Sv: Hjälp med hundval/uppfödarval till mig
Fin schäfer Cilla!
Labbe och springer går bort nu då. Just nu har jag en jaktspringer och hon är för "het" för att det ska kännas avslappnat att komendera plats så som jag vill att det ska fungera. Jag vill ha koll på henne så hon inte hittar på något - och det är inte bristande lydnad utan konflikt mellan jaktlust och lydnad..... (om det nu inte är bristande lydnad
men ni förstår vad jag menar? Jag är inte trygg i att lämna henne utanför ICA för jag är inte säker vad som händer om det kommer tex en katt och jag inte är på plats att "väga över" konflikten mellan jakt och lydnad.)
Alaskan är mest en drömhund som jag själv förstår att jag inte har rätt saker att erbjuda - ÄVEN om jag gillar drag! (Åker mkt skidor efter hundarna.)
St.Bernard kan jag säga på en gång går bort och det är det jag funderar på angående
Berner sennen som annars är den ras jag tror vore "vettigast". Hur lika är dessa två raser?
St.Bernard är helt enkelt inte alls vad jag söker efter!
Fortfarande köper jag dock inte detta med att för att jag inte tänker tävla så passar inte tex
Shäfer. Har som sagt inga planer att ha en prydnadshund och jag arbetar mkt med hundarna även om jag inte tävlar.
Cane Corso är jag lite kluven till, å ena sidan väldigt fina. Men den enda jag träffat in real life var inte alls vad jag väntade mig! Mer som en korthårig St.Bernard och dessutom asful då den ännu inte var färdigväxt.
Bullmastiff är en av mina favoritraser. Iofs har de flesta jag träffat varit rätt trista och slöa men den hund som gjort rasen till en favorit för mig hette Skrollan. Hon hade sålts till en barnfamilj utan hundvana, blivit nervig och gick till avlivning.
Bara det att hos veterinären fick dom inte nålen i hunden för den var så vild. Därför skickades hon till en mkt erfaren hundinstruktörför "förvaring" till senare tillfälle. Denne tog hunden till sig och lade ner enormt mkt jobb vilket ledde till en av de sundaste hundar jag träffat, oerhört trygg, lydig och välmusklad (inte som vissa utställningshundar eller "tantmastifferna") desutom en väldigt framåt hund med mkt motor (mer lik en Rottweiler med andra ord?)
Dock känns det pinsamt nog så att om jag köper en bullmastiff så köper jag en hund mer för "imige" än för att jag tror den är vad jag vill ha. Mina vänner skulle inte bli ett dugg förvånade och min bror skulle bli överlycklig eftersom hans egen drömhund är just en Bullmastiff. Fel anledning att välja bort rasen kanske men så är det.
Grand Danois är nog lite väl stor för min del - men säkert en mkt fin hund.
Scnauzer Varför skulle en mindre Schnauzer var ok men inte en Riesen schnauzer?
Dvärg Schnausern kan jag säga går bort direkt just för att den inte är lika lugn som Riesen Schnauzer och därför kräver mer.
Mellan och Risen har däremot varit med på min lista men gått bort mest på att Riesens eventuella vallegenskaper från Bouvier des flanders (om den nu inte helt enkelt är en stor mellan schnauzer) samt att Schnauzer överhuvudtaget är mer svårarbetade en tex Rottweiler och Schäfer enligt min erfarenhet.
Mvh
Björn