Hjälp med länk!

Krockodil

Trådstartare
Jag är helt ny på det här med hemsidor, men lär mig allt eftersom. ;) Jag jobbar i notepad som sedan läggs upp i html filer på en ftp server. Det jag nu försöker göra är att lägga upp en pdf fil på en html sida och det går bara inte!!! Jag får upp det länken ska heta men själva länken blir antingen icke klickbar eller så kommer en bruten sida upp. Jag har provat kopiera flera olika sätt från olika "så här gör du" sidor men ingen funkar. Har försökt kopiera länk från redan befintlig sida och bara ändra koderna men det går inte heller... Vad gör jag för fel?? :arghh:
Är det något steg i sparandet jag missar eller i uppladdningen?? Hur gör ni? Hjälp!!
 
Sv: Hjälp med länk!

Har du även laddat upp filen till ftp-servern som man ska kunna klicka på? Ligger den i samma mapp som html-filen?
Stavat filnamnet rätt, inga mellanslag, bara stora eller små bokstäver mm?

en standard html-länk skrivs annars som: <a href="namnpapdf.pdf">Klickbar länk</a>

(om inte mina gamla kunskaper är helt föråldrade nu :p)
 
Sv: Hjälp med länk!

Kolla också så att den ligger i rätt mapp, om du har med olika mappar. Och går det ändå inte trots att den ligger på plats, testa att ändra filnamnet så det är utan prickar, mellanslag och annat.

så från:
Min läckra fil.pdf
till
min-lackra-fil.pdf
 
Sv: Hjälp med länk!

Japp den är uppladdad men nej den ligger inte i samma mapp. Dokumentet ligger i en mapp som heter dukument och jag skriver dokument/filens-namn som jag sett att de gjort i andra länkar så det ska väll fungera egentligen?
Och länken du gav som förslag fungerade inte... :crazy:
 
Sv: Hjälp med länk!

Inga prickar eller konstiga bokstäver... Jag förstår inte varför det inte funkar!! :banghead:
 
Sv: Hjälp med länk!

Fråga 1:
Ser det alltså ut såhär inne på din server (och på din dator)?
Huvudmapp, innehåller index.html och en mapp som heter Dokument.
Dokument-mappen, innehåller fil.pdf

Fråga 2:
Har du skrivit sökvägen såhär?
<a href="dokument/fil.pdf">Klicka här för att öppna Fil!</a>

Fråga 3:
Eller är det så att du inte alls har lagt fil.pdf i samma huvudmapp som du har din indexfil i? Har du fört över den till servern? Annars går det icke...

Om du vill kan du kopiera in din kod här så kan vi felsöka hela den :). screenshotta gärna hur det ser ut inne på din ftp-server också.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är asdålig på det här. Men ska försöka förklara. Jag sparade här om dagen om en pdf jag gjort med bilder och texter om olika...
Svar
4
· Visningar
883
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 005
Senast: Anonym_85
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 372
Senast: Niyama
·
IT & mobiler Hjälp! Jag försöker göra en meny med underrubriker på en hemsida som kommer fram när man klickar på den översta rubriken men får det...
Svar
3
· Visningar
522
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp