma till rätta med ett situationsproblem när det är svårt att ta "jobbet" i just den situationen.

Medhjälp kan vara en bra ide, samt att se om det går att få kontakt med någon som är duktig på problembeteenden.
Har hon alltid varit lite mer komplicerad ute eller är det något som "bara kommit" på senare tid? Kan ju vara testperiod eller så kan någonting fysiologiskt ha uppkommit som är svårt att se. Grejer som inte märks mycket kan bli mycket mer uppenbara vid spänning, tänker ungefär - Något är lite vajsing -> hästen kompenserar -> hästen blir spänd -> problemet adderar till spänningen -> utagering.

Hon har alltid varit jättesnäll och helt okomplicerad vid uteritt tidigare. Detta är nått som uppkommit under vintern. Hon har alltid varit en speciell dam, och jag har ägt henne sen hon var ett år och har under den tiden gått NH-kurser och diverse andra hanteringskurser och vi behöver jobba på kommunikationen på marken varje dag för att hon ska fungera. Henne dumhet började egentligen i samband med att hon blev själv i hagen, och det visar sig också i stallet att hon är spänd och gnäggar efter dem andra hästarna när jag tar in från hagen för att rida. (vilket inte händer om jag rider på morgonen och hon blir själv kvar i stallet när de andra får gå ut) Sen har de dumma beteendet blivit mer befäst efter att hon lyckats kasta av mig och kommit undan med att slippa gå dit hon vill.

Min medryttarhäst är också svår att rida ute med, hon bestämmer ställen hon vägrar gå och sen slutar det med att jag får sitta av stup i kvarten typ... Det jag börjat göra med henne är att tömköra! Jag går vid magen/rumpan på henne så att hon går först men jag kan mana på henne. Hon gömmer sig nämligen bakom en när det blir "läskigt", hon visar det jättetydligt när hon plötsligt smyger in bakom ryggen på en :D Har inte hållt på med det så länge men jag märker skillnad redan, dels i att hon blir modigare och jag får mer självförtroende!

Men om du vill testa med tömkörningen - ha den vänstra linan knäppt direkt i bettringen för om hästen vänder runt eller vill springa iväg blir det som om man har hästen i en longerlina vilket gör det lättare att hala in den och det blir inget drag i munnen om hästen snurrar runt vilket leder till att hästen backar och allt blir kaos!

Oavsett vilket sätt du väljer önskar jag dig lycka till :)

Hej! Vilket dilemma du har hamnat i med pållen. Tänker genast på en artikel jag läste om att hästar är som farligast när de är i 6-7 års åldern eftersom det är då man börjar kräva lite mer av dem utbildningsmässigt. De nya kraven kan sätta press på hästen som den inte är van vid och hästen hittar på sätt att försöka komma undan pressen ibland i form av att göra sig av med sin ryttare.

Du skriver att hon presterar fint på tävling och ni har säkert börjat öva på svårare saker?

Nu kanske det absolut inte har något att göra med detta beteende, men hon kanske upplevde att du började kräva för svåra saker av henne när du red på "Vägen" under vintern och kanske därför började springa in i skogen? Och att hon idag fortfarande kopplar "Vägen" med "jobbigt" och försöker slippa gå dit.
Om det nu skulle vara fallet så kanske det vore en idé att bara försöka ha roligt ute? Sänka kraven och berömma när hon är glad, så kanske hon inser att det inte var så jobbigt att gå på "Vägen". :)

Bara en tanke... Annars vete tusan vad det kan vara som gör att hon så envist vill sticka in i skogen.
Lycka till med din häst och hoppas ni löser problemet. :)

Jag har gått i exakt samma tankar. Hon är en het häst som gärna springer iväg när man måste ta i, och nu under hösten/vintern har jag blivit lite tuffare och satt stopp detta. Vilket har synts i våra resultat som har blivit väldigt jämna den senaste tiden. :D (hon har också blivit VÄLDIGT rapp i sina ben, förmodligen för alla stenar och grenar hon måste akta sig för när hon sätter fart ut i skogen.)

Idag så kom vi förbi det jobbiga stället och jag kunde rida på vägen tack vare mutor i form av morötter och en medhjälpare från marken. (+ två svettiga pass på banan innan) Ska köra på detta nu och berömma mycket när hon gör rätt så hoppas jag att det ska bli bättre. Men idag kändes det inte alls omöjligt längre!

Då kanske jag inte är helt ute å cyklar ändå. :D

Vad bra! Det låter ju som ett litet framsteg. :) Håller tummarna för att du fixar detta.

Så hon går ensam efter att ha en kompis att röja runt med?
Har du ändrat foderstaten efter detta? Hennes energibehov torde ju ha minskat ordentligt.
För mig låter det som en häst som får mycket mat och för lite motion och då får mindre bra ideer.

Japp, så hon är ensam nu och har varit sen november. Hon går i en stor hage och har uppsikt över de andra hästarna. Men tanken är att till sommaren ska hon få hästkompisar igen. Foderstaten är det inget fel på, hon får i princip bara hö + mineraler och lusern. Hon rids/arbetas med så gott som varje dag och tävlas aktivt på medelsvår nivå i hoppning.

I helgen gjordes det dock framsteg och likaså idag gick hon fint på vägen och jag hoppas att det håller i sig.

Senast ändrad:

Jag undrar då om du ändrat foderstaten efter att hon blev av med sin kompis? Är höt analyserat och dåligt eftersom du ger henne lusern?

Höt analyserat = bra världen. Lusern får hon för att jag vill ha protein/energi kvoten på under 6. Hon är väldigt fin i kroppen på detta koncept. Nej jag har inte ändrat foderstaten eftersom jag ej anses att det behövts.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 676
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka