hjälp med hovar ..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 156
B

blohme

ännu en gång har en sko åkt av :S blir så besviken varje gång .
hovarna ser ut som skit igen .
hovis kom ut idag och satte på en ny sko , vilket var väldigt avancerat eftersom det inte finns mycket hov kvar ...

prata lite med hovslagaren om vad man kunde göra, just nu ger jag henne biotin dagligen och jag tycker att det börjat bli lite bättre ...
men hovis prata om att man kunde sätta på en annan sorts sko, han prata om flappsko och tå öppen sko ...

han sa oxå att man kunde ge HOOFA ADI som innehöll mkt zink som hon kunde ha brist på ...

så om någon provat skorna berätta gärna vad som "hänt"... eller kom med tips hur ni fått skitkassa hovar bättre ...

:banana::banana:

Sv: hjälp med hovar ..

Hej!!
Till en av mina hästar som hade problem med hovarna när jag fick henne,fick jag tips av min hovslagare att ge kiselgur+stenkalksmjöl.Nu har hon inga problem fast det tog ju ett tag.Sen använde jag gummiskor som man satte på hoven,kommer inte ihåg vad de hette men finns i vanliga hästsportaffärer(fast billiga var de inte)Hoppas att det ordnar sej för dej.

Varför inte istället gå till botten med varför hästen trampar av sig skor? Är hästen i behov av equiterapeut? Bättre ryttare? Bättre hovslagare? Bättre exteriör? Visserligen inget som går att fixa, men om hästen ser ut som en dragracerhäst så kanske d ska köpa en ny häst och låta nuvarande vara promenadhäst.

Kom ihåg att biotin har ingen dokumenterad effekt, bara dokumenterat rikare tillverkare;-(
Flapp-skor kan vara ett alternativ, eller barfota om hästen inte jobbar för mycket eller eller eller....
Det finns miljoner aspekter här, du kanske bör ge en lite större bild av problemet tll att börja med.

Dåliga hovar är inte roligt...
Hovslagare har rekommenderat dels kiselgur, dels Enzion. Enzion är dyrt, innehåller mer än Biotin.
Om problemet är dålig hage så förmodar jag att du redan har gummiboots på alla ben? Hagbyte är ju inte alltid möjligt, eller kan du ställa hästen i grushage ett tag för att ge hovarna en bättre chans att växa till sig?
Sedan finns det ju alla barfotalternativ som Easy boot eller Old Macs, dels att ha på när hästen har dragit av skon så den inte trasar sönder hoven mera, dels att använda istället för skor. I ett visst läge så kan hoven vara så trasig att chansen att skon sitter kvar mer än någon vecka är liten, och då är man definitivt i en negativ spiral.

Vilka slags gummi boots menar du? *dum* :crazy:
Kan man ha det på hästar som går mer eller mindre på lösdrift, eller kommer det ge skav etc?
Har en nordis som tappar skor hela tiden, speciellt i en av hagarna,,

ännu en gång har en sko åkt av :S blir så besviken varje gång .
hovarna ser ut som skit igen .
hovis kom ut idag och satte på en ny sko , vilket var väldigt avancerat eftersom det inte finns mycket hov kvar ...

prata lite med hovslagaren om vad man kunde göra, just nu ger jag henne biotin dagligen och jag tycker att det börjat bli lite bättre ...
men hovis prata om att man kunde sätta på en annan sorts sko, han prata om flappsko och tå öppen sko ...

han sa oxå att man kunde ge HOOFA ADI som innehöll mkt zink som hon kunde ha brist på ...

så om någon provat skorna berätta gärna vad som "hänt"... eller kom med tips hur ni fått skitkassa hovar bättre ...

:banana::banana:

JAg har också haft en häst vars dåliga hovkvalitet gjorde att han inte ens var ridbar på flera månader. Fick till slut rätt på det så han kunde gå hela skoperioder utan tappskor. Återväxten var dock alltid dålig. Jag rekommenderar följande:

Beräknad foderstat. Se till så att alla behov verkligen är täckta och i balans med varandra, dvs både makromineralerna Ca, P och Mg, och att proteinbehovet är tillgodosett. Det duger inte att fodra på måfå till häst med dåliga hovar

Bra hovvinklar - så att hovväggen på sikt kan bli starkare

Regelbunden verkning! Oftast lite tätare intervall än andra hästar så att man kan hålla efter formen på hoven. Jag skodde min var 4-5:e vecka i början. Noggrann sömning med söm som inte är för grov (trasar sönder hovarna)

Om hästen trampar sig själv: boots dygnet runt, sidtåkappor även på frambenen + att det oftast blir bättre (på unga eller otränade hästar) när de börjar bli mer balanserade av bra genomtänkt ridning.

Om man får tappsko i alla fall måste man se till att få på den så snabbt som möjligt och helst hålla hästen i box fram tills dess...

Hovtillskott har jag provat olika (biotin, enzion, keratex) men mest märkt skillnad i plånboken. Tyvärr är det ju så att man måste lyckas hålla skorna på helst i 2-3 skoperioder för att hoven ska hinna återhämta sig om den en gång varit söndertrasad. Därför blir det ju viktigt att man är jättenoga från början och har en hovslagare som förstår dilemmat och kan slå på ev tappskor med kort varsel.

/M

Vilka slags gummi boots menar du? *dum* :crazy:
Kan man ha det på hästar som går mer eller mindre på lösdrift, eller kommer det ge skav etc?
Har en nordis som tappar skor hela tiden, speciellt i en av hagarna,,
Gummiboots med kardborre har många hästar här jämt under det leriga halvåret, man tar av dem när man sköter om hästen och rider, i övrigt på dygnet runt. De hästar jag känner till har inte haft problem med skav av dem. Finns i alla hästbutiker, kostar runt 80-100:- per par, varierande hållbarhet. Minskar definitivt mängden tappskor. Hästen kan tappa dem i hagen om man har otur, men det brukar inte vara så ofta.
Sedan finns hela gummiboots som man drar på, det hade jag på två hästar en månad när de var på bete. De bootsen hade gnidit av pälsen lite efter en månad på den ena hästen, men inget sår. Jag tycker hela gummiboots är meckiga att ta av och på, fördelen förmodar jag är att de är lite billigare, och att risken att tappa dem är mindre.
Så prova!

Min häst har oxå dåliga hovar och har tappat skorna väldigt ofta..
Hovslagaren sa att hovarna hade tappat elacticiteten så han sa att vi skulle ge honom NYPONPULVER.. så nu får han Nyponpulver, Biotin och så smörjer jag på en hovsalva på kronranden.. Och nu har hans hovar blivit mkt bättre.. Han har inte tappat en enda sko sedan dess :)

svara lite till alla:

hon är genomkollad, hovis sa till mej att isåfall handla det nog bara om kass hovkvalite, så man får göra det bästa för dom ska hålla.

hon kan inte gå barfota, hovarna pallar inte det, och sen tävlas hon ju så måste tex kunna brodda...

funderar på o låta henne ha easy boots på sig i hagen eftersom det är där hon trampar av sig skorna, har bara trampat av sig skorna 2 gånger när jag har ridit , och det har varit när jag klättrat ... :S

har inte tid att skriva mer just nu ... återkommer

Tack! Ska kolla det, det är ju definitivt värt det om han kan behålla skon mer än några veckor och ändå gå i hela hagen.. :)
(ok..4-5 tunnland är rätt stort.. men kan man nu låta honom gå på resten med, och ffa ner till ån där det alltid finns friskt vatten.. det är lite bökigt att ta ner vatten till hagen, vi fr lasta det i dunkar på hästen.. :crazy: )

Jag ger min häst Enzion, tycker det funkar skitbra!

Har hovslagaren provat att plasta?
Vi har använt Vettec Superfast och det håller bra verkar det som.

Jag kan inte annat än hålla med vdb. Om hästen kliver av sig skor så är det något som INTE stämmer. Vad det är, gäller att få reda på - för så länge grundorsaken finns kvar kommer det att ryka nån sko då och då.

Gällande preparat så finns som sagt inget i dag som har DOKUMENTERAD effekt, då kan du lika bra satsa på en metodiskt uträknad foderstat.

Jag är ändå tveksam; normalläget är ju inte att skorna åker så att säga?
Eller vad tror du?

Jag hade precis samma problem som du. mitt fullblod hade så kassa hovar så det gick inte att få dit några skor, hoven gick sönder när man spände sömmen.. jag hade inget val än att låta honom gå barfota, han var så öm så han kunde bara gå på gräs i början. nu har han gått utan skor 1/2 år utan ridning och jag har gett honom Enzion och kiselgur. nu börjar hovarna bli bättre, nu klarar han att gå på grusvägen så snart hoppas vi på att hovis får dit skor så vi kan börja rida igen.

jo, tycker också det är märkligt att hon tappar skorna så bara :S

hon tappar dom bara i hagen så hovis & jag diskutera lite att det kunde va så att hon "rullar" på för snabbt med bakbenen ..
så hon trampar av framskorna med bakhovarna .
han hade visst skott någon häst som gjorde så ...

har aldrig hört ngn häst som gjort så innan bara ...

Men är hon då skodd i balans, efter sina förutsättningar?

Min tog av sig grymt mycket framskor förut, men det berodde på otillräckligt med muskler + en då lite risig bog. Numer är det så sällsynt att det räknas som rena "olycksfall".

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 245
Senast: Sirap
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 272
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka