Hjälp med hundval/uppfödarval till mig

Sv: Hjälp med hundval/uppfödarval till mig

Jag fick en länk till Svenska Sennenklubben idag, det kanske var från dig?

Men i vilket fall så börjar jag bli säkrare och säkrare på att det blir någon form av Sennen.

Hur skiljer sig Grosser och Berner? Annat än päls och hälsostatestik menar jag? På klubbens hemsida hade dom ju i princip bara bytt ut rasnamnen och beskrivningen var den samma?
Är själv en sucker för mkt päls att borra ner fingrarna i så hitills ligger ju Bernern på plus om jag säger så. ;)

Mvh
Björn

UrsusRex skrev:
Cane Corso är jag lite kluven till, å ena sidan väldigt fina. Men den enda jag träffat in real life var inte alls vad jag väntade mig! Mer som en korthårig St.Bernard och dessutom asful då den ännu inte var färdigväxt.

Är du säker på att det var en cc du träffade.... :confused: :D Vi har en i familjen, och det är verkligen en trevlig hund! En av de raser jag skulle kunna tänka mig, om jag inte vore så totalt insnöad på bullterrier! ;)

Hej,

ja pälsen är ju en smaksak - jag föredrar kort så Bernern var aldrig ett alternativ. ;)
Grossern blir större och tyngre än Bernern, skulle tippa att det kan skilja upp till 10-15 kg på en liten Bernerhane (45) och en stor Grosserhane (55-60).
Pälsen är visserligen kort, men inte strävhårig och mjukare än t.ex. de labradorer jag har träffat.
Nu är jag inte insatt i Bernerns psyke, utan har dragit mina slutsatser från de jag har träffat och vad min uppfödare har sagt. Har en kompis som har en Berner också, så lite kontakt har jag i alla fall med den.
Min uppfattning är den att Bernern är mer yvig och flamsig än Grossern, som det är mer vakt i då aveln inte har varit så utbredd på sällskapshundar än. De har använts främst till gårds- och vakthund, en del även till vakt och vallhund av storboskap. De Grossar jag har träffat har alla varit framåt, godmodiga hundar med gott självförtroende, men restriktiva mot främlingar.
Skillnaden mellan raserna kan jag bara basera på individerna dock.

Som jag har uppfattat det är det tyvärr vanligt att folk har Grossern övergödd då de älskar mat - det leder ju till att de kanske kan uppfattas som slöa då de inte orkar.. En Grosser bör hållas i trim för att minimera belastning på lederna då den är så pass grov och tung i sig själv. En tränad Grosser kan utan problem hänga med på ridturer i skogen och bära sin egen packning på fjällvandring - dock bör man vänta med detta tills den är helt färdigväxt vid 18-24 månaders ålder.

Blev du ngt klokare? Jag är ju absolut ingen expert, utan vet bara varför jag har valt Grosser istället för Berner. Vill du ha mer specifika svar ger jag dig gärna mailadressen till min uppfödare (sitter med i Sennenklubbens styrelse).

Mvh
Therese

Om du känner att du är nyfiken på flera olika raser och kanske inte har sett/träffat så många av dem live, så varför inte åka ner på Stora Stockholm så får du ju chansen att träffa både hundar, uppfödare och rasentusiaster i montrar och utställningsringar.

Det gjorde jag och så hittade jag MIN ras - BOXER! :love:

Sen kan ju tilläggas att jag INTE hade Boxer ens på kartan innan jag kom dit och att det tog mer än sex månader efteråt innan jag hade fastnat för rasen på riktigt... :D

/JES
lycklig Boxerägare!

Boxer - den eviga valpen! ;) *lol*

Stora Stockholm ska jag definitivt besöka :)

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Tack Therese! Det var mkt informativt, men jag ligger nog lågt ett tag till. Det blir inte ny hund förns tidigast om två tre år för min del.
Lutar dock starkt mot någon Sennen så jag ska ge mig ut i vida världen ;) och se mig om efter hundar och uppfödare i sakta mak.

Mvh
Björn

har du kvar länken du fick av mig? i TJ finns två berner sennen som tävlas i lydnad!

jag tror det beror mycket på vad man jämför med när man ska bedöma tempramentet hos en berner. jag som har en labbe med superkrut tycker att de är något slöa, men hade jag bara min schäfer hade de legat på "normalnivå". ska kanske tillägga att när labben är laddad är han en 40 kg gummiboll och jag har ännu inte träffat någon hund av hans storlek med det krutet, fast min erfarenhet är såklart begränsad.

Kelpie ja! :D

Snacka om trevliga hundar! Känner en som jobbar som "handikapphund" till en rullstolsbunden person. Samt har träffat ett par stycken för ca tio år sedan som var riktigt fina lydnadshundar.

Du har rätt Cilla. Jag får helt enkelt börja engagera mig lite och hålla sinnet öppet för både raser och individer samt ge mig ut och se efter.
Schäfer är ju som sagt i mitt tycke den absolut finaste bruks/lydnads-hunden. Men frugan vart överlycklig när jag bekände att jag nog tror en Sennen kan vara rätt trots allt - hon fullkommligt ÄLSKAR rasen.

Mvh
Björn

Trissa skrev:
Är du säker på att det var en cc du träffade.... :confused: :D Vi har en i familjen, och det är verkligen en trevlig hund! En av de raser jag skulle kunna tänka mig, om jag inte vore så totalt insnöad på bullterrier! ;)

Jepp tvärsäker - frågade t.o.m.
Har tidigare pratat med folk från klubben http://www.racc.nu/ samt även med några uppfödare och hade en helt annan bild av rasen än den jag träffade. Men det var som sagt en unghund också.

canarjag1.jpg

Det här ser väl för härligt ut! :D Bilden tagen från Hägnatorps kennel http://www.hagnatorpet.se/

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Har en labbe med apporterande föräldrar, men inga sk. jaktlabbar (lite högre och smalare). Hon är underbar. Lydig och villig att lära (trots att hon är 8½ år så älskar hon fortfarande att lära sig nya saker). Lite envis dock, som de flesta labbar, men älskar allt och alla. Ändå inte så mycket att hon skulle följa med en främling utan mattes tillstånd.
Hon älskar att bära saker, men har i övrigt inga jaktintressen!
Så nog kan man få tag i bra labbar från bra uppfödare utan jakt, dock med apportintresse!

c c har en ful statistik på höfterna........
själv älskar jag sennenhundarna men kommer att skaffa mig en beardedcollie alt old english sheepdog :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 314
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 874
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V