Hjälp med längd på dressyrgjord

B

Bumblebee

Kommer få hem en dressyrsadel på prov inom kort. Problemet är att jag inte vet vilken längd donnan ska ha på dressyrgjorden, jättesvårt att gissa! :eek: Vi har bara haft "allround/hopp" innan den är på 135 cm. Finns det någon här som har både och? Eller något jättebra knep på hur man skattar?
Supertacksam för hjälp! :love:

Sv: Hjälp med längd på dressyrgjord

jag har 110cm på sadelgjorden till hoppsadeln och 50cm på dressyrgjorden. så uppskattningsvis så skulle jag väl gissa på att du ska ha 60-65cm. men det beror ju också på hur långa stroppar sadeln har.

Okej! Tack! Lite klurigt i.o.m att sadeln inte kommit ännu... kände bara att det blir svårt att prova utan. :D

ja det går ju kanske inget vidare att provrida utan gjord ;) du känner ingen som har en du kan låna och testa med? så att du slipper köpa en gjord som inte passar

Det var ju det som var problemet! Så jag får nog så vackert chansa... :p

har sadeln långa stroppar så borde en 60cm funka bra, har den kortare stroppar så får du kanske ta en 65cm.
hoppas det blir rätt. :)

Jag tror den ska ha långa, men är osäker är en griffin.
Så spännande.... äntligen är det dags, känns som vi varit sadellösa i evigheter!

Tack för hjälpen!! :love:

Min häst har 65 cm på dressyrgjord, 120 cm på vanlig. Det är väldigt svårt att säga vad som kan passa eftersom det är så beroende på både häst och sadel.

Va kul med ny sadel :)

Min häst har 130 cm på vanlig gjord och 60 cm på dressyrgjorden. Det kan ju vaiera lite beroende på hur sadeln är, men en fingervisning ändå. 60 - 65 cm borde passa din häst.

Okej! Låter som det blir 60-65 då! Ska prova pfiff:s svängda, var ju inte så farligt dyr 250:-, så då har man ju råd att köpa en till ifall det blir alldeles galet. :D
Vad underbart det är med detta forum när man bor i glesbygd! :love:

Min häst har 120-125 på vanlig gjord och 50-55 på dressyrgjord till den dressyrsadeln hon har nu.

Min har 135 i vanlig gjord och 75 i dressyrgjord, svängd. Har så pass lång gjord för att jag inte vill att spännena ska skava mot armbågarna. Hade 60 på förra sadeln och den räckte utan problem men spännena hamnade närmare arbågarna. :)

Aha! Jag tog en 60 men å andra sitter hennes 135 på näst innersta hålet, får se om spännena hamnar för långt ner då... :crazy: Kom med posten idag, såg helt okej ut för det priset!! :)
Ohh!! Om bara sadeln kunde komma nu också! Väntar, väntar, väntar! :bump:

Min häst har 130 på lång gjord och 75 på dressyr.
Vill inte ha för kort gjord utan gärna så den når hela vägen upp till kåpan för att undvika nypning och spännen som skaver.

Ja.. vi får byta till en längre gjord, 60 cm passade bra, men den nyper pållan i hennes björnpäls så hon blir alldeles :devil:
Den har ju kåpa i ändarna för spännena, men resåren har redan töjt sig så den hamnar utanför (har haft den c:a en månad)
Så vi satsar nog på en 75:a i stället så vi kommer upp under schabraket, får bli en GG. :D just nu har jag två fårskinnstussar vid spännenan men det ser allmänt jättenördigt ut, men pållan är nöjd! :rofl:

Skulle tippa på 70 eller 75, mitt sto har ungefär samma strl på hoppgjord som på din, och har 70 och 75 i dressyrgjord, men det beror ju oxå jättemkt på stropparna! I senaste hoppgjorden (somras) hade hon 140 men det var mkt stor, och i den innan som jag sålde förra hösten hade hon 120, och hon har hållt samma kroppsform..:cool:

OJ såg att du redan hade köpt!

Ja.. fast jag ska köpa en ny, blir nog en 75:a ! :rofl:
Ville bara upplysa att den svängda i neopren, kanske inte var någon höjdare ändå iom att resåren töjde sig så att spännena hamnade utanför skyddshöljet! Priset var ju mycket lockande annars... Bra att veta för annars har den funkat kalas!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 139
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar