Hjälp med hundval/uppfödarval till mig

U

UrsusRex

Det blev så långt inlägg så jag låter det stå under det här istället!

Vad jag frågar efter är råd och hjälp till hundval samt vad jag ska tänka på då jag letar uppfödare.

Hunden ifråga kommer vara med mig på dagarna och ska klara plats, inkallning, frittfölj utan att jag ska behöva oroa mig för vad som händer om en katt eller häst eller liknande springer framför den.
Jag har stor vana av dresyr och tävlan men tror fullt och fast att en jakthund känner större konflikt mellan lydnad och jaktlust i sådana situationer! Å andra sidan har jag fått pli på mina hundar hittills och tror därför inte jag skulle ha problem med andra raser heller.

Raser jag har på listan just nu;

Rottweilern har jag kommit fram till för att jag gillar rasen skarpt och har mkt goda erfarenheter av den. Plus att det är en mkt vacker ras.

Schäfern för att den i mitt tycke varit den överlägset bästa rasen att träna lydnad med, egentligen gillar jag inte det sluttande korset och tycker de är rätt fula. Plus att min fru inte gillar "ståuppöron" som hon kallar det.

Berner sennen för att det är en mkt vacker hund som verkar enkel. De jag känner verkar knappt behöva lära sig innebörden av plats utan verkar vara fullt tillfreds med att ligga och slappa?
Därför är jag orolig att det kanske är en ras som ligger under min "ribba" och är tråkig att arbeta med? Visst jag vill göra det enkelt för mig men jag vill också ha en hund som jag kan arbeta med och finna utmaning med. Så jag är tveksam.
Samt att de verkar vara mkt problem med rasens hälsa?

Kom gärna med förslag och tips på raser ni tror kan passa mig. Även andra raser än dom nämnda, dock ej utpräglade vallhundar.
Gärna stora eller mellanstora raser.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med hundval/uppfödarval till mig

Så sedan det långa mer ingående av vad jag söker för ras och varför som blev så långt att jag trodde ingen skulle läsa och svara;

Jadzia skrev:
Om du får en labbe som är som den ska vara, ja. I dagsläget finns det många labbar, goldens, rottweilers, schäfrar osv som inte alls har de där goda egenskaperna som jakten och brukset gav. De är bortavlade eftersom man inte längre brytt sig om att använda hundarna praktiskt och med jakt- och bruksförmågan försvann även allt det goda.

En hård labbe med skärpa hade sorterat ut sig själv i jakten, men det märks inte alls lika mycket i sällskapssvängen och vips så har den gått till avel och producerat än fler. Samma gäller fega rottisar som kan fungera bra i vardagslivet, men när man ställer på dem så flyr de all världens väg. De går också till avel och tjohej så har man problem med rädslor. De ursprungliga användingsområdena är inte bara skoj för förare och hund. Det är också en lämplighets- och avelsutvärdering.

Hej!

Jag funderar starkt att köpa en brukshund om ett par år och jag tror det blir en Rottweiler eller en schäfer. Jag skulle gärna vilja ha råd på vad jag bör tänka på då. Det är ju aldrig för tidigt att börja leta.
;)

Men saken är den att jag trodde inte dom här problemen var så stora utanför jakthundsaveln? Samt att inom jakthundsaveln har man faktiskt kommit riktigt långt inom många raser. Det tror jag iofs beror på att jägare letar efter valpar efter meriterade föräldrar och farföräldrar. Men också att många klubbar blivit hårdare med att ställa krav på uppfödare att meritera sina hundar i rasspecifika "grenar" utöver extriöra för att få vara med på avelslistorna.

Visst kan man köpa valpar till höger och vänster hos icke registrerade "uppfödare" men slarvar verkligen registrerade uppfödare så till den milda grad att man har problem med "rädda" rottwielers? (orolig!)

Jag räknade rätt kallt med att det skulle räcka att kontakta avelsrådet och säga vad jag ska ha hunden till men det kanske inte räcker?

Vad jag söker är en mindre krävande hund än de jag haft hitills. Med det menar jag inte att rottweilers inte är krävande!!!
Vad jag säger är att jag inte vill ha jakthundar mer fast det har jag sagt varje gång jag funderar över nästa hundköp så vi får väl se :crazy: .
Jag vill inte få dåligt samvete för att hunden inte får jaga under sommaren, jag vill inte hålla på med injagning, jag vill inte kämpa med hundar som verkligt påtagande hellre drar iväg efter en katt än lydigt lyder plats. Igen säger jag inte att jag inte kommer få arbeta med en brukshund för att få den lydig men jag tror helt enkelt att jag får arbeta mer med en jakthund för att få den som jag vill ha än med tex en rottweiler. Åtminstone om jag vill hålla balansen mellan hundens jaktlust och lydnad - minst sagt en konflikt för jakthundarna.

Hunden ifråga kommer jag inte tävla med och jag vet inte om jag kommer gå några högre kurser inom lydnad heller eftersom jag har svårt att se vardagsnyttan av att hoppa, krypa osv på komando.
Däremot ska den lära sig plats, inkallning samt fritt följ och givetvis övrig vardagslydnad.
Däremot ställer jag mer än gärna ut hunden samt eventuellt avlar på den om det verkar bra.

Den kommer vara med mig hela dagarna och ska fungera att läggas ner utanför tex ett stall eller dörr där jag arbetar (blivande hovslagare) och inte vill ha med hunden in.
Ett plus är om den klarar kyla väl för det kan bli mkt tid i bilen, åandra sidan har jag värmare till mina nuvarande hundar och det fungerar bra för min frusna Beagle. Sommartid så får de istället följa med ut och komenderas plats.
Jag lägger mkt tid på hundarna och har mkt erfarenhet av dresyr och tävlan. Ville bara säga det så att ingen tror jag inte kommer arbeta med hundarna eller att jag bara kommer låta dom sitta i bilen hela dagarna.
Plus att den framtida hunden ska fungera bra som familjehund.

Raser jag funderat på har varit "sällskaps"Labrador (ej jaktlabbe), Eng. springerspaniel (ej jakt), Blodhund, Berner sennen, någon mastiff, Cane Corso samt Boxer, Riesenschnauser, Rottweiler, Schäfer, Grosser schweizer sennen, Alaskan Malamute.

Valen jag kommit fram till har blivit Berner sennen eller Rottweiler eller Schäfer. Bäst och smidigast kanske skulle vara Berner sennen men jag är orolig att det blir för "trist"? Alla Berner jag träffat verkar lite väl slöa och tråkiga?
Visst vill jag göra det enkelt för mig men jag vill inte ha en hund som känns "tråkig" att arbeta med om ni förstår vad jag menar?

Mvh
Björn

Jag läste den korta versionen.

Du verkar ju fast i Rottweilern ?

Annars har du ju Riesen Schnauzer som är en härlig hund att jobba med, lite speciell dock.

HTML:
Hunden ifråga kommer vara med mig på dagarna och ska klara plats, inkallning, frittfölj utan att jag ska behöva oroa mig för vad som händer om en katt eller häst eller liknande springer framför den.

Det där har ju väldigt mycket med vad för lydnad du har på hunden och hur du skött uppfostringsbiten.

Dock kan det vara svårare med en jakthund.

Om du kan tänka dig apportering m.m så har du ju retrivers.

Okej jag läste nu ditt längre inlägg.

Hänger inte ritkigt med , men när jag läste den så kändes det som att du inte ska ha en brukshund?

Du vill inte tävla och heller inte träna högre klasser ?

stryk då

Rottweiler, schäfer , riesen på en gång.

Cane Corso är en härlig hundras om man har lägre ambitioner, lika så Bullmastiff och Grand danois eller "mellan" schnauzern

Senast ändrad:

Golden Retriever!!

Lättlärda, lojala och arbetsvilliga.

Inte alls en tråkig hund!

Jag kan som bekant ingenting om hundar ;) men en vän till mig var fruktansvärt inne på rottweiler innan han fick nys om en fransk hund som heter beauceron:

pike_mauri.gif

http://www.beauceronklubben.com/

Just den han har har inte så mycket vall i sig och är en fruktansvärt trevlig hund, med vad jag upplever som lite stabilare än t.ex. rottweiler (men det beror väl mest på att de rottisar jag träffat kanske int haft de bästa av ägare).

Vet inte alls om det är något för dig, men tänkte iaf delge dig tipset. :)

Oj vad snabbt det gick att få svar :D TACK!

Nja jag vet att det är lite "hej kom och hjälp mig" (vilket det ju också är ;) ) Därför tror jag att Berner sennen mog vore det bästa egentligen. Men samtidigt vill jag ju ha en framåt hund som är rolig att arbeta med inte bara ha som prydnad eller vad jag ska säga.
Sedan kan det ju hända att jag lär en eventuell Rottweiler hämta hammaren eller något annat men jag har inga ambitioner att harva moment för tävlan om jag säger så istället då?

Golden har jag tänkt på men lutar mer åt Labrador isåfall.

Beauceron har jag aldrig sett i verkligheten men läst om som en "vaktig vallhund". Så jag räknade bort den. Kanske ska titta närmare på den då. :) Kul avatarbild förresten! :rofl:

Mvh
Björn

ÄNTLIGEN någon som kommenterar min avatar :love: Förresten, vadå KUL?

Jo, kika närmare på beauceron. I alla fall min kompis vovve har som sagt inte så mycket vall i sig, och inte är hon så vaktig av sig heller, dock lite reserverad och väldigt mycket "husses hund".

Låter som att du ska ha en Schäfer =) Det finns de som är mittemellan som inte alls är så sluttande, men ändå inte så utpräglade bruksschäfrar. (Men jag håller med din fru, så vackra är de inte ;))

Jag har en bekant med två sånna och jag måste säga att hon har en jäkla pli på sina hundar och de ligger still i skogen om de är platsade trots att 4 andra hundar kutar upp och "larmar". Å jag måste säga att jag är hopplös som förare, men hon är värre... Ändå har hon de två superfina hundarna. Måste sitta mycket i generna på de... Man ser hur noga de är med att alltid vara nära och ha koll på sin förare. Roligt att se när man själv har hundar som skulle gå med vem som helst hem utan att sakna mig ett dugg bara de ställde fram en matskål...

Jag har precis samma erfarenhet som du Tippan! :)

@Tassetass; Tja egentligen ser jag kanske inte vad den föreställer din avatar? Tycker det ser ut som en kärleksstund?

Mvh
Björn

Kärleksstund!?

Herregud, karl... Skaffa glasögon:

chans.jpg

Det är alltså omslaget till en singel, och definitivt ingen kärleksstund! :D

*LOL* Trodde du var Kent och att det var hundar som parade sig *skratt*

UrsusRex skrev:
Jag vill inte få dåligt samvete för att hunden inte får jaga under sommaren, jag vill inte hålla på med injagning, jag vill inte kämpa med hundar som verkligt påtagande hellre drar iväg efter en katt än lydigt lyder plats.

Raser jag funderat på har varit "sällskaps"Labrador (ej jaktlabbe), Eng. springerspaniel (ej jakt)

Hej Björn, jag tycker att du har kommit lite snett i tankekedjan när du kan tänka dig en labbe eller en springer som inte är avlade med tanke på jakten. Båda raserna är bra "sällskapshundar" när de har goda jaktegenskaper. Labben skall ju som jakthund kunna hålla käften och inte stressa för att klara en hel dags jakt. Den skall gå bra ihop med andra hundar och bara gå på kommando. De jobbar dessutom efter skott, så katter etc. skall inte vara något problem.

Springern jobbar ju under bössans räckvidd och skall sätta sig så fort viltet går upp. Inga problem med katter där eller alltså ;) De skall ha "will to pease" och jag ser dem som otroligt lättdresserade. Rena jaktlinjerna ser jag där som lite för mycket "Ferrari" för det du har tänkt dig och dessutom har man inte en chans i utställningsringen, men dual purpose borde kunna passa.

När man skall ha hund som man inte vill jaga med tycker jag att man skall hålla sig ifrån alla jaktraser som jobbar med minimal eller 0 förarkontakt. Däremot alla de raser som jobbar nära föraren fungerar fint även utan jakten, eftersom där är samarbetet med föraren det viktigaste och kan kanaliseras på annat håll.

Mvh,
Duvan

ALLA schäfrar har inte räkrumpor. min har visserligen lite märkliga drag i övrigt, men det går att få tag på snygga schäfrar som inte ser ut som de håller på att skita på sig hela tiden.

dock gillar jag inte alls schäfrar idag, min som ALDRIG ALDRIG sticker stack efter en hare igår. dumma hundkräk :mad: (jag gjorde 100 m på världsrekordtid, stora tunga kängor till trots, och hann ifatt skithunden när haren lurade in henne i skogen).

lägg till ett mellanslag efter adressen om bilden inte kommer upp (eller ta bort http://)

Hon var jättefin!! Vart kommer hon ifrån?

Aha... Tänkte att du visste ungefär vad som låg bakom :) Synd att schäfrar är så fula, annars skulle jag kanske skaffat en :rofl: (Fast hon var fin för att vara Schäfer ju!!) Fast Labradorerna är inte snygga de heller...

När man skall ha hund som man inte vill jaga med tycker jag att man skall hålla sig ifrån alla jaktraser som jobbar med minimal eller 0 förarkontakt. Däremot alla de raser som jobbar nära föraren fungerar fint även utan jakten, eftersom där är samarbetet med föraren det viktigaste och kan kanaliseras på annat håll.

Mycket klokt, Duvan! :bow:

Raser jag funderat på har varit "sällskaps"Labrador (ej jaktlabbe), Eng. springerspaniel (ej jakt), Blodhund, Berner sennen, någon mastiff, Cane Corso samt Boxer, Riesenschnauser, Rottweiler, Schäfer, Grosser schweizer sennen, Alaskan Malamute.

Jag tar mig friheten att skriva ett till inlägg, när jag nu läst igenom dina båda startinlägg.

Labrador och Springer är jakthundar och det kommer man inte ifrån, vill man ha en labbes goda egenskaper får man jakten på köpet.

Riesenschanuzer, Rottweiler, Schäfer är brukshundar och enligt dig själv vill du inte träna och heller inte tävla i några högre klasser vilket får mig att tycka att du skall välja en mindre arbetande hund.

Alaskan Husky är en draghund och så vitt jag förstod är du inte intresserad av drag? Det gör att du genast blir olämplig som ägare till denna ras.

Några raser som jag tycker verkar passa är:

Sennen hundarna

Schanuzer

Cane Corso

Bullmastiff

St Bernard

Vad tycker du om dessa raser ?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 314
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 874
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar