hjälp med hovar ..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 156
Sv: hjälp med hovar ..

Min har väldigt mjuka hovar och när skon åkte av och delar av hoven följde med så fick han gå i två månader utan skor och därmed även utan att bli riden. Under den tiden började jag även ge honom Enzion och det funkar verkligen. Hovarna blir starkare och de växer lite fortare. Enzion är ganska dyrt men absolut värt varenda öre.

Min häst slog alltid i med bakhovarna på framhovarna när jag red innan. Dessutom trampade han lätt av sig skorna fram och blev trasig.
Min hovslagare kortade tån något fran så han rullar över lite snabbare innan han hinner fram med bakhovarna och det har fungerat.

har faktiskt aldrig tänkt så, jag har förutsatt att det varit dålig hovkvalite eftersom hon är genomkollad och hovslagen sagt att han gjort det bästa ...
förstår inte vad du menar riktigt, alltså att hon skulle kunna skos på ett annorlunda vis eller ?? (dumförklarad???:angel:haha)

Min häst slog alltid i med bakhovarna på framhovarna när jag red innan. Dessutom trampade han lätt av sig skorna fram och blev trasig.
Min hovslagare kortade tån något fran så han rullar över lite snabbare innan han hinner fram med bakhovarna och det har fungerat.

har hört att det inte är bra ?? stämmer ??

Min häst slog ofta i sko när den skrittade och jag pratade med hovslagaren om det. Han rundade av bakhovarna tror jag, men det hjälpte inte. Eftersom detta var en erkänt duktig hovslagare med gesällbrev, så antog jag att problemet låg någon annanstans. Nu har jag av olika skäl fått byta hovslagare, och hästen har helt slutat slå i sko.
Så om en häst jag rider slår i sko någon mer gång så kommer jag att försöka få hovslagaren att fixa det, och annars så kommer jag att prova en annan hovslagare.
Om du nu har haft så här mycket problem så kan det kanske vara ide att pröva någon annan hovslagare, med nya ideer om hur man rättar till problemet?

Jag har den bästa hovslagaren i trakten och litar fullständigt på vad han gör. Det är längesedan han löste mitt problem och hästen har bara blivit bättre så jag tror inte att det är någon fara med att göra små förändringar. Det kan ju faktiskt även vara så att det kan vara en tidigare hovslagare som är orsak till att hästen slår i skon och då har man ju bara rättat till ett tidigare fel.

Ja, visst kan de flesta hästar skos annorlunda. Om sen behov av detta föreligger är ju enormt individuellt. Slog min häst av sig skor upprepade gånger skulle jag faktiskt utgå att det är något fel - för inte fasen är det "normalt" eller på långa vägar eftersträvansvärt?!

HUR hästen skall skos måste avgöras när man ser hästen. OM det är det som är det primära? Men visst kan kortare tår, annan traktvinkel etc påverka steget. Vad man än väljer att göra måste man se till helheten - alltså orsak och verkan.

Går det att rida hästen bärig, är den hyfsat liksidig eller på väg att bli, hur är muskelstatus? Funkar båda varven lika bra? Frågorna är långt fler än så.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 245
Senast: Sirap
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 272
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka