Hjälp med min häst

annie_cool

Trådstartare
Har ett mycket stort och allvarligt problem men min häst som är mycket svår att lasta hon vägrar att gå in oavsett hur man gör man kan få hålla på ett bra tag i bland flera timmar att få in henne i transporten i bland ger jag upp.Hon vägrar att gå in hon har varit med om en olycka så men hur ska jag få henen att gå in i transporten? Utan att krångla.

Usch då, inte kul att stå med skadad häst som måste in till klinik och vägrar gå på. Vad är det ni har testat för sätt?

Ja det kan jag säga till ex så går hon men backar genast ut igen innan man hinner fälla upp rampen.Lockar man så vägrar hon att gå in en då.Kan även stegra sig mot en.

Lite info om vad som hände.:
Det var när vi skulle tävla och var på på väg hem det var mycket trafik på vägen en av bilen framför krokade med en bil och vi kom med en lugn fart men vi fick bromsa in så fort att vi hamnade i diket och transporten välte och hästen blev skadad men vi fick som tur var hjälp av en annan bil som kunde köra in hästen till hästsjukhuset med hästen som tur var. Lindrig skadad blev hon de behandlade henne och hon fick stanna där dagar. Eter en lång tid med vila och sånt så är det bättre

Anlita en NH tränare. Vet man inte hur man ska göra är sånt här dumt att försöka själv genom tips av andra. Så anlita en tränare, har precis tagit hem min häst efter att hon varit i träning för bland annat lastnings problem. Hitta en duktig NH tränare som vet vad den gör, inte någon som anser att dom vet vad dom gör och sedan tar på hästen kedja och bet och linor och spö. Hästen är rädd, klaustrofobisk, den ska få tillbaka sin självsäkerhet och trygghet och villa gå in i transporten, inte bli tvingad eller dragen in där. Det finns många bra tränare runt om i landet. Bara googla :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 671
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar