hjälp med kontrollen i terrrängen

vinkelina

Trådstartare
råkade ut för ett lite mindre trevligt problem idag... var ut med en kompis i terrängen. Ok, visserligen var de första gången vi red ihop, och hon red en hingst, men hästarna står i samma stall och går i hagen bredvid varandra

av naturliga skäl fick hingsten gå först. funkade kanon.

problemet var min häst... hon är en typisk förstahäst. vi har dock tränat en hel del i höst/vinter och de har gått bra. visserligen bara skritturer på halvlång tygel.

men nu red vi in i rumpan på hingsten konstant, speciellt på hemmvägen. hon lyssnade nada på mig. försökte få ett avstånd med att sakta in henne, men då blev hon mer o mer tokig. till slut "löste" vi de med att kompisen ökade på skritten med hingsten, då lugnade vi ner oss lite.

red på hackamore som brukar funka bra. har dock märkt på sista tiden att de inte riktigt vill sig. (kan hända att de har blivit lite för löst. )

HUR skall jag gå tillväga? inte så kul att rida o man känner att hästen är 5 före att sticka

Sv: hjälp med kontrollen i terrrängen

Jag brukar fortsätta "tjata" tills de vänjer sig.
Jag anser att hästen ska kunna gå bakom, framför, bredvid eller stå och vänta medan den andra går i väg. Den ska mao lyssna på mig oavsett vad jag gör.

Något som är viktigt är att man inte sitter och tjuvhåller dem i munnen, då brukar de allra flesta bli väldigt upprörda och det är då de stressar upp sig.
Bromsa hästen, och när ni har kommit på lagom avstånd så släpper du efter och ger lång tygel direkt igen.
När ni kommer ifatt gör ni om det.
Det blir lite jobbigt, men var koncekvent så kommer hästen lyssna på dig.

Träna mkt på att göra halvhalter med sitsen, så blir det lättare även i högre gångarter.
Enl min erfarenhet så brukar hästarna bli mindre upprörda om man halvhaltar med enbart sitsen, än om man använder tygeln lite.

tjatade tills ja va helt slut :P ett tag höll jag nog i lite för hårt, för de blev bättre när ja tog ett djupt andetag, men fick inte 100% kontroll ändå :S.

just med att hon är första häst så har vi tränat en hel del i höst med att gå bakom, samt brevid. funkar o lugnt tempo med långa tyglar. men så fort ja kortar upp så skall de trampas på stället o hållas på.

funderar lite på att köpa ett pelham o ha i terrängen, för helt klart behöver vi (tillfälligt?) ha ett skarpare bett. för vad gör man sen den dagen hon skiter i mig? tränar dressyr för en tränare, och vi håller på att jobba med att gå i lugnt o sansat tempo och att hon lyssnar på mig, funkar hyfsat i ridhuset. men vi har bara ridit 4 lektioner

Jag tycker det låter lite väl drastiskt att hoppa från ett hack till ett pelham. Eller har du testat alla andra bett och kommit på att hävstång-bett är det enda som funkar?

Sen glömde jag att det låter som du behöver rida på korta tyglar och hitta hennes takt där, göra samma sak som du gjorde för att vänja henne att inte vara första häst men med korta tyglar (och mjuk hand). Och om du har råkat ut för (som är lätt hänt) att när du kortar tyglarna vet hästen att det snart är dags för trav? Min gamla, gamla häst hade lärt sig "när ryttaren sitter ner i traven så är det strax galopp som gäller".

Och en bra tips! Hör med tränaren hur din sits kan påverka hennes hastighet och be om en lektion om just det.

Och du kan aldrig ta för många djupa andetag ;)

har tidigare fått tips om att rida henne på pelham just i terrängen.... för i manegen funkar de till 70% att rida på tredelat gummibett.

vet int om de har med saken att göra, men är ett kallblod, finnhäst, men en lång rad travare i släkten.

brukar försöka att inte korta tyglar, för att sedan trava, utan först korta upp, jobba lite i skritt och sedan trav, så de borde inte finnas nån sådan koppling

Pelham kan nog funka. Jag skulle ha två tyglar. En i den ringen som sitter precis vid mundelen (bra jag är på att förklara:angel:) som ger samma inverkan som ett "vanligt" bett och en tygel i ringen längre ner som ger hävstångseffekten. Då har du tygeln som sitter i hävstången som extra säkerhet om du behöver ta lite extra:)

Tänk bara på att köpa rak pelhamstång och inte delad.

En massa små förhållningar, sidvärtsrörelser fram och tillbaka över vägen, öppna sluta osv. så hon(?) får tänka och lyssna på dig. Detta är tips jag kommer på nu.

Lycka till!

kan du rida på dubbla tyglar skulle jag överväga graman till det tredelade.
Få henne att komcentrera sig, jobba öppnor, slutor skänkelvikningar o många många halvhalter, eftergift o beröm när hon gör rätt.
Gramanen ska du såklart använda bara när det behövs.

då förstår jag varför du tänkte välja ett pelhambett :)

Och försök hitta något ekipage som vill hjälpa till med lite "lydnadsträning" i terrängen, alla ekipage mår bra av halter, halvhalter, igångsättningar. Du behöver ju inte höja ribban till att bara du ska kunna göra en halvhalt/halt om hästen är het/stark utan ni kan båda säga att "om fem steg ungefär gör vi en halvhalt" och när det funkar på din häst kan du säga till henne (den andra ryttaren, måste ju inte vara en hon) att du ska göra en halvhalt/halt och att hon då bara behåller samma takt och kanske om hon kan samla sin häst lite extra så hon inte kommer för långt ifrån och din häst inte blir stressad av avståndet.

Börja lätt och öka sedan sakta ribban när din häst lyssnar på dig och inte stressar upp sig.

Så hade jag iaf gjort om jag behövde. Sen det med bett så välj det som passar, känner du dig bekväm att rida med två tyglar så är det jättebra men om du inte får koll på tyglarna är det bättre att du kör med pelham+delta istället :)

hade funderat på att rida på dubbla tyglar, är dock ett tag sen ja gjort de sist, men man kan ju alltid ta till delta om de inte funkar....

gramaner känns lite så där, rider på dem ibland, men hon vill lägga sig "fel" på dem ibland, så man åter sitter med 600 kg häst i handen

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar