Hjälp med hundval/uppfödarval till mig

Sv: Hjälp med hundval/uppfödarval till mig

cane corso tycker t o m jag är fina, trots att jag egentligen inte alls gillar mastiffernas utseende...

cillamuffins skrev:
cane corso tycker t o m jag är fina, trots att jag egentligen inte alls gillar mastiffernas utseende...

Dom är fina, men jag tycker om det lite mer ståtliga.

( fniss Grand Danois :d )

grand danois har inte heller det där "mastiffiga" som jag ogillar. jag tycker att hundar ska se atletiska ut.

Fin schäfer Cilla! :)

Labbe och springer går bort nu då. Just nu har jag en jaktspringer och hon är för "het" för att det ska kännas avslappnat att komendera plats så som jag vill att det ska fungera. Jag vill ha koll på henne så hon inte hittar på något - och det är inte bristande lydnad utan konflikt mellan jaktlust och lydnad..... (om det nu inte är bristande lydnad :crazy: men ni förstår vad jag menar? Jag är inte trygg i att lämna henne utanför ICA för jag är inte säker vad som händer om det kommer tex en katt och jag inte är på plats att "väga över" konflikten mellan jakt och lydnad.)

Alaskan är mest en drömhund som jag själv förstår att jag inte har rätt saker att erbjuda - ÄVEN om jag gillar drag! (Åker mkt skidor efter hundarna.)

St.Bernard kan jag säga på en gång går bort och det är det jag funderar på angående Berner sennen som annars är den ras jag tror vore "vettigast". Hur lika är dessa två raser?
St.Bernard är helt enkelt inte alls vad jag söker efter!

Fortfarande köper jag dock inte detta med att för att jag inte tänker tävla så passar inte tex Shäfer. Har som sagt inga planer att ha en prydnadshund och jag arbetar mkt med hundarna även om jag inte tävlar.

Cane Corso är jag lite kluven till, å ena sidan väldigt fina. Men den enda jag träffat in real life var inte alls vad jag väntade mig! Mer som en korthårig St.Bernard och dessutom asful då den ännu inte var färdigväxt.

Bullmastiff är en av mina favoritraser. Iofs har de flesta jag träffat varit rätt trista och slöa men den hund som gjort rasen till en favorit för mig hette Skrollan. Hon hade sålts till en barnfamilj utan hundvana, blivit nervig och gick till avlivning.
Bara det att hos veterinären fick dom inte nålen i hunden för den var så vild. Därför skickades hon till en mkt erfaren hundinstruktörför "förvaring" till senare tillfälle. Denne tog hunden till sig och lade ner enormt mkt jobb vilket ledde till en av de sundaste hundar jag träffat, oerhört trygg, lydig och välmusklad (inte som vissa utställningshundar eller "tantmastifferna") desutom en väldigt framåt hund med mkt motor (mer lik en Rottweiler med andra ord?)
Dock känns det pinsamt nog så att om jag köper en bullmastiff så köper jag en hund mer för "imige" än för att jag tror den är vad jag vill ha. Mina vänner skulle inte bli ett dugg förvånade och min bror skulle bli överlycklig eftersom hans egen drömhund är just en Bullmastiff. Fel anledning att välja bort rasen kanske men så är det.

Grand Danois är nog lite väl stor för min del - men säkert en mkt fin hund.

Scnauzer Varför skulle en mindre Schnauzer var ok men inte en Riesen schnauzer?
Dvärg Schnausern kan jag säga går bort direkt just för att den inte är lika lugn som Riesen Schnauzer och därför kräver mer.
Mellan och Risen har däremot varit med på min lista men gått bort mest på att Riesens eventuella vallegenskaper från Bouvier des flanders (om den nu inte helt enkelt är en stor mellan schnauzer) samt att Schnauzer överhuvudtaget är mer svårarbetade en tex Rottweiler och Schäfer enligt min erfarenhet.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Btw jag vet att Schäfer också har vall i sig.
Men om Riesenschnauser har ett uns av Bouvier des flanders i sig vill jag inte ha en sådan för den rasen har jag inget gott att säga om... tyvärr.

/B

Därför att Riesen schnauzer och schanuzer inte är besläktade på nära håll.

Och kräver inte lika aktivitet, en Riesen kräver mycket mer än en schnauzer.

Schanuzern är inte svår att jobba med utan villig att göra sin förare till lags. Föga intresserad av vilt dessutom

Schnauzern är heller inte besläktad med Bouvier des flanders !

Alltså det jag reagerade mot just med brukshundar var att du skrev att du varken ville träna eller tävla speciellt högt .

Att tävla är inte allt, men en brukshund behöver träning.

Tror fortfarande att en Golden kan vara något för dig.

Jag har en tik på 5 månader som inte är avlad för jakt och hon har inte det minsta jakt i sig vad jag har märkt. Hon är otroligt lättlärd (kan sitt, ligg, stanna kvar, hit, stå, skall, fot i koppel och utan, fin tass, rulla runt och vi övar på krypa just nu.) Hon är väldigt trevlig med andra djur, jag har själv katt, hästar och getter. Hon går kanonbra ihop med andra hundar och älskar alla människor. Skäller nästan aldrig, bara någongång när hon leker men aldrig annars. Väldigt lugn och vänlig. Bär gladeligen på allt från post till mobiltelefoner utan att bita sönder. En kanonhund helt enkelt!

Jo jag vet men som sagt kommer jag träna mkt med hunden likafullt annars skulle jag inte titta på tex schäfer.

Riesen har jag läst följande om;
Man är osäker på ursprunget, eventuellt kom den ur mellan schnauzer liksom de mindre varianterna gjort eller så blandades schnauzer med Grand danois och Bouvier des flanders för att få fram en större hund till att vakta och bekämpa skadedjur i stallen. Troligen utvecklad i Wurtenburgs omgivning, avbildad på en målning av Albrecht Dürer. Kanske är det helfel?! men det är vad som står i min hundencyklopedi.

I vilket fall har jeg erfarit att schäfer och rottweiler har varit mer lättarbetade än schnauzern och därför väljer jag bort rasen. Om jag däremot skulle köpa en så blir det en Riesen.

Mvh
Björn

jag tror att det hade underlättat för många som vill komma med rasråd att berätta ungefär hur många timmar i veckan du tänkt lägga ner på hundens träning...

Senast ändrad:

Det är det jag också tycker. Springer, labbe, golden osv ej avlade för jakt har vad jag erfar inget som går att jämföra med en jakthund utan är kanonfina "sällskaps"hundar.

Jag får tänka vidare. :)

Mvh
Björn

cillamuffins skrev:
jag tror att det hade underlättat för många som vill komma med rasråd att berätta ungefär hur många timmar i veckan du tänkt lägga ner på hundens träning...
Jo förmodligen. :) Trodde jag gjorde det men missade nog det.

Jag är noga med grunddresyren och vet inte hur mkt jag kommer lägga ner på valpen eller unghunden men alldeles tillräckligt det kan jag lova ;). Brukar väl mer eller mindre bli all tid som blir över till det så länge valpen tycker det är roligt.... min princip är att sluta då hunden tycker det är som roligast.

Sedan så tränar jag lydnad ca en timme om dagen uppdelat på två tillfällen (2*halvtimme). Plus givetvis "vardagslydnad", med det menar jag verkligt nyttjande av det vi tränat på.
"Extramoment" som att hämta tidningen eller kopplet och liknande tycker jag också är kul men jag kommer som sagt inte träna hopp och kryp för det har jag ingen nytta av. Men jag tränar andra moment än plats, hit, fritt följ, varsågod, kontakt osv på tid utöver de två halvtimmarna per dag --- just nu går sådan träning till jaktrelaterade moment men i framtiden skulle de gå till tex apport i allmänhet och av specifika föremål, spela död, vacker tass osv osv... kul grejer för mig och hunden samt aktivering för hunden helt enkelt.

Mvh
Björn

Spår kommer jag träna också!
För jag tänker inte lägga bössan på hyllan.... vill bara ha en "enklare" hund.

Mvh
Björn

Jag har ingen aning om Riesen är besläktad med Bouvier des flanders , så kan vara fallet.

Jag skrev enbart om Schnauzern i mitt inlägg eftersom jag har en sådan själv och han varit toppen att jobba med på alla sätt, väldigt samarbetsvillig ..

Men nu när du förklarat mer vad för aktivitet och hur mycket du är beredd att ge din hund så finns det inga hinder inom brukshundarna.

Lycka till

Först; Jag tänkte starta om datorn igår kväll och förtydliga för egentligen lägger jag långt mkt mer tid på hundarna i.o.m att de är med mig från morgon till kväll på jobbet även nu. Det innebär mkt kontakt och vardags lydnad under arbetsdagen.

Annars är det vad jag också tror ang brukshund. Att jag kan erbjuda vad som krävs. Men samtidigt tror jag själv att tex en ren sällskapshund skulle vara "bättre" för mig till det jag ämnar ha hunden till.
Men det är ju svårt att väga upp det där tycker jag. Samtidigt som en brukshund är krävande så är den arbetsvillig och "positivare" att arbeta med både rasmässigt men framförallt dresyrmässigt.
Vad jag menar och tror är att en Berner sennen nog vore "vettigare" för mig men samtidigt kanske det inte alls är vad jag söker eftersom jag absolut inte vill ha en passiv "tråkig" (förlåt :o ) hund.

Schnauzer tror jag dock inte vore rätt för mig tyvärr, mastiffer och molloser gillar jag skarpt men är som sagt tveksam till dom av flera skäl. Dels samma skäl som Sennen dels för bilden av rasen eller hur jag ska säga. Vill inte ha en hund som folk skyr enkom för dess utseende/storlek hur snäll och trevlig den än är egentligen.

Mvh
Björn

"folk skyr enkom för dess utseende/storlek hur snäll och trevlig den än är egentligen."

Så funderar du på en Rottis ;)

Om du inte vill ha en hund som folk är "rädda" för bara dom ser den så kan du ju välja bort Rottis och Schäfer...

*lol* Jo ni har helt rätt (tyvärr så är det ju så bland icke kunnigt "hundfolk" :( )
Men här hemma är det så att allt som är mollos betraktas som farlig Pitbull och folk flyr över gatan ---- OBS jag personligen tycker Pitbull är en kanonfin hund, hos rätt ägare.

Därför tror jag mer och mer på Berner Sennen särskillt efter några uppmuntrande "vittnesmål" i det här forumet om riktigt pigga och framåt Berner sennen...

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Berner Sennen är ju en hund som ofta får problem med höfterna och det tål ju att tänkas på.

Här är en sida som visar HD statistiken på Berner Sennen i sverige mellan 1980-2003.

Hej,

nu har jag inte läst alla inlägg i denna diskussion, utan mestadels fokuserat på dina. Jag såg nämligen att Grosser Schweizer Sennen hade varit ett av dina förslag i början och att du nu börjar spåna in på Berner men ändå är tveksam pga dess sjukdomar. Nu är ju inte Grossern och Bernern helt lika varandra - visst, de har samma teckning men det betyder ju inte att de är lika till sättet.
Jag har en Grosser som är med mig varje dag på jobbet, han trivs bra med att sova bort dagarna om det inte händer ngt roligare för att vakna till rejält när vi kommer hem och jag har tid.
Enligt veterinären är Grossern också statistiskt friskare än en Berner. Dock är det ingen hund som är den lättaste att få till elitlydnad, i alla fall inte enligt min uppfödare. Då är det bättre att välja t.ex. schäfer.
Enligt rasstandarden beskrivs Grossern som en vaken hund med gott självförtroende. De vill dock vara med hela tiden, och blir "olyckliga" av att vara ensamma. Således ingen hund du lämnar hemma på dagen varje vecka.
Om du har några frågor, eller vill ha kontakt med en uppfödare så kan du pm:a.
//Therese

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 314
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 874
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V